handdator

Visa fullständig version : GoPro FPV



HenrikGG
2012-07-16, 07:33
Hej!

Ska köra FPV med min GoPro kamera och Fatshark sändare. Ska köpa kabel för att koppla GoPro kameran till sändaren.

Då plötsligt slog det mig att jag kommer ju få 2st batterier, dels det gamla vanliga batteriet som jag kopplar till Fatshark sändaren (för övrig samma som driver flygplanet), och sen får jag ju ett extra i och med att GoPro har ett eget batteri, den förra Fatshark kameran hade ju inget eget batteri, utan drevs på sändar batteriet.

Kommer detta att ställa till något problem, vill inte riskera att förstöra GoPro kameran...

Vad tror ni? Nån som har tänkt på det tidigare?

simonarvestrand
2012-07-16, 07:54
Jag skulle gissa att +matningstråden är bortklippt i den färdiga gopro sändarkabeln.
jag gjorde en egen kabel och klippte då bara bort matningskabeln.


Hej!

Ska köra FPV med min GoPro kamera och Fatshark sändare. Ska köpa kabel för att koppla GoPro kameran till sändaren.

Då plötsligt slog det mig att jag kommer ju få 2st batterier, dels det gamla vanliga batteriet som jag kopplar till Fatshark sändaren (för övrig samma som driver flygplanet), och sen får jag ju ett extra i och med att GoPro har ett eget batteri, den förra Fatshark kameran hade ju inget eget batteri, utan drevs på sändar batteriet.

Kommer detta att ställa till något problem, vill inte riskera att förstöra GoPro kameran...

Vad tror ni? Nån som har tänkt på det tidigare?

UndCon
2012-07-16, 08:38
Det borde gå bra, vill du säkra upp det hela lite kan du bygga om en USB-kabel och ladda kameran när du flyger. Dör GoPron i luften blir det godnatt.


Personligen tycker jag inte att Gopro är tillräckligt bra för att flyga FPV med så jag använder separat kamera till det.

Senaste exemplet var häromdagen när jag flög FPV vid ett gammalt varuintag på en fabrik.
En större yta under tak (det regnade) så jag flög in och ut under taket och även in i byggnaden där jag har perfekt bild med min FPV kamera - flög även fram och filmade en gammal bil som står därinne.

Med en ljus och bra bild i mina goggles trodde jag att det skulle bli bra med GoPro också men där sket det sig, av detta syns bara svart i rutan på Gopron när jag är inne och flyger.


//UndCon

Douglas
2012-07-16, 12:09
Vad rekommenderar du för kamera till FPV?

UndCon
2012-07-16, 13:59
Även enklare kameror som de billigaste på HK är bättre
Det är bara i extremt motljus som de inte är så bra.

simonarvestrand
2012-07-16, 14:02
Även enklare kameror som de billigaste på HK är bättre
Det är bara i extremt motljus som de inte är så bra.

Håller faktiskt inte med dig. nu vet inte jag om du använder gopro v1 eller v2 men min v2
är 100ggr bättre än min kamera som följde med fatsharksen.

Har dock beställt en annan liten kamera bara för att slippa vikten av gopron dom gånger jag bara vill flyga inte filma
för bixlern blir lite seg med gopron tycker jag. trots 2200 kv motor.

UndCon
2012-07-16, 14:31
Jag använder dessa kameror på Quaden för FPV (http://www.undcon.com/2011/09/19/new-fpv-cameras-arrived/)

De kostade $16 och har en mycket ljusare bild i dåliga ljusförhållanden. Om jag får tillfälle ikväll så kan jag åka till samma ställe, spela in en film från markstationen så du får se den bilden och jämföra med Gopro HD (v1)

jag försökte med konstens regler göra Gopro filmen ljusare i redigeringsprogrammet men oavsett vad jag gjorde kunde jag inte få med detaljer från det som fanns innanför portarna vid varulagret.

simonarvestrand
2012-07-16, 14:55
Jag använder dessa kameror på Quaden för FPV (http://www.undcon.com/2011/09/19/new-fpv-cameras-arrived/)

De kostade $16 och har en mycket ljusare bild i dåliga ljusförhållanden. Om jag får tillfälle ikväll så kan jag åka till samma ställe, spela in en film från markstationen så du får se den bilden och jämföra med Gopro HD (v1)

jag försökte med konstens regler göra Gopro filmen ljusare i redigeringsprogrammet men oavsett vad jag gjorde kunde jag inte få med detaljer från det som fanns innanför portarna vid varulagret.

Då finns det ju billiga som är bra :) kanon.
Det är ganska stor skillnad på Gopro V1 och V2 när det gäller ljushantering, speciellt förmågan att kunna skifta från starkt ljus och över till sämre ljus,
Har inte testat V1 som fpv kamera men haft den på snowboard och fyrhjulingar m.m och den hanterade inte solen
hälften så bra som V2 . dock ska jag väl tillägga att jag letar efter något som är bättre än Gopro så helt nöjd är jag inte.
Även jag kämpade med att få den bra i redigeringsprogram på v1an men de va helkört. v2 kunde tillochmed ta en bild inne och det blev sebart. det gjorde inte v1an.

Inväntar en RMRC-480 hoppas den är bra.
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_62_12&products_id=164

markusb
2012-07-16, 18:45
Vad rekommenderar du för kamera till FPV?

Om jag får tipsa, http://www.securitycamera2000.com/products/600TVL-SONY-SUPER-HAD-CCD-D%252dWDR-Color-Board-Camera-with-OSD-Menu-DNR.html
Många inställningar via en liten löstagbar panel och förbaskat bra i motljus och allmänt dåligt ljus!

Gjorde en snabb inspelning nyss med den kopplad till easycap och amcap på datorn.
Är inte haj på inställningarna på datorn så det e väl därför det hackar och beter sig ibland.
I glasögonen är det klockren bild hela tiden.
Jag har smällt på en 170 graders lins från dealextreme. Man ser kanten på linsen lite.


http://www.youtube.com/watch?v=dCLv38X-jK4

simonarvestrand
2012-07-16, 19:01
Den såg ju riktigt nice ut !

Men du måste sluta locka mig att köpa en dinli igen !

markusb
2012-07-16, 19:21
Då ska jag inte lägga upp goprofilmen från dinlin mao ;)
Klart du ska ha en moppe igen! Det är ju fantastiskt kul/skönt att ta en repa om kvällarna på små slingriga grusvägar.

Tog just en svängom FPV i kvällssolen bara för att testa lite extra med att ha kameran riktad mot ljuset. Inga problem att se, däremot kan den vara något slö att återgå till perfekt balans när jag vänder runt igen. Men det är petitesser i sammanhanget.

simonarvestrand
2012-07-16, 20:07
Va tvungen att kika på mina gamla filmer sen dinlitiden :)

Tycker den verkade återhämta sig riktigt fort.

UndCon
2012-07-16, 22:13
Jag har testat en Pixim Seawolf idag (mitt senaste köp från http://www.securitycamera2000.com)
Den verkar ha en del fina finesser - nu bara snabbt inkopplad mot min 42" på väggen...

Kommer löda kontakter så jag kan byta från kamera till kamera. Tyvärr är mina småkameror för 5V så de kan inte bytas lika lätt som mina andra.

markusb
2012-07-16, 22:55
Det sitter troligen en 5V stabb på kortet som du kan bygla förbi och mata den direkt med 5V. Då är det lätt för dig att skifta mellan dom.

UndCon
2012-07-16, 23:36
så blev filmen häromdagen


http://www.youtube.com/watch?v=qO2iUrkojQE

Det intressanta är att när jag hovrar innanför porten så står jag och kollar på en gammal bil - fullt synligt i mina goggles.
//UndCon

markusb
2012-07-16, 23:43
Snyggt! Bra fart och bra att du jagar bort securitas.

Gopron är väldigt dålig på att hantera ljus tyvärr..

simonarvestrand
2012-07-17, 07:06
Det vs verkligen riktigt illa med ljuset. Ska försöka göra en filmning med gprov2 för den är betydligt bättre i dåligt ljus. Dock inte så bra som jag vill.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

UndCon
2012-07-17, 07:30
Så är det - det blir att hålla liv i inspelningen på marken ett tag till - den slår allt.

Mini FPV-kamerorna har 0.008Lux enligt spec och de funkar verkligen i mörker, testade bakom bluerayspelaren inne i tvbänken :D

Inget gick sönder på sista crashen, men den fastnade i gruset.

simonarvestrand
2012-07-17, 07:35
Utmanade vinden lite och fpvade med quaden och gopron på. inga jätte ljusskillnader ute då tyvärr.
men man ser ganska tydligt hur lätt det är att krasha fast man tror att man klarat kurvan.
borde ha 360graders kamera :)

http://www.youtube.com/watch?v=msDm0_qHCnI&feature=youtu.be

UndCon
2012-07-17, 07:44
OPS - synd på krashen, höll allt? Det ser annars ut att vara bra träning att runda växthuset där.

När man vet sin omgivning - tex höjd på grenar över marken, hur brett det är mellan olika föremål osv så är det kul att flyga runt och utmana sig själv.

//UndCon

simonarvestrand
2012-07-17, 08:02
OPS - synd på krashen, höll allt? Det ser annars ut att vara bra träning att runda växthuset där.

När man vet sin omgivning - tex höjd på grenar över marken, hur brett det är mellan olika föremål osv så är det kul att flyga runt och utmana sig själv.

//UndCon

En propp som blev lite avskalad bara. ställde faktiskt ner den och flög vidare, nazan är fantastiskt duktig på
hantering av trasiga proppar och proppar med olika pitch.
flög dock bara tillbaka den till hobbyrummet och bytte propp :)

Mycket bra träning . har en hel hög med ställen med riktigt bra träning, som väldigt ofta resulterar i krasher :)
Den stora lönnen har många fina hål att flyga igenom.
Hade inte vinden tagit quaden så jag fick spaka så mycket hade jag nog klarat svängen. men ser lite på flaggan hur vinden är vid staketkanten , precis vid växthuset blir det väldigt skumma vindar.

Blir nog nytt försök idag :)

markusb
2012-07-17, 10:25
Det var bra fluget. Den är stabil trots vinden.
Kanske skulle uppgradera sig till en gopro 2 framöver för visst är det skillnad mellan dom.

bil sebbe
2012-07-17, 10:44
På tal om skillnader...
http://www.youtube.com/watch?v=x2AiJjfeu8A
i början är det ju ingen större skillnad, men kolla sen när han kör i mörkret, där ser man klart o tydligt att Hero 2 är aningen vassare ;)

Kan man använda Hero 2 som FPV kamera och spela in samtidigt?
Det går väll inte att hitta bättre kamera som FPV?? HK har ju släppt en som tydligen ska va en rival till GoPro för 95usd....

markusb
2012-07-17, 11:03
Tänk på att du inte kan överföra HD via den trådlösa länken, dvs en HD kamera har ingen fördel mot en SD i det fallet. Det är andra saker som spelar roll när man ska ha den för FPV.
Bilden får inte bli mörk på marken bara för att du vänder runt flyget mot solen ex.
Nu har jag ingen erfarenhet av Gopro2 men jämför jag min Gopro 1 mot övervakningskameran jag lade upp på förra sidan så har inte gopron en chans! Inte i närheten så stabil bild i olika ljusförhållanden.
Gopron använder jag till att spela in flygningen, inget annat.

UndCon
2012-07-17, 11:34
Det verkar vara en rätt stor skillnad på HD1 och HD2 - men jag skulle trots det, precis som markus skriver inte använda Gopro till tv-signalen.