handdator

Visa fullständig version : Rangevideo flygande vinge



Sidor : 1 2 [3]

Defuncta
2013-07-06, 11:55
RTH går inte direkt över hempunkten utan lägger sig på ett avstånd (radie) för att sedan cirkla över hempunkten. Detta avstånd går att ställa in och är samma som för andra brytpunkter/waypoints.

Kolla att kameran är horisontell. Jag trodde att min AHI var galen också innan jag insåg att kameran var sned.

Ah okay men hur stor är radien original då, ganska stor isf med tanke på att jag bar runt 500m från hem... Ska kolla kameran tror att den kan vara lite sne ;)

Boopidoo
2013-07-06, 12:46
En av inställningarna är just radie, kommer dock inte ihåg vilken. Men just för funktionens skull för det väl inte så mycket att den inte kommer exakt över hempunkten?

Defuncta
2013-07-06, 13:02
En av inställningarna är just radie, kommer dock inte ihåg vilken. Men just för funktionens skull för det väl inte så mycket att den inte kommer exakt över hempunkten?

Ne de gör inte så mycket, men när ja prova kändes den som att flyget skulle hamna ganska långt vid sidan av hem. Men eftersom ja flyger med en patch antenn så ville jag inte låta rth fortsätta ifall videolänken klippte... Men ska titta på den inställningen..

En annan sak som jag tänkte på... Det gör inget att man sätter gps:en i jämte ezuhf mottageren va? Med tanke på att både mottagaren och gps:en inte sänder nått...

kajakmannen
2013-07-06, 15:34
Loiter något tror jag styr radin

kajakmannen
2013-07-06, 15:36
Angående att den inte åker horisonten helt så funderar jag på om du är du noga med att planet ligger helt i horisontellt läge då du startar upp RVOSDn. Tror det är viktigt vid uppstartskalibreringen

Defuncta
2013-07-06, 18:52
Angående att den inte åker horisonten helt så funderar jag på om du är du noga med att planet ligger helt i horisontellt läge då du startar upp RVOSDn. Tror det är viktigt vid uppstartskalibreringen

Ska man hålla planet varje gång den startar upp? Det har jag aldrig gjort...

uffe40
2013-07-06, 18:57
Skulle ut i kväll och fpva med vingen men lyckades inte få rvosd att funka som den skulle,så jag tog en flytur bara , så jäkla nöjd med den, den flyger kanon och suveränt lätt att handkasta även med stora vingen .
Får gör ett nytt försök med osdn i morrn.
U

metric
2013-07-06, 19:00
Loiter radius är det min var ställd på 250m vilket blir 500m i diameter.
Man såg knappt att den svängde.
Nu har jag den på 75m vilket passar mig bättre

Timtimtim
2013-07-06, 19:01
Låt planet ligga stilla i ca 30 sekunder, håll sedan planet i planflykt och ställ in "Set AHI.." kolla sedan AHI och se om det ser ok ut både vertikalt/horisontellt. Ser det ok spara inställningarna i RVOSD.

kajakmannen
2013-07-07, 06:38
Jag vet inte om det är rätt men jag har fått lär mig att man inte skall använda funktionen "set AHI neutral" utan istället lägga kärran så att RVOSDn ligger i planflyktläge och starta om RVOsDn så att ny kalibrering sker. "Set AHI neutral" är till för m man använder IR sensor och skall bara användas då. Boopidoo, kan du variera om detta är rätt? Var Alex som sade det.

kajakmannen
2013-07-07, 06:43
Uffe: om RVOsDn inte lyckas sätta Home så kan man ändra på parameter (set Max HDOP) kolla manualen för mer info :)

Defuncta
2013-07-07, 12:30
Jag vet inte om det är rätt men jag har fått lär mig att man inte skall använda funktionen "set AHI neutral" utan istället lägga kärran så att RVOSDn ligger i planflyktläge och starta om RVOsDn så att ny kalibrering sker. "Set AHI neutral" är till för m man använder IR sensor och skall bara användas då. Boopidoo, kan du variera om detta är rätt? Var Alex som sade det.

Jag satte planet på marken och höll vingarna horisontellt, sen lät jag den peka lätt uppåt med nosen. Som den gör när man sätter den på gräset. Satte sedan ahi, det funkade ganska bra tyckte jag. Man kanske ska lyfta upp baken lite så den inte har nosen lätt uppåt?

Sen har jag märkt att gopro 3 black inte är någon bra fpv kamera, min startar om sig eller nått för den blir svart för någon knapp halv sekund i mellan åt. Sen är den inte speciellt skarp om man jämför med en bra fpv ccd kamera. Vilken upplösning flyger ni på med gopro? Jag har 1080p 60 fps men kanske är det som gör att de blir mer oskarpt i fpv?

Defuncta
2013-07-07, 17:31
Ska verkligen RTH fungera såhär? Visst kommer den tillbaka men de känns inte helt rätt eller???



http://youtu.be/pLgN1vqR0B4

kajakmannen
2013-07-07, 20:18
Svårt att veta fullt ut i och med att jag inte vet vart home positionen är. Dock känns den inte så aktiv. Börjar den oscillera när du kör vanligt AP mode med FBW eller liknande? Vad är Max roll Angle?

Boopidoo
2013-07-07, 20:18
Det är svårt att säga något utan OSD-informationen. Vad exakt tycker du var konstigt? Jag kan tänka mig några saker men det är kanske bättre om du beskriver vad som du tror är knasigt.?

Boopidoo
2013-07-07, 20:25
Vad säkert ni om att vi samlar frågor om RVOSD i en egen tråd? Exempelvis denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/37535-RVOSD-inst%C3%A4llningar-etc?p=317931#post317931

Defuncta
2013-07-07, 21:04
Det är svårt att säga något utan OSD-informationen. Vad exakt tycker du var konstigt? Jag kan tänka mig några saker men det är kanske bättre om du beskriver vad som du tror är knasigt.?

Att motorn och allt liksom hackar men de kanske ska vara så? Ska snart skaffa mig en dvr så jag kan spela in videolänken känns som att de kan vara bra :)... Mina ap inställningar är default...

Vi kan gå över till osd tråden ist ;)

Boopidoo
2013-07-12, 22:57
Jag kan tipsa om att RVJET nu ska finnas att köpa i Sverige hos Autopartner i Eskilstuna. :)

http://www.autopartner.se/range-video-rvjet-fpv-svart-p-17949-c-438.aspx

simonarvestrand
2013-07-13, 06:21
Jag vet en som beställt en rvjet från Rv.: D
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

kajakmannen
2013-07-13, 09:41
Vem kan det vara????? :)

simonarvestrand
2013-07-13, 12:11
:D
och det är ditt fel kajaken!

Fick ett "Jaha... suck, det va ju oväntat" av min sambo

Kjelle köttspak
2013-07-13, 12:31
Du kan ju säga att den bara kostade 800 efter som du nyss sålde ett par headplay till mig

simonarvestrand
2013-07-13, 15:12
Du kan ju säga att den bara kostade 800 efter som du nyss sålde ett par headplay till mig

ditt köp va helt klart en bidragande orsak till köpet :)

Boopidoo
2013-07-13, 17:23
Ett tips till alla nya RVJET-flygare är att testflyga den med den korta vingen först. Det är min absoluta favorit som dessutom har störst hastighetsintervall.

Kjelle köttspak
2013-07-13, 17:45
Jag förstår att den långa versionen inte är lika agile.

Om jag är ute efter att fin flyga långsamt tycker du jag ska testa korta först i alla fall ?

är den långa enklare att kast starta ?

simonarvestrand
2013-07-13, 18:59
jag har knappt tänkt att slänga på långvinge , kändes rätt lagom med kort.

uffe40
2013-07-13, 20:10
Ja nu har man testat korta vingen och för min del spelar det ingen roll när jag kastar,tycker att dom är ganska lika väldigt lätta och handkasta oavsett vilken. (jag kanske har tur med min)
Helt klart är korta mycket roligare blir ju lite mer fart,är ju ingen skillnad annars tycker det är lika stabilt med den korta som den långa.
Vet inte om man får lite extra flygtid med den korta vingen men det kan väl bop å kajak svara på dom har ju lite mer flygtid på den.
Slår man i flybywire så är det stabilt som tusan oavsett vilken vinge,tror inte jag byter tillbaka till den långa,blir lite enklare att bära den korta sen är den ju fartigare ,,,,
MVH U

uffe40
2013-07-13, 20:11
Ja nu har man testat korta vingen och för min del spelar det ingen roll när jag kastar,tycker att dom är ganska lika väldigt lätta och handkasta oavsett vilken. (jag kanske har tur med min)
Helt klart är korta mycket roligare blir ju lite mer fart,är ju ingen skillnad annars tycker det är lika stabilt med den korta som den långa.
Vet inte om man får lite extra flygtid med den korta vingen men det kan väl bop å kajak svara på dom har ju lite mer flygtid på den.
Slår man i flybywire så är det stabilt som tusan oavsett vilken vinge,tror inte jag byter tillbaka till den långa,blir lite enklare att bära den korta sen är den ju fartigare ,,,,
MVH U

Boopidoo
2013-07-26, 12:08
39947

Det är riktigt kul att flyga lågt men det finns betydligt fler saker att flyga in i. Den här stolpen missade jag precis. :)

simonarvestrand
2013-07-26, 12:08
har nu satt ihop min vinge, (kort modell förberedd för att lätt skifta till lång ).
första kastet gick åt skogen. vet egentligen inte vad som hände, gick kanonfint iväg ca 5-10 meter sen hastigt 45graders dyk.

inga skador på själva planet vad jag kunde se, men kvallen på just den kolfiberproppen jag fick va nog inget vidare, en mjuk åker och den sprack runt hela "hubben" . har iofs aldrig haft nån fällbar propp men inte är dom väl så känsliga ?

nu får man leta propp

Boopidoo
2013-07-26, 16:50
Tror nog inte att det var något fel på proppen. Kolfiber är ett mycket sprött material. Gjuten plast är generellt mer hållbart (segt) men inte alls lika styvt. Och plast är ju även tyngre. Iaf är det min erfarenhet.

Även om Anders i stort sett alltid kaststartar så använder jag alltid bungee med kort vinge och med lång vinge håller jag i vingens framkant.

simonarvestrand
2013-07-26, 20:14
kolfiber brukar hålla brutalt bra för en krash, krash nr 2 brukar det dock snabbt gå av , så har det varit med proppar på multirotorerna iallafall.

Jagat proppar hela dagen men verkar vara mer eller mindre omöjligt att få tag i på en helg.

ingen östgöte/smålännnig eller nått runtomkring som har en fällbar 12x6 eller med ungefär den stigningen ?

simonarvestrand
2013-07-26, 20:50
Även om Anders i stort sett alltid kaststartar så använder jag alltid bungee med kort vinge och med lång vinge håller jag i vingens framkant.

du har ingen bungee över föresten ? har tänkt göra en framöver men risken är att tiden inte räcker till :P

uffe40
2013-07-26, 21:34
Har nåra 12-6 fällbara till övers ett par i kolfiber och ett par hobbycity , men jag förstår inte problemet med att handkasta rvjeten antingen har jag bara tur varje gång eller så ja vet inte vad

simonarvestrand
2013-07-26, 21:47
Har nåra 12-6 fällbara till övers ett par i kolfiber och ett par hobbycity , men jag förstår inte problemet med att handkasta rvjeten antingen har jag bara tur varje gång eller så ja vet inte vad

Du bor ju för långt bort vill ha dom imorgon :)

har beställt lite proppar , förhoppningsvis får jag dom jag beställde från rcflight redan på måndag men det vet man aldrig.

Det verkade gå riktigt bra men sen dök den bara. vet inte om jag snålade med utslagen för mycket eller nått fegade lite med utslagen kanske kan bero på det ?

Vad kör du med för utslag uffe?

uffe40
2013-07-26, 22:08
Orginal , drar på fullt å kastar eller vad det nu blir

Boopidoo
2013-07-26, 22:16
Det är väl kanske lättare proppar än de som du brukar använda? :) Visst jag kan nog bygga ihop en extra bungee. Har skickat dig ett PM.

Detta är för övrigt en film som innehåller bilden jag postade ovan, en hel del flygning när mark och träd etc. Jag brukar flyga lågt men detta med att flyga nära träd var riktigt kul. Flygningen var med den långa vingen som kanske inte är ideal för just den här typen av flygning och krängande runt objekt etc. :)


http://www.youtube.com/watch?v=9--NhNX9E5A
http://www.youtube.com/watch?v=9--NhNX9E5A

simonarvestrand
2013-07-27, 10:00
Eftersom jag verkar ha dåliga reflexer så fick rvjetten reflexer.
hade en rulle reflexband sådant man har på lastbilar.

39975

kajakmannen
2013-07-27, 10:07
Nice, fick du tag på proppar.

uffe40
2013-07-27, 10:10
Vad har du för kamera du använder i filmen ?
u

simonarvestrand
2013-07-27, 10:24
Nice, fick du tag på proppar.

nepp. eller har beställt men dom kommer ju tidigast måndag.

har ringt till alla jag känner tror jag och alla verkar ha 10x6 men inget större

Boopidoo
2013-07-27, 10:50
Det är en Sony PZ0420, jag gillar egentligen DX201 bäst men jag har bara en och den sitter på min SW än så länge. Men sonykameran fungerar riktigt bra. :)

Timtimtim
2013-07-27, 12:00
DX201= 150USD
PZ0420=45USD

ÄR DX201 verkligen värd de extra 100?

Boopidoo
2013-07-27, 13:14
Det beror på, det finns ju de som tycker att TBS69 är värd ännu mer fastän det är en re-branded Pixim Seawolf (det finns flera varianter av denna. TBS har satt en kylfläns på sin;)

Jag gillar DX201, och även Sony PZ0420. Mitt förslag är väl att köpa den billiga först och se om den duger.

neu
2013-07-27, 18:22
Har en TBS 69 och den är sjukt mycket bättre än min 46$ kamera men ska köpa en Pixim Seawolf från sc2000 för 79$ nästa gång jag beställer och jämföra den med TBS 69. Vet att kvaliteten är bättra på TBS 69 men annars så ska det bara va firmware som skiljer.

Någon med rvjet eller rv-osd som ska till Elefantastiskt?

Boopidoo
2013-07-27, 19:55
Jo, TBS hävdar ju själv att de har en special FW men jag vet inte. De hävdade ju att de hade specialbatterier också fastän det verkligen inte är annat än vanliga Kypom.

Däremot så finns det ju flera Seawolf varianter. Seawolf är själva sensorn men jag tror inte att TBS har byggt en helt egen kamera utifrån enbart sensorn. På samma vis som med batterierna så handlar det väl om att hitta den produkt som de har re-brandat. Oklart om det verkligen är samma som säljs på SC.

Sedan handlar det ju om att ställa in kameran också. Jag gillade inte hur min Sonykamera fungerade i början men med lite ändringar så blev den otroligt mycket bättre. Det går säkert att konfigurera ännu bättre men detta duger för mig. Vilken var det du hade hade, den finns ju både med och utan IR-filter. Utan filter så blir färgerna rätt så konstiga.

uffe40
2013-07-27, 19:58
Jag har en seawolf med en massa inställningar som jag har svårt att få till en bild som passar mej, så den ska säljas och en 201 ska införskaffas

simonarvestrand
2013-07-27, 20:01
seawolfen är fin, behöver dock ställa in min korrekt , inte riktigt nöjd än.

ska inte dra igång nån tbs diskussion men kan inte säga att jag är något stort fan av dom.
för dom som tycker det är skoj så skär av plasten på ett tbs 30a fartreglage och ett hobbyking f30-a och försök hitta lite skillnader.

neu
2013-07-27, 20:53
Jo dom har mycket grejer som dom köper in och sätter sitt märke på och ökar priset 100% men nu börjar det bli lite ot :p

Boopidoo
2013-07-27, 21:14
Jepp, dags att posta lite filmer nu!

simonarvestrand
2013-07-27, 21:20
när min väl kommr upp i luften kommer det filmer .

Timtimtim
2013-07-27, 21:25
Kör ni stock inställningar på PZ0420 kameran?

Boopidoo
2013-07-27, 23:23
Nope, har ändrat en hel del då jag inte gillade originalinställningarna. Ska se om jag kan komma ihåg att filma mina inställningar någon gång snart.

Timtimtim
2013-07-28, 00:05
Det hade varit grymt om du ville göra det, tycker inte riktigt jag hittat "rätt" ännu

Boopidoo
2013-07-28, 12:51
Med en överbliven TSLRS LRRx kan man bygga roliga saker. Kan nog vara behändig att använda när man flyger själv. :)


http://www.youtube.com/watch?v=UzcUmyf8uRI

simonarvestrand
2013-07-28, 13:18
Jasså så tänkte du. Inte dumt alls.

Min lösning blir ganska lik

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-07-28, 14:08
Jepp, jag tänkte göra ett hål i skidan efter fingergreppet där skruven skjuts in. När plattan trycks upp så lossar skidan från skruven och modellen åket iväg.

Alternativt så kan man ha en andra nyckelring som håller i själva bungeen. Nyckelringen fästs och lossas enligt samma princip.

Då den är servostyrd borde det vara enkelt att styra med en Arduino eller vad tror du? När du blir färdig så får du gärna dela med dig av koden.

simonarvestrand
2013-07-28, 15:05
för min del blir det nog arduinon , det är ju vad jag råkar ha över :)

Min tanke va just med en extra nyckelring men hade tänkt montera pinnen direkt på servot, men det beror lite på hur mycket belastning det blir på pinnen.

visst delar jag med mig av koden. ruggigt enkel kod vill man kan man ju även koppla in mottagare till arduinon så kan man styra med radion iallafall :)

Boopidoo
2013-07-28, 22:11
Ett alternativ till mottagare är en lång kabel (20m?) med en säkerhetsbrytare typ denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Vippstrombrytare-med-skyddslock-43042/

Kanske ska ha en egen tråd om bungee med fjärrutlösare? :)

simonarvestrand
2013-07-29, 07:28
Ett alternativ till mottagare är en lång kabel (20m?) med en säkerhetsbrytare typ denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Vippstrombrytare-med-skyddslock-43042/

Kanske ska ha en egen tråd om bungee med fjärrutlösare? :)


Nu börjar vi tänka som jag tänker :)
en sådan vipbrytare vore ju lite tufft och inget som man råkar trycka på av misstag.

jo du har rätt det borde vara i en annan tråd, kanske fortsätta på din gamla tråd.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/31693-Bungee?highlight=bungee

Boopidoo
2013-07-30, 18:06
Det hade varit grymt om du ville göra det, tycker inte riktigt jag hittat "rätt" ännu
Detta är mina inställningar i Sony PZ0420. Bilden är lite för ljus men alla detaljer i mörka partier syns bra vilket jag tycker är viktigare än en "snygg" bild. Det är ju en flygkamera först och främst. :)


http://www.youtube.com/watch?v=-Xg1OlFPvOU

Boopidoo
2013-07-30, 18:12
Detta är mina inställningar för RVOSD och RVJET.


http://youtu.be/8hxnhSU48GE

simonarvestrand
2013-08-01, 12:47
målade vingförlängningarna så jag kan se den i luften. och ja jag vill se den trots att det är en fpvmaskin.
Flourocerande färger gör sig inte så bra på bild. den gula bländade mig när jag tog fotot.

4006540066

kajakmannen
2013-08-01, 14:29
Snyggt :)

Kjelle köttspak
2013-08-05, 12:58
Jag går och funderar på hur jag ska instalera min RVJET.
Ni som har mycket erfarenhet och designat kanske kan ge några kloka råd
jag kommer att köra TSLRS och 2,4 1000 eller 700 mw video

Tjänar jag något på att placera rx och tx längre ut på vingarna än
i de påbörjat utskurna luckorna på sidorna av kroppen?

Eller kommer de långa kablarna agera som antenner och suga in
mer störningar i systemet om jag placerar tx rx längre ut ?

tjänar jag något på att dra aluminiumtape runt servo kablarna?
finns det risk för störande reflektioner om man använder aluminium tape ?

Tänkte köra rvjeten med en 169g motor 3548 890kv och 13x6.5 propp verkar det rimligt
behöver jag 4s eller tror ni man kommer iväg bra med 3s ?

neu
2013-08-05, 13:39
Vet inte hur det gick till men på något sätt så är en RVjet på väg till mig :p Tänkte köra samma powerhd motor med en 13x7prop på 3cell(om jag hittar en prop i sverige).

Har ni problem med 1,3ghz och 433? Provade på min disco och kom inte längre än 800m innan bilden försvann och man märkte att det var ezuhf som störde videon.

Går att göra vinghållarna som boopidoo har designat av PLA eller är det för svagt?

Kan man ha 2st kameror? Vill inte använda min gopro som FPV kamera utan vill ha en separat kamera för det.

Kjelle köttspak
2013-08-05, 13:48
Autopartner har 13x6,5 tror den är tänkt för multiplex cularis 2,60 m seglare

neu
2013-08-05, 14:00
Tack för tipset men var hitta du den? http://www.autopartner.se/propellrar-edf/el-fallbara-c-581-1.aspx var inte mycket där.

Klurar på vad för batteri jag ska ha någon som kan rekommendera? Har ett 5000mah 3cell vet inte hur det blir med 2st?

Kjelle köttspak
2013-08-05, 15:35
Jag plockade den från krok i affären

hittar den inte heller på hemsidan

kolla RCflight

http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=17

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=954

Kjelle köttspak
2013-08-05, 15:39
plockade den från krok i affären men kolla här

http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=17

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=954

Boopidoo
2013-08-05, 15:53
@Kjelle köttspakDet är bra och relevanta frågor som du kommer med. Vad gäller separation mellan VTX och RCRX så är det givetvis bra att maximera avståndet så mycket som möjligt. På RVJETen så beror detta också på hur du vill bygga. Jag har valt att ha vingar och vingförlängare lösa så att man kan välja fritt mellan lång och kort vinge. Om man bygger som jag så går det inte att maximera avståndet så mycket mer än att placera utrustningen vid fenorna. Tänk på att det är antennerna som är rc-mottagarens känsligaste del. Själva mottagaren kan oftast placeras närmare om antennerna placeras längre ut.


Vad gäller kablar så rekommenderar jag att samtliga kablar är sk twisted alternativt skärmade. Detta oavsett vad de går till för de kan som du säger fungera som antenner att både sända och ta emot störningar. En hel del använder flexibel CAT6-kabel för det mesta men jag har hittills klarat mig med twisted (vad heter det på svenska?).


Jag tror definitivt att du kommer iväg bra med den motorn men du kanske inte når några extrema hastigheter, vilket iofs kan vara positivt. Jag har själv inte flugit med mer än 12", större kan eventuellt skapa vibrationer och oljud pga närhet tipp fenorna. Går det för sakta så kan du ju alltid byta till 4S sen.




@neu
Underbart, vad kul! Jag har faktiskt aldrig haft problem med 430-445Mhz RC och 1280MHz VTx men jag har läst om att det kan finnas. Exempelvis om vad som har skrivits om Dragonlink på FPVLAB och DL, intressant att det även kan gälla EzUHF. Med RVJETen kan du rimligtvis separera ännu mer och kan kanske eliminera problemen.


Om det som jag har lästom PLA så är den inte särskilt värmebeständig men ska tydligen klara av mekaniska påfrestningar mycket bra. Då påfrestningarna i denna är extremt små så kommer det säkert att fungera utmärkt. Posta gärna bilder på resultaten efteråt. :)


Batteri väljer jag mycket utifrån tyngdpunkt, detta i sin tur beror mycket på vilken kamera och motor+spinner som används. Generelltska det inte vara något problem med någonstans mellan 3S5-10Ah.

neu
2013-08-05, 16:15
Tack för tipsen skipar nog den motorn och beställer rangevideos motor/esc.

Tyvärr så är det inte i flygplanet som felet ligger utan på marken. Misstänker att min VRX inte har någon typ av filter eller liknande för bara man går nära den med uhf så får man linjer i bilden. Ska prova ett higpass filter och se om det hjälper.

Jo det stämmer att del inte klarar någon värme. Hade en printad quad ram som jag glömde i solen i 1 timme efter det så var det ingen quad :( Kanske ABS är ett bättre material?

simonarvestrand
2013-08-05, 16:50
abs klarar betydligt högre värme iallafall.


@Boopi tvinnad heter det på svenska, just cat6 är partvinnad

Kjelle köttspak
2013-08-05, 16:59
Tack Boopidoo, tror det är din gamla lawmate jag tänkt stoppa i ,köpte den av multirotor freaket Jonas här i Eskilstuna.

Kjelle köttspak
2013-08-05, 17:16
Om några år finns det nog servon med skärmad tvinnad kabel och en ferit ring i båda ändar att köpa färdigt.

man vill ju flyga inte sitta och löda smått helvete

Boopidoo
2013-08-05, 19:03
Haha, ja en del grejer snurrar ju runt men det är ju bra att det används. :)

Rangevideomotorn är grym effektmässigt, bra med prestanda. Jag använder dock en något svagare motor som är billigare men som fungerar bra ändå. Det är en Turnigy Aerodrive 35-38 1100kV med en APC fällbar 12x6"-prop.

Lödning ser jag som helt naturligt nödvändigt, nästan som att behöva ladda batterier så behöver alltid någonting lödas vid en installation. Men då blir ju också kablarna alltid rätt längd.

simonarvestrand
2013-08-05, 19:16
Jag kör med powerpacket och 12x6 funkar kanon. Kommer dock testa andra proppar imorgon 12x6,5

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

Kjelle köttspak
2013-08-06, 20:52
Jag har nu egenhändigt tvinnat kablarna på servona.

funderar på att skärma dom med aluminium tape, kanske även själva servona

någon som vet någon nackdel med det förutom vikten

Kjelle köttspak
2013-08-06, 22:00
Sen lär det väll komma brushless vibrations dämpad gimbal för gopro 3 till rv jet för att få snygga filmer

medan man flyger med en annan kamera

simonarvestrand
2013-08-06, 22:03
Jag har nu egenhändigt tvinnat kablarna på servona.

funderar på att skärma dom med aluminium tape, kanske även själva servona

någon som vet någon nackdel med det förutom vikten

nån nackdel är nog svår att hitta tror jag :) vidare mycket vikt blir det inte heller.

Kjelle köttspak
2013-08-07, 19:34
coax delen är den bara en förlägning fram till själva antennen eller agerar även coax delen antenn?

Är det viktigt att coax delen och antenn delen är i linje med varandra eller är det ok att böja innan övergången ?


http://webx.dk/rc/uhf-link3/mcx_cable_step6.png

Boopidoo
2013-08-07, 19:56
Nej, coax-en är bara antennkabeln och den behöver inte vara som på bilden.

Kjelle köttspak
2013-08-07, 22:02
Sorry det kanske är fult att göra så, tänkte att det igentligen hörde till Radio men RVjet tråden verkar mer levande

jonte_malmö
2013-08-17, 14:59
Tjena killar.. nu har jag med skaffat en rvjet.. gjorde premiär lyftet idag med långa vingarna på.. gick bra faktiskt.. men den dök rätt bra. Har ni också synligt elevator trim upp ca 5mm? Jag är ny att flyga med elevons eller flygande vingar.. saknar känslan av att ha roder :) men jag lär mig nog. Annars får man kanske bygga roder själv hehe.. är det någon som vet vad rvjet power pack har för kv på den motorn? köpte en 1100 kv motor som jag kör på 3s men den känns litta klen.. mvh jonas

Boopidoo
2013-08-17, 21:32
Vad roligt att du har köpt en också. :)

1100kv är nog bra men du kanske behöver en starkare. RVJET power pack är mycket kraftfullt men det går ju att komma billigare undan. Exempelvis med en 1100kv Turnigy Aerodrive 35-48.

Jag flög idag och kraschade i en björk. Krashen var så hård att bägge kolfiberrören gick av. 15 minuter senare var den lagad och flög i stort sett som innan. Min o-rings lösning fungerade utmärkt och tog upp krafterna innan de till gick av. Bägge vinnarna hade lossnat och en fena behövde limmas tillbaka. Men som sagt, 15min med lite CA och Kicker, så var den lagad. :)

jonte_malmö
2013-08-17, 22:15
jag köpte denna motorn till min rvjet. med 12*6 vikbar prop... har ni ett bättre system så är alla tips välkomna. i morgon blir det test flyg med korta vingar och se om min autopilot fungerar (fy31ap)

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=952

jonte_malmö
2013-08-18, 15:43
Jaha.. idag när jag testflög så tappade jag luckan och en acc som låg i för vikten skull trillade med ur.. hittade så klart inte luckan då den ligger nånstans ute på en äker hehe.. har beställt en ny redan. Idag flög jag med dem korta vingarna.. svårt att jämföra då det blåste mycket mer idag.. men känns som sagt att min motor är litta klen med sina 1090kv.. kanske ska se om den pallar med 4s och se om det blir mer ös då.. autopilote och stabiliseringen fungerade fint.. nästa tur blir det med fpv grejorna på :)

uffe40
2013-08-18, 15:47
Har samma motor , flyger min på 3 s och 12/9 propp , 12/6 blir för lite minst 12/8 ska det va då kan man glida runt på 50% på trotteln
U

kajakmannen
2013-08-18, 16:16
Hej. Trevligt att systemet funkar som det skall. Surt angående luckan men viktigt att komma ihåg att luckan inte är designad för att hålla fast batteriet eller annat och om luckan inte stängs helt pga att något hindrar magneterna i luckan och de i kroppen att mötas så kommer den att sitta väldigt löst. Dessutom så skulle jag aldrig rekommendera att man flyger med en lös acc eller vikt i sitt plan för då finns stor risk för att tyngdpunkten förskjuts vilket kan leda till okontrollerbart plan.

Angående motorn så har kv inget att göra med hur kraftfull din motor är. Kv anger hur många varv din motor gör per volt och minut. Vill man ha en snabb kärra så skall man ha högt kv och vill man ha en långsam modell så skall man satsa på lågt kv.

Om du väljer att köra 4s istället för 3s. Din motor så måste du tänka på att inte överbelasta motorn utan gå ner i proppstorlek för att kompensera för det högre varvtalet, annars riskerar du att bränna motor och/eller ESC.

Glöm inte heller att 4s genom RVOSDn ej funkar med interna strömförsörjningen och 12V ut till kamera.

Boopidoo
2013-08-23, 06:22
En rekommendation avseende motorfästet är att INTE använda försänkta skruvar. Jag är osäker på om det är försänkta skruvar som följer med i power pack men sådana skruvar riskerar att skapa sprickor i plasten om man skruvar för hårt. Jag rekommenderar istället flata skruvhuvuden med insex. Det gör det enklare att ta i och ur motorn när allting är monterat.

uffe40
2013-08-23, 06:38
Har bytit till insex med brickor på min nu ,ska ut på en tur idag ,solen skiner ju bäst å passa på
Uffe

simonarvestrand
2013-08-23, 06:57
En rekommendation avseende motorfästet är att INTE använda försänkta skruvar. Jag är osäker på om det är försänkta skruvar som följer med i power pack men sådana skruvar riskerar att skapa sprickor i plasten om man skruvar för hårt. Jag rekommenderar istället flata skruvhuvuden med insex. Det gör det enklare att ta i och ur motorn när allting är monterat.

Tyvärr sprack det utanför skruvarna. In flight :mad:

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

kajakmannen
2013-08-23, 07:04
Glöm inte att skicka bilder till mig Simon.

Boopidoo
2013-08-23, 07:31
Aj då, det är ju riktigt illa. Jag förstår dock inte hur det bara kan hända. Mitt fäste har varit med om massor med en hel del trasiga proppar och nav samt att jag har bytt motor flera gånger.

Jag instämmer med Anders att både Uffe och Simon skickar bilder till oss.

Avseende min rekommendation om försänkta skruvhuvuden så kanske det inte är så illa ändå, det verkar som om det inga fastän som har spruckit just där så det kanske inte är något problem. Men insexhuvuden är fortfarande bättre tycker jag.

simonarvestrand
2013-08-23, 08:40
Glöm inte att skicka bilder till mig Simon.

det kommer bilder. hinner nog inte ta det innan lördag, men det kommer :)

Tycker alltid det skall vara insex på motorskruvar, hade jag inte varit så sugen på att flyga så hade jag förmodligen bytt.
det gör jag på alla andra maskiner. fattar inte varför man ska envisas med stjärn/kryss skruv

ska studera plasten lite också. igår slängdes rv'n i lådan och qav400an kom fram. slutade i krash men det gick bra iallafall :)

kajakmannen
2013-08-24, 06:53
Riktigt skön flygning från igår :) smekte lite moln.


http://www.youtube.com/watch?v=oZGiT2yFvm8&feature=youtu.be

/Kajaken

Timtimtim
2013-08-24, 07:39
Fint! själv så tänkte jag smeka lite moln idag med min SH :)

Sickan
2013-08-24, 08:12
Tjusigt, gillar detta med att surfa bland molnen! Måste sätta igång med ett projekt snart ;)

--
S


Riktigt skön flygning från igår :) smekte lite moln.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Boopidoo
2013-09-06, 14:25
http://www.youtube.com/watch?v=r8daDBnj2p8

Hittade ett nytt smultronställe ca 1km från flygfältet. :)

Boopidoo
2013-09-12, 09:26
Har filurat på hur jag bra skulle kunna fästa ett pitotrör och så här blev det till slut.

40824
40825
40826
40827

simonarvestrand
2013-09-12, 09:27
ser ju bra ut

frznlogic
2013-09-12, 13:12
Riktigt snyggt och prydligt

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Timtimtim
2013-09-12, 14:40
@Boopidoo, var köpte du antennen till vtx och vilken mottagarantenn använder du till denne? är klöver kass nu eller varför byter de flesta?

simonarvestrand
2013-09-12, 15:34
många byter bara för att kajaken bygger antenner å dom :)

kajakmannen
2013-09-12, 18:09
Kajakens antenner lika med bra skit från Sveriges bönder. Bara att beställa för de som vill ha fina antenner. Luras inte av att köpa skitantennerna från HK. Har du tur så kommer dom fram hela och utan kallödningar.

jonte_malmö
2013-09-12, 18:14
Kajakens antenner lika med bra skit från Sveriges bönder. Bara att beställa för de som vill ha fina antenner. Luras inte av att köpa skitantennerna från HK. Har du tur så kommer dom fram hela och utan kallödningar.

Var hittar man utbudet och pris :-)


Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-12, 19:13
Om man redan har klöver eller SPW som fungerar bra så finns inte så stora anledningar att byta. Jag tycker däremot att TrueRC's antenner (som Kajaken) bygger är mer stryktåliga.

Om man inte vill bygga själv så är det väl bara att skicka ett Pm till Kajaken. Jag tror att de kostar från 250kr/st plus frakt.

kajakmannen
2013-09-12, 19:58
http://img.tapatalk.com/d/13/09/13/ypuha6y7.jpg

250kr st för virvent VTx (4lobers)
400kr st för turbin VRx (8lobers)

Plus frakt typ 30kr prejat och 90kr rekommenderat.

simonarvestrand
2013-09-12, 20:31
har du provat med 8loob turbinen på både rx och tx ?

kajakmannen
2013-09-12, 20:57
Nopp. Kanske man skulle göra. Dock inte haft behov av bättre bild. Har klockren bild numera :)

simonarvestrand
2013-09-12, 21:21
upplevde att fyrklöver funkade betydligt bättre än treklöver speciellt om man göra hårda bankade svängar eller loopar och rollar. känns som det borde bli liknande här.

Kenneth E
2013-09-12, 21:25
Jag testade idag kajakens 1240 antenner på min okta, de fungerar över vatten, bakom träddungar, under markhöjd i fåror.

Det enda jag måste göra är att placera om antennen, videokameran skuggar nämligen signalen på låg höjd.

Jag är nöjd, nästa test blir på TBS caip. för att kolla hur de är på långt håll.

Ken

Boopidoo
2013-09-16, 07:55
Här är lite mer RVJET-moddar. Fick idéen av Frank som hade gjort snygga luckor så jag slöjdade snabbt ihop några olika varianter. Först modellerade jag luckor med inbyggda hål för antenner men efter som min prototyp redan är installerad så gjorde jag en variant utan dessa hål.

Luckorna sitter fast med små 2x1mm magneter. Installationen ser rätt grötig ut innanför luckorna men jag kan ju ursäkta mig med att jag var tvungen att anpassa mig till min existerande installation. Hade jag tänkt använda luckor från början så hade det sett betydligt prydligare ut.

För nästa uppsättning luckor kommer jag att använda mig av 5x1 alt 5x2mm magneter istället. Dels för att de är starkare samt att de är enklare att limma fast.


40854
40853
40850
40852
40851

Kenneth E
2013-09-16, 09:46
Ser snyggt ut, men varför inte montera sändare och mottagare ute i vingarna?

Boopidoo
2013-09-16, 09:49
Det blir mycket bökigare att ta loss vingarna om RCRX och VTX sitter där då det blir fler kablar etc. Sedan så fungerar det riktigt bra med att placera vtx och rcrx här för flygning inom 5km Visst är mer separation givetvis bra om man ska flyga 50+km... men det ska inte jag. ;)

Kenneth E
2013-09-16, 09:52
Bara en tanke som slog mig, jag har upptänkt stora förbättringar genom att öka avstånden mellan de två.

Det blev i alla fall snyggt!
Ken

Boopidoo
2013-09-16, 10:43
Hur långt tänker du flyga? ;)

Givetvis har du rätt att separation är bra. Med min utrustning så fungerar det dock ypperligt så här. UHF RC störs generellt mer av annan elektronik typ kameror, spänningsomvandlare etc.

Kenneth E
2013-09-16, 11:55
Nej, inga planer på att flyga jättelångt, men en vacker dag så blir man kanske sugen på att dra iväg för att testa och då kan det varit bra att ha gjort är dessa separationer. Och sedan, varför skall man bjuda på dessa problem om man enkelt kan bygga bort dem, så var min tanke?

En fråga; är RVJet ihålig i vingen om man vill dra kabel i dem?
Ken

Boopidoo
2013-09-16, 12:05
Nej den är inte ihålig men vingen består av en undre och övre del. Om man tänker till lite innan man limmar ihop vingdelarna så kan man enkelt och snyggt dra kablar samt bygga kanaler i vingen som inte syns utanpå. Hållbarheten blir även bättre än på de vingar där man öppnar upp långa gångar upptill utan att täcka för.

uffe40
2013-09-16, 12:19
Eftersom ni diskuterar placering av tx så undrar jag om man försämrar signalen om man har flera skarvkontakter på den.
Om inte kan man ju placera tx och mottagare längre ut på vingarna

Boopidoo
2013-09-16, 12:56
Ja, signalen försämras med många kontakter men den största nackdelen är nog längden på just signalkablage. Ju längre kabel desto större risk för störningar. Användning av skärmat kablage samt att kabeln är tvinnad är nästan krav i en FPV-modell tycker jag.

kajakmannen
2013-09-17, 06:55
http://youtube.com/watch?v=10elJdtyNBA. ;)

Boopidoo
2013-09-17, 08:52
http://www.youtube.com/watch?v=10elJdtyNBA

EDIT: Ah, såg att jag var tvåa. ;)

simonarvestrand
2013-09-17, 09:26
Den är trevlig helt klart. önskar jag fick lite flygtid med min

UndCon
2013-09-17, 09:44
Skrytmånsar ;)

Boopidoo
2013-09-17, 11:04
@Simon
Jag har ett extra fäste till en obyggd RVJET jag har hemma. Är du intresserad att testa igen? Kanske ska byta propeller för säkerhets skull samt kanske även navet ifall de har skapat stora vibrationer. Jag såg även att någon på RCG har byggt in ett metallfäste i "cylindern" i motorfästet.

Copterdude
2013-09-17, 11:53
Bra recension från flitetest. :)

simonarvestrand
2013-09-17, 13:04
@Simon
Jag har ett extra fäste till en obyggd RVJET jag har hemma. Är du intresserad att testa igen? Kanske ska byta propeller för säkerhets skull samt kanske även navet ifall de har skapat stora vibrationer. Jag såg även att någon på RCG har byggt in ett metallfäste i "cylindern" i motorfästet.

Har ingen motor heller just nu en kabel av och en kraftigt skadad.
om jag fattat rätt så ska ett fäst och motor vara skickad. lämnar nog fästet till grannen så får han göra nån kolfiberförstärkning eller nått han är duktig på kolfiber.
Proppbyte har det fått bli ändå men navet byter jag nog ifall problemet ligger där.

Boopidoo
2013-09-17, 15:00
Jag har både en motor samt fäste att låna ut ifall det tar lång tid från RV, bara att höra av dig.

jonte_malmö
2013-09-17, 17:58
Äntligen bytt motor på rvjeten till den som rv säljer och fått min nya lucka eftersom jag tappade den gamla.. testade den litta snabbt idag, fast det blåste lite. (Hade lipos som låg laddade sen helgen som måste tömmas) den flög som en dröm. Loopade hur lött som helst. Tom vertical climb.. najs. Synd bara att min videosändare var kass. Hade bara 150 m räckvidd. Är det någon som vet om lawmate videosändaren är kompitabel med en videomottagare från readymade rc med saw filter.. /jonas

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-09-17, 20:21
Jag har både en motor samt fäste att låna ut ifall det tar lång tid från RV, bara att höra av dig.

Tack för erbjudandet men jag tror jag tar en paus och samlar mod

Boopidoo
2013-09-17, 20:30
Missa inte detta imorgon! ;)

http://www.diydrones.com/profiles/blogs/diy-drones-vodcast-interview-with-vladimir-reznik-from-range

jonte_malmö
2013-09-18, 16:55
En fråga. Är det svårt att demontera gopron från pan tilt funktionen? Eftersom när jag är ute och flyger vill jag kunna flytta gopron mellan mina olika modeller.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

kajakmannen
2013-09-18, 17:39
Inte särskillt svårt faktiskt. Den övre delen av hållaren för gopron kan skruvas av med 3-4 skruvar (kommer inte ihåg exakt) och då kan du slida upp gopron. Inte skitenkelt men definitivt görbart på fältet om man vill flytta över den till en annan kärra.

Då du lossat övre delen så sitter den fortfarande kvar pga att axeltapparna sitter i den nedre delen.

MVH / kajaken

jonte_malmö
2013-09-18, 18:46
Sen en sak till ;) vad är skillnad på pan tilt och tilt pan? Vilket känns bäst eller det som använd normalt /jonas

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-18, 22:21
Det som är vanligast är pan-tilt. Jag kör dock nu med tilt-pan och det fungerar det med.

kajakmannen
2013-09-19, 11:56
För att förklara vad som är vad så anger benämningen i vilken ordning axlarna rör sig. Dvs. Pan/Tilt så tittar du åt sidan och sedan styr du pitch upp och ner. Samma rörelse på tilt/pan så rör du först på tilt (upp ner) och titta du rakt ner och sedan tittar åt sidan så kommer du att ha sidovyn liggande. Prova med att röra huvet genom att först titta rakt och sidan och sedan upp och ner jämfört med att titta rakt ner och sedan titta åt sidan. Hmm hoppas att det gick att förstå den beskrivningen :) haha

jonte_malmö
2013-09-19, 14:13
För att förklara vad som är vad så anger benämningen i vilken ordning axlarna rör sig. Dvs. Pan/Tilt så tittar du åt sidan och sedan styr du pitch upp och ner. Samma rörelse på tilt/pan så rör du först på tilt (upp ner) och titta du rakt ner och sedan tittar åt sidan så kommer du att ha sidovyn liggande. Prova med att röra huvet genom att först titta rakt och sidan och sedan upp och ner jämfört med att titta rakt ner och sedan titta åt sidan. Hmm hoppas att det gick att förstå den beskrivningen :) haha

Aha.. tack för den fina förklaringen kajaken :) nu fattar jag galoppen. Pan tilt så har jag har bilden horisontelt även från sidan när jag tittar ner.. :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-09-19, 14:18
Missa inte detta imorgon! ;)

http://www.diydrones.com/profiles/blogs/diy-drones-vodcast-interview-with-vladimir-reznik-from-range

Det va allt en trevlig liten stund , dock inte så mycket nyheter för någon som redan äger en rvjet.
nästa gång får ni köra utan video man blir ju livrädd när kajaken kommer upp i fullskärm :boxing:

kajakmannen
2013-09-19, 14:52
Skulle vilja se hur du ter dig i fullskärmsläge Simon. Vi är nog minst lika skrämmande :) haha

simonarvestrand
2013-09-19, 15:51
Hehe

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-19, 17:46
Jag var förvånad över hur lite de verkade veta om RVJET. Kändes som att vi fick förklara allting, nästan bättre att låta oss prata på som drhanke. :)

De tre filmerna tycker jag är betydligt bättre än denna intervju för att får reda på vad en RVJET är.

simonarvestrand
2013-09-19, 20:46
Jag tyckte nästan det kändes som dom medvetet verkade helt ovetande för att alla ska få reda på allt om den istället för saker som dom undrade själva.

DrHanke
2013-09-19, 22:06
Jag var förvånad över hur lite de verkade veta om RVJET. Kändes som att vi fick förklara allting, nästan bättre att låta oss prata på som drhanke. :) De tre filmerna tycker jag är betydligt bättre än denna intervju för att får reda på vad en RVJET är.

Jag gör gärna om dem, får mkt klagomål på tuben via pm funktionen om just ljudet i den... Och den vod catsen nja allvarligt det var rent av pinsamt emellanåt. De borde ha gjort mer för jobb innan de gjorde detta, bara den korkade frågan om när den kommer ut i affären. Vova ler lite när han säger att den kom ut i april :) som sagt en bättre version är vad folk frågar om så lite tid om herrarnar har lite sånt :)

jonte_malmö
2013-09-21, 14:59
Går det bra att sätta in 2st zippy flightmax lipos på 5000 mah. Väger ca 410 gram st. Blir den för framtung då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-21, 15:05
Det beror helt på vilken annan utrustning du har tänkt att installera och exakt var du placerar batterierna.

simonarvestrand
2013-09-21, 15:17
Med foamkonen är det nog inga bekymmer alls tror jag ok du har gimball i nosen måste du nog planera alla andra prylar rätt bra för att få till det

neu
2013-09-21, 15:28
Jag får bara i 2st 2200mah 3 cell i min för att få rätt cg (dom sitter så långt bak det går). Boopidoo vet du vad kontaktera heter som sitter på tslrs?

jonte_malmö
2013-09-21, 15:50
Jag anvånder foamnosen och har satt ett eget servo som styr pan på min gopro och fpv kamera. Kör för tillfället med 2 3300 mah och ett 3s 1000 mah till fpv grejorna.. :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-21, 17:25
Jag flyger utan problem med ett 3s8400 med monterad PnT.

@neu
Vilken av kontakterna menar du?

jonte_malmö
2013-09-21, 17:44
Boopidoo har du någon bild på dina gummiband till vingarna.. vill se hur du håller dem på plats

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-21, 18:01
Du menar O-ringar?

Installation med wingjoiner: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24931069&postcount=497
Installation med skruvar: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24501496&postcount=31

neu
2013-09-21, 18:10
Jag flyger utan problem med ett 3s8400 med monterad PnT.

@neu
Vilken av kontakterna menar du?

Tänker på den som går till sändaren. Ska byta till låsbara kontakter på min ezuhf och har för mig att du hade modat några radios med en låsbar kontakt.

jonte_malmö
2013-09-21, 18:15
Du menar O-ringar?

Installation med wingjoiner: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24931069&postcount=497
Installation med skruvar: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24501496&postcount=31

Ja. Är det samma som man har till proppelrar för sånna har jag massor. :) är det säkert eller behöver man dubbla o ringar eller extra tejp ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

neu
2013-09-21, 18:16
Boopidoo har du någon bild på dina gummiband till vingarna.. vill se hur du håller dem på plats

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag kör med wingjoiners som jag beställde på shapeways.
40945

Brukar sätta dubbla o-ringar

jonte_malmö
2013-09-21, 18:22
Tackar för fotona. Nu experimentera lite :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-21, 19:01
Man kan även försänka dem för att påverka vingen så lite son möjligt.

@neu
Är du nöjd med dem?

neu
2013-09-21, 19:32
Man kan även försänka dem för att påverka vingen så lite son möjligt.

@neu
Är du nöjd med dem?
Har inte provat dom i luften då min ezuhf reboota precis efter jag hade kastat iväg modellen så den gick med nosen före rakt ner i marken från 10m höjd. Sån tur så blev det inga stora skador men vågar inte flyga med den igen.

jonte_malmö
2013-09-22, 19:59
Eftersom jag är ny på rvjet så vill jag fråga vad ni flyger med. Långa eller korta vingarna :-) .. Testat själv mest med långa vingar men ska testa på tisdag med dem korta vingarna.. Får man sämre eller bättre climb rate med korta vingar? Jag vill ha en stabil maskin som jag vill surfa bland molnen med :-) ville bara höravad ni gillar som har kännt lite mer på grejorna /jonas

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-09-22, 20:15
av vad jag hört så är det ungefär 50% som gillar kort och 50% lång. själv så gillar jag lång mer , sysslar dock inte med molnsurfning tycker det är för hög riskfaktor i det.

jonte_malmö
2013-09-22, 20:22
Tycker den ser så mycket snyggare ut med dem långa vingarna :) men man har ju hört att den kan bete sig skumt i hastigheter över 100 km/h.. och den hastigheten kommer ma ju lätt upp i. Därför ville jag testa dem korta innan jag blir drabbad :)..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-09-22, 20:31
Jag flyger mest med de korta vingarna för den har snabbare roderrespons och större hastighetsintervall. Och innan du testar molnen rekommenderar jag flygning på låg höjd mellan träd och längs skogskanter. Ger betydligt mer adrenalinrush. Om man beger sig upp mot molnen bör det endast ske på mycket öde platser och över glesbefolkade områden. I min mening ingenting man ska göra som ny inom FPV och definitivt inte utan väl fungerande RTH etc.

jonte_malmö
2013-09-22, 20:40
Tack boopidoo. Har flygit myvket med min eadystar 2 innan och den krasha pga ett trasigt servo i ena vingen. Har nu flyttat all min utrustning ftån den till min rvjet :-) inkl aotopilot systemet. Testade flyga igår nästan 3 km och 1000 m höjd. Flög väldigt fint och myckrt bättre än min gamla eststar 2 :-) nä. Det blir att testa litta på tisdag och se hur den känns :-)

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-09-28, 16:10
vad händer här tro :)

4105141052

kajakmannen
2013-09-28, 19:25
Vad gör du för konstig förstärkning?

simonarvestrand
2013-09-28, 19:47
trodde du om nån skull förstå vad som är i görningen. imorgon kommer nog ett par bilder till.

kajakmannen
2013-09-28, 22:09
Lera är väl inge hållbart ;)

Kenneth E
2013-09-28, 22:17
Inte lera, keramisk förstärkning?
Ken

simonarvestrand
2013-09-29, 06:37
Jodå det är lera.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Boopidoo
2013-10-02, 09:44
Har du någon uppdatering på lagningen?

simonarvestrand
2013-10-02, 09:55
det har stått lite still ( och härdat :) )
får se om jag hinner slutföra det i veckan .

Kajaken vet lite mer exakt vad som egentligen händer om du vill veta mer håller det lite hemligt här sålänge

simonarvestrand
2013-10-07, 16:29
Nu ska jag komma ut ur hobbyrummet.

Här är resultatet.

Ett fäste med större radie och något fetare motorbockar.
första gången för mig och inser att jag borde varit lite noggrannare för att slippa efterarbete men ändå ett resultat som känns bra och stabilt, hoppas hinna testa det snart.

41242

Boopidoo
2013-10-07, 19:11
Ser mycket bra ut. Är det svårarbetat?

simonarvestrand
2013-10-07, 19:20
allt va mycket enklare än jag trodde.

nu när jag har formen är det bara att blanda plast och hälla i . superenkelt. ska testa det snart och om det
nu inte skulle hålla ( vilket jag tror det gör) så ska jag blanda i kolfiber i plasten .

tid arbete totalt.

15 min modelering i gamla fästet.
5 min blanda väga epoxy
2min gjuta halva
just denna va visst 24h så det blev ett dygn väntan
5 min blanda epoxy spraya släppmedel
2 min gjuta halva
24h väntan
10 min dela
2 min blanda plast
2 min hälla i
24h väntan
2 min pilla isär
färdigt

jonte_malmö
2013-10-14, 17:24
Presis testflygit min rvjet igen efter att ha installerat ett kk2.0 kort som stabilisator med programvaran openaero2. Nu flyger den som en dröm. Mitt autopilot system (ftek31ap) har ju bara autolevel funktion. Grymt nöjd ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Boopidoo
2013-10-14, 19:59
Trevligt! :)

jonte_malmö
2013-10-20, 18:37
Lite flyg med rvjetvoch openaero2 programvara med kk2-an

https://www.youtube.com/watch?v=KqVvhmyUWBA&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

kajakmannen
2013-10-21, 19:53
Ser bra ut :) rvjeten verkar flyga finfint ;)

uffe40
2013-11-12, 20:31
Var få tag i några bra wing joiners,har provat magnet men blir ej nöjd
Med vänlig hälsning Uffe

kajakmannen
2013-11-12, 21:04
Jag kan 3D printa Boopidoos senaste design åt di om du vill. Har du vägarna förbi Äby något framöver?

uffe40
2013-11-13, 08:00
Låter bra ,hör av dej

neu
2013-12-02, 21:50
Vad kör ni för batteri? Har svårt att få till TP med Gopro 3 black och gimbal i nosen. Blir väldigt lätt framtung :/.

kajakmannen
2013-12-02, 21:55
3s 4000-5000 mAh på tvären mot mellanväggen borde kunna funka.

uffe40
2013-12-02, 22:47
Har desire power 3s 4200 mah på tvären funkar bra cg blir perfekt

Boopidoo
2014-02-04, 21:07
Apropå RVJETs extremt långsamma rollhastighet... :)


http://www.youtube.com/watch?v=e_VaKGvMAwE

neu
2014-02-04, 23:19
jaha tänkte fixa till min rvjet så man kan testa den till helgen (om det är väder) men tydligen så har jag tappat en grej när den har flyttats runt i några månader.

Någon som har en extra http://www.rangevideo.com/index.php/rvjet/pan-and-tilt-spare-parts/rvpnt-stainless-steel-pushrods-set-291.html ? Behöver bara en. Suger om man skulle behöva vänta och åka på frakt från USA för en sådan liten grej.

Boopidoo
2014-02-04, 23:39
Jag har en massa andra reservdelar men inte just dem. Om du har superbråttom så kan jag skicka ett en del som användes för prototypen som fungerar men som inte ser lika "fin" ut?

Den är 3d-printad men i bra kvalitet.

neu
2014-02-05, 00:16
Kvittar hur den ser ut bara den funkar :) Har svarat på ditt pm.

Tack!

Boopidoo
2014-02-06, 09:41
Jag hittade dem, postar inom en timme! :)

neu
2014-02-06, 09:47
Härligt!

Varför kör du med just 3cell 4000mah till traxxas? Är det att den har en speciell form?

simonarvestrand
2014-02-06, 10:36
jag har 3cell 4000 zippy i min

neu
2014-02-06, 10:40
Jepp går att få in ett 3cell 4ah batteri och få bra tp men 2st så måste dom ligga sidleds och det går inte med det batteriet som jag fick testa med.

Boopidoo
2014-02-06, 11:21
Jag använder många olika batterier men de som jag tycker fungerar bäst just nu är Zippy 3S8400 inte 4000. Även Rangevideos 3S10000 verkar lovande men kanske inte så lätt att kombinera med gopro utan lite omstuvning av utrustning.

Om vikten är ett problem så tycker jag att ni ska snegla på batterier märkta Kypom/Rangevideo/Readymaderc/TBS. De har hög kapacitet med förhållandevis låg vikt.

Ett annat alternativ kan vara Li-Ion vilka nästan är oslagbara avseende vikt/kapacitet men klarar inte lika hög urladdning (~2C).

neu
2014-02-06, 11:34
Zippy compact är min favorit till fpv. Dom slår alla andra i mah/g vad jag vet.
Jag har skippat gopro och monterat en cctv kamera som jag köpte här på forumet och nu kan jag få till cg.

Boopidoo
2014-02-06, 12:37
Hur mycket Ah/g får du med zippy compact,ge gärna lite exempel. Inte med vad som står på bvatteriet utan uppmätta värden. Batteridekaler ljuger rätt ofta rätt mycket. Inte ovanligt med 10-20% mindre än vad som står på etiketten.

neu
2014-02-06, 13:56
zippy compact 4cell 4000mah 25c
flyger 13min och landar på 14v när jag laddar dom så får jag i 3900-4100 mah.
Det väger 370g och har 4000mah
För att få mah/g per cell så vi kan jämföra 3 och 4cell så gångar jag 4000mah med 4 (en gång per cell). Då får vi 43,24 mah/g

Räkna ut vad du får med dom battei du har. Skulle kunna va roligt att jämföra.

Märker enorm skillnad med tgy 3300mah (8min flygtid) och zippy compacy 4000mah(13min flygtid) i min Discovery.

Boopidoo
2014-02-08, 10:19
En otroligt grym RVJET!


436644366643665

uffe40
2014-02-08, 10:21
Den va tjusig , vem har lackat den ?

Boopidoo
2014-02-08, 15:00
Det är Cpig @ RCG: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=27442002&postcount=2015

Boopidoo
2014-02-17, 18:50
Ett otroligt intressant projekt där de hatt planerat att använda en RVJET. Eventuellt ska de tom utnyttja modellens modulära uppbyggnad och ha dubbla flygkroppar!

http://www.diydrones.com/profiles/blog/show?id=705844%3ABlogPost%3A1561190&commentId=705844%3AComment%3A1563909


43874

neu
2014-05-16, 19:08
Kunde inte spenderat några cent till och fått kontrollhorn med högre kvalitet?

Startar flyger ett varv och helt plötsligt så händer inget när jag drar höjd. Planet rollar väldigt sakta och åker med full fart ner i marken.

Först så trodde jag att servona inte orkade att hålla emot även om det inte gick så fort men vid närmare inspektion så såg jag att ett roderhorn hade knäckts. När jag sedan kollar videon från min GoPro som jag hade satt på min keps så insåg jag att det var väldigt tydligt att roderhornet var boven. RSSI var även 100% när den träffade marken (ser det sista som hände innan jag förlorade videon i mina goggles).

Video kommer när den har laddats upp.
45594

simonarvestrand
2014-05-16, 20:03
Borde varit nån skada på det från början, är det något som hållit bra så är det roderhorn.

mycket andra skador?

Boopidoo
2014-05-16, 20:23
Hade du inte limmat dem? Jag brukar alltid limma fast och skruva. Detta för att minska risken för att de ska knäckas. Att enbart skruva medför högre belasting på plattan, där dina har gått sönder.

Har dock inte läst om någon annan som har haft problem med roderhornen men det betyder ju inte att dina inte var defekta. Hur länge har du flygit med dessa?

Är också nyfiken på skadorna...

neu
2014-05-16, 20:58
Nope limmade inte dom. Stod inget i manualen om jag inte missade det så tänkte aldrig på det. Förmodar att det var det som hände för det hände när jag provade att gasa till lite.

Går definitivt att laga men är så jävla trött på den. Det flygplanet vill bara inte flyga så vete fan om jag gör mig av med det eller något. Har verkligen tappar lusten för FPV flyg.

Skador: Knäckt plastskena, gimbal är rätt så skadat. kroppen är säkert 5mm kortare och så är den bruten på undersidan (kommer ses bra på videon). ett blad på proppen gick sönder men vet inte om motorn klarade sig men motorfästet såg ok ut.

Boopidoo
2014-05-16, 21:01
Trist, verkar dock enkelt att laga. Alternativt bara att byta ut mittkroppen. Vad hade du för problem med flygningen?

Klarade den att skydda komponenterna invändigt då? En krasch rakt ner kan ju vara ganska hård.

neu
2014-05-16, 21:19
Betedde sig jäkligt konstigt när den skulle släppa bungyn. Den bara dyker till (kommer ses i videon) och det var på håret att jag klarade mig. Den var även väldigt framtung med rekommenderad CG.

Det var förresten första flygningen där den faktiskt lyfte.

Tar tydligen 1 år för youtube att spara ändringar så tar ett tag med video.

simonarvestrand
2014-05-16, 21:22
inte så att den fastnade i bungyn när den gick iväg , här själv råkat ut för det ett par gånger

neu
2014-05-16, 21:48
Trodde jag med i början men det känns inte så. Gissar på att det är att man måste hålla rätt så mycket dyk för att den inte ska gå rakt upp så när den släpper bungyn så dyker den till eftersom att bungyn slutar dra den framåt. Men gissar bara

simonarvestrand
2014-05-16, 21:55
Trodde jag med i början men det känns inte så. Gissar på att det är att man måste hålla rätt så mycket dyk för att den inte ska gå rakt upp så när den släpper bungyn så dyker den till eftersom att bungyn slutar dra den framåt. Men gissar bara

Låter som den är skumt trimmad eller fel cg. Min går i princip i den riktningen som jag släpper den inte minsta lilla dyk.

Boopidoo
2014-05-16, 22:38
Låter som någonting var mycket fel med inställningarna på din RVJET, så ska den inte bete sig. Hade du ställt in reflex, dvs höjdtrim +6mm? Var exakt var tyngdpunkten?

Hur mycket utslag hade du på ditt höjdroder, upp/ned? Pga det korta avståndet i längdsled mellan roder och tyngdpunkt i förhållande till spännvidden så tycker jag att man måste skruva ned höjdrodren för att den inte ska kännas nervös, ingen konstigt med det då det är så för alla modeller med liknande förhållanden. Alltså på en mycket långsmal modell kan det behövas att skeven skruvas ned etc.

Kan det inte vara så att en tidigare krasch skadade ditt roderhorn och att det var en spricka där när du startade sista gången? Krascher tär betydligt mer på alla delar än vad påfrestningarna i luften.

neu
2014-05-16, 22:56
Trim och roderutslag är enligt manualen och utslagen är inga problem för den var inte nervös i luften bara framtung.

Hela planet var inspekterat även roder och roderhorn sen senaste försöket. CG var där dom vertikala fenorna möter kroppen. Ska se om jag kan installera min RVOSD i min EPP-FPV som inte gör något om den kraschar så kan jag ställa in den utan att behöva bry mig om planet(när jag kraschade min rvjet så hade jag inte min rvosd inkopplad alls).

Boopidoo
2014-05-17, 12:26
Konstigt att den var framtung då. Jaja lycka till med EPP-
FPV då.

uffe40
2014-05-18, 11:40
Tycker det är svårt att få bort vibrationerna i kamera hållaren ,kör med en gopro1
Finns det nån general lösning för det ?
/U

Boopidoo
2014-05-19, 06:43
Kolla så att det inte är glapp någonstans. Skruvar som är lösa etc. Kolla även hur mycket vibration du har. Detta är enkelt om du kör RVOSD, bara att kolla på vibrationsmätaren på "Debug screen". Detta är väl de generella lösningar som finns.

Boopidoo
2014-05-19, 06:47
Jag pajade ett motorfäste igår men det var mitt eget fel. Jag såg att min spinner blivit lite justerad vid senaste markkontakten så den var i rejälbalans. Bytte till en fällbar prop utan propstop, tänkte att det skulle gå bra men icke. Bägge propparna låg åt samma håll när motorn gick skakade sönder en hel del...

simonarvestrand
2014-05-19, 07:47
Jag pajade ett motorfäste igår men det var mitt eget fel. Jag såg att min spinner blivit lite justerad vid senaste markkontakten så den var i rejälbalans. Bytte till en fällbar prop utan propstop, tänkte att det skulle gå bra men icke. Bägge propparna låg åt samma håll när motorn gick skakade sönder en hel del...

Du behöver ett motor fäste made by the king :)

Boopidoo
2014-05-19, 08:03
Ja har du ett över så testar jag gärna? I det här fallet så vet jag inte om det hade hjälpt. Bägge propparna låg åt samma håll så när failsafen på TSLRS gick igång så brakade kaoset igång rätt snabbt. Dumt att inte ha prop stop...

kajakmannen
2014-05-19, 08:26
Glömde svara Simon. Tror inte jag har något extra motorfäste

flunk
2014-05-19, 15:01
Ja har du ett över så testar jag gärna? I det här fallet så vet jag inte om det hade hjälpt. Bägge propparna låg åt samma håll så när failsafen på TSLRS gick igång så brakade kaoset igång rätt snabbt. Dumt att inte ha prop stop...

Det bara small till, synd jag hade velat se mer av den...

Hej förresten... :)

/Fredrik

Boopidoo
2014-05-19, 15:14
Den är snart lagad. Jag har precis tagit loss motorfästet. :)

simonarvestrand
2014-05-19, 17:31
Glömde svara Simon. Tror inte jag har något extra motorfäste

Det är ju jag som är kungen ju :)


Ja har du ett över så testar jag gärna?

Jodå jag har ett extra, dock taskigt med tid för att kunna få iväg något, tidigast i helgen isåfall , har både ett
av mina egengjorda och ett orginal liggande hör av dig om du behöver.

Boopidoo
2014-05-26, 16:09
Så här bytte jag motorfäste på ca 10min: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=28475509&postcount=2267

Boopidoo
2014-05-29, 15:44
Jag har designat en motorkåpa som täcker igen mellanrummet mellan flygkropp och spinner. Detta avstånd är ganska stort när man använder Rangevideos RVJET power pack.

Kåpan kan köpas eller laddas ner från shapeways och resultatet blir faktiskt helt ok tycker jag. :)

45754 45756
45758 45757

Shapeways: http://www.shapeways.com/model/1972131/rvjet-spinner-cover-8-holes-shell.html?modelId=1972131&materialId=6

flunk
2014-05-29, 21:45
Snitsigt! :)

Boopidoo
2014-06-06, 12:35
Har fått indikationer på att det kommer en intressant artikel i nästa nummer av Radiostyrt. :)

uffe40
2014-08-05, 19:42
Nån som har ett motorfäste till övers till RVjeten

kajakmannen
2014-08-05, 19:43
Kanske jag. Kan kolla när jag kommer hem. Slå mig en pling imorgon uffe

Boopidoo
2014-11-24, 15:21
Nya RVJET finns att köpa från Rangevideo. Skillnaderna är bla följande:

Större utrymme för ESC för bättre luftflöde och åtkomlighet
Större batterivolym, anpassat för åtminstone 3S16Ah
Kabelkanaler mellan nos<>OSD<>vingfickor
Servoficka och servokabel (smärre justeringar)
Förberedelse för fästplatta f. batteri


49070 49069

49067 49068

49066 49065


Utöver detta så kommer kolfiberrören i kortare längder och ska numer limmas fast i de olika delarna. Sedan limmas en kolifiberstång fast som mellanbit att hålla ihop rördelarna (ej lateralt). De längderna som kommer ursprungligen är anpassat för användning enbart för den långa vingen. Vill man använda den korta vingen (samt byta mellan kort & lång) får man kapa vingrören 200mm. Dessa 200mm-bitar limmas sedan in i vingförlängarna. Se bilder nedan.

49072
49071

Boopidoo
2014-11-24, 15:23
För övrigt har jag en vit RVJET (numer svåra att få tag på) till salu om någon ger ett bra pris. :)

Boopidoo
2015-01-30, 19:02
Senaste manualen: https://www.dropbox.com/s/1ad8lmi6j2bx4ev/RVJET%20Manual%20V2.pdf?dl=0

uffe40
2015-01-30, 19:45
länken till manualen funkar ej

Boopidoo
2015-01-30, 19:47
testa igen

simonarvestrand
2015-01-30, 20:28
funkar fint

uffe40
2015-01-30, 21:17
ja nu funka den