handdator

Visa fullständig version : Markstationer "Bilder & tips"



Impulze
2012-06-20, 20:50
Har ju jämt använt videobrillor då jag fpv:at. Men behovet att använda skärm har vuxit fram och tänkte man kunde dela med sig av hur man löser saker och ting och vad man har köpt. Även ni alla andra med markstationer får ju gärna dela med er åxå.

Så i detta fall är det en ClasOhlson väska för 399:- som jag skruvat fast en 16" LED-tv i locket. Passar perfekt och väska är ganska rejäl och rymlig så jag tror jag kommer rymma den övriga utrustningen där med.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-upp-till-27-tum/tv-16-23-tum/andersson-led1641dcdvd/167471.6162/

Det som var riktigt bra är att den inte stänger av eller klipper video-ingången vid bortfall. Och den tar ju grymt lite ström så man behöver då inte ha några mega-batterier med sig på fältet. Tycker det är ganska prisvärt jämfört med en 7" skärm från pitchup.se som kostar 1000:-.


http://i48.tinypic.com/23sg5le.jpg

//Matte

Fredrik_W
2012-06-20, 21:21
Hur fungerar en sådan där skärm utomhus mitt på dagen i fullt solljus? De skärmar jag har sett har inte gått att använda vid sådana tillfällen.

// Fredrik Wergeland

Impulze
2012-06-20, 21:33
Har inte testat i gassande sol, men om det behövs så ska jag montera på ett solskydd. Återkommer i den frågan då jag fortfarande väntar på sommaren och solen...

//Matte

Jode
2012-06-21, 00:38
Dessa 7-10" skärmar är ett skämt jämfört med en vanlig pc skärm 15-19" (12v) med vga-till-video converter.
Har kört det ett tag och kommer att uppgradera till 32" led nu. 16 watt förbrukning! Size matters!

Impulze
2012-06-21, 01:29
Tycker 16" är perfekt att släpa på, tror en 32 skulle kännas lite för stor att dra runt på :)

//Matte

UndCon
2012-06-21, 08:24
Använder ni verkligen era stora skärmar för att flyga på - eller kör ni med goggles?

Min skärm är till största delen till för att andra skall kunna titta när jag flyger - jag har nog bara använt den själv för flygning vid ~5 tillfällen - alla andra flygningar sker med goggles.

//UndCon

rfnoise
2012-06-21, 08:51
Testade min nya "ground station" häromdagen. Har haft i tanken att göra en enkel men sjysst väska som har det man behöver på fältet. Innan denna så tänkte jag lite för långt och hade byggt failsafe med reläer, flera batterier, brytare och säkringar för allt men insåg att det skapade mer problem i fråga om strömförbrukning och felkällor. :)

Nu har jag satt in det mest nödvändiga i locket och kan använda väskans inre för allt annat (nästan iallafall) Locket är gjort av masonit och sitter på en ram av 1,5cm trälist som är limmad runt kanterna. På listerna sitter 8st gängstavar som är träskruv/M4 och på dem en ändmutter. Locket är klätt med svartmatt plastfolie. Det blev bättre än vad jag räknat med. Jag satte ihop allt på några kvällar.

I locket sitter:

7" Skärm
DVR (till för intern HD men skippade den då det blev för varmt och kör på ett 8GB minneskort)
Videosplitter
Lipo-larm
Li-ion batteri från en laptop på 7200mah med slaktat skal och egen balanskontakt för laddning
RCA panel med 1 video/Ljud in från VRX och 2 video/ljud ut till goggles och ev USB grabber.
5V BEC 7ah till DVR och VGA adapter

Jag slår på väskan genom att enkelt koppla in batteriet från utsidan, jag kör en beprövad Watts-up för att hålla koll på volt och förbrukning. Man får plats med allt i väskan om man vill men då sätter man VTXen på locket och den drivs just nu av ett eget batteri/lipo larm. För bästa räckvidd kör jag VTXen på en tripod och kör en 3m custom videokabel(egen kabel och guldpläterade kontakter) till väskan.

Kör just nu med Headplay via VGA adapter i 1024x768 upplösning och det fungera perfekt utan lagg. Jag har haft lite problem med brända säkringar och fått göra onödiga lagningar så nu kör jag med internt batteri till glasögonen och det funkar fint. Jag får dock blåskärmsflimmer om jag är för långt bort men hoppas kunna lösa dessa snart. Mina snabbtillverkade klöver gav blåflimmer bara 500m(?) bort (300mw 1,3Ghz) men då var jag bakom ett hus och ett träd och bara 50-60m upp.. DVRen spelar dock in bruset.

Har bara hunnit sträck testa stationen med ca 1,5h FPV flygning och det funkar bra. Har haft på den i ca 5h utan att lipo larmet börjat tuta och den drar ca 1ah när allt är igång.

Skärmen går knappt att flyga med så den används till DVR navigering och kamerainställning osv.

29935
29936

Mvh,
Calle

PinDuke
2012-06-21, 09:39
Jag flyger än så länge bara med skärm, har både en 7" och en 10", inga goggles ännu. Funkar bra tycker jag.
Har en mycket basic GS som består av ett kamerastativ med en skärm, video rx och en DV-kamera. Skärmen samt video rx:n drivs av samma 2 cells 5200mAh lipo.
Sedan har jag ett annat kamerastativ med en till skärm som jag använder i det fall jag vill visa flygningen för "publik".
I dagsläget fungerar den bara som slav men tanken är att sätta en till video rx på den skärmen och på så sätt få en billig diversity.
Bilder kommer i helgen.

UndCon
2012-06-21, 09:41
Glömde en länk till min markstation

http://www.undcon.com/wp-content/uploads/2011/05/IMG_20110522_091332.jpg


Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

//UndCon

PinDuke
2012-06-21, 09:44
Sweet.

Skrotiz
2012-06-21, 09:55
Jag köpte mig en väska från jula tillsammans med deras dvr recorder.
Sen hittade jag en 15,6" LED tv på mediamarkt som drivs på 12V och den passar perfekt, tyvärr tappar den bilden vid för mycket brus så jag planerar att ha min gamla 5,6" skärm som backup.

TV kommer skruvas fast i locket på väskan(som går att låsa i öppet läge) och allt de nödvändiga ryms utan problem i väskan.

Ska lägga upp nån bild då det är klart.

Och jag saknar brillor så flyger enbart från skärmen vilket jag trivs med, de enda som stör mig är rädslan för att något ska fela så planet försvinner men det har ej varit några sådana tendenser någon gång förutom då jag räknat med det och varit beredd på det.

Timtimtim
2012-06-21, 09:58
Glömde en länk till min markstation

http://www.undcon.com/wp-content/uploads/2011/05/IMG_20110522_091332.jpg


Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

//UndCon

Vad är det för pan/tilt system du använder och var inhandlas dessa?

Impulze
2012-06-21, 10:47
Använder ni verkligen era stora skärmar för att flyga på - eller kör ni med goggles?

Min skärm är till största delen till för att andra skall kunna titta när jag flyger - jag har nog bara använt den själv för flygning vid ~5 tillfällen - alla andra flygningar sker med goggles.

//UndCon

Använder vanligtvis goggles, men tänkte ha skärm då jag fotar och samtidigt kan det vara kul för andra att kunna följa med.

//Matte

UndCon
2012-06-21, 11:24
Min Pan/Tilt kommer från ElectronicaRC i Spanien I denna sitter det en EagleTree EagleEyes

PinDuke
2012-06-21, 21:12
Här kommer några bilder på min GS.
Total kostnad för den "kompletta" runt 1000 kr och för "slaven" runt 500 kr.

29947
29948
29949
29950

Timtimtim
2012-06-21, 21:23
Här kommer några bilder på min GS.
Total kostnad för den "kompletta" runt 1000 kr och för "slaven" runt 500 kr.

29947
29948
29949
29950

Du kör ingen antenna tracker? hur funkar det utan, vad får du för räckvidd med stock antennerna, kör du 1.3ghz?

PinDuke
2012-06-21, 21:48
Jag kör 5.8 men inte med stock rubber duck utan med en CL på planet och en SPW på mottagaren.
Har hittills inte testat fullt ut var gränsen går, vilket också är olika från dag till dag beroende på väderlek och var man flyger. Men allt från 2-4 km. Har dock aldrig haft något behov av att flyga längre än så.

Sedan behövs det ingen tracker om man kör CL/SPW eftersom dom inte är riktade. Hade jag däremot haft en Helical på mottagaren skulle en tracker komma till nytta.
Nu har jag dock tänkt att sätta en till video rx på den andra skärmen med en riktad antenn men eftersom jag kör en SPW på samma frekvens på den andra skärmen behövs i alla fall ingen tracker. Om jag flyger utanför "beamen" på den riktade antennen kommer den andra visa bilden. (Så länge jag är inom räckvidd för den.)

SteffeB
2012-06-21, 22:58
Ser att fler av er har den lilla ebay 7" skärmen. Har nu flugit några timmar med fotohexacoptern och är supernöjd! Jag har som jag skrev i en annan tråd byggt om bakgrundsbelysningen till 12w led + solljus, men för dig - rfnoise - skulle jag rekommendera att bara plocka bort bakstycket på skärmen, göra hål i lådan, bygga ett snyggt lock på lådan för att få in solljus som backlight. Det är helt suveränt! :) Stark sol, starkare bakgrundsbelysning. Svag sol, svagare belysning.

Min "markstation" ser ut som på bilden nedan. Bockade till en aluminiumlåda lite snabbt.Har nu kompletterat med lipolarm. Batteriet borde väl räcka i en 2 timmar eller nått, säkert rejält med tid på sig att byta batteri när larmet börjar tjuta. Lödde om 5,8ghz mottagaren med RCA-ingångar istället för de där 3,5mm uttagen, samt jst till strömmen. Tyckte det blev lättare att få snygg kabeldragning så. På hexacoptern har jag servokontakter till kameran. Smidigt när svärfar får för sig att plocka bort Systemkameran utan att ta bort 1/3 kameran i sökaren...

Jag har bara hexacoptern till foto och flyger därför alltid så jag kan se maskinen. Spelar därför ingen roll för mig om skärmen skulle bli blå när videolänken tappar kontakten. Inga problem att flyga FPV genom skärmen om det behövs, superbra bild!

29951
29952
29955

palton
2012-06-22, 12:54
Hur har du satt fast din eagle tree i lådan?

Jag kör med sådan med, men har min fastsatt med biltema dubbelhäftande tejp (den tjocka gröna) på baksidan mot stång på kamerastativ, sedan buntband runt hela klabbet och hålla fast den mot kamerastativ stången. Den sitter fast fint, men skulle vilja ha den i en låda igentligen. Finns inga bra plana ytor på baksidan av kretskortet, heller inge hål för montera den på standoffs.

Tycker de missat lite i sin design på deras groundsttion. Jag stör mig på det.

Nyfiken på om du eller ngn annan har smart lösning på hur montera eagle tree groundstation?




Glömde en länk till min markstation

http://www.undcon.com/wp-content/uploads/2011/05/IMG_20110522_091332.jpg


Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

//UndCon

UndCon
2012-06-23, 18:56
I lådan sitter det ett ett spår som håller kretskortet på plats. Du kan säkert bygga något liknande med små furulister eller liknande.

//UndCon

bogieboy
2012-06-27, 18:46
Så här ser min ut!

30030

Och så har jag en så kallad geekbox!

30031

Lite mer om det i bloggen! (http://mickeshobby.blogspot.se/2011/12/geekbox-test.html)

palton
2012-06-28, 13:34
btw, såg ET släppte en plastlåda till sin groundstation nu. Nya på HK är inbyggda i lådan och lådan finns lös att köpa på ET web. Lådan ska ha rätt revision av groundstation för och passa för eftermontering.

Timtimtim
2012-06-28, 14:28
Länk?

palton
2012-06-28, 16:08
http://www.eagletreesystems.com/OSD/EagleEyes.htm

Lådan finns längst ned på sidan. 9.99USD för enbart plastlådan, för eftermontering.

ET groundstation m plastlåda finns på HK med nu, samma pris som på ET egen sida.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25463__Eagle_Eyes_FPV_Ground_Station.html

bogieboy
2012-06-28, 19:24
btw, såg ET släppte en plastlåda till sin groundstation nu. Nya på HK är inbyggda i lådan och lådan finns lös att köpa på ET web. Lådan ska ha rätt revision av groundstation för och passa för eftermontering.

Sweet en sån vill jag ha. :-D

Tapatalk 2

Copterdude
2012-08-26, 16:38
Nu tycker jag vi ska visa upp lite fler markstationer :P
Har kollat på många olika, nu är min första klar. Lite småfix kvar bara. Det mesta är från bevrc, även en 7" skärm påväg från bevrc så andra kan titta. Allt sitter fast med kardborrband så lätt att ta loss och flytta runt saker. Hela panelen går att ta loss från stativet med en spaktryckning.

Annars består den av en
Fat shark dominator
8dbi patch antenn
"Skew Planar Wheel" antenn
DVR med skärm
Videosplitter/booster
Mottagare
3S batteri som driver hela rasket

En fråga, gör det något att den lilla antennen sitter så lågt och nära andra saker ? Tänkte jag skulle kunna byta imellan dom två antnnerna beroende på vad som funkar bäst.
31458 31459

flunk
2012-08-26, 22:38
Här är min:

31142
31141
31140

Rangevideopryttlar. Körs på 4S LiFe. Stativet köpt på Jula har jag för mig. Funkar kalas hittills. Flyger med flygplan.

Copterdude
2012-08-27, 10:43
Här är min:

Rangevideopryttlar. Körs på 4S LiFe. Stativet köpt på Jula har jag för mig. Funkar kalas hittills. Flyger med flygplan.

Trevligt med diversity, har funderat på det själv eftersom jag då slipper byta antennerna manuellt beroende på hur jag ska flyga.

Boopidoo
2012-08-29, 08:47
Jag kan varmt rekommendera den större "ruggade" väskan som nu har kommit in till CO. Tidigare har endast mellanstorleken funnits.

http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4ska/Pr314142000

simonarvestrand
2012-08-29, 09:01
Gött . 3 olika storlekar . det har jag väntat på !
har mellan storleken till sändare och fatsharks och några små accar.
men man har ju så mycket grejer så man behöver ju en till alla stora accar och en till resterande fpv prylar.
kommer nog sluta med att jag har en av varje storlek :D

Timtimtim
2012-08-29, 09:04
Räcker mellan väskan för radio,batterier och klöver antenn till 1.3?

Boopidoo
2012-08-29, 10:31
Ja, det gör den men det är precis att djupet räcker för antennen. Du måste skära en hel del och anpassa så att väskan inte trycker på loberna. Men det passar.

I en av mina mellan-väskor har jag haft batteri, skärm, videomottagare & 1.3 SPW-antenn, Lawmate DVR och fatsharkbrillor. Utöver detta hade jag en ström/videofördelare med inbyggd 12V-regulator (step-up/down) och inbyggd videosplitter. Det blev trångt men inte några problem att få ned allt. Radion fick inte plats till att börja med men om jag skulle omfördelat lite skulle det gå också.

Nu är dock planen att köpa 1-2 stora väskor och inreda en av dem till markstation med:

Radio+LRS
Brillor (Fatshark aviator eller Foxtech AIO eller båda :))
Skärm (antingen 7" eller 10")
Ström- och videolåda med videosplitter och 12V- samt 5V-regulator (med 16mm skruvkontakter för mottagare/RVGS och skärm och goggles)
Rangevideo GS
Lawmate PV500 DVR
3S batteri ca 4-5Ah

Timtimtim
2012-12-28, 19:15
Har fortfarande inte köpt någon väska! men tänkte att jag skulle investera i någon nu när jag ändå inte flyger så mycket. är det någon som har bilder på hur eran markstation i väska ser ut? jag behöver inspiration!

kan följande vara ett bra alternativ till co-väskan?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vaskor-och-tillbehor/Teknik/Aluminiumvaska-20294/


önskemål att få plats med i väskan:

* skärm 7-10tum, vad finns det för billiga runt 300kr, ebay?
* lawmate vrx, här funderar jag på om jag kan få in ett litet stativ med möjlighet att fälla upp när väskan är öppen och enkelt får plats på ett snyggt sett.
* brillor
* videosplitter
* dvr
* 3s batteri

vad är det mer man kan tänka behöva finnas med i väskan?

cyberpete
2012-12-28, 20:16
FInns bilder på min Markstation i min blogg. Tyvärr är bilderna inte dom bästa och dom visar inte mina dubbla mottagare som är monterade men ska uppdatera bloggen strax.

Har inte varit så aktiv på att blogga då jag rest runt i Thailand i 4 månader i år men ska skärpa mig :)

LÄNK (http://rcaddiction.blogspot.se/p/my-fpv-setup.html)

Timtimtim
2012-12-30, 21:58
Någon mer som har en väska att visa upp?

Lassekar
2013-03-16, 21:24
Hej!

Har blivit intresserad av FPV och tänkte försöka få in kommande markstation i den här gamla väskan som innehållit en videokamera. Väsklocket är låst automatiskt när väskan är öppen, i locket kommer en liten skärm monteras är det tänkt. Jag har läst att det är problem med solljus, så någon form av skärmskydd blir det också. Innermåtten är 32x23x12.

3766037661

En fördel med väskan är ytterfacket där jag tänkte ha batteriförsörjningen (Lipo) med brandsäkert material in mot väskan.

37662

Hittade även ett gammalt stadigt stativ, dessvärre utan överdelen på stativet där kameran ska skruvas fast. Så det blir att fixa någon annan fastsättning av väskan på stativtoppen. En idé som har poppat upp är att använda ett TV/monitorfäste. Exempelvis detta: http://www.clasohlson.com/se/TV-monitorf%C3%A4ste/Pr384565000

37663

- Vad tror ni, kommer väskan räcka till eller blir den för liten... :huh:

Trevlig kväll

/Lasse

Sickan
2013-03-16, 22:06
Ah, cool :) Är det en väska från tiden då man hyrde videobox?

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Lassekar
2013-03-16, 22:26
Ah, cool :) Är det en väska från tiden då man hyrde videobox?

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Hej Sickan!

Det har varit en formpressad inredning i väskan för en videokamera, en JVC Videomovie av 80-tals modell. :tongue:
Inredningen har jag ryckt ur väskan innan bilderna togs. - Gillar storleken på väskan om bara prylarna ryms!

Trevlig lördag

/Lasse

Copterdude
2013-06-18, 18:37
Lite bilder på min marstation. Vet inte hur praktisk den kommer vara men målet var att placera allt i en lättburen anonym väska.

Sändaren får plats i framfacket och googles. Sidofacket har plats för en UHF sändare med utdragbar antenn.
Val av mottagare blev den 4-kanaliga då den digitala inte gillar att vara så nära UHF vad jag förstått.

Nu saknas bara något att flyga med.. :P

39254

39255

39256

Defuncta
2013-06-18, 21:42
Här är min markstation som jag slängde ihop.

39260 39261

Dock kommer en groundstation från rangevideo samt antanna tracker mount från redymaderc om någon vecka så då blir det till att bygga om...

Gillar skarpt att vidarefodra videon ifrån 1,2 ghz till 5,8 ghz och in i fatsharksen, kanon bild blir de också...

Copterdude
2013-06-18, 23:28
Här är min markstation som jag slängde ihop.

39260 39261

Dock kommer en groundstation från rangevideo samt antanna tracker mount från redymaderc om någon vecka så då blir det till att bygga om...

Gillar skarpt att vidarefodra videon ifrån 1,2 ghz till 5,8 ghz och in i fatsharksen, kanon bild blir de också...

Funderade också på att göra så men oroar mig lite för att sändaren ska bli för varm. Vad är det för styrka på den du använder för att vidarebefodra och blir den varm ?

Den jag fick med är på 250mw.

Defuncta
2013-06-19, 07:04
Funderade också på att göra så men oroar mig lite för att sändaren ska bli för varm. Vad är det för styrka på den du använder för att vidarebefodra och blir den varm ?

Den jag fick med är på 250mw.

Min är på 600mw, den blir inte jätte varm. Min 1,2 ghz vtx på planet blir där emot as varm...

Copterdude
2013-06-19, 10:19
Min är på 600mw, den blir inte jätte varm. Min 1,2 ghz vtx på planet blir där emot as varm...

Låter fint, får prova det sen. Fatsharkbatterierna var slut när jag beställde mina googles så får skaffa ett sådant.
Gjorde ett litet test med pico 10mW sändare på 1280mhz (monopol så -3db då markstationen har cirkulär antenn).
Satte markstationen på tomten 10 meter från ena sidan huset och sändaren på andra sidan vid 50cm höjd. Signalen måste då gå igenom murbruket på längden genom en villa och sen ut på tomten på andra sidan. Klockren bild :)

1,2Ghz rockar !

Defuncta
2013-06-20, 14:22
Låter fint, får prova det sen. Fatsharkbatterierna var slut när jag beställde mina googles så får skaffa ett sådant.
Gjorde ett litet test med pico 10mW sändare på 1280mhz (monopol så -3db då markstationen har cirkulär antenn).
Satte markstationen på tomten 10 meter från ena sidan huset och sändaren på andra sidan vid 50cm höjd. Signalen måste då gå igenom murbruket på längden genom en villa och sen ut på tomten på andra sidan. Klockren bild :)

1,2Ghz rockar !

Ja 1,2 ghz är väldigt bra :D

remsan
2013-06-30, 17:38
Fick ihop en liten markstation för min nya fpv system till quaden.
Jag ser att många har kopplat in både patch antennen och en vanlig antenn. Har ni 2 receivers och nån sorts 2 video in och en ut eller nåt? I min receiver går det in antingen en vanlig antenn eller patch dbi antennen.

Copterdude
2013-06-30, 18:23
Fick ihop en liten markstation för min nya fpv system till quaden.
Jag ser att många har kopplat in både patch antennen och en vanlig antenn. Har ni 2 receivers och nån sorts 2 video in och en ut eller nåt? I min receiver går det in antingen en vanlig antenn eller patch dbi antennen.

Fin basstation :)

Kommer på 4 alternativ.

1. Diversity med dubbla mottagare som väljer starkaste signalen.
2. En extra länk för att skicka signalen från basstationen till videobrillorna trådlöst.
3. Två antenner men bara en inkopplad åt gången beroende på hur det ska flygas.
4. Två olika frekvenser som man kan välja mellan, typ 1.3Ghz och 5.8Ghz.

Defuncta
2013-07-14, 12:05
Här är min nya kommande groundstation

1,2 ghz Antanna tracker med crosshair

5,8 ghz till fatshark samt en portabel 7" skärm

39832

Vad tror ni om denna setup, kommer de 2 olika 5,8 frekvenserna störa varandra?

Timtimtim
2013-07-14, 12:48
Nej de kommer inte att störa varandra. Vad är det för pan/tilt mekanism?

Defuncta
2013-07-14, 13:32
Nej de kommer inte att störa varandra. Vad är det för pan/tilt mekanism?

Okay, den är från redymaderc.com

Boopidoo
2013-07-14, 23:37
Om någon är intresserad av en antenna tracker så har jag min Skylark AAT II ute för försäljning.

http://www.rcflyg.se/forum/newthread.php?do=newthread&f=115

PinDuke
2013-12-05, 12:34
Tänkte bara dela med mig några bilder på mina 3 nuvarande versioner av markstationer som jag skiftar mellan beroende på behov.

Den första är en ultraportabel markstation med allt monterat på sändaren för att enkelt kunna flytta runt medan jag flyger. Används i första hand till multirotor.
42221
Version två, till höger på bild, är också portabel när den är ihopfälld. Samma typ av 7” skärm som på den första varianten men på stativ och med mottagarantennen monterad på teleskopmast för bättre räckvidd. Används när jag flyger plan med längre aktionsradie/flygtid.
42222
Version tre, till vänster på bild, är deluxvarianten med 22” skärm och mottagare på teleskopmast. Inte så portabel men maximal när det gäller bild. Används med fördel för att ge åskådare en bra möjlighet att uppleva FPV.
Behöver man en paus i flygandet kan man alltid koppla av med lite TV tack vare den inbyggda digitalboxen :)

42223

Timtimtim
2013-12-05, 13:01
Ser bra ut! vad är det för 22skärm?

PinDuke
2013-12-05, 13:22
Det är denna:
http://www.siba.se/product/12817726/andersson-led2242fdc-22-led-tv-?ref=section

zalsson
2014-10-10, 15:43
Uppar denna lite, någon som har tips på en bra väska? Den som är rekommenderad från clasohlon verkar gått ur lager då den i princip är slut överallt. Annars såg den väldigt prisvärd ut. Vad kör alla för batteri för att driva tex skärm/mottagare och annan utrustning?

simonarvestrand
2014-10-10, 15:57
Jag matar mitt med en 4000mah 3cells acc, klarar ett bra tag på det. nu har jag ingen skärm utan bara goggles

neu
2014-10-10, 21:22
Jag körde med en 8ah zippy 3 cell men efter lite test så visades det sig att den bara är på 5000mah.....

Thelonnquist
2014-10-10, 21:25
var det zippy compact? jag har några 4s 4000mah som bara levererar 3000mah vid duktig urladdning...

neu
2014-10-10, 22:21
Redigt piss. https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=38300
Men man får vad man betalar för

Thelonnquist
2014-10-10, 23:15
Hobbyking känns ofta som ett lotteri. Ibland ganska bra grejer till mycket bra pris, ibland skit knappt värt sin vikt i gödsel.

Landin81
2014-10-11, 03:16
Hobbyking funkar bra, ibland.. Mitt Naze32 som jag fick levererat trasigt skulle skickas direkt, det var den 24e förra månaden, efter att jag skrev ett mail i onsdags så skickades varan igår. Fick inget svar på mail eller så, fick bara att varan vara skickad. Polaren jag byggde skywalkern åt har haft sjuka problem med hobbyking, han har köpt 2st skywalkers 1900 där ifrån och första gången tog det 3 veckor för dem att ens skicka paketet, detta var efter att jag skrivit mail till dem och frågat vart varorna som vi betalat för var. Andra gången likadant.

När jag beställde min FX61 tog det 2.5 veckor innan de skickade, sen blev det strul med frakten på det.

En enda gång av mina 13 ordrar från hobbyking så har varorna skickats som utlovat och kommit fram inom en vecka. Därför köper jag hellre saker från andra butiker, gärna svenska och lägger några extra kr för att gynna svenska näringsverksamheten.

Thelonnquist
2014-10-11, 11:14
Nu blir det ot, men hur kommer det sig att hk regelmässigt tar en vecka för att packa ordern, medans typ banggood, sunsky och securitycamera2000 skickar dan efter? det är ju inte ens olika prisklasser!

Landin81
2014-10-12, 14:24
OT: Läste på Rcgroups att de ökat så fruktansvärt mycket i ordrar och är underbemannade, men det var för några månader sedan och med lite sunt förnuft borde man ju då hinna anställa någon mer för att kunna skicka snabbare.

simonarvestrand
2014-10-12, 15:12
av erfarenhet så kan jag säga att det är svårare att anställa än man kan tro.
En av anledningarna är att man får så brutalt mycket ansökningar och 98% av dom är olämpliga för jobbet.
det tar tid att anställa om man vill vara säker på att få rätt person på rätt plats.

Men samtidigt så tror ju inte jag att det gick från lite ordrar till massor på så kort tid som ett par månader lite framförhållning måste dom ju ha

kristoferahlqvist
2015-01-29, 13:13
Här är min lilla markstation. Rc302 2.4ghz mottagare och ts5823 32ch 200mw 5.8ghz sändare.

Liten och smidig med 2.2ah 3s ack

5022650243

flunk
2015-01-29, 13:45
...min lilla markstation...

Tjusigt! Ska nog peta in min 1,2GHz mottagare och 5,8GHz sändare i nåt liknande och fästa bakpå patchantennen som jag använder.

bogieboy
2015-01-29, 18:20
Varför kör ni med en sändare på markstationen? Är det för att slippa lite sladdar? Hur ser era Googles ut?

kristoferahlqvist
2015-01-29, 20:03
Ja det är för att sända trådlöst till fatshark goggles. Väldigt smidigt då jag mest flyger 5.8ghz men jag har ett par modeller som sänder på 2.4ghz.

Då startar man bara markstationen. Annars hade man behövt en 2.4ghz modul till fatshark och hålla på att byta mellan dem hela tiden.

flunk
2015-01-31, 09:20
Precis, det blir supersmidigt.

Peter1
2015-02-01, 09:42
Hur kopplar ni mellan mottagare och sändare i era markstationer?

flunk
2015-02-01, 09:59
Video ut från mottagaren in i video in på sändaren, därtill strömmatning från lämplig ack.

kristoferahlqvist
2015-02-04, 10:24
Nu har jag fixat video utgång med så jag kan koppla in mottagaren i en mini laptop för att spela in sändningen

50304

Stisse
2015-06-20, 08:11
Min lilla station, då jag flyger med både 1,3 och 5,8 ville jag få in allt i samma låda för enkelheten när jag väl är ute och flyger och lätt kan byta mellan signalerna utan större modifikation, nu bara slå om 2 switchar.

Kör med 2st 1,3 mottagare och 2st 5,8 mottagare, dessa i sin tur är kopplade via On/On switchar för att kunna skifta vilken signal som sedan skickas till EagleEyes. EagleEyes som i sin tur fördelar video till 5,8 repeater, till dvr och även lagt till 3st video out på sidan om lådan och då jag har 2st EagleEye lade jag även till en video input om man nu måste lägga till en 3:e video mottagare. Lade även in en LCD för att visa lipo status och en som visar temp i lådan.
Strömförsörjningen, ett 3s lipo som går via en säkring och vidare till main power switch som i sin tur går vidare till en säkringslåda med 6st säkringar. Dessa sedan fördelade till switchar för att slå på EagleEyes, 1,3 sändana, 5,8 sändarna, repeater och slutligen 4st 12v power outlets som lagts till för video out och video in kontakterna på sidan som även dem sitter med ytterligare en säkring.


5292852929



http://youtu.be/NAkhcPfGUAw

kronblom
2015-06-20, 08:42
Jösses, riktigt snyggt. :)

Halcon
2015-06-20, 09:36
Nu har jag fixat video utgång med så jag kan koppla in mottagaren i en mini laptop för att spela in sändningen

50304


Från en icke datanisse: hur gör man för att spela in video med en laptop?

flunk
2015-06-20, 09:41
Det finns fina små videograbberkort i form av en usb-pinne. Kostar inte många pengar.

Halcon
2015-06-20, 10:50
Jo jag har en grabber men hur spelar jag in rent praktisk med en laptop?

** känner mig dum nu...men tillhör inte direkt den "nya" generationen...**

flunk
2015-06-20, 11:25
Ah, sorry. Det borde ha hängt med något program att installera i datorn som du använder för att spela in. Jag har knappt använt mitt men det var ganska simpelt vad jag kommer ihåg. Ställa in var filerna ska sparas och i vilken kvalitet. Sen var det bara att trycka på record.
Vad har du för grabberkort?

Halcon
2015-06-20, 11:32
Det heter ezcap, USB 2.0 Video Capture, och ska vara original, köpt på Kjell för många herrans år sedan. Förde över lite videoband till datorn så det funkar.

Det finns movie maker på datorn, funkar det?

Halcon
2015-06-20, 11:33
Vänta, det står: includes video editing & converting software på paketet, det är alltså det som man ska använda?

På CD:n står det: Svensk guide och support på www.mendo.se/ezcap/
Funkade inte - här är nya länken: http://www.mendo.se/product/EasyCAP/

flunk
2015-06-20, 12:49
Funkar inte mjukvaran på cd:n längre? Eller är det så att du har en laptop utan cdrom-läsare?

Halcon
2015-06-20, 20:37
Det följde med ett program som heter ArcSoft ShowBiz DVD och som jag nu installerat.
Finns lite olika alternativ att välja mellan men Fånga, skapa och redigera videoklipp låter som det kan vara något?

flunk
2015-06-20, 21:03
Fånga låter som något. Du borde kunna få upp livebilden i programmet, dvs brus eller bild från fpvsystemet.