handdator

Visa fullständig version : metanol



magnus_per
2012-07-10, 11:18
tjena..jag är en kille från örebro som undrar vart man närmast kan få tag i metanol..för här i örebro finns det fan inget att få tag i...nån som vet?

AmRi
2012-07-10, 12:06
tjena..jag är en kille från örebro som undrar vart man närmast kan få tag i metanol..för här i örebro finns det fan inget att få tag i...nån som vet?

4-5L kan man oftast köpa på färgaffären eller hobbybutiker. Större mängder har jag köpt från Sisub/Kemidepån i Enköping eller Sunoco i Malmö. Även Speedwayklubbar har tillgång till metanol och kanske kan sälja lite. Alla ingredienser till bränslen har dock blivit såpass dyrt de senaste åren att det är billigare att köpa färdigblandat för privat bruk.

magnus_per
2012-07-10, 12:24
ok..tack för svaret

PatrikE
2012-07-10, 13:18
Kika in på http://www.fullkontroll.se/
De har butik i Örebro.

magnus_per
2012-07-10, 15:48
fullkontroll säljer inte metanol

Emil
2012-07-10, 22:32
Det närmaste jag hittade var: http://www.rc-teknik.com/. Enligt RC Sweden skall de vara återförsäljare av Rapicon. Det har jag använt och tycker fungerar bra.

jaka
2012-07-14, 20:35
Hej!
Hör med SISUB i enköping.
Jag har köpt metanol därifrån.
sisub@swipnet.se

zeno
2012-08-06, 23:15
Jag bor själv i Örebro och åker någon gång per år till Autopartner i Eskilstuna och köper metanol. Dom har 5% och 16%. 5% räcker gott för normal flygning :)

McRegor
2012-08-07, 06:41
Frågan är om det är ren metanol frågeställaren vill handla eller färdigblandat bränsle ?
Färdigblandat borde väl i princip alla hobbyhandlare kunna skaffa fram men ren metanol är nog lite besvärligare idag även om det givetvis finns på vissa ställen. Senast jag köpte det, vilket är många år sedan, var det på Bergslagsoljor här i Västerås. Så det kan ju finnas en möjlighet att andra, lokala oljebolag kan sälja metanol.
Hälsningar
Roger

bem
2012-08-07, 09:10
Hej,
Ring runt till färghandlarna, de kan ha. Fast i och med att metanol kräver nåt tillstånd för att handlaren skall få ha det lagrat hos sig är det nog bara de större förhandlarna som kan ha typ Colorama osv. Jag har köpt metanol på det viset för ett tag sen men den var dyr.

Gissar att JK Hobby i Karlskoga kan ha metanol (de hade i alla fall nitrometan som jag köpte för nån månad sen där).
Kolla med nån veteran i Ikaros klubben i Örebro, borde veta var man köper metanol i Örebrotrakten.
/Bo