handdator

Visa fullständig version : Kraschlandning



Ilfrazr
2012-06-27, 08:37
Första flygningen gick rätt bra tills landningen rätt in i väggen på skjulet.
In och limma motorfäste, planet är en epokärra F4U spännvidd 940mm.
andra flygningen gick inte alls, planet handstartas kom 3 meter sedan dök det åt vänster ner i backen :concern:
och nej det blåste Inget vid detta tillfälle.

Min fråga hur viktigt är det att motorn sitter rakt?
jag förstår ju att den måste sitta rakt, men om den är lite sned åt något håll kan detta då påverka?


så i går beställde jag en MK3 trainer metanol och åkte ut till RC-klubben och kollade läget och det ser jäkligt roligt ut. hoppas att planet kommer i veckan.
Ha det gött flygaress.

freddan_6
2012-06-27, 08:46
Det är jätteviktigt att allt sitter rakt (roder, vingar, stabilisator, fena, kropp).

Men motorn ska inte sitta rakt på en de flesta modeller. Om det är högvingat och semi-symmetrisk vinge ska motorn sitta nedåtriktad 1-5 grader.

På de flesta modeller ska motorn peka 1-2 grader åt höger sett bakifrån. Detta då planets propellervind träffar vänstra sidan av sidorodret.

Man kollar först att allt är rakt genom att handkasta i högt gräs utan motor. När planet går rakt i detta läge provar man att gasa. Går planet snett så sitter motorn fel, går planet rakt sitter motorn rätt.

Sen finns det högre skola av trimmningsguide. http://rcy2k.tripod.com/trim.htm

Ilfrazr
2012-06-27, 08:58
Ok!
När jag handkastar utan motor igång ska jag då kasta hårdare än när jag har motor igång?

Skrotiz
2012-06-27, 09:20
Lite hårdare får du kanske kasta men tänk på att kasta planet parallelet med marken alternativt lite, lite uppåtriktat, man ska ej kasta planet mycket uppåt eftersom det då finns risk att det stiger för brant och stallar.

helifanatic
2012-06-27, 09:27
sen så är det viktigt att planet inte är baktungt hellre lite framtung än baktungt.

McRegor
2012-06-27, 09:38
Hej,
Eftersom du verkar vara nybörjare så är det nog det allra största "problemet". Har du en klubb i närheten (vilket du verkar ha) så åk ut dit och låt någon erfaren flygare testa och trimma in kärran innan du försöker själv. Visst kan det fungera att kasta en kärra för att testa trimmet men knappast för en motorkärra. Rätt TP och inte alltför stora roderutslag är viktigt men tag hjälp av nån erfaren flygare - det är nog det bästa rådet.
Hälsningar
Roger