handdator

Visa fullständig version : Bygga quadcopter



richardtenggren
2012-06-04, 10:08
Tja! Ny här och tänkte höra efter lite om en quadcopter. Tanken med denna är väl att kunna filma typ cykling, cross och skoteråkning typ, eller ja det mesta.

Har kollat runt lite och fastnade på rctimmer då de verkar ha bra priser.

Så jag funderar på något liknande från rctimer.com:

FC: CRIUS Multiwii SE Flight Control Board MWC (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=683&productname=)
Ram:Multicopter RM550 V2 Frame Black/White (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=658&productname=)
Motorer:2830-11 1000KV With 40cm Cable Outrunner Brushless Motor Free Mounts (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=554&productname=)
ESC:Programmable ESC 30A Brushless Motor Speed Controller (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=146&productname=)
Propellrar:Carbon Reinforced 10x4.5" Counter Rotating Propellers (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=636&productname=)
Batterier: 11.1V 1500mAh 25C Lipo Battery Black-B (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=489&productname=)

hobbyking:
Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver

Verkar detta okej? Skulle ju i framtiden även vilja ha någon slags videolänk så man kan kör FPV eller vad det heter och veta vad man filmar liksom, kanske går använda en GoPro till detta typ? Sedan ha kamerafäste som går styra med små servos.

Edit: Verkar lite trögt här men har kollat ännu mer och tror det blir något liknande. Är det något jag missat eller glömt?

Mvh Richard

Skrotiz
2012-06-05, 15:24
Kom ihåg att du behöver 2st propellar som snurra "counter clockwise" och 2st "clockwise".
Sen tror jag ditt batteri kommer ge för kort flygtid men törs inte riktigt uttala mig om det då jag ej gjort några uträkningar på det.

2012-06-05, 16:39
Det är många som byter ut sändarmodulen och mottagaren i 9x mot en Frsky. Den är säkrare och har en väldigt smidigt failsafe som funkar på alla kanaler

markusb
2012-06-05, 18:21
Jag hade tagit större batteri. Med 2200 flög jag ca 10min med min tri på ca 1kg. Med 5000 blir det "bara" runt 17min pga extra batterivikt.

richardtenggren
2012-06-05, 19:53
Kom ihåg att du behöver 2st propellar som snurra "counter clockwise" och 2st "clockwise".
Sen tror jag ditt batteri kommer ge för kort flygtid men törs inte riktigt uttala mig om det då jag ej gjort några uträkningar på det.

Det står ju att propellrarna är en ccw och en cw i varje par. Batteriet råkade jag länka fel, fanns inget större på rctimer än 2200mAh. Ska kolla på hobbyking:) Hur är det med 3s,4s osv? sedan 25c och så?


Det är många som byter ut sändarmodulen och mottagaren i 9x mot en Frsky. Den är säkrare och har en väldigt smidigt failsafe som funkar på alla kanaler
Okej, du har ingen tråd att länka eller liknande? Säkrare mot störningar då eller? Räcker det med 8kanaler annars? Tänkte om man i framtiden vill köra FPV typ och kanske ha en pan & tilt till en kamera:)


Jag hade tagit större batteri. Med 2200 flög jag ca 10min med min tri på ca 1kg. Med 5000 blir det "bara" runt 17min pga extra batterivikt. Det var 2200 jag tänkte använda då det var största de sålde men kanske bör gå på ännu större, länkade fel nämligen i morse. Det blir så pass dålig flygtid alltså?:(

McRegor
2012-06-05, 20:19
Om du inte flugit tidigare så kommer det att krävas mycket träning innan du överhuvudtaget kan flyga nån form av multikopter.
M a o - förbered dig på att det kommer att ta sin tid (och kvaddade maskiner) innan du kan flyga och så småningom filma med den kvalitet som du kanske sett vissa göra på Youtube. Säger bara detta så att du inte blir besviken när du försöker första gången för det är definitivt inte så lätt som det ser ut när en erfaren flygare susar runt med sin kopter.
Lycka till och välkommen till en kul och utmanande hobby hälsar
Roger

richardtenggren
2012-06-05, 20:23
Nä jag förstår det är riktigt svårt, men man måste ju försöka:D haha

Jag tänkte skaffa lite extra armar till ramen och propellrar direkt eftersom jag insett det kommer bli en hel del krascher. Tänkte börja lära mig köra sen skaffa grejor för filma. Kanske skulle det vara bättre med något system som det där naza om man just vill filma då jag förstått det ska vara ganska lättkört eller är jag fel ute?

McRegor
2012-06-05, 20:28
"Lättkört" kan det vara när man kan flyga och har mycket erfarenhet - när man är nybörjare så kan man nog stryka det ordet ur vokabulären...:)
Hälsningar
Roger
PS: Det svaret är alltså generellt inom denna hobby. Allt ser enkelt ut när kunniga flygare är i farten men även om man som t ex jag är mycket erfaren flygare av vanliga kärror så är det nåt helt nytt att lära sig när man t ex skall börja flyga heli eller multikopters.

richardtenggren
2012-06-05, 20:29
Jaha, då antar jag att jag klarar mig lika "bra" med multiwii och får lite slantar kvar?:)

McRegor
2012-06-05, 20:31
Jaha, då antar jag att jag klarar mig lika "bra" med multiwii och får lite slantar kvar?:)

DET kan säkert nån erfaren multikopterbyggare/flygare svara bättre på än jag.
Lycka till - och tanken att ladda upp med reservdelar är helt rätt.
//Roger

richardtenggren
2012-06-05, 20:42
Hoppas någon vill svara på det:)
Jag kollade in din hemsida och fick lite svar om batterier i alla fall, men lär väl få hjälp av er erfarna här innan jag klickar hem grejorna:)

2012-06-05, 20:48
Hobbyking säljer frsky moduler billigt. Den som är gjord för jr-radio passar rakt av och var bara att klicka i på baksidan av min flysky 9x som är exakt samma radio som turnigy 9x.
Angående naza, så kan jag säga att den är löjligt lättflugen i atti mode även för en nybörjare. Det är det enda läge jag kör på eftersom jag aldrig flugit heli eller ens sett en quadcopter innan jag köpte en.

McRegor
2012-06-05, 21:01
Hej PÖ,
Det låter ju fantastiskt för de multicopters jag sett har inte jämt varit så lättflugna trots erfarna piloter.
Kanske dags att testa även dessa fula farkoster...:)
Men dom är ju utmärkta att fota/filma ifrån när man väl lärt sig flyga dom.
//Roger

SteffeB
2012-06-05, 21:36
Köp inte motorerna på RcTimer som du funderade på. Det är väldigt svårt att få dem gå perfekt utan obalans. Proppfästena som de säljer på RcTimer går knappt att få raka. Visst, de fungerar till Fpv när du inte har behov av att spela in. Men eftersom ditt mål verkar vara att göra film tycker jag att du ska satsa på dyrare motorer. APC proppar är ett minimum i kvalitet.

Naza är som sagt i princip ett måste. Tycker du det är dyrt med ~1600kr så kommer du lägga den femdubbla siffran på reservdelar om du flyger med annat system. Det är även väldigt smidigt att ställa in.

Turnigy 9x radion kostar ca 1400kr med alla delar som behövs för Frsky-moduler samt programmeringskort för att kunna byta ut mjukvaran i radion billigt. Suverän radio för pengarna fast "proffsen" tycker annat.

Dji 450 ramen är skitbra om du har bra balans i motorerna. Väldigt smidig att jobba med. Finns även GoPro-fästen som passar till den. Köp!

RcTimer 30amp fartreglagen fungerar suveränt efter byte av mjukvara! Det kan jag hjälpa dig med om du betalar portot.

tvbcom
2012-06-05, 21:55
Jag har köpt 6 motorer och proppar. från RCtimer. Har inte balanserat vare sig motor eller proppar.
Kolla filmen jag gjorde, filmat med min gopro som sattes fast med kardborre.
Måste nog säga att jag inte fann nåt fel på vare sig motor eller billiga proppar från RCtimer.
http://www.youtube.com/watch?v=ZG2o2-ZUolA

Köpte ytterligare 6 motorer (med lite mer power) från RCtimer. Byggde en till Hexa. Samma sak. motorerna funkade felfritt.
Med tanke på priset är jag förvånad att det funkade så bra. Hade jag bara tur?

Fartreglagen är också från RCtimer (30amp) som jag senare flashade om, som SteffeB gjort.
Blev betydligt bättre och framförallt försvann det vinande ljudet från motorerna.

mickmick
2012-06-05, 22:29
Kanske har jag missat någonting men trådens namn är "Bygga quadcopter", din post "Hjälp! Hur bygga hexacopter". Dessutom länkar du till en ram för en hexa.....du är på väg att bygga hexa? right ?


tvbcom.....skulle du kunna länka till motorerna du köpte från RCtimer ? Annan fråga ang RCtimer.....hur snabba är de på att leverera ? Kan inte riktigt hitta deras lagersaldon heller......har jag missat det ?

tvbcom
2012-06-05, 22:44
Dessa har jag köpt. Vid 6 olika tillfällen har jag beställt.
Leveranstid från beställning till jag hade prylarna hemma c:a 1 vecka.
Klockren leverans vid alla tillfällen.
8 st 2212-850KV Outrunner Brushless Motor Free Mounts $10.99
8 st 2830-14 750KV Outrunner Brushless Motor Free Mounts $10.99
1 st 2212-6 2200KV Outrunner Brushless Motor Free Mounts $10.99
1 st BC3536-11 750KV Outrunner Brushless Motor $21.45
14 st Programmable ESC 30A Brushless Motor Speed Controller $10.99

När det gäller lagersaldo så verkar det som att om "add to cart" inte är gråmarkerad så finns det i lager, men hur många vet jag inte. Kanske det är så att om man beställer fler än i lager så säger dom till?

SteffeB
2012-06-05, 23:02
tvbcom: Kollade på din film. Det syns ju tydligt att du har problem med vibrationer. Är det Naza på den där ? Prova i så fall att höja pitch och roll gainerna så kanske du slipper vobblandet på nedfärderna. Alt byt till mindre proppar.


"The higher frequency oscillations occur when the basic pitch and roll gains are too high. The wobbling on descent is caused by the basic pitch and roll gains being too low. If you can't get rid of the wobbling on descent, without increasing the gains until the point the higher frequency vibrations occur, that means the disc loading is too light and you are likely overpropped for the weight. Like most FCs, the Naza works better with heavier disc loading. Once the disc loading is correct, there will be a fairly wide range of gain numbers that will work without the oscillations and without wobbling on descent."

Jag har köpt 13st RcTimer 2830-14 motorer samt 7st 3536-9. 2830 motorerna är det bra balans i MEN proppfästena är sneda. Det blir bättre om man byter till en liten mutter istället för konan. Den andra typen av proppfäste MA-02 eller vad den hette har för stort centreringshål mot motorerna vilket resulterar att det i princip är omöjligt att få på den rakt. Köp dubbelt så många som du behöver så kanske du får till några som fungerar.

Till 3536 motorerna köpte jag MA-01 proppadaptrar. Såg nu att de hade ändrat rubriken till att de endast passar 3536-11. Det kan bero på att hålet i adaptern inte var djupt nog utan det saknades ~0,5mm för att den skulle gå bott mot motorn. ....Vilket igen resulterade i vibrationer. Jag löste det på så sätt att jag slipade av en snutt på motoraxeln+motorn istället för att sätta upp alla propadaptrar i svarven. Motorerna balanserade jag sedan med min "Dubru Tru-spin prop balancer" tills de blev bra.

SteffeB
2012-06-05, 23:07
För övrigt går motorerna skitbra! Inget snack om det! Det är endast vibrationera som ger minus. 2830-14 motorerna är lätta och starka. Inte långt ifrån mycket dyrare motorer i effektivitet. Går även att köra på 4S vilket jag tycker är bra!

RcTimer 2830-14 Gemfan 10x4,5 (Tokbalanserade) 30amp rctimer esc 1kg quadcopter
RcTimer 3536-9 APC 11x4,7 (Behövdes inte balanseras) 30amp RcTimer esc 5kg hexacopter

richardtenggren
2012-06-06, 08:37
Hobbyking säljer frsky moduler billigt. Den som är gjord för jr-radio passar rakt av och var bara att klicka i på baksidan av min flysky 9x som är exakt samma radio som turnigy 9x.
Angående naza, så kan jag säga att den är löjligt lättflugen i atti mode även för en nybörjare. Det är det enda läge jag kör på eftersom jag aldrig flugit heli eller ens sett en quadcopter innan jag köpte en.

Kollade på det där och det verkade rätt smidigt, men inte riktigt så jag förstår de stora fördelarna? Kommer den vara okörbar utan detta? Men såg att de var rätt lätt med DIY modulen som var typ 1/3 del av priset med.


Köp inte motorerna på RcTimer som du funderade på. Det är väldigt svårt att få dem gå perfekt utan obalans. Proppfästena som de säljer på RcTimer går knappt att få raka. Visst, de fungerar till Fpv när du inte har behov av att spela in. Men eftersom ditt mål verkar vara att göra film tycker jag att du ska satsa på dyrare motorer. APC proppar är ett minimum i kvalitet.

Naza är som sagt i princip ett måste. Tycker du det är dyrt med ~1600kr så kommer du lägga den femdubbla siffran på reservdelar om du flyger med annat system. Det är även väldigt smidigt att ställa in.

Turnigy 9x radion kostar ca 1400kr med alla delar som behövs för Frsky-moduler samt programmeringskort för att kunna byta ut mjukvaran i radion billigt. Suverän radio för pengarna fast "proffsen" tycker annat.

Dji 450 ramen är skitbra om du har bra balans i motorerna. Väldigt smidig att jobba med. Finns även GoPro-fästen som passar till den. Köp!

RcTimer 30amp fartreglagen fungerar suveränt efter byte av mjukvara! Det kan jag hjälpa dig med om du betalar portot.
Har du några bättre tips på motorer? Kanske hos rctimer eller hobbyking? Jo slutmålet är väl filma en dag:)

Jag har funderat på det där med naza, visst det utgör ungefär samma pengar som resten av hexan, om man räknar på det jag kollat på rctimer. Men kanske är värt ändå om du säger det.

Så det verkar vara ett måste med att byta till frsky? Då blir det ju typ samma pengar som en såndär Hitec Optic 6 i sverige, men kanske är sämre, samt har färre kanaler?

Låter bra att ramen är ett bra val, men jag har ändrat mig och varit inne på en hexa nu. Tyvärr kunde jag inte ändra rubriken. Men kanske är bättre med en quad ändå?

Låter bra det, jag brukar ju fixa det mesta inom teknik, men aldrig fel med en hjälpande hand. Sen verkar du jobba på ssab, kan ju vara en fördel om det är rätt ställe då jag även bor där om vi talar om borlänge?


Jag har köpt 6 motorer och proppar. från RCtimer. Har inte balanserat vare sig motor eller proppar.
Kolla filmen jag gjorde, filmat med min gopro som sattes fast med kardborre.
Måste nog säga att jag inte fann nåt fel på vare sig motor eller billiga proppar från RCtimer.
http://www.youtube.com/watch?v=ZG2o2-ZUolA

Köpte ytterligare 6 motorer (med lite mer power) från RCtimer. Byggde en till Hexa. Samma sak. motorerna funkade felfritt.
Med tanke på priset är jag förvånad att det funkade så bra. Hade jag bara tur?

Fartreglagen är också från RCtimer (30amp) som jag senare flashade om, som SteffeB gjort.
Blev betydligt bättre och framförallt försvann det vinande ljudet från motorerna.

Ni gör det svårt för mig;) Dina erfarenheter låter ju bra av rctimer. Men kanske är bättre att satsa på mer kvalite direkt, beror ju på priset.


Kanske har jag missat någonting men trådens namn är "Bygga quadcopter", din post "Hjälp! Hur bygga hexacopter". Dessutom länkar du till en ram för en hexa.....du är på väg att bygga hexa? right ?


tvbcom.....skulle du kunna länka till motorerna du köpte från RCtimer ? Annan fråga ang RCtimer.....hur snabba är de på att leverera ? Kan inte riktigt hitta deras lagersaldon heller......har jag missat det ?

Yes, jag var inne på quad först men frågade lite om hexa innan jag redigerade posten, bytte namnet på posten men trodde det var tråden:/ Är det bättre med en hexa?


tvbcom: Kollade på din film. Det syns ju tydligt att du har problem med vibrationer. Är det Naza på den där ? Prova i så fall att höja pitch och roll gainerna så kanske du slipper vobblandet på nedfärderna. Alt byt till mindre proppar.



Jag har köpt 13st RcTimer 2830-14 motorer samt 7st 3536-9. 2830 motorerna är det bra balans i MEN proppfästena är sneda. Det blir bättre om man byter till en liten mutter istället för konan. Den andra typen av proppfäste MA-02 eller vad den hette har för stort centreringshål mot motorerna vilket resulterar att det i princip är omöjligt att få på den rakt. Köp dubbelt så många som du behöver så kanske du får till några som fungerar.

Till 3536 motorerna köpte jag MA-01 proppadaptrar. Såg nu att de hade ändrat rubriken till att de endast passar 3536-11. Det kan bero på att hålet i adaptern inte var djupt nog utan det saknades ~0,5mm för att den skulle gå bott mot motorn. ....Vilket igen resulterade i vibrationer. Jag löste det på så sätt att jag slipade av en snutt på motoraxeln+motorn istället för att sätta upp alla propadaptrar i svarven. Motorerna balanserade jag sedan med min "Dubru Tru-spin prop balancer" tills de blev bra.

Så väljer jag alltså 2830-14 (vad står 14 för? stratorstorlek?) så skulle jag kunna byta fästen bara? Men har du andra motorförslag för rimliga priser mottager jag dem gärna:) Du kanske kunde hjälpa mig och balansera motorerna i värsta fall med om nu vi råkar bo i samma stad:)


För övrigt går motorerna skitbra! Inget snack om det! Det är endast vibrationera som ger minus. 2830-14 motorerna är lätta och starka. Inte långt ifrån mycket dyrare motorer i effektivitet. Går även att köra på 4S vilket jag tycker är bra!

RcTimer 2830-14 Gemfan 10x4,5 (Tokbalanserade) 30amp rctimer esc 1kg quadcopter
RcTimer 3536-9 APC 11x4,7 (Behövdes inte balanseras) 30amp RcTimer esc 5kg hexacopter
Känns ju bra att höra. Men tänkte på det där med esc:na med, det är ingen fördel med dyrare att de kanske har finare komponenter och på så vis är effektivare och kanske alstrar mindre värme? En tanke som slog mig igår innan jag däckade av migrän.

Kul det känns med massa respons grabbar!:)

SteffeB
2012-06-06, 10:08
Bor du i Borlänge? Kom förbi idag och kika om du har tid. Är både sambo och barnledig. Det tillhör inte vanligheterna. :)

Finns "Dji"-ramar på RcTimer som du kanske sett. Både quad och hexa. Största fördelen med quad är väl att det blir billigare/enklare.

Kanske är bäst att börja med 2830-14. Då orkar min quad med ett 4s5000mah lätt lyfta några GoPro kameroe.

9x radion fungerar såklart utan Frsky-modul. Tycker det dock är lite glassigt med telemetrifunktionen i frsky. Modulen tjuter när man börjar tappa kontakten, samt att du kan ha lite sensorer som iallafall jag har nytta av. :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

richardtenggren
2012-06-06, 10:11
Bor du i Borlänge? Kom förbi idag och kika om du har tid. Är både sambo och barnledig. Det tillhör inte vanligheterna. :)

Finns "Dji"-ramar på RcTimer som du kanske sett. Både quad och hexa. Största fördelen med quad är väl att det blir billigare/enklare.

Kanske är bäst att börja med 2830-14. Då orkar min quad med ett 4s5000mah lätt lyfta några GoPro kameroe.

9x radion fungerar såklart utan Frsky-modul. Tycker det dock är lite glassigt med telemetrifunktionen i frsky. Modulen tjuter när man börjar tappa kontakten, samt att du kan ha lite sensorer som iallafall jag har nytta av. :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Japp pluggar här, men har tenta imorgon så kan tyvärr inte:( Sedan åker jag hem till mor och far i hudiksvall för att jobba på fredag efter skrivit tenta 2:( Men någon annan gång efter sommaren:)

Jo precis dessa jag kollat på!:) Jo, men räknade att de blir ca 500kr billigare med de motorer jag kollat på. Så jag skulle alltså klara mig utan frsky i början? Är ju lite tajt ekonomiskt som student:)

SteffeB
2012-06-06, 10:35
Bara att du hör av dig! :)


Du klarar dig utan frsky i början. Fast du skulle nog kostat på ett kort ifrån smartieparts.com för att kunna byta mjukvara enkelt. Klart värt pengarna! Köp dock den blå bakgrundsbelysningen på Hk, den som följer med smartipaets-kortet är lite svag, vilket gör att det är lätt att glömma sändaren påslagen.

Säg till innan du ska handla så kan jag hjälpa dig att köpa "rätt" grejor ifrån början. Det var det jag tyckte var svårast i början.



Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

richardtenggren
2012-06-06, 18:31
Låter bra det:)

Låter ju bra, svårt med allt på en gång liksom. Lär väl räkna med drygt 3500kr totalt. Vad är fördelarna med annan mjukvara då?:)

Låter kanon det att få lite hjälp så man inte missar nå småsaker man behöver:) Hur är din flygtid på ditt 5000mAh? Du hade väl liknande motorer jag ville ha? :) Kör du med 4s eller 3s?

Jag har kollat lite nu och den där turnigy 9x sändarn verkade rätt mycket dyrare på ebay tyvärr och någon sa något om den var restad konstant på hobbyking. Hur många kanaler behöver jag för att flyga en hexa?

McRegor
2012-06-06, 21:39
Är du bara på jakt efter nåt billigt som dessutom går att få tag i här hemma i Sverige så är väl detta ett alternativ - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965
Har dock ingen aning om hur kvaliteten är.
//Roger

mickmick
2012-06-06, 21:57
Jag har kollat lite nu och den där turnigy 9x sändarn verkade rätt mycket dyrare på ebay tyvärr och någon sa något om den var restad konstant på hobbyking. Hur många kanaler behöver jag för att flyga en hexa?

Vill man ha Turnigy 9x då är det bara att beställa, så gjorde jag och trots att den ALDRIG finns "på lager" hos HK var mitt paket med 9x sändaren skickad efter ca en vecka.....Det var värt att vänta på den.....

richardtenggren
2012-06-06, 22:01
Skönt att höra, trodde nästan det var så, har varit så på saker på dustin förut för mig!:) Lär väl dröja ett tag tills jag har pengar att beställa alla saker, hoppas man får lön denna månad fast man börjar jobba en vecka in! Då kanske de blir några slantar över till lite leksaker:D

SteffeB
2012-06-06, 22:17
Fördelen med annan mjukvara i 9x är att den blir mycket smidigare att hålla på med. En massa bra funktioner tillkommer också.

Jag fick lära mig att det bara är att stänga av "java" i internetläsaren för att kunna beställa 9x på Hobbyking. Det fungerade! :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

richardtenggren
2012-06-06, 22:25
Okej låter ju fint det!:) Finns det möjlighet att få såndär info från planet i displayen då eller?:) Telemeter kanske det heter?

Jaha smart:D får testa det sedan, har märkt att man får erbjudande på produkter om man bara är på en sida tillräckligt länge med på hobbyking:)

Vad skulle ni tipsa om för batterier? Sen vart hittar jag APC-proppar?:)

McRegor
2012-06-06, 22:28
Turnigy 9x kommer ju att kosta dig ca: 800 kr med moms innan du har den i Sverige. Skillnaden jfr den jag länkade till blir ca: 250 kr men för den svensk-sålda har du ju faktiskt en fungerande garanti...
Nåja - valet är fritt men personligen skulle jag nog välja nåt annat om jag så småningom tänker skicka upp lite dyrbarare kameror i luften - oavsett hur "bra" vissa anser att 9x-radion är.
//Roger

richardtenggren
2012-06-06, 22:31
Turnigy 9x kommer ju att kosta dig ca: 800 kr med moms innan du har den i Sverige. Skillnaden jfr den jag länkade till blir ca: 250 kr men för den svensk-sålda har du ju faktiskt en fungerande garanti...
Nåja - valet är fritt men personligen skulle jag nog välja nåt annat om jag så småningom tänker skicka upp lite dyrbarare kameror i luften - oavsett hur "bra" vissa anser att 9x-radion är.
//Roger

Man betalar väl inte moms & tull på produkter under 500, kanske är högre också?:) Dvs saker man handlar utomlands? Eller har jag fattat fel?

Men alltid bra med ett alternativ:) Fanns ju Hitec optic5 billigt med, men kanske för få kanaler?
Men har läst något om nått problem med hexor, typ PPM-sum, kommer jag få detta? hur undgår jag det?

McRegor
2012-06-06, 23:43
Ja, du har tyvärr fattat fel. Moms och tullens/postens adminavgift tillkommer ofta speciellt på lite större paket. Småpaket kan slinka igenom Tullen men större paket måste man definitivt räkna med att man får betala moms och adminavgiften på (ofta runt 100-lappen).
Undantaget är om du handlar inom EU men så är ju inte fallet med detta köp.
//Roger

richardtenggren
2012-06-07, 00:14
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html

Okej moms blir det men alltså ingen tull :-) sen brukar man ju kunna be att få värdet nedskrivet :-)

McRegor
2012-06-07, 06:28
Tull är inget som i nån större utsträckning påverkar våra grejor utan det är 25 % moms på godset + fraktkostnaden (från icke EU-land) samt den administrativa avgiften som ofta ligger runt 100-lappen. Visst kan paket slinka igenom, och speciellt då mindre paket, men man skall alltid räkna med momsen när man gör sin kalkyl över den aktuella affären. Många som kommenterar priser i forum "glömmer" ofta detta och ibland också fraktkostnaden vilken numera ofta är betydligt högre från Asien än om man handlar inom SE - något som inte var fallet för bara ca: 5 år sedan. Sen är det ju i praktiken nästan omöjligt att reklamera felaktig varor inte minst eftersom det är du själv som får betala full fraktkostnad från Sverige till Asien vilket inte är helt billigt. Så det är en risk man måste ta i beaktande när man handlar "billigt" direkt från Asien. Jodå - jag gör det själv då och då men väljer vilken typ av produkter. Jämfört med för t ex 5 år sedan så handlar jag personligen betydligt mycket mera inom EU numera än från Asien direkt och då inte sällan från Svenska handlare.
//Roger