handdator

Visa fullständig version : Futaba sBus samt förlänga räckvidd



evilaid
2012-07-11, 16:10
Det är blir kanske två frågor nu men...

Jag har en Futaba 8FG med s.bus. Har inte börjat använda den funktionen än utan kör på dom 8 analoga utgångarna på mottagaren, nu är det så att jag behöver fler utgångar än de 8 jag använder idag och radion klarar ju 14 kanaler men då via s.bus..


har inte fått det riktigt klart vad jag behöver för att kunna använda s.bus funktionen? Min kontroller (Naza) klarar s.bus så det är ju bara en kabel där emellan, är det en vanlig servo kabel eller någon speciell?

Sen behöver jag ju ytterligare 6 kanaler till analoga servon och lite switchar osv, hur ska jag få ut dessa signaler och lösa det?


En annan fråga är räckvidden på en radio, är det någon som vet på ett ungefär vad man kan få för räckvidd på en futaba radio som 8FG? vad är enklaste sättet att förlänga den?

Köpte yterliggare en mottagare till min futaba nu, måste jag då köpa en kristall till den eller hur binder jag den med sändaren?

Blev visst tre frågor ;)

ha de

numnutchris
2012-07-11, 17:13
Du kan ju börja kika på sbussen här:
http://www.futaba-rc.com/sbus/index.html

asedwerfty
2012-07-11, 20:50
med senaste mjukvaran skall den klara 12 kanaler plus 2 switchade utan s.bus påstås det

simonarvestrand
2012-07-11, 21:10
med senaste mjukvaran skall den klara 12 kanaler plus 2 switchade utan s.bus påstås det

Om du har en 8fg med senaste mjukvaran i sig så kan du skaffa dig en sådan här
http://www.fast-lad.co.uk/store/14ch_24ghz_(fs/hs_mode)_p-r6014hs/2-4g-p-6824.html

Har du inte senaste så är det bara att mosa in den så funkar det.

numnutchris
2012-07-11, 23:05
Om du har en 8fg med senaste mjukvaran i sig så kan du skaffa dig en sådan här
http://www.fast-lad.co.uk/store/14ch_24ghz_(fs/hs_mode)_p-r6014hs/2-4g-p-6824.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/14ch_24ghz_%28fs/hs_mode%29_p-r6014hs/2-4g-p-6824.html)

Har du inte senaste så är det bara att mosa in den så funkar det.

Vill man ha massa analoga kanaler för färre $ så funkar två sådanahär:
http://www.frsky-rc.com/ShowProducts.asp?id=51

evilaid
2012-07-12, 13:29
Känns ju som att det blir ett riktigt trassel med alla hubbar och decodrar om man vill få ut 10 analoga kanaler :)

numnutchris
2012-07-12, 18:45
Känns ju som att det blir ett riktigt trassel med alla hubbar och decodrar om man vill få ut 10 analoga kanaler :)

Jag har inte testat sbussen själv, däremot det där med att linka två mottagare till sändaren med ena byglad till kanal 9-14 funkar utmärkt iallafall. Men det blir trasligt det också med massa kablar :)

evilaid
2012-07-13, 14:27
Om du har en 8fg med senaste mjukvaran i sig så kan du skaffa dig en sådan här
http://www.fast-lad.co.uk/store/14ch_24ghz_(fs/hs_mode)_p-r6014hs/2-4g-p-6824.html

Har du inte senaste så är det bara att mosa in den så funkar det.

Den verkar ju klart smidig! Var lite dyr men efter att pantat lite burkar i helgen kanske man kan beställa en sådan :)

Det här med räckvidd då, vad är första, enklaste och billigaste steget man kan göra om man vill förlänga räckvidden på radion? Ni som har prövat lite, hur långt räcker en radio i standardutförande om man skulle köra med relativt fri sikt?
Pratar man 500m eller 1km 2km eller inom vilket intervall ligger det?

freddan_6
2012-07-13, 14:50
Den verkar ju klart smidig! Var lite dyr men efter att pantat lite burkar i helgen kanske man kan beställa en sådan :)

Det här med räckvidd då, vad är första, enklaste och billigaste steget man kan göra om man vill förlänga räckvidden på radion? Ni som har prövat lite, hur långt räcker en radio i standardutförande om man skulle köra med relativt fri sikt?
Pratar man 500m eller 1km 2km eller inom vilket intervall ligger det?

Cirka 900 m med Spektrum 2.4GHz
Cirka 1,6 km med Hitec 35MHz + Hitec Electron bra mottagare
Cirka 1.5-3 km med futaba 2.4GHz beroende på vem som mäter och luftfuktighet och annat.
Cirka 1.5-2 km med FrSky 2.4GHz

evilaid
2012-07-15, 20:36
Grymt! Tack för svaren:)

evilaid
2012-07-20, 08:49
Hur blir det då om jag bill köra Naza med sbus samt att jag behöver en analog utgång till min kamerautlösare?
Kopplar man en y-kabel från sBus utgången på mottagaren där ena änden går till Nazan och på den andra änden måste man koppla en decoder på den som sedan går till kamerautlösaren?

Tror ni det funkar så jag ska beställa en hubbkabel och en decoder kabel??

simonarvestrand
2012-07-20, 09:23
Hur blir det då om jag bill köra Naza med sbus samt att jag behöver en analog utgång till min kamerautlösare?
Kopplar man en y-kabel från sBus utgången på mottagaren där ena änden går till Nazan och på den andra änden måste man koppla en decoder på den som sedan går till kamerautlösaren?

Tror ni det funkar så jag ska beställa en hubbkabel och en decoder kabel??

Nu har jag inte testat än men som jag förstår det kan du använda sbus och kanaler på sbusmottagaren.

evilaid
2012-07-20, 09:35
menar du att man kan köra både på sbus utgången samt de analoga kanalerna? Vad jag förstår så just kabeln för sBus mellan mottagaren och Nazan är en vanlig servokabel va?

Hade ju varit smidigt om det varit så..

simonarvestrand
2012-07-20, 10:04
Tycker det borde gå. Har dock inte testat. Yes det är vanlig servokabel. Har inte testat sbus i nazan men kör det i mina helikoptrar grymt skönt system.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-07-20, 10:06
Vänta nu jag ljög. Jag kör ju sbus och kanal 3trottle Direkt i mottagaren så det funkar.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

evilaid
2012-07-20, 11:28
Ää men det är ju svinbra.. Fick man ju genast en massa kanaler att leka med, kan man köra 7 kanaler via sBus till nazan för styrninga av alla roliga funktioner och sen har man ändå 6-7 olika till annat skoj (blinkande lampor, kamerautlösare osv) :)

evilaid
2012-07-23, 23:01
Simon, hur får jag igång dom analoga utgångarna på mottagaren?
sBusen var ju simpel och alla kanaler hamnar rätt i Nazan:) men hur styr jag nu vilken spak som påverkar de analoga utgångarna?

simonarvestrand
2012-07-23, 23:15
Bra fråga :) ingen aning . använder bara ch3 trottle och den skickar ut trottle på ch3 som standard har inte gjort någon inställning

henke2
2012-07-24, 00:02
Jag kan se fördel med S-bus i helikopter och multirotor, men tappar man inte poängen för flygplan där man ändå måste strömförsörja varje servo separat? blir ju massa kabel ändå, för det går ju inte att koppla som futabas reklambild(servon drar en hel del ström som bekant)