handdator

Visa fullständig version : Klöver antenn?



jesse78
2012-07-05, 13:03
Tjena, här kommer en dumstrut-fråga.

Har just fått hem mina klöver antenner men är lite fundersam - det är två stycken antenner; en som ska peka uppåt och en som ska ligga horisontellt, hur ska dessa användas? Är det skickat två som ska monteras beroende på hur video sändaren är monterad i flygplanet?

Och använder man patch antennen som vanligt på marken när man flyger långt, och har klöverantennen monterad i planet?

:banghead:

simonarvestrand
2012-07-05, 13:19
Det är inte så att det är 3 bågar på den ena och 4 på den andra? Det är en typ till sändare och en till mottagare

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Fredrik_W
2012-07-05, 14:41
Och den med 4 bågar skall sitta på mottagaren.

// Fredrik Wergeland

simonarvestrand
2012-07-05, 14:55
Precis glömde visst den lilla detaljen :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

jesse78
2012-07-06, 11:42
ah toppen :) men hur gör jag med patch-antennen är den kompatibel med klöverantenn i andra änden?


Precis glömde visst den lilla detaljen :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-07-06, 11:59
ah toppen :) men hur gör jag med patch-antennen är den kompatibel med klöverantenn i andra änden?

Varför inte köra bara klöver och planar och skippa stockantennen?
Det funkar nog bra ändå men inte lika bra

Fredrik_W
2012-07-06, 12:44
patch-antennen är den kompatibel med klöverantenn i andra änden?
Nej, vanliga raka antenner (bi-pol) skapar en rak sinusvåg-formad radiosignal. Klöverantenner skapar en roterande sinusvåg. Vanliga patchantenner är därför inte kompatibla, du måste i så fall ha en specialbyggd patchantenn som är avsedd att användas med clover leaf-antenner.

// Fredrik Wergeland

jesse78
2012-07-06, 15:34
tack!


Nej, vanliga raka antenner (bi-pol) skapar en rak sinusvåg-formad radiosignal. Klöverantenner skapar en roterande sinusvåg. Vanliga patchantenner är därför inte kompatibla, du måste i så fall ha en specialbyggd patchantenn som är avsedd att användas med clover leaf-antenner.

// Fredrik Wergeland

berthrsd
2012-07-06, 16:37
Nej, vanliga raka antenner (bi-pol) skapar en rak sinusvåg-formad radiosignal. Klöverantenner skapar en roterande sinusvåg. Vanliga patchantenner är därför inte kompatibla, du måste i så fall ha en specialbyggd patchantenn som är avsedd att användas med clover leaf-antenner.

// Fredrik Wergeland

Vanliga patch-antenner är visst "kompatibla" med CP-antenner, men med viss dämpning.

Edit: Dock tappar man en av CP-antennens fördelar, nämligen dess förmåga att dämpa reflekterade signaler.

Ålänning
2012-07-07, 00:10
Har vanlig raka antenner på sändare och mottagare och allt funkar (5.8Ghz).
Skaffade cloverleaf för 5.8GHz som skruvades på idag, ingen bild. Varför inte?
4-trådade på mottagaren och 3-trådade på sändaren. Svart bild... :(

SteffeB
2012-07-10, 21:28
Flikar in i den här tråden: Har sett att en del sätter klöverantennen uppockner på sin multicopter. Hur påverkas överföringen ? Spelar den ingen roll att den ena sitter uppockner eller blir det sämre ?

PinDuke
2012-07-11, 14:18
Skall inte spela någon roll eftersom båda "nollorna" hamnar mot varandra enligt vad jag läst.

Stiffe
2012-12-12, 21:51
Och den med 4 bågar skall sitta på mottagaren.

// Fredrik Wergeland

Hej har råkat få 2 st 4 bågs istället för 1 st 3 och 1 st 4 , går det använda 2 st 4 bågs ??

simonarvestrand
2012-12-12, 22:07
Ja , det ska enligt många vara bättre än att ha en med tre.

metric
2012-12-12, 22:13
Den med fyra bågar på går ej att få lika bra SWR på som den med tre.
Så kör du med den på sändaren kommer inte all effekt att stråla ut från
antennen utan en del kommer att reflekteras tillbaka in i sändaren.
Med värmeutveckling och dålig räckvidd som följd.

simonarvestrand
2012-12-12, 22:16
Kika in på fpvlab.com och följ diskutionerna om detta där .
Kan ju säga att det finns många som inte håller med om vad metric precis har skrivit.
Men det finns två läger känns det som .
Kommer själv testa planar på båda framöver för själv få se skillnaden.

metric
2012-12-12, 22:36
Vid närmare efterforskningar (Google) så finns det folk som kommit ner till
hyggliga nivåer på SWR även på skew planar.
Jag har aldrig mätt på dom själv.
Jag kanske skulle göra några och mäta upp dom nån dag.

Stiffe
2012-12-12, 23:16
Tycker ni jag ska testa med de jag fått ? , är egentligen inte ute efter jättelång räckvidd utan mer säker länk då jag ska filma och fota

simonarvestrand
2012-12-12, 23:44
absolut, så mycket bra jag läst om det så är det bara att köra

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

Boopidoo
2012-12-19, 19:15
En intressant faktor avseende antenner är att teorin som används inte alltid betyder att antennen verkligen är bra. Sircana bygger exempelvis inte CL utan bara SPW då han, till skillnad från ex IBCraz, faktiskt har möjlighet att mäta antennerna i ett radiolabb. Enligt han är det bättre med SPW på både TX och RX.

simonarvestrand
2012-12-19, 20:53
En intressant faktor avseende antenner är att teorin som används inte alltid betyder att antennen verkligen är bra. Sircana bygger exempelvis inte CL utan bara SPW då han, till skillnad från ex IBCraz, faktiskt har möjlighet att mäta antennerna i ett radiolabb. Enligt han är det bättre med SPW på både TX och RX.

Läste sircanas testning, riktigt intressant läsning.

Fredrik_W
2012-12-20, 07:51
Kan inte någon bara skriva en slutlig doktorsavhandling och posta den så att vi får allt uträknat, provat och sammanställt - allt på ett och samma ställe ?! *suck, stön, stånk*
:alberteinstein:

// Fredrik W

Denke
2012-12-20, 08:05
Vill bara tillägga att jag flugit bakom hus och stora träd med sircanas SPW x2 med så gott som bibehållen bild. Så det verkar funka väldigt bra. Är det ingen som har både och som har testat in action.

Boopidoo
2012-12-20, 12:22
Jag har testat IBCrazys tidiga CL och den höll inte måttet, rent fysiskt alltså, den pajade alltför lätt. Rent prestandamässigt har jag inte upptäckt någon skillnad med hans antenner, mina egna samt de som Hugo gör (Hugeone @ RCG). För mig är det mycket viktigare att antennerna faktiskt håller och inte behöver hanteras superdelikat än att jag kommer 5% längre utan brus.