handdator

Visa fullständig version : UMX Mig15..



Ken1
2012-07-05, 22:19
Idag fick jag hämtat ut den lilla micro Mig15 från E-flite.
Flugit fyra ackar idag, och den är rätt kul att flyga.
Precis som de andra planen i UMX serien så har denna också AS3X systemet.
Kör dualrates med 100 resp 70% utslag, dvs enligt manualen. Inget expo.

Handstart är inget problem, gasa på och kasta iväg. Markstart, är heller inga konstigheter, förutom att det tar lite tid innan den lyfter, dvs en lång startsträcka.. landningssträckan blir däremot kort om man landar i gräs. ;)

Motor ylar på rätt friskt, då varvet ligger på 2500kv och storleken på fläkt är hela 28mm. ;)
Flygning?.. Lagom snabb och ganska så lättflugen faktiskt iom AS3X systemet stabiliserar rätt bra.
Den kan klippa, har du tillräckligt med höjd är det inget problem, men vid låg höjd så hamnar den i backen vilket jag fick erfara. Skador begränsade sig till lite avskavd färg. Flyger nästan lika bra inverterat som vanligt, sen är den ju ganska liten så man få flyga lite närmare sig än vanligt kanske, försvinner så lätt annars :)


Tips är att ta av stället när man flyger, den uppför sig bättre utan och flyger snabbare.
Kanonen och de två små ksp som sitter i fronten, sitter bäst där när planet står i hyllan. De försvinner annars ganska lätt, speciellt om man buklandar.

Så här långt så rekommenderar jag denna lilla maskin till er, funkar definitivt som första EDF kärran för den som är nyfiken och vill prova på. Men till rena nybörjare är det inget bra val, finns bättre kärror för det ändamålet.


Minus?. Ja.. batteritiden.. 200mAh räcker inte länge.. 3 minuter ca.

Hepp! Blir mer flygningar imorgon tror jag.