handdator

Visa fullständig version : kompressor till luftställ



Baua
2012-06-16, 17:09
Hej alla!
Undrar om Ni skulle kunna rekommendera en liten 12v kompressor för att fylla på luftsystemet till ett luftdrivet ställ.

Mvh
Magnus

bokis
2012-06-16, 17:18
Biltemas funkar utmärkt: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-med-kompressor-37905/,den där är lite sisådär,finns lite varstans jula m.m men funkar ,den som är bättre och enbart kompressor:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Minikompressor-240L-17064/

Kenny
2012-06-16, 21:58
Jag rekomenderar också denna (andra alternativet från Bokis) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Minikompressor-240L-17064/
Har använt och förbrukat ett antal billiga små kompressorer men denna är klart överlägsen alla andra. Har till och med pumpat upp två däck till min lätta lastbil till 4 bar utan problem.

Jag har monterat på ett 3c 1500mah LIPO på den som räcker till ett 30 tal fyllningar innan det behöver laddas. Att fylla tar under 15 sek. till 6 bar.

Baua
2012-06-17, 00:12
Tackar för svar!
Då får det bli den som Ni båda rekommenderar.
Nu en fråga, där kompressorn ska kopplas in på min kärra sitter det en nippel med en gänga, följer det med någonting i nippelväg till kompressorn som man kan gänga på den nippeln, eller köper man dessa separat och i såna fall var i från?
Borde väll också sitta en liten ventil någonstans på vägen som gör att inte luften försvinner ur systemet när man kopplar loss kompressorn, ja Ni kanske märker min okunskap när det gäller luftställ.:concern:

Hils
Magnus

Kenny
2012-06-17, 08:28
Med kompressorn följer spiralslang med snabbkoppling, manometer och nippel med invändig gänga som passar på bilventiler. Dessutom medföljer diverse nipplar för att pumpa madrasser, fotbollar och dylikt. Kompressorn har standard snabbkoppling för tryckluft där slangen ansluts. En väska är också med.

Jag köpte en sats med förlängningsnippel http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Navkapslar/Ventilforlangare-4-st-334300/ som jag gjorde en adapter av, kapade och monterade ett litet mässingrör med samma dimmension som slangarna i flygplanet.

Påfyllningen i flygplanet skall ha en backventil, den medföljer som regel i ställsatsen och är oftast inbyggd i påfyllningsanlutningen.

Min påfyllningsanslutning är en M5 nippel. Har du en vanlig bilnippel som anslutning i flygplanet passar det direkt.

Jag modifierade även spiralslangens nippel då den sticker ut väldigt lite. Det går att skruva isär och flytta handtaget så att slangklämman kommer på utsidan istället. Detta var mest för att komma åt bättre för att pumpa hjulen på fältvagnen.

bokis
2012-06-17, 10:21
Och jag använder robart´s påfullningsventil,bilmodellen alltså,med den så följer en liten mässingsnippel som man gängar dit..
50 cm slang på den,anslut till kompressorn (samma robart/bilventil där).
Den lilla luft som försvinner när man gängar bortnippeln från flygplanet är försumbar..
Men här finns det utrymme för egna ideér.

Rune E
2012-06-17, 10:25
Allt måste inte nödvändigtvis gå med elektricitet. Jag har bilventil i modellen och en vanlig manuell bilpump med manometer har visat sig fungera bra för mig. Påfyllning går fort och man slipper oväsendet från en kompressor.

Baua
2012-06-17, 10:44
Tack för svar!
Nu ska det handlas kompressor med tillbehör.:)

Hils
Magnus

henke2
2012-06-17, 12:16
man slipper oväsendet från en kompressor.

Biltemas variant väsnas inte, den låter riktigt fint. Men jag förstår ditt tänk :)

henke2
2012-06-17, 12:20
Jag rekomenderar också denna (andra alternativet från Bokis) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Minikompressor-240L-17064/
Har använt och förbrukat ett antal billiga små kompressorer men denna är klart överlägsen alla andra. Har till och med pumpat upp två däck till min lätta lastbil till 4 bar utan problem.

Jag har monterat på ett 3c 1500mah LIPO på den som räcker till ett 30 tal fyllningar innan det behöver laddas. Att fylla tar under 15 sek. till 6 bar.

Grabbarna på HAB har en CNC fräst lösning med ackpaket inbyggt. Du strippar kompressorn från onödiga saker och monterar själva kompressordelen i HABs hållare. Du får även med en adapter som ger 3mm eller 4mm festo anslutning. En bra pryl blir ännu bättre med smart tänk :)

Rune E
2012-06-17, 13:53
Biltemas variant väsnas inte, den låter riktigt fint.

Tack för tipset. Min 15 år gamla Biltemakompressor i svart plasthölje väsnas så det är rent pinsamt. Hemma brukar jag linda in den i en gammal filt.
Jag hade tänkt plocka ut kompressorn ur (resonans)lådan men har inte kommit till skott.

henke2
2012-06-17, 14:05
Tack för tipset. Min 15 år gamla Biltemakompressor i svart plasthölje väsnas så det är rent pinsamt. Hemma brukar jag linda in den i en gammal filt.
Jag hade tänkt plocka ut kompressorn ur (resonans)lådan men har inte kommit till skott.

Ja, de gamla svarta låter som skräp