handdator

Visa fullständig version : Sjöflygets dilemma!??



Pelleflygare
2012-07-09, 23:15
Flyger en Great Planes Seawind i min skärgårdsvik. Ett riktigt sjöflygplan som flyger bra, har kraft i motorn som klarar vertikala stigningar och topprollar mm. Den kan vara lite "hal" i landningen och studsar om den kommer in med lite för hög fart. Den tar dock upp mycket vatten och GP har inte lyckats så bra med att få den tät för stänk - kräver nästan att man tejpar fogar vid vinge mm. Nu till dilemmat - fukt och elektronik trivs inte tillsammans. Fartreglaget är tätat med badrumssilikon - värre är det med mottagaren och kontakterna från servon. Här oxiderar det snabbt - från full funktion vid landning så är det glapp och störningar alternativt total blackout vid nästa start. I princip behöver alla kontakter rengöras efter var och varannan flygning. Att lägga mottagaren i en plastpåse hjälper föga - då blir det kondens.

Behöver några goda råd - hur fuktsäkrar jag bäst mottagare och kontakter.

jocke1963
2012-07-10, 00:17
Byggt och flugit en Polaris för några år sen, numera bortskänkt till en flygkompis. Enl denna Lååånga tråd på RCGroups, http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=922465 För övrigt en mycket trevlig kärra som går att flyga från både gräs, snö och vatten.
Där nämns nån form av spray man kan vattenskydda elektronik med. Orkar dock inte leta igenom hela tråden nu, du får söka.. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=RynHc798LZM

Pelleflygare
2012-07-10, 11:11
Tack för bra svar - får överväga att vattensäkra flygkroppen. Har hittat korrosions sprayen häftigt med Polarisen - måsta ta på sig mycket vatten vid start och landning!? Hälsningar Pelle

Fredrik_W
2012-07-10, 13:17
Lägg mottagaren i en påse tillsammans med lite risgryn, de suger åt sig fukten. Också en gummisnodd runt servokablarna. Efter flygningen så tar du bort påsen så att allt får torka upp. Funkar fint!

// Fredrik Wergeland

lekman
2012-07-10, 15:02
Hej
Har haft samma fundering. har dock inte än fått problem, men inser ju att det är fullt av kondens om inte annat, i samband med sjöflyg. Ska genast köpa hem lite risgryn, för jag förmodar att jag inte har fräscha såna hemma..
/Lars

Christer J
2012-07-10, 23:33
Har hört att dom som kör RC-bil i blöta förhållanden drar på en kondom över elektroniken.

jocke1963
2012-11-07, 14:54
Där nämns nån form av spray man kan vattenskydda elektronik med.

Bättre sent än aldrig....
Fick tips på det andra forumet att nämnda spray går att hitta här: http://www.gearbotech.se/

KenPro
2012-11-07, 16:04
Bättre sent än aldrig....
Fick tips på det andra forumet att nämnda spray går att hitta här: http://www.gearbotech.se/




Vaselin eller jukonsalva runt alla kontakter o skarvar. Så gör vi som tävlar i buggy när det är regnrace. Har aldrig haft nåt problem med störningar om man lägger på ett tjockt lager noga.

Pelleflygare
2012-11-07, 20:16
Sedan sist har jag säkrat elektroniken i mina sjökärror med Plastidip på mottagare och servon som är exponerade för vatten. Ex. sitter det ett servo i botten på Parkzone Icon A5 som kan bli fuktigt vid en dålig/blöt landning. Kontakterna har jag säkrat med kontaktspray. Fartreglaget har tätats med vanligt silikon för badrum. Har inte haft några större problem efter dessa åtgärder. Plastidip och kontaktspray inköpta hos http://www.conrad.se/?

frznlogic
2012-11-07, 20:48
Konformal coating har jag hört på en del ställen, dock noga att man inte får det på kontakterna. För att skydda kretskort etc

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Andy808
2015-06-29, 22:09
Dynam Seawind. Jag har stoppat in mottagare och fartreglage i ballonger som jag tätat med silikon i kabelgenomföringarna och dragit åt med buntband. Har fått planet vattenfyllt flera gånger utan att elektroniken tagit skada. Överväger att göra detsamma med batterierna då jag redan förstört 2 st pga vatten.
Servona däremot..Tror jag snart har avverkat 10 st kinaservon på bara nån månad.
Värst utsatt är skevservona. Behövs bara lite vattensprut vid landing för att de ska gå sönder. På slutet har jag skruvat isär servona och applicerat fett på de utsatta delarna. Fungerar lite bättre men för mkt saltvatten och de är körda ändå.
Man kan ju i sitt stilla sinne undra varför de marknadsför ett flygplan som sjöflyg när det går sönder så fort det kommer i närheten av vatten.
Min svåger får snart hem sitt Dragonfly. På detta är tydligen all elektronik vattenskyddad inklusive servon. Blir intressant att se om det stämmer.

KristofferR
2015-06-30, 11:27
Det finns ett avsnitt av FliteTest som handlar om vattenskydd. De kör alla grejerna nedslängda i ett akvarium utan problem.

Andy808
2015-06-30, 11:46
Har sett det klippet. Corission X verkar vara nått mirakelmedel som verkar svårt att få tag på i Sverige

simonarvestrand
2015-06-30, 11:48
Plastidip och ballonger är fantastiska hjälpmedel

McRegor
2015-06-30, 12:33
Kanske enklare att välja en kärra som inte suger åt sig så mycket vatten - t ex den Beaver som Pelleflygare flyger med numera...
Roger

Andy808
2015-06-30, 16:39
Fast bidrar inte externa pontoner till ganska mycket extravikt och luftmotstånd?

Pelleflygare
2015-06-30, 17:43
Hallå, jo servon är ett kapitel för sig. Köpte en kontaktspray fån Conrad på flaska som fungerar bra - brukar lätta lite på servo skruvarna så att det glipar lite och pensla på rikligt med kontaktspray. Fungerar även på trillskande servon som fått för mycket saltvatten över sig. Börja med att göra rent med lite apoteksbensin och sedan på med kontaktspray.

Har slitit ut en Dragonfly, den är kinkig på CG så ta det varligt i början. Fick lägga på bly i aktern för att få den att flyga bra - sedan var det bara bus. Servon ligger ovanpå vingen men inte är de vattensäkra - har både bytt och "tvättat" dem vid flera tillfällen. Nu är den undanlag sedan en till mig närstående pilot satte den i båthusväggen.


Dynam Seawind. Jag har stoppat in mottagare och fartreglage i ballonger som jag tätat med silikon i kabelgenomföringarna och dragit åt med buntband. Har fått planet vattenfyllt flera gånger utan att elektroniken tagit skada. Överväger att göra detsamma med batterierna då jag redan förstört 2 st pga vatten.
Servona däremot..Tror jag snart har avverkat 10 st kinaservon på bara nån månad.
Värst utsatt är skevservona. Behövs bara lite vattensprut vid landing för att de ska gå sönder. På slutet har jag skruvat isär servona och applicerat fett på de utsatta delarna. Fungerar lite bättre men för mkt saltvatten och de är körda ändå.
Man kan ju i sitt stilla sinne undra varför de marknadsför ett flygplan som sjöflyg när det går sönder så fort det kommer i närheten av vatten.
Min svåger får snart hem sitt Dragonfly. På detta är tydligen all elektronik vattenskyddad inklusive servon. Blir intressant att se om det stämmer.

KristofferR
2015-06-30, 20:43
En sökning på
"corrosion x HD versand"
gav en mängd träffar från tyska båtshoppar.
Verkar som en flaska kostar en hundring, sen får man väl jobba sig lite för att hitta nån som skickar inom EU för en rimlig peng.
Fanns även en RC- butik bland träffarna http://www.rcparts.eu/400ml-corrosion-x-hd-aerosol-bottle.html

Pelleflygare
2015-06-30, 22:49
Har använt denna som nu bara finns på sprayburk http://www.conrad.com/ce/de/product/887255/Kontaktreiniger-TOOLCRAFT-TC-KSC200C-TC-KSC200C-200-ml
Men det går säkert lika bra med CRC Kontaktrengöring och kontaktskydd som finns på Mekonomen mfl.

McRegor
2015-06-30, 23:07
Kontakt/oxid-rengöring finns även på Biltema och fungerar bra i bilsammanhang i alla fall - http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Oxidrengoring-2000019076/
Likaså Kontaktskydd - men det har jag inte testat - http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kontaktskydd-2000019075/
Dom har även Vaselinspray - http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Vaseline-Spray-2000019077/
Roger

Thomas
2015-07-01, 08:51
Börjar bli rena kontaktannonsen nu.......

(sorry, kunde inte låta bli!)

Andy808
2015-07-01, 10:15
Hallå, jo servon är ett kapitel för sig. Köpte en kontaktspray fån Conrad på flaska som fungerar bra - brukar lätta lite på servo skruvarna så att det glipar lite och pensla på rikligt med kontaktspray. Fungerar även på trillskande servon som fått för mycket saltvatten över sig. Börja med att göra rent med lite apoteksbensin och sedan på med kontaktspray.

Har slitit ut en Dragonfly, den är kinkig på CG så ta det varligt i början. Fick lägga på bly i aktern för att få den att flyga bra - sedan var det bara bus. Servon ligger ovanpå vingen men inte är de vattensäkra - har både bytt och "tvättat" dem vid flera tillfällen. Nu är den undanlag sedan en till mig närstående pilot satte den i båthusväggen.

Okej, ja det där med vattenskyddad lät ju nästan för bra för att vara sant, bra tips angående tyngdpunkten!
Du flög ju ett Seawind förrut. Hur gjorde du för att rolla med det?
Jag försökte med mitt igår, det slutade med ett rejält plask i vattnet. Upplever att planet rollar runt för långsamt och tappar all fart. Det borde gå att rolla med, funkar i simulator och mitt gamla parkflyer wingdragon går att rolla med.

Pelleflygare
2015-07-01, 13:03
Hade en GP Seawind med mycket motor 300W. Den rollade bra med hyfsade utslag på skevrodren. Ta alltid rejält med höjd när du ska rolla första gångerna - så full trottel. Du kan hjälpa till med rodret - finns de i forumet som är bättre på detta och kan ge bättre råd. Får du snurr på Dragonfly'en så rollar den den friskt - har du för mycket fart i landningen kan du ge lite höjd och vinkla upp deltavingen så kommer den in snällt.


Okej, ja det där med vattenskyddad lät ju nästan för bra för att vara sant, bra tips angående tyngdpunkten!
Du flög ju ett Seawind förrut. Hur gjorde du för att rolla med det?
Jag försökte med mitt igår, det slutade med ett rejält plask i vattnet. Upplever att planet rollar runt för långsamt och tappar all fart. Det borde gå att rolla med, funkar i simulator och mitt gamla parkflyer wingdragon går att rolla med.

Andy808
2015-07-02, 17:13
Okej, ska prova lite mer höjd och fart nästa gång, kanske även öka utslagen på skevrodrerna.