handdator

Visa fullständig version : Hur montera förgasare?



Manni76
2012-07-08, 21:52
Hej!
Har lite problem med en DLE 30 som går ryckigt på halvgas och helgas.

Motorn sitter inverterat och jag ser att jag monterat förgasaren så att det locket som man skruvar bort som gör att man kommer åt filtret är på ovansidan.
Kan det spela någon roll eller kan man vrida runt förgasaren 180 grader utan att störa funktionen?

/M

LIP
2012-07-08, 22:53
Jag har också en DLE 30 som går hur bra som helst.
Utan att veta så tror jag inte att du kan vända förgasaren, jag misstänker att pumpdelen i förgasaren inte kommer att fungera då du får hålet för trycket från vevhuset 180 grader fel.

Skall tillägga att jag kör på Aspen-bränsle.

/Lasse

bokis
2012-07-09, 10:33
Lasse talar som en bok,det finns lite olika varianter på det hos olika tillverkare men kontentan
är att i den del av förgasaren som vetter mot cylindern finns det ett litet hål som ska monteras
så att det kommer i linje med sammalika i cylindern...
Men sen finns det fallgropar,framförallt packningen/distansen emellan som om man vänder den fel tex
förstör alltihopa.
Sen för att ytterligare förvirra så sitter det på en del motorer gummislang mellan vevhuset och förgasaren som sköter ovanstående.
Det man ska tänka på o ha i bakhuvudet är hur en förgasare av vallbrotyp funkar: den får övertryck/undertryck för varje halvvarv motorn gör från vevhuset(ganska logiskt?),detta gör att om allt är rätt o riktigt att membranet i förgasaren rör sig fram och tillbaka av detta och pumpar bränsle.
Vilken väg den får pulserna skiljer sig en del men den ska ha dem!

jaka
2012-07-29, 21:08
Hej!
Du kan vända förgasaren hur du vill så länge hålet som sitter undertill passar i motsvarande hål i vevhuset (det är därifrån förgasaren får sitt tryck vilket driver membranet som pumpar soppa)

bokis
2012-07-29, 21:31
:banghead:

Magoozi
2012-07-29, 21:44
Hej!
Du kan vända förgasaren hur du vill så länge hålet som sitter undertill passar i motsvarande hål i vevhuset (det är därifrån förgasaren får sitt tryck vilket driver membranet som pumpar soppa)


Korrekturläste du ditt inlägg?

jaka
2012-08-08, 21:26
Hej!
Naturligtvis!
Så länge "tryckhålet" i vevhuset passar mot hålet i förgasaren så är funkat det.

sm3xrq
2012-08-09, 08:59
Och för att försvara jaka lite då då... jag köpte en dle 30 medans det fortfarande var sidomonterade förgasare på dem. jag köte senare ett konverteringskit till den för bakmontage. och i den bakplattan är det tryckhål både uppe och nere. där går det llså att få tryck till pumpen vare sej du monterar förgasaren uppåt eller nedåt.

vet inte om det är lika på orginalplattorna men så är det på min iaf

sedan om det kan ge oanade problem att ha membranet nedåt det vet jag inte, så det vågar jag inte uttala mej om, vet bara att på MIN motor går det att monera den som man vill

senmathal
2014-11-02, 13:13
En gammal tråd jag hittade då jag sökte på ämnet vrida förgasare. Jag har en motor med slang för pumpfunktion och skulle teoretiskt kunna vända förgasaren. Men då är min fråga, vinner man något på att göra det eller fungerar förgsasaren lika bra oavsett hur den är vänd?

/Mats

Fyhren
2014-11-02, 18:36
Hej

Var för några år sen inblandad i reparation av en kvaddad Patty Wagstaff Extra med en Fuji 50cc bensinmotor med Walbro förgasare med slang mellan vevhuset och förgasaren. På den motorn satt förgasaren så att man måste ha skruvmejseln till L och H skruvarna genom propellern. Man kunde således inte justera någon skruv när motorn var igång.

Det var därför läge att tillverka en mellanbit så att förgasaren vreds så att skruvmejselriktningen blev bakåt uppåt så man kunde justera under gång. Tack vare slangen gick således detta bra och motorn gick lika bra efter vridningen som före.
Så, det man vinner kan vara just att det går att justera under gång.

Det kan ju även vara att man gör ett annat insugningsrör (typ Toni Clark ) för att få förgasaren att sitta så det passar bättre i motorutrymmet.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

senmathal
2014-11-02, 20:42
Min motor har bakåtmonterad förgasare så där kan man alltid komma åt skruvarna från endera sidan.

/Mats

lennart wiklund
2014-11-06, 22:55
Mats! Jag har en dle 20 i min hangar9 kvartskalacub,funkar kalasbra. Vilken otrolig effekt dessa motorer har!! Var väldigt skeptiskt från början om motorn skulle räcka,det finns överskott av kraft kan jag lova. Dom är otroliga dessa motorer