handdator

Visa fullständig version : Karlskoga jetmeeting 2012



Uno
2012-07-09, 17:31
Hej!
Skriver några rader speciellt för Er som inte var med vid Karlskoga International Jetmeeting 2012. Upplägget var lika fantastiskt som 2011, så därför kopierar jag inledningen från mitt inlägg förra året:
Lansen, Draken, Viggen och Gripen. Flygplan byggda av SAAB men också namnen på de fina övernattningsstugorna med fyra bäddar i varje vid Karlskoga Modellflygklubb. Jag bodde förstås i Draken under Jet-meetinget 5-8 juli. Det är en fantastisk anläggning som Karskogagrabbarna har skapat i Åbytorp någon km norr om fullskalaflygfältet. Gäststugor, stuga med kök, toaletter och dusch, samlingsrum med faciliteter och hangar med flygledartorn. 150 mm asfaltsbana och lincirkel med nät runt om. Husvagnsparkering med el och jag har säkert missat något. Ca 150 medlemmar och omfattande ungdomsverksamhet. Inte konstigt att det utsetts till Sveriges Nationalarena för modellflyg.
För 5:e året i rad ordnade klubben ett jet-meeting i 4 dagar genom att hyra Karlskoga flygplats. I klubben finns det bara en kille som flyger turbin men under hans ledning ställde andra medlemmar upp och bidrog till en mycket lyckad tillställning. I år hade man också tryck programblad i fyrfärg och alla piloter fick diplom. Jag fick känslan av en härlig klubbstämning och goa välkomnande värmlänningar. Genomtänkt säkerhet med bla. brandbil i form av en fyrhjulig motorcykel med släp och släckare med både pulver och vatten. Alla deltagare fick skriftlig information om säkerhetsregler och fick skriva på att man tagit del och förstått. Servering med korv, glass och mackor mm i gamla avgångshallen. Samordning skedde elegant med den begränsade fullskalatrafik som fanns vid fältet.
Det anlände piloter redan på onsdagen så flygningen var i full gång under den vackra torsdagen. Den här sommaren har inte varit nådig mot varken modellflygare eller badgäster. Prognosen skrämde nog bort en del men både torsdag och fredag erbjöd bra flygväder med lätt sidvind förstås.
Mycket behändigt regnade det under natten till lördagen så vi kunde flyga fram till 13 då de låga molnen började lämna lite duggregn och skrämde hem några piloter och åskådare. Klockan 15 sken solen och vi flög till 2000. Därefter grillning i en härlig kväll vid klubbfältet. Lite kvällsflygning blev det vid klubbfältet också. Vi var många som fick prova Amirs fina DH Venom i foam med Kollibri T25. En kul kombination. Jag var förvånad över hur snabbt startförloppet var för motorn.
Söndagen var grå och det var bara jag som flög ett pass med min EDF Fly Fly Hunter och Börje som inte flugit på hela meetinget utan varit värd luftade sin JAS. Sedan kom regnet och jag åkte till Halmstad där det var 25 grader varmt och sol.
Jag skall skriva en artikel till MFN i år också och ge lite fylligare info om några av piloterna och deras modeller och flygningar. Vill dock kort nämna mina intryck. Norrmänen var som vanligt värst.
Geir med sin fantastiska A10 med smällande kanon och bomber. Trond med sin nya Lightning och som han skickligt räddade till en ok landning på banan efter att ha flugit soppatorsk. Hans snabbrenoverade 1/4-skala Hawk (efter turbinhaveri och brand vid Laxå 5/5) såg lika fin ut som förra året. Flygning till musik och när musiken blev lugn och han kom in i låg fart med vit, röd och blå rök (norska färger) var inte ett öga torrt. En annan norrman, Roar flög sin 1/5-skala Hawk med gul och blå rök som tribut till oss svenskar. Stein vände runt sin Rafaele med Simjet 3000 så man blev mörkrädd i år också. Han fick konkurrens av en landsman Tom som flög en 1/5-skala JAS 39 på ett otroligt tufft sätt. Han hade studerat våra uppvisningsflygare.
Det fanns svenska och norska Eurofighters som visade mycket bra svängprestanda också. En fin JA37, 1/8 -skala tror jag efter Einars mallar flögs av en svensk som jag tappat namnet på. F86 Sabre
i mycket fin finish flögs av Anders Norman och en norsk kille hade en mycket fin Mig 15 så Koreakriget var på plats också. Amir flög utöver sin Venom sin stora Futura med Hawkturbin i polisuniform med sirener mm. Behövdes två sändare. Tomas från HAB flög en något mindre Futura
och den var snabb. Kjell Roger Öknes flög en stooor Hawker Hunter och den synen gav mej ståpäls, skulle bara haft fälltankar på också tycker jag. Lasse Palm var med med helikopter, Hawk och en segelkärra med en JetCat P20 som han vände runt ordentligt. Niklas Robertsson och vår turbindoktor Christer var i luften med sina egenkonstruerade Jetpacks. Per från Autopartner flög en fantastiskt fin Sniper i glasfiber med en Schubeler 128mm fläkt i kolfiber med 12 blad. 14 Lipo och jag tror 5KW gav härligt ljud och fina prestanda. Per gjorde dom snyggaste lååångsamma spikraka rollarna jag sett sen jag såg Thunderbirds på Reno. Som Ni förstår var det många andra som flög fint. Ett tag var det 15 flygplan i kö trots att vi ofta flög två tillsammans. Inga allvarliga haverier. En Eurosport och en JAS fick kontakt med banljusen efter landning och behöver varsin ny vinge och lite omvård. Själv flög jag inte lika mycket efter som jag var speaker i år med. Fick dock luftat både min Fly Fly J34 EDF, foamdraken och 4 pass med min Boomerang Sprint med Jetmunt VT80 som jag är mycket nöjd med. Full automatik med kerostart och bra support från Christer på CS-turbinservice till min första turbin. Har nu 17 flygningar med den och fick en del tipps av norrmänen om mitt röksystem och fick också en tank av Tronds trollvätska. Hela meetinget präglades av en mycket trevlig och hjälpsam kamratlig stämning. Karlskogas ordförande och hela hans stab skall ha allra bästa betyg i år också. Jag har lovat att komma tillbaks nästa år. Då skulle jag vilja se lite J21, J28, J29, J34, J35 och 37. Jag vet att dom finns där ute och publiken skulle tycka att det var kul. Hade inte kameran med i år heller men det finns andra som lägget ut bilder. Häng gärna på den här tråden. Med vänlig hälsning Uno.

bokis
2012-07-09, 19:23
Trevlig läsning! Tack för den Uno!
Kan fylla i om du inte redan visste att Gripenflygaren heter Tom Storvik och han är helt fantastiskt skicklig,
Jag tror inte jag har sett någon som kan flyga sina kärror så långsamt och med full kontroll som han gör.
Hanke har flera filmer på Tom från Arvika,det är ren njutning!

Uno
2012-07-15, 10:15
Hittade dessa länkar på Jets of Norways site.
Njut av de fantastika flygplanen flygplanen!!! MVH Uno
http://www.pbase.com/larson_daniel/karlskoga_jet_power_2012
http://www.moviestone.se/?m=1059
http://www.moviestone.se/?m=1062