handdator

Visa fullständig version : Bilbatteri...



Evert
2012-06-22, 01:09
Hörni, inbillar jag mig eller ... när jag skulle starta surdiseln i morse kändes den ... tja ... seg. Hur många laddningar från ett bilbatteri kan man egentligen? Finns det risk att man blir stående på parkeringen? Låter ju inte troligt, men måste ändå fråga... Jag har alltså sånna där 2.2A batterier.

pgrts
2012-06-22, 08:11
Det SUGER när man laddar från bilen.
Jag har blivit stående utan att kunna starta efter ett par timmars modellflygande - med små lipo....
Tur att jag hade lite extra kabel i bilen så att jag kunde få igång bilen med hjälp av ett extra lipo som jag inte flugit med.

Bonanza
2012-06-22, 08:38
Problemet är också att så fort man börjar köra slut på bilbatteriet så mycket så att bilen inte startar, så har bilbatteriet tagit stryk.
Gör man det upprepande gånger så är det bara att köpa ett nytt.
Ett tips är att då köpa ett "AGM" batteri som är gjord för att tåla upprepade urladdningar.
Det är inte vanliga bilbatterier.

freddan_6
2012-06-22, 09:07
Räkna med 70% verkningsgrad när du laddar. Räkna med att spara 30% av kapactieteten i bilbatteriet så du kan starta.

Om du har 70Ah bilbatteri och laddar 3S 2200mAh kan du ladda 15 gånger (70/2,2*0,7*0,7)
mvh //Fredrik

Evert
2012-06-24, 21:59
Ojoj. Jag har ett nytt och swaindyrt batteri i surdiseln, så då borde jag köpa och ha ett separat flr att ha i fält. Vore dumt att paja bilbatteriet - eller bli stående.

Thanx grabbs !!

Per P
2012-06-25, 08:55
Eller köp ett batteri från skroten för ett par hundra kronor som du har med dig till fältet och laddar från, så får du alltid igång bilen när du ska hem =)

henke2
2012-06-25, 09:11
Eller köp ett batteri från skroten för ett par hundra kronor som du har med dig till fältet och laddar från, så får du alltid igång bilen när du ska hem =)

Varför skulle ett skrotat batteri lämna kapacitet nog om ett jättedyrt batteri inte gör det?

Sen är originalfrågan knappt halv och behöver kompletteras med mera info innan man kan säga hur många gånger det går att ladda. (2.2A säger ingenting)

Fredriks resonemang om att man inte kan använda hela batteriets kapacitet är dock rätt. Jag räknar dock att vid kontinuerlig urladdning levererar bilbatteriet MAX halva sin kapacitet. Står det 70Ah får man alltså ut ungefär hälften. Vilket i sin tur räcker för att ladda min 50-size Helikopter ungefär två gånger innan det är helt tomt.

Fredrik_W
2012-06-25, 09:48
Jag har ungefär samma erfarenheter som henke. En 6s 4,4Ah-ack kan man ladda 2, kanske 3 gånger, innan bilbatteriet är slut.

// Fredrik Wergeland

henke2
2012-06-25, 10:25
Jag har ungefär samma erfarenheter som henke. En 6s 4,4Ah-ack kan man ladda 2, kanske 3 gånger, innan bilbatteriet är slut.

// Fredrik Wergeland

Vilket i sin tur ger ett perspektiv på hur in i skogens mycket oumpf man har inpackat i sina li-po ackar...

freddan_6
2012-06-25, 11:32
Räkna på Energiinnehållet i respektive batteri i Wh.
Bilbatteri 80Ah 12V är 960Wh.
Lipo 5S 4000mAh är 5*3,7*4=74Wh
Med 70% verkningsgrad kan man ladda 960/74*0,7 = 9 ggr innan bilbatteriet är helt tömt. Ska du kunna köra igen bör du spara lite (30% - 50%) i bilbatteriet.
Se tråd på andra forumet där detta diskuteras

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=276900&page=&CurrentMainTopic=2&replypage=99

Fredrik_W
2012-06-25, 11:59
Vilket i sin tur ger ett perspektiv på hur in i skogens mycket oumpf man har inpackat i sina li-po ackar...
På fältet provade vi att starta en bil på en 3s 5,8 Ah 40C-ack en gång, den startmotorn har aldrig låtit så pigg! Och det ger perspektiv på hur in i härjedalen mycket pulver våra ackar kan leverera!

Var det inte du Henke som startade bilen på 10 st GP3300-celler en gång i tiden?


// Fredrik Wergeland

henke2
2012-06-25, 12:26
Var det inte du Henke som startade bilen på 10 st GP3300-celler en gång i tiden?


// Fredrik Wergeland

Jo, det går utmärkt det också. Som envis elflygare har jag självklart under mina år tömt bilbatteriet. Tricket som funkat för mig är att antingen låta shulzeladdaren tanka bilbatteriet från flygplanets drivack, eller ladda upp drivacken med mycket låg ström vilket bilbatteriet orkar och sedan använda drivacken som startkälla.

Min V70 D5 hoppar i gång så fint på en 3S 2200mAh.

henke2
2012-06-25, 12:32
Räkna på Energiinnehållet i respektive batteri i Wh.
Bilbatteri 80Ah 12V är 960Wh.
Lipo 5S 4000mAh är 5*3,7*4=74Wh
Med 70% verkningsgrad kan man ladda 960/74*0,7 = 9 ggr innan bilbatteriet är helt tömt. Ska du kunna köra igen bör du spara lite (30% - 50%) i bilbatteriet.
Se tråd på andra forumet där detta diskuteras

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=276900&page=&CurrentMainTopic=2&replypage=99


80x12 blir absolut 960, men du får bara ut ca 50% av kapaciteten ur batteriet under kontinuerlig last. Dessutom är 80 bara en siffra som står stämplad på batteriet och möjligtvis gällde dag1 under dess livslängd.

Så i praktiken har du kanske "60Ah" som blir 30Ah under laddning(kontinuerlig urladdning av batteriet) vilket blir 360Wh.

Min helikopteracke är på 10S 6000mAh vilket blir raskt närmar sig kapaciteten hos bilbatteriet.


Spelar ingen roll vad de tycker på det ljusblåa forumet där faktiskt :)

freddan_6
2012-06-25, 16:51
Joachim föreslår LiFePo som ersättare för bilbatteriet. Förutom att det är snudd på dyrt så tror jag det kan fungera.

henke2
2012-06-25, 18:34
Joachim föreslår LiFePo som ersättare för bilbatteriet. Förutom att det är snudd på dyrt så tror jag det kan fungera.

Klart ett alternativ. Visst dyrare, men inte så extremt dyrt ändå.

Jämför vi exempelvis http://www.hab.se/12-v40ah-lifepo4-battery--9kg-p-11337-c-146.aspx med http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=OYT1150