handdator

Visa fullständig version : Problem med batteri



IsaaKeN
2012-07-08, 17:36
Tjeenare, jag köpte för ett tag sen en Blade 120 SR. Med kommer det ett E-Flite 500mah 12c batteri, jag laddar det på 0.7 amps med Celectra laddaren som kom med. Flygtiden med det batteriet ska vara 7-8 min, men nu är det betydligt lägre. Kanske 3-5min hinner jag flyga, om ens det. I början vet jag att det var bra dock.

Beror detta på att batteriet är dåligt eller kan det vara något annat? Och sen undrar jag vad man ska göra för att batteriet inte ska försämras så himla mycket och så snabbt, jag kanske har flugit 20 gånger. I början vet jag att jag flög tills helikoptern dog, eller ja. Tills den typ landade av sig själv.

freddan_6
2012-07-08, 17:59
Till vilken spänning laddar laddaren batteriet?
Max är 4.21V, enligt http://www.helifreak.com/showthread.php?t=247089&page=2 finns det rapporter om att laddaren överladdar och därmed förstör batteriet.
mvh. //Fredrik

IsaaKeN
2012-07-08, 18:05
Jaa, du jag är inte så erfaren inom det radiostyrda. Jag har nyss börjat. Men laddaren heter Celectra Variable Rate charger, sen under det står det 1-cell, 3.7V DC Li-Po, också kan man välja mellan 0.1 till 0.7 amps, jag har den på 0,7.

Om du inte får reda på vilken spänning det är där, hur tar jag reda på det?

freddan_6
2012-07-08, 18:39
Du mäter spänningen med en bra digital voltmeter. Finns på clasolsson, kjellochcompany, biltema, etc.

freddan_6
2012-07-08, 18:43
P.S. du borde nog ladda det batteriet på 1C. 1C på 0,5Ah = 500mAh = 0,5A. Du har laddat det med 0,7A/0,5Ah = 1.4C. Jag vet inte om batteriet tål den laddningen.
mvh //Fredrik

IsaaKeN
2012-07-08, 18:45
Försökte mäta spänningen nu men det var nog inte en riktigt bra voltmätare. Vi stoppade in två pinnar där man sätter i Lipo batteriet, men värdena bara varierade hela tiden. Vi fick inget som stannade.

Mr J
2012-07-08, 19:08
P.S. du borde nog ladda det batteriet på 1C. 1C på 0,5Ah = 500mAh = 0,5A. Du har laddat det med 0,7A/0,5Ah = 1.4C. Jag vet inte om batteriet tål den laddningen.
mvh //Fredrik

Laddare och batteri är samma som till Blade mQX, och i manualen till mQX:en står det att batterierna skall laddas med 0,7A.

Problemet är nog att batterierna laddas ur för djupt, om man flyger med mQX:en tills den landar själv så har man dragit ur ca: 95% av batterikapaciteten, vilket är åt helsike för mycket, LiPo's skall aldrig laddas ur mer än ca: 80%, annars förstörs batterierna. Jag flyger med timer inställd på 10 min, då laddar jag ur 70-75%. Vad som är lagom tid på en 120 SR vet jag dock inte.

Att batterierna inte orkar mer än några minuter är typiskt för utslitna eller skadade batterier.

Jag rekommenderar att du skaffar nya batterier och laddar med en intellegent laddare med display, så att du kan se att du inte har dragit ur mer än 80% (ca: 400 mAH). Använd gärna en timer så att du inte flyger för länge. Börja med några minuter, kolla hur mycket du får i acken, om det är mindre än 350-400 mAH så öka på en minut och prova dig fram tills du ser hur många minuter du kan flyga.
På så sätt kommer batterierna att hålla mycket längre.

IsaaKeN
2012-07-08, 19:17
Vad finns det för bra intelligenta laddare då? :D

Mr J
2012-07-08, 21:27
En sån här till exempel http://www.autopartner.se/gt-power-a606d-ac-12v220v-p-12401-c-113.aspx
Den går att köra på både 12V och 220V och verkar ganska prisvärd.

IsaaKeN
2012-07-08, 21:28
Är det så höga priser (Anser jag) som gäller? Jag behöver verkligen inget proffsigt, så mycket flyger jag inte ^^ Men jag vet inte dock.

Mr J
2012-07-08, 21:40
Det finns billigare laddare, men då är det oftast matning med 12V som gäller, vilket innebär att du behöver ett nätagregat om du inte laddar från bilen.

Laddaren jag länkade till växer du inte ur i första taget, personligen tycker jag att det är trist att upptäcka att man har köpt för klena grejor av ren snålhet, och därmed behöva köpa ännu mer prylar för att få nåt som funkar...

pgrts
2012-07-09, 08:16
Försökte mäta spänningen nu men det var nog inte en riktigt bra voltmätare. Vi stoppade in två pinnar där man sätter i Lipo batteriet, men värdena bara varierade hela tiden. Vi fick inget som stannade.
Du ska inte mäta på laddaren utan på batteriet. Det fungerar inte att mäta ut från laddaren om inget är anslutet.
Sedan så känner laddaren av batteriet hela tiden därför kan spänningen gå lite upp och ner men den bör inte överstiga ca 4.2 volt om man har en battericell ansluten..

McRegor
2012-07-09, 09:31
Akta dig dock för att kortsluta cellen när du mäter - det är absolut inte nyttigt.
El-kärror kan verka "enkla" men det kräver precis som t ex metanoldrivet en hel del kunskap för att kunna hantera på rätt sätt.
Hälsningar
Roger

IsaaKeN
2012-07-09, 13:46
Blää, jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte köpa en laddare för 500 kr.. Finns det inget enklare och billigare sätt?

IsaaKeN
2012-07-09, 15:58
Jag köpte 3 st sånna hära http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=65_66_426&products_id=6930 och ska köra försiktigt med dom. Inte köra till helikoptern dör. Orkar inte köpa ny laddare, är för snål ^^ Sen var det en massa pill med adaptrar och bilbatterier och cigarrett uttag ifall man skulle köpa en billig laddare.