handdator

Visa fullständig version : Glasfiberlaminat från Kjell för att använda till Power Distribution Board?



Fredrik_W
2012-06-15, 13:24
Jag tänkte använda en sådan här skiva:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/monsterkort/laminat/glasfiberlaminat-es-160x233-p89447

Jag ska bara såga ut en fyrkant som jag sedan löder ihop alla kablar på. Som jag förstår det så är skivan ovan belagd med fotoresist(?). Måste jag hålla på och slabba med kemikalier och dona för att få fram kopparen så att jag kan löda? En sökning på nätet handlade om UV-lampor och prylar, det lät jobbigt.

Som sagt så är jag inte intresserad av att göra något flådigt kretskort utan bara en liten fyrkant med allt lött på i en klump.


// Fredrik Wergeland

Leifbq
2012-06-15, 14:27
Fotoresist kan enkelt tvättas bort med t-Röd

Jode
2012-06-21, 22:49
Hur många ampere klarar 35um?

Leifbq
2012-06-23, 08:49
Beror på hur bred ledare du har och på hur stor temperaturökning du tillåter
Vill man bättra på strömtåligheten kan man löda på en kopparkabel utmed hela kopparbanan.
Elfa har en faktaavdelning med mycket överskådlig info.
fakta.pdf (https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_STATIC/sv/pdf/fakta.pdf)
Titta på sidan 15 där hittar du en tabell

Fredrik_W
2012-06-23, 20:22
Hur många ampere klarar 35um?
Med ett kopparlaminat som är 35um (=0,035mm) tjockt? Inte ett skit skulle jag vilja säga. Gör man kopparbanan 10 mm bred så blir genomsnitsarean 0,035 x 10 = 0,35 mm2. Vilket är ungefär som en servokabel...

Jag lödde så att kopparkablarna möttes och hade kontakt med varandra i mitten och allt täcktes med en stor klump lödtenn. På så sätt så blir det ordentlig tjocklek på det material som leder strömmen.


// Fredrik Wergeland

Leifbq
2012-06-23, 20:48
Håller med till 100 %
vill inte ha mindre area än det är på kabeln till fartreglaget.
Annars bränner vi energi till ingen nytta
/Leifbq

BlackBear
2012-06-24, 20:40
Tänk dock på att strömmen går en pyttesträcka genom kretskortet jämfört med hur långt den går genom kabeln. Dvs en kort sträcka med mindre koppararea gör inte särskilt stor skillnad...

henke2
2012-06-25, 06:31
Dvs en kort sträcka med mindre koppararea gör inte särskilt stor skillnad...

Biltema säljer korta sträckor med mindre koppararea som absolut gör skillnad.

http://www.biltema.se/ProductImages/35/large/35-655_l.jpg

kasoe
2012-06-25, 10:44
Ett sätt att öka arean är att förtenna ledarna på kretskortet, jämfört med de 35 um som kopparen utgör så kan en "flabba tenn" öka på det med hundratals procent... Ett annat sätt är att löda fast en skalad kopparkabel på kretskortet, också en beprövad metod som funkar och drastiskt ökar arean på kopparskiktet...

Är det enkla mönster som ska in så skippa kemikalierna, jag har gjort en hel del kretskort där man ritar upp mönstret och sen slipar bort "kanaler" med en Dremel. Funkar också, så länge man ritat kanalerna rätt vill säga... ;)

Hälsar,
Anders Ö

BlackBear
2012-06-26, 20:24
Biltema säljer korta sträckor med mindre koppararea som absolut gör skillnad.
Visserligen, men de är väldigt mycket tunnare. Jag testade att köra 30A vid 12V genom en 5mm lång och 3mm bred ledningsbana på ett 35um kretskort igår utan att få någon nämnvärd uppvärmning (jag ville nämligen att ledningsbanan skulle brinna av för det var en fel i layouten).

Så om multicoptern inte väger mer än ett par, tre kilo (min 1.3kg tricopter drar 15A i hovring) så klarar ett dubbelsidigt 35um laminat garanterat av att agera distribueringskort även utan förtening.