handdator

Visa fullständig version : Motorn dör vid dykning



alexander94
2012-06-27, 14:51
hejsan jag har ett plan med en gp 61 motor, problemet är att när jag flugit en stund och bränsle nivån i tanken har sjukit lite och jag dyker så kommer knunken i tanken över bränslet och suger in luft och motorn dör. Hur gör ni för att undvika detta?

Så här ser tanken ut. Vent går till ljuddämparen, och jag har inget rör på carb slangen-http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&safe=off&sa=N&biw=1843&bih=946&tbm=isch&tbnid=ACI3osRAStq4GM:&imgrefurl=http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp%3Fm%3D7593974&docid=uAgu-ZA8YzRk-M&imgurl=http://images.rcuniverse.com/forum/upfiles/363384/Yw68762.jpg&w=720&h=365&ei=fv_qT4HcAaqm4gTX293KAg&zoom=1&iact=hc&vpx=1353&vpy=165&dur=6888&hovh=160&hovw=316&tx=218&ty=94&sig=110540683208011405268&page=1&tbnh=94&tbnw=185&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:7,s:0,i:92

Thomas
2012-06-27, 15:18
Vent-anslutningen ska gå till ljuddämparen (tryckmatning), Carb-slangen ska gå till förgasaren (carburator) och Fuel Dot-anslutningen ska täckas, t.ex. med en slangstump med en plugg i.
Alternativt kan du ansluta Fuel Dot till ljuddämapren, men då måste Vent "pluggas".

Klunken från Carb-anslutningen måste kunna rotera fritt i tanken.

Prova oxå med att ställa bränslenålen så motorn får lite fet blandning från början, den kan magra ut när den blir varm eller bränslenivån sjunker i tanken.

alexander94
2012-06-27, 15:33
Jag har det som du skrev. proplemet är ju att klunken hamnar ovanför bränslet när jag dyker, klunken kan inte falla framåt i tanken utan bara runt, inga problem med att flyga inverterat. Jag har testat med mjukare slang men den faller ändå inta framåt, mvh alexander

helifanatic
2012-06-27, 15:49
då är det för styv slang eller för lätt klunk testa o byt nått av det o vänd tanken runt så du ser det rör sig som det skall

alexander94
2012-06-27, 16:05
tack för svaret ska testa detta, men det är meningen att klunken ska kunna falla framåt i tanken väll?

Nyroth
2012-06-27, 16:44
Hej Alex,
Så länge du flyger framåt (och inte hovrar med nosen ner) så kommer det alltid att finnas bränsle i den bakre delen av tanken. Det finns ingen klunk i små tankar som klarar av eller en behöver nå den främre delen av tanken.
Om din motor stannar där du dyker så är det av någon annan anledning, typ hål på klunkslangen vid genomföringen.

Mvh,
Niklas

alexander94
2012-06-27, 17:27
jag testade att ta bort tanken och fylla den till hälfen. Blåste sedan i slangen som ska sitta på ljuddämparen och det kom bränsle i slangen till förgasaren. Men så fort jag vände tanken nedåt så kom det bara luft. Har bytt alla slangar så några hål är det inte, och testat motorn för sig i alla vinklar och den har funkat fint.

Nyroth
2012-06-27, 19:08
En liten video som ganska tydligt visar att motorer går trots att klunkslangen stundvis befinner sig utan räckhåll för bränslet.

http://www.youtube.com/watch?v=3h_OEb2W-Qk&feature=related

freddan_6
2012-06-28, 09:00
En liten video som ganska tydligt visar att motorer går trots att klunkslangen stundvis befinner sig utan räckhåll för bränslet.

http://www.youtube.com/watch?v=3h_OEb2W-Qk&feature=related

Det blev fel på din länk, ska vara

http://www.youtube.com/watch?v=3h_OEb2W-Qk

alexander94
2012-06-28, 11:23
Tack så mycket för att du länkade videon, mycket intressant att se hur det funkade i luften mvh alex

Thomas
2012-06-28, 12:49
Kan det vara så att du har för kort slang från tanken till förgasaren? Soppan kanske "tar slut" i slangen när du gör manövrar?


Kan det vara en idé att ansluta en längre slang för att ha en del soppa i slangen "i reserv"??


Bara en tank...e!

alexander94
2012-06-28, 13:13
testade faktiskt att byta till en längre slang då den gamla var väldigt kort, nu så stannade inte motorn under dykningar. tack för tanken. Under sista flygningen så kom det ett skramlande ljud från motorn, när jag testade den på backen såg jag att aluminium biten man drar propellern mot åkte in och ut ( är ett glapp på nån millimeter) samt att hela motorn vibrerade nått fruktansvärt på vissa varvtal. Märkte också att det var ett litet glapp i sidled på vevaxeln. Motorn är en thunder tiger gp 61 (glidlager) som inte alls är körd mycket, max 15 timmar. Är det vanligt att dessa motorer slits ut fort? Nu blir det till att köpa en ny motor, vad kan ni rekomendera för nån likvärdig motor. planet den sitter i är en kyosho super stearman. mvh alex

Thomas
2012-06-28, 13:40
Usch! Det låter inte alls bra...
15 timmar ska normalt inte vara några problem, inte ens på en glidlagrad "enkel" motor som TT är.
Lossa bakstycket, ta bort förgasaren, lyft av topplocket och dra ur cylinderfodret, så får du nog även bort kolv och vevaxel.
Det ska inte vara så mycket glapp i sidled på vevaxeln/propelleraxeln att man kan känna det, däremot kan det finnas en aning glapp i längsled. Det är helt naturligt.

Byta lager? Inte lätt på en glidlagrad motor, lagren är troligen presspassade.

Annan motor i samma storlek? Tja, det finns en uppsjö av motorer. 2-takt? 4-takt? Det beror helt och hållet på prisklass och prestanda. Surfa runt bland handlarnas hemsidor, du hittar säkert något som passar...
Ingen motor är direkt "dålig" idag!

alexander94
2012-06-28, 13:57
ja det är som du säger presspassade glidlager så man måste byta hela vevhuset för att fixa den. hittade en begagnad fast oanvänd tt pro 46 motor, den är på 1,43 hp , 61 an är på 2, tror ni denna klarar av att dra modellen?

AM
2012-06-28, 14:05
Sätt en liten "Feeder"-tank i serie mellan huvudtanken och förgasaren. Det räcker med en liten typ 55 ml tank med klunk (eller en rund tank med "pick-up"-röret placerat i mitten av tanken. När du tankar planet ska den lilla tanken fyllas först - sedan huvudtanken - då töms de i omvänd ordning också.

Mvh
Ove

alexander94
2012-06-28, 14:15
Bränsle problemet löst.

freddan_6
2012-06-29, 15:55
Och nya motorn? Jag har en OS .55 AX och en ASP .61 och förutom att nålarna på ASP var felställda från fabrik fungerar den lika bra som OS, i alla fall när jag bytte till OS-stift. ASP .61 känns lite vassare och varvar någon liten aning mer. Vet ej hur driftsäkra de är, jag har bara flugit cirka 20 timmar var. OS är snyggare.

alexander94
2012-06-29, 18:25
den gamla motorn var ju en tt61, denna väger 690g. Modellen flög mycket bra med den motorn, inte alls framtung i luften.
Har kollat på asp fs91 och asp fs61 motorerna, men vet inte vilken jag ska välja, tror ni det kan funka med 91an? Borde ju inte vara några problem då den bara väger 640g och är ungefär lika stor som tt61an. mvh

freddan_6
2012-06-29, 19:14
Propellern får plats? ASP91 vill ha cirka 13x8-14x8.

alexander94
2012-06-29, 19:32
ja plats får den men blir inte så mycket kvar till backen, så tror nog jag väljer fs61. Det hade nog varit bättre med en 70 men av nån anledning kostar den mer än 91an.

freddan_6
2012-06-29, 19:54
ASP .70 heter ASP FS .70 och är en fyrtaktare med trevligt ljud. Fyrtaktare är dyrare.

-edit såg att du skrev FS överallt. FS betyder fyrtakt på ASPspråk och har andra proppar än det jag kollade på, och alla mellan 65 och 91 väger 630-640 gram. på
http://www.justengines.co.uk/acatalog/ASP_Aero_4_Stroke.html är de prissatta med största har högsta pris.

mvh //Fredrik

alexander94
2012-06-29, 20:15
Att fs betyder fyrtakt vet jag. Har kollat på den sidan och där så är priserna som du säger. men på HAB electronic där jag tänkt köpa den så kostar 70 motorn mer än 91an. Blir väll till at köpa 61an och slänga dit lite bly där framm då denna väger nästan 250g mindre än den gamla tt61

alexander94
2012-06-30, 11:49
Det blev en asp fs70 motor från justengines. Har innan kört på merlin lube bränsle med 18% olja och 10% nitro. Funkar detta även till fyrtaktare?

freddan_6
2012-07-01, 11:43
Jag kör 15% aerosynt och 5% nitro till allt för att slippa ställa om nålarna. Jag är säker på att din blandning fungerar. Eventuellt ska du lägga till en packningen mellan cylinder och topp. Jag tror det följer med två i paketet, varav en redan installerad.

alexander94
2012-07-02, 13:57
Gör man detta för att minska kompressionen ?

freddan_6
2012-07-02, 14:43
Gör man detta för att minska kompressionen ?
Jajamensan, med mycket nitro blir extra packning. Men det är för amerikanska förhållande, de kör ofta med 15% nitro och du ska köra med 10%, så det kanske inte behövs.

mvh. //Fredrik

bem
2012-07-02, 16:55
Hej,

Jag funderar lite på varför din glidlagrade motor blev utsliten i förtid.
Kan det vara så att du inte balanserat propellern tillräckligt noggrannt så vibrationer gjorde att den blev glapp i förtid?

/Bo

alexander94
2012-07-02, 19:53
Faktiskt så hade jag inte balanserat propellern alls. det konstiga var att missljuden kom direkt efter att planet tippade över i landningen och bröt av propellern, träpropeller och avstängd motor.

bem
2012-07-02, 22:20
Du kanske krökte propelleraxeln lite så den blev vind.

/Bo

jaka
2012-07-10, 23:48
Hej!
Du behöver inte stoppa i någon topplockspackning om du bara kör med 0-20% nitro!
Spelet i vevaxeln kommer antagligen av att du kört för snålt eller har kört med för lite olja i soppan...eller att det är smutsigt där du flyger.
Alla glidlagrade motorer har axialspel (fram och tillbaka) på någon millimeter!
Visst är det bra att balansera propellrarna men endast lite obalans brukar inte slita ut ett glidlager så fort.

14x6 RAM , Graupner (Sonic eller Cam-prop) liksom APC är bra som allround snurra till en 15cc motor. Undvik Master A!

Att motorn lägger av i dykning låter konstigt! Slangen ska inte vika sig framåt!!! Vanligtvis räcker soppan i slangen flera sekunder vid en dykning och längre tid kan du inte dyka på fullgas innan planet träffar marken...
Antagligen har du ställt huvudnålen för snålt!
Tänk på att alltid ställa huvudnålen med nosen på planet riktat rakt upp inför varje flygning! -Och alltid ställa nålen lite rikt.
Viktigt är att du monterat tanken enligt: "tank monterings regeln"! -För det har du väl gjort!?

alexander94
2012-07-13, 21:20
Hejsan idag så körde jag in min nya asp fs.80 i bänk enligt instruktionerna som förljde med motorn från justengines. Varierade körningen mellan väldigt rikt med bränsle för att sedan skruva in nålen så motorn varvar mer. Är det normalt behöva ha nålen inskruvad så att den är ca ett halvt varv ut från botten? tycker heller inte det är särskilt mycket komp i motorn, normalt för fyrtaktare?

freddan_6
2012-07-14, 13:27
Det tar cirka 1 1/2 timme att köra in en ringad fyrtaktare. Under den tiden ska den gå rikt så det ryker. Den har rätt så effektiv tryckmatning så det är normalt med kring 1 varv ut på huvudnålen, men det beror rätt mycket på hur lågfartsnålen står. Kompet stiger i en ringad motor när den blir varm.

alexander94
2012-07-20, 20:43
Hej igen nu har jag varit ute och flugit planet för första gången med nya motorn. Innan jag lyfte och i bänk så gick motorn som bäst och fick samtidigt rikligt med olja när huvudnålen var utsruvad ca ett halvt varv från botten. Men efter första flygningen så vägrade motorn att gå på denna inställning så länge inte glödarn var påkopplad. Gick varken att varva motorn eller att få den att gå på tomgång. För att få den att gå så var jag tvungen att ha nålen ca ett kvarts varv från botten. är det normalt att man måste minska bränsleblandningen allt eftersom motorn blir mer och mer inkörd? Kan tillägga att den var mycket mer känslig på inställningarna nu. MVH Alexander

jaka
2012-07-23, 21:24
Hej!
Bry dig inte om hur många varv nålarna är ut/inskruvade. Det du ska tänka på är att motorn ska gå bra.
Beroende hur nålsätet är utformat och hur fina nålens gängor är så kan det variera hur nålen står.-Men som sagt. Bry dig inte om det.

Sen är det viktigt att du kör på mellan 5%-15%nitro så du vet att motorn mår bra. Och den mår bra när den får lagom med olja/soppa. Personligen kör jag med 5% nitro och 15% Motul syntetolja i alla mina motorer, tvåtakt såväl som fyrtakt ,och det är en soppablandning som alla motorer gillar (utom små COX motorer som fodrar ricinolja).
En motor som blir mer och mer inkörd blir i princip lättare att ställa in, fast alla moderna R/C motorer behöver i ptrincip ingen inkörning alls utan man ska bara tänka på att ställa huvudnålen lite rikt de 5-10 första flygningarna och inställningarna är lätta att göra även när motorerna är helt nya.

Ju mer nitro (upp till 15%) ju lättare är det att ställa in nålarna, ju bredare blir spektrumet för "bra motorgång", det är därför man använder nitro! Inte för effektens skull.