handdator

Visa fullständig version : Första hangförsöket



sundqvistjohan
2012-06-21, 23:08
Igår prövade jag och kollegan hangflyg för första gången. Det var utmanande och roligt. Tyvärr är det väldigt platt här i Österbotten, men den lilla skidbacken vid Öjberget och nordvästlig vind fick duga. Nackdelen är att vid krönet finns bara skog och skidliftens ändstation, så det finns inte plats att flyga in över krönet och landa. Dessutom finns det en hel del stolpar i backen. En seglare fick känna på den översta skidliftstolpen men annars var det trevligt.
Lyftet var inte tillräckligt för våra glasfiberseglare, så det fick bli 2 meters foam-modellerna.

http://www.youtube.com/watch?v=TVpyqqBcw8A

Mr J
2012-06-21, 23:36
Kul!
Ett tips är att lasta ombord lite bly vid tyngdpunkten för att få lite mer fart på kärrorna, ni kommer inte riktig lika högt, men det går fortare och blir roligare flygning...

Välkommen till hangträsket :sarcastic:

sundqvistjohan
2012-06-21, 23:51
Vi har rejält tunga 2,6 m glasfiberseglare (som vi har använt vid bogsering). Vågade inte testa dem vid 6–7 m/s då lyftet inte kändes tillräckligt bra. Vingarna på dessa 2 m foam-seglare mår nog inte bra av barlast.

Mr J
2012-06-22, 00:33
Det är möjligt att det inte blir så bra med ballast på era tvåmeters foamieseglare.
Men annars är själva planets vikt tämligen betydelselös vid hangflyg, jag flyger nästan aldrig hang utan ballast, ju mer det blåser desto mer bly...
En gång flög jag med en en "gummianka" (Windrider Bee) med lika mycket bly som planet vägde... Det blåste sjuttton sekundmeter, utan bly var inte till att tänka på.
Första försöket slutade femtio meter bakom mig, efter att ha tejpat på mycket mer bly så stod planet helt still, men det backade åtminstone inte :).
Tredje försöket med ytterligare mycket mer bly prickade jag rätt, nu flög planet riktigt bra.
När jag kom hem och plockade av blyet så vägde jag det, det vägde lika mycket som planet, ca: 750g.
Men vanligtvis, i mer sansade vindar brukar det räcka med 50-150g.