handdator

Visa fullständig version : Hur många flygningar innan krach?



Evert
2012-06-21, 13:38
Hörni, handen på hjärtat, hur många flygningar brukar era kärror överleva innan ni får gå lös med silvertejp och Karlssons klister? Och vad är det vanligaste misstaget ni gör?

lassebetong
2012-06-21, 13:42
Flest missöden har nog inträffat vid i och urlastningar i bil/hobbyrum.
Men visst har jag smällt av ett antal kärror.
Ibland vid förta flygningen och sedan kan en del leva riktigt länge.

simonarvestrand
2012-06-21, 14:06
Bixlern krashade jag på min flygning nr 3, eller snarare hård landning lite för snett som gjorde att staget mellan vingarna gick av.
Det va min 3dje flygning med plan någonsin.
Sen tog det 15 flighter innan nästa krash och den va hård.

helifanatic
2012-06-21, 14:14
pilot rc sbachen tog 65 flygningar innan jag tabbade mig men var bara en sprygel en skruv o vingröret lossnade

Skrotiz
2012-06-21, 14:31
Tror detta beror mycket på hur bra koll man har på prylarna och eget risktagande.
Mina modeller som gått i backen har oftast gjort detta pga något mekaniskt fel, ett roder länkage som svikit eller ett servo som lagt av t.ex.
Detta är ju helt och hållet mitt eget fel då jag inte kontrollerat allt noga, t.ex gick ett plan i backen till följd av kärvande skevroder då servot drog så mycket ström att mottagaren tillslut slocknade.

Även jag har haft mest skador på planen vid transport, det är så lätt att stöta i.

Däremot körde jag ju min älskade Calmato EP i backen nosen först inverterat men det var enbart mitt eget fel, hade en bit över 3 flygtimamr på den. Var inte så mycket kvar att laga av den...

På Calmaton skrev jag upp varje flygning i en bok med flygtid och väder samt eventuella missöden och det var mycket roligt.
Sen när jag skaffade Easystaren så blev det ej längre att anteckna något men den har jag massor av flygningar med, och några krascher som samtliga varit till följd av pilotmisstag.

Med min nya J-35 Draken ska jag börja föra logg igen på hur flygningarna går så får man se hur mycket tid det blir i luften och hur många starter och landningar som genomförs :)

sundqvistjohan
2012-06-21, 15:04
Metanolkärrorna har jag flugit inom min förmåga. Twist 3D 40 från 2006 lever än (har väl drygt 300 flygningar). På Twisten har stabben gått av en gång då en dunk spolarvätska föll över planet i bilens baklucka. Numera använder jag planet som skolflygplan; intresserade får pröva på att spaka i dubbelkommando.

Med min GeeBee 120-size med grym vingbelastning räckte inte kunskapen till. Tredje flygningen råkade planet in i en spinn efter knife edge. Klarade inte av att häva spinnen så planet totalkraschade. Visste att det var ett svårfluget (och svårlandat plan) och fick det bekräftat för en lärpeng på ca 10 000 kr. Annars har jag klarat mig väldigt bra under mina 7 år sedan nystarten i hobbyn.

McRegor
2012-06-21, 15:35
Farlig fråga...:)
Svarar man att det sker ytterst sällan så kan man ge sig attan på att vid nästa besök på fältet så har man en "byggsats" med sig hem.
Numera flyger man inte alltför ofta över sin förmåga och det betyder att man samlar på sig mer och mer kärror. Vissa kärror är det nästan så man skulle önska att man var lite våghalsigare med men inte då..:)
Äldsta, flygbara kärran är från 1976 men sanningen att säga så flygs den inte med sen många år tillbaka. Har väl ytterligare ett par som är nåt år yngre.
Men att ha hyfsad ordning på kärrorna är nog en bra regel. Sen kan det ändå bli fel - t ex har jag slitit ut ett par servon i min mest flugna kärra och när detta inträffar vet man ju aldrig så det gäller att ha lite tur också när sådant inträffar.
Så jag måste nog "syna" - visst har jag haft några kärror under årens lopp som inte blivit långlivade men det har mestadels hänt med mina "metanol-kärror". Dom eldrivna har för det mesta klarat sig betydligt bättre med undantag för en World Models .25 Cub - som egentligen är en metanol-kärra som jag konverterade den till el och den straffade mig rätt omgående när jag flög för långsamt i en sväng....
Hälsningar
Roger

micilo01
2012-06-21, 16:38
Hej på er. I diskussionen om hur långt det är mellan krascherna, glömmer jag aldrig vad min pappa sa till mig då man tyckte att man hade koll på grejerna; " för varje lyckad flygning du gör, är du närmare en krasch". Glad midsommar allihopa:))
// Ilo

helifanatic
2012-06-21, 16:41
eller att det är inte en fråga om man kommer krasha bara när det kommer ske 6 krasher på 29 år med plan och 4 med helisar

helt ok facit ändå

Evert
2012-06-21, 18:36
Hehe, glad midsommar själv!

Väldigt skönt att höra att man inte är ensam med fadäser i alla fall!! :-)

Min första SU27 överlevde 3 flygningar á 3 sekunder. Sen var den kaput. Min andra, min fina cessna, överlevde heeeela förra sommaren, men föll i backen pga flygning i på tok för hårt väder i våras. Samma dag körde jag mitt lilla mikroplan i backen. Försökte landa med sidvind. Osmart. Och så min nya FW190. Den har jag redan fått repa höger landningsställ på. Men nu är den fit for fight igen !!

Zkeeter
2012-06-21, 20:16
Ja allt från start, till när ska den vittra bort????
Hade en MIG29 i depron som gjorde en premiär på ca 4 min utan fadäser, strulade sedan bort mig i knappandet och flygning nr2 slutade med insamlande i kasse efter ca 15 sek i luften..
Ver2 av samma flygetyg fick leva hårt en sommar innan jag gav henne pension framåt hösten då hon visserligen fortfarande flög fint i sitt lite kantstötta skick, men hårdvaran ville in i en annan kärra...
Annars så håller jag med dom andra.. Dom flesta skadorna har en tendens att vara transportdito. Inte så stora, men har en tendens att bli dyrköpta i luften om man inte upptäcker dom innan start.

bokis
2012-06-21, 20:24
Jag har smackat åtskilliga,det som skiljer de åt är egentligen ren lekstuga..Min DC3 o en Topflitemussesamt en 1/3 cub har flugit åtskilligt i flera år utan incidenter,av nån anledning så fokuserar jag bättre med dessa..Calmatos avrättar man med slarv och nonchalans för min del.
För o inte tala om en del depronkärror..:lollypop:Transporter som många skriver är av ondo..

PinDuke
2012-06-21, 21:37
Det finns tyvärr bara två typer av flygplan:
Dom som har kraschat och dom som kommer att krascha.

Har hittills aldrig kraschat men dom gånger jag gjort oplanerade landningar har det oftast berott på byig vind...:crazy_pilot:

Skrotiz
2012-06-21, 22:05
Haha!
Den var bra PinDuke :)

De är ju faktiskt skillnad på en krasch och en oplanerad landning, även om det är diskuterbart :p

freddan_6
2012-06-22, 14:56
Fel modell i flygplanet utan roderkoll resulterade i en hårt krashad Magic Extra .46, eftersom skev gick åt fel håll.
Den reparerades dock av mig, nära osynligt och med betydligt bättre konstruerad kropp än original. 16 gram tyngre.

Jag har råkat ut för ett fartreglage som ger upp (BEC-delen) på 100 meters höjd. Parkmastern blev aldrig rak och rolig så den kasserades.

Lyssnat på äldre herre som tyckte jag skulle byta plats på sida och skev på min Blue Stick 20 med hemmabyggd skevvinge. Det resulterade i att kroppslådan gick sönder och batteriet som blev löst mosade tanken. Gick att laga utan att det syntes.

Ett servo gav upp i v-tailen på min Rainbow Electric Glider. Jag hörde att något blev fel och gick in för att landa i hög hastighet. Det gick inte att häva maxutslag på ett servo och den krashade hårt från 35 meters höjd. Planet är lagat nu.

Värsta krashen var dock min son som skulle flyga sin thunder tiger trainer uppåner utan att jag ökade roderutslagen. Det resulterade i 100 meter lodrätt lyckligtvis rakt ner i ett träd som stoppade farten. Kroppen överlevde! men vingen och stabben blev vingmos. Jag hade en extravinge från en Graupner Trainer 400 så vi kom i luften igen inom en vecka.

Ålänning
2012-06-23, 09:56
På Åland började vi 2007, den hårda vägen, så om ni vill lära er på hur många sätt man inte skall flyga, så skall ni fråga oss. Begreppet "Lära sig av andras misstag" blev lite fel, det var "Lära sig av andras misstag" vi skulle ha gjort. ;-) Nån har säkert redan sett årsfilmerna (jo jag vet att alla är efterkloka och kommit underfund med att vi inte flög säkert i början):
2007 http://www.viddler.com/v/82bdd154
2008 http://www.viddler.com/v/698db020
2009 http://www.youtube.com/watch?v=dFosv0rL5-k&fmt=22
2010 http://www.youtube.com/watch?v=AtkNZ2UrYX0&list=UU1iPhtptX3BMBQJ82UqpJkA&index=8&feature=plcp
2011 http://www.youtube.com/watch?v=OcCDnbZZKMI&list=UU1iPhtptX3BMBQJ82UqpJkA&index=3&feature=plcp

multipass
2012-06-23, 17:11
Finns många fotbollsmålsburar som står och dräller på planen där jag flyger. Lite slumpen som avgör om landningen blir lyckad eller om man blir påkörd av en bur:sarcastic: Inga ungar på plan(hepp:)
Allvarligt när bygger Ni ut Djävuls..f´låt Djäkenfältet så man kan döda fler(eller mindre) antal plan...

Evert
2012-06-23, 22:47
På Åland började vi 2007, den hårda vägen, så om ni vill lära er på hur många sätt man inte skall flyga, så skall ni fråga oss. Begreppet "Lära sig av andras misstag" blev lite fel, det var "Lära sig av andras misstag" vi skulle ha gjort. ;-)

Hysteriskt roliga filmer !! Jag vill flytta till Åland !!!

Skrotiz
2012-07-06, 12:21
Fantastiskt roliga filmer :-)

Jag kan ju tillägga att det blev 12st 3min flygningar innan krasch med min draken.
Under "base leg"(tror de heter så) på inflygningen så höll jag för lite fart och stallade planet, långt bort det snurrade runt i luften så jag inte riktigt lyckades orientera hur det stod.
Brakade till i skogen just när de försvann bakom trätopparna.
En timme senare hittade vi planet uppe i en björk, fick ruska lite så trillade det ner och efter att ha limmat tillbaka noskonen så flögs det igen.

tomasstrom
2012-07-12, 00:27
På Åland började vi 2007, den hårda vägen, så om ni vill lära er på hur många sätt man inte skall flyga, så skall ni fråga oss. Begreppet "Lära sig av andras misstag" blev lite fel, det var "Lära sig av andras misstag" vi skulle ha gjort. ;-) Nån har säkert redan sett årsfilmerna (jo jag vet att alla är efterkloka och kommit underfund med att vi inte flög säkert i början):
2007 http://www.viddler.com/v/82bdd154
2008 http://www.viddler.com/v/698db020
2009 http://www.youtube.com/watch?v=dFosv0rL5-k&fmt=22
2010 http://www.youtube.com/watch?v=AtkNZ2UrYX0&list=UU1iPhtptX3BMBQJ82UqpJkA&index=8&feature=plcp
2011 http://www.youtube.com/watch?v=OcCDnbZZKMI&list=UU1iPhtptX3BMBQJ82UqpJkA&index=3&feature=plcp

Hahaha ni är ju värre än vad vi är :D Trodde inte det kunde bli värre. Aja. Då är man inte ensam i alla fall

millen
2012-07-12, 09:21
Green models Tiger Moth: 41 flygningar utan problem. Skarp sväng i låg fart i turbulent område fick planet att dimpa ned innan det nådde banan. Inga synliga skador då det damp ned i högt gräs. GWS texan 3 flygningar innan planet av oklar orsak flög.
med fullgas rätt in i ett träd. Övriga plan är ännu oskadda efter ca 40 flygningar var.