handdator

Visa fullständig version : Oktokopter med NAZA



tvbcom
2012-06-08, 15:44
Efter att ha byggt en hög med Hexor tänkte jag att försöka med en Okto med lätt löstagbara armar.
Testflög idag, lite sjöbris slog igenom i skogen, därför lite vinglit stundtals.
Verkar funka rätt bra, få se när jag ska testa motorbortfall på en motor vad som händer.
Liten video:
http://www.youtube.com/watch?v=J0IvuEO4TZo (http://www.youtube.com/watch?v=J0IvuEO4TZo)
2974429745

Edit: Testflyg med en motor strömlös, den längst till höger.
Bytte ut föregående. Här kommer ett lite bättre klipp med en motor utan power. Blev lite kort, myggorna höll på att äta upp mig.

http://www.youtube.com/watch?v=YDafXa5bAtg&feature=youtu.be

cyberpete
2012-06-08, 16:27
Du kör den som en quad fast med y-kablar till reglagen antar jag då Naza i sig själv inte stödjer okto.

tvbcom
2012-06-08, 16:32
Stämmer bra. Sneglade först på Y6 men tror att ha 2 proppar ovan/under ger väldigt dålig verkningsgrad då den undre får väldigt dålig luft, men fungerar nog också med motorbortfall.

mickmick
2012-06-08, 17:07
Inte för att jag kommer att bygga en oktocopter inom de närmaste veckorna/månaderna men nyfiken som man är undrar jag vilka flight controllers som har stöd för okto ?

Jode
2012-06-08, 17:57
Kanske lättare att lista vilka som inte har det.
Jag kommer på Gaui 330, vissa enklare KK.

mickmick
2012-06-08, 20:15
Kanske lättare att lista vilka som inte har det.
Jag kommer på Gaui 330, vissa enklare KK.
Tack,

trodde den listan skulle vara längre .......fast det verkar som vi får lägga till Naza

Jode
2012-06-11, 00:32
Oops fel av mig.

Skrotiz
2012-06-11, 09:26
Kör man med y kablar till reglagen så har väl alla "stöd" för okto?
Eller har jag fel?

mickmick
2012-06-11, 10:49
Kör man med y kablar till reglagen så har väl alla "stöd" för okto?
Eller har jag fel?

jag är ingen expert men det är väl viss skillnad mellan stöd och "stöd" :)

tvbcom
2012-06-11, 11:11
Visst, med y-kablar blir det ju egentligen en quad.

simonarvestrand
2012-06-11, 12:08
Blir inte det väldigt konstig reglering om man kör den som quad ?

tvbcom
2012-06-11, 12:11
Nää, kolla videon tidigare, gick t.o.m att flyga i turbulent luft med en motor strömlös.

simonarvestrand
2012-06-11, 12:19
Nästan så man skulle slänga på några extra armar och testa :)
Då behöver den ju inte falla så hårt när en motor dör

tvbcom
2012-06-11, 12:39
Ja min test visar att det är möjligt med en Quad, att sätta på fyra armar (och motorer) till.
Om jag får tid nån gång vore det kul att testa med Nazan och Hexa, alltså totalt 12 motorer.
Problemet med Hexa och 12 motorer blir väl att armarna måste vara så långa så att propparna inte tar i varandra.:girl_cray3:

mickmick
2012-06-11, 16:54
Tänkte komma tillbaka med min fråga som inte riktigt blev besvarat........nån som vet ?


Inte för att jag kommer att bygga en oktocopter inom de närmaste veckorna/månaderna men nyfiken som man är undrar jag vilka flight controllers som har stöd för okto ?

Stiffe
2012-06-11, 17:23
Tänkte komma tillbaka med min fråga som inte riktigt blev besvarat........nån som vet ?

Wookongen har iaf , multikopter har väl okto

evilaid
2012-07-10, 10:18
Hur kopplar du motorerna på varje kanal? som dom i par efter varandra?
sen hur vet man vilket håll alla proppar ska snurra sen?

Riktigt snygg bygge :)

tvbcom
2012-07-10, 10:28
Hur kopplar du motorerna på varje kanal? som dom i par efter varandra?
sen hur vet man vilket håll alla proppar ska snurra sen?

Riktigt snygg bygge :)

Tack, den är programmerad som en quad och motorerna är kopplade parvis med en y-kabel.
Så egentligen är det ju en quad fast med dubbla motorer som sitter bredvid varandra.
Dom motorer som är ihopkopplade med Y-kabel snurrar åt samma håll.

evilaid
2012-07-10, 13:26
Klockrent,
Har precis fått hem alla delar nu så ska börja bygga min, tänkte först börja med ett KK kort men kör med Nazan nu istället..
Vad är det för centerplatta du har, jag ska ha en Flydiuno Cheeseplate tänkte jag men får se lite hur infästningen blir. Din verkar smidig om du lätt kan ta loss armarna

Vad har du för setup på motorer, proppar och esc? Har du mätt något hur länge den kan va i luften och lyftkraft med vilken acc?

tvbcom
2012-07-10, 16:35
Klockrent,
Har precis fått hem alla delar nu så ska börja bygga min, tänkte först börja med ett KK kort men kör med Nazan nu istället..
Vad är det för centerplatta du har, jag ska ha en Flydiuno Cheeseplate tänkte jag men får se lite hur infästningen blir. Din verkar smidig om du lätt kan ta loss armarna

Vad har du för setup på motorer, proppar och esc? Har du mätt något hur länge den kan va i luften och lyftkraft med vilken acc?

Centerplattan har jag gjort själv, i glasfiber. Armarna är 12mm fyrkantrör aluminium. RCtimer ESC 30A är flaschade Med Simon k.
Jag har RC timer motorer BL 2830/14 750kv. 1st Lipo 4000mah 3S. Säker tid i luften mest hovring 8 min. Har testa att lyfta 2,2 Kg totalvikt, det var max, över det blev den lite svår.

evilaid
2012-07-10, 22:56
Ok,
jag ska köra iPeka motorer 1000kv, satt och mätte lite på armarna förut, tänkte göra dom 44 cm och räknar med att kunn köra 12 tums proppar då. Vad har du för längd på dina armar? Är det 12" du kör?

Vad krävs för att arbeta med glasfiber? Svårt?

tvbcom
2012-07-11, 07:21
Ok,
jag ska köra iPeka motorer 1000kv, satt och mätte lite på armarna förut, tänkte göra dom 44 cm och räknar med att kunn köra 12 tums proppar då. Vad har du för längd på dina armar? Är det 12" du kör?

Vad krävs för att arbeta med glasfiber? Svårt?

Mina armar (alltså dom på multin:stupido2:) är 30cm, mätt från centrum på plattan. Kör med 10x4,7 proppar.
Arbeta med glasfiber?, det bästa svaren får du nog om du söker på nätet, googla!
Jag tycker inte det är svårt, men har ju hållit på av och till i 30 år.

evilaid
2012-07-11, 08:06
Mina armar (alltså dom på multin:stupido2:) är 30cm, mätt från centrum på plattan. Kör med 10x4,7 proppar.
Arbeta med glasfiber?, det bästa svaren får du nog om du söker på nätet, googla!
Jag tycker inte det är svårt, men har ju hållit på av och till i 30 år.

A jo det var dom armarna jag menade ;)
Då skulle man kunna säga att du inte är vidare objektiv i frågan om att hantera glasfiber, eller rättar sagt förblindad..
Ska googla lite och se, har en polare som har billackering så dom kanske har lite erfarenhet...
Tack för all input!

evilaid
2012-07-25, 07:53
Hallå, nu har jag skruvat ihop åbäket! .)
Blev ganska, 90 cm mellan motoraxlar, du har du några tips på hur man får den att bli lite stabilare, det jag har hunnit testa nu så är den väldigt snabb i rörelserna i luften. Alltså när den själv försöker kompensera så blir det att det tippar väldigt kraftigt i de olika riktiningarna, även samma på minsta lilla spakutslag. Första var gainarna ganska högt ställda men jag sänkte dom kraftigt nu men ändå är den lika snabb?
Frågan är hur bra det går att få den? Tänker om det är att armarna är "för långa", den kör jag med 11" proppar så de kanske gör att den inte blir lika mjuk?

Vägde den nu och hamnade på 2100g komplett med en 5000mha acc..
Alla tips är välkomna

swalas
2012-09-13, 22:45
Bara snabb fråga...
är det möjligt att bygga en octo X med naza? dvs en quad med motorer på båda sidorna av armarna, så 4 armar 8 motorer??

/J