handdator

Visa fullständig version : Gaui 500XT Quad bygge hjälp



remsan
2012-07-16, 19:04
Hej!

Jag är en hel nybörjare.
Jag köpte följande paket:

Gaui 500XT Quad flier (inkl motorer, esc)
- DJI NAZA Flightcontroller / Gyro
- Kamerastativ - ONE d-DRIVE 170
- Quad Propeller APC 10 tum - 500X Heavy Lift


Laddare: SKYRC E6560 12/240v LiPo laddare
Batterier: ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S-14.8V 20C - 500XT Photoflier
Futaba T8FGS 2,4GHz FASST - 8 till 14 kanaler

Har byggt upp helikoptern, dock är osäker på en hel del grejer.

1 - batteriet verkar behöva en adapter XT60 till 4mm bananstick för att den ska laddas.
2 - Laddaren säger att den ska välja nån 2.0 A eller nåt för laddning... har ingen aning hur man ställer in den för min batteri.
3 - batteriet ska hängas på helikoptern på nåt sätt och sedan kopplas in nånstans :). Det finns 2 sladdar som jag har tagit ut från motorerna som ska in till batteriet. Antagligen med nån sorts ny adapter.
Är riktig osäkert om DJI Naza eller RC32608 receivern från Futaba behövs kopplas till batteriet.

Som sagt, är hel ny i detta. Jag var otrolig ivrig när jag fick hem grejerna men sakta blev jag mer o mer orolig :)

Är det nån snäll som kan förklara till en nybörjare hur batteriet ska kopplas?

Tack i förhand,
Remus

Stiffe
2012-07-16, 20:08
Hej

Batteriet eller accen som den kallas kopplas in på esc strömsladdar som du på något sätt måste löda ihop så du kan koppla ihop dem med accen med lämplig kontakt som finns på accen , du kopplar även in Nazan på accen via den boxen som kallas VU , det finns en ganska bra bild på sidan 7 i Naza manualen , mottagaren ( recivern ) får ström via Nazan , om du läser i rutan Escs motors kanske det klarnar något , du ska även kalibrera varje esc innan du kopplar ihop dem

Vad gäller laddaren brukar det finnas knappar man bläddrar framåt och ställer in strömstyrka och storlek på lipon ( accen ) i ditt fall ska den stå på 4S 4.0 A och du ska balans ladda , det följer väl nån manual med , det brukar följa med lite olika kablar för laddning annars måste du fixa sådana som passar till din acc och ett balans uttag

Verkar som du köpt dina prylar hos pitchup och det är säkert bra grejor du köpt , bor du i närheten gå in så får du hjälp eller ring

evilaid
2012-07-16, 23:03
Om nu så, så är kanske pitchup inte det stället jag skulle rekommendera, speciellt om du är nybörjare..
kass support och bara att få tag i dom, get inget seriöst intryck!!

I övrigt så fick du en bra förklaring i tidigare svar samt att manualen är väldigt enkel att förstå, Nazan brukar funka bra. Från start utan massa gain inställningar osv:)

remsan
2012-07-17, 04:29
Tackar!

Då är det bara VU som saknas vid inkoppling :).
Sen kalibrera o allt annat innan första testen.

Pitchup är det, det stämmer. Mycket nöjd med de faktiskt. Har fått svar via emajl varenda gång.

Tackar för alla svar.

Stiffe
2012-07-17, 21:06
Om nu så, så är kanske pitchup inte det stället jag skulle rekommendera, speciellt om du är nybörjare..
kass support och bara att få tag i dom, get inget seriöst intryck!!

vet inte vad du baserar ditt uttalande på , jag har handlat en del av dem och alltid blivit seriöst behandlad och känt att de är kompetenta , svarat snabbt på mail osv. det är min erfarenhet :cool: iaf

evilaid
2012-07-17, 23:17
Baserar mitt uttalande på erfarenhet då jag handlat av dom, långsamma svar och bara en mailadress. Har även läst på ett annat forum om deras beteende, inte snyggt.
har handlat av många andra svenska leverantörer som alla är bättre på support, leverans och pris.. Även de utländska..
min erfarenhet och min uppfattning..

remsan
2012-07-17, 23:35
Ok. Lite tråkigt kanske för din del, jag kan inte säga det samma för min del.

Hur som helst... Idag satt jag ihop VU'n o batteriet. Har använt Naza's assistant för att kalibrera och sedan skrivit till den.
Sen tänkte jag dra igån lite, se den snurra lite. Vred på alla spak, hänger inget. Fattar inte riktig ännu vad gör alla spakar på en Futaba :). Till sist, gick jag in i servo menyn och ändrade lite, råkade hamna på "moving" o plötslig började propellern dra igång. 2 av de flög i rummet (drog de inte hårt). Rusade fram o drog av kontakten. Satte tillbaka de och imorgon ska börja med att läsa manualen till Futaba. Nu ska jag sova lite o hoppas på fina flygdrömmar åtminstone :).

remsan
2012-07-18, 21:03
Sitter och funderar om jag har kopplat allting rätt.
Det finns en bild i Naza's manual där man ritar flera ingångar in i Naza än jag har i min.
Det finns nåt som heter 2(3 channel mode switch som jag inte riktigt förstår.
Finns det flera som kör Naza + RS32608?

Här är en bild på hur jag har kopplat det ihop.


30565

Tackar, Remus

simonarvestrand
2012-07-18, 21:24
Du skall ha kanaler för alla riktningar och gas + en kanal för att ställa den i safe/atti/manuellmode
har du inte det ?



Sitter och funderar om jag har kopplat allting rätt.
Det finns en bild i Naza's manual där man ritar flera ingångar in i Naza än jag har i min.
Det finns nåt som heter 2(3 channel mode switch som jag inte riktigt förstår.
Finns det flera som kör Naza + RS32608?

Här är en bild på hur jag har kopplat det ihop.


30565

Tackar, Remus

Stiffe
2012-07-18, 22:27
Vad gäller att starta motorerna så måste du ställa cut off type i assistenten och välja vilket combination stick command du väljer för att starta motorerna , man kan säga det är en säkerhetsfunktion.

Som Simon säger måste du ha en switch för flyglägena (själv använder jag den till gear som är en 2 läges då jag inte har nån 3 läges då jag använder bara atti och gps) och konfigurera detta i assistenten samt koppla in den kanalen switchen finns på i Nazan på U ( du kan behöva laborera med ändlägen och mittlägen i radion mm. ) kanske inte helt enkelt om man aldrig blippat runt i en rc sändare innan

remsan
2012-07-19, 05:11
Du hara absolut rätt :). Det är inte lätt alls, men roligt är det iaf :).
Ska koppla in U på channel 5 också och gå in i Naza's assistent.

remsan
2012-07-19, 17:38
Hm, hittar inte riktigt "cut off" i assistenten. Får nog kolla vidare...

Stiffe
2012-07-19, 23:51
Mitt råd är att läsa igenom manualen framlänges och baklänges ett antal gånger , varje gång fastnar och klarnar saker och ting undan för undan , cut off type hittar du i menyn TX cali - monitor

remsan
2012-07-20, 05:35
Tackar!!

remsan
2012-07-20, 16:27
Kopplade upp enligt bilden nu, de andra kanalerna.
Gick in i Naza's assistant, och control mode försvann helt. Alla "modes" var grå markerade.
Det ser ut att jag måste börja om från början, slita ut alla sladdar från Naza förutom motorerna
och börja med en ny heli configuration.

Det gick inte ens att testa motorerna (i Server menyn i Futaba)..... gör om, gör rätt :)

simonarvestrand
2012-07-20, 17:51
Varför skall du slita ur alla sladdar?
Om nazan av nån anledning faktiskt hamnat i safemode så händer ingenting oavsett hur mycket du drar i spakarna.
testa motorer i servomenyn är inget du skall göra. om rätt kanal är kopplad på rätt ställe så ska du ju få ut samma
signal om du drar i spakarna.
Börja om med setupen men låt alla sladdar sitta i . men för allt i världen ha inga proppar monterade.

remsan
2012-07-21, 07:10
Allt verkar fint i Naza assistent, men när jag pluggar helikoptern ur dator o försöker starta motorerna med nån av CSC commandot händer inget. Det enda som rör sig är pitchen från Gimballen. VU blinkar 2 ggr (rött?) när jag lägger spakarna i en CSC mode, sen blinkar den en gång var tredje sekund. Roligare än så blir inte :|.

Får nog ratta mera i Naza assistent.

/Remus


Varför skall du slita ur alla sladdar?
Om nazan av nån anledning faktiskt hamnat i safemode så händer ingenting oavsett hur mycket du drar i spakarna.
testa motorer i servomenyn är inget du skall göra. om rätt kanal är kopplad på rätt ställe så ska du ju få ut samma
signal om du drar i spakarna.
Börja om med setupen men låt alla sladdar sitta i . men för allt i världen ha inga proppar monterade.

remsan
2012-07-21, 10:40
Äntligen fick man start på motorerna.
Mappade fint i Naza assistent control mode, calibrerade o sparade, startade om och den gick igång.
Men nu ser man att samtliga motorer snurrar åt fel hål (inte som det står i boken altså).
Ska man:

1. Fixa rätt propeller för rätt varv (tvärtom som det står i manualen för Gaui bygget)?
2. Skruva isär den och kolla varför de snurrar tvärtom?

zooks
2012-07-21, 12:28
Du bör nog se till så dom snurrar åt det håll som naza-manualen visar.

remsan
2012-07-21, 12:48
Tackar!!

remsan
2012-07-21, 19:25
Alla motorer snurrar enligt boken nu.
Fast sladdarna var tvärtom bruksanvisningen av nån anledning.

Batteriet full-laddat, fint väder, ute på gräset.
Drar igång motorerna. Startade 3 i början, sen 4. Ökar lite, sen plötslig den ena drar igång snabbare och vips Quaden gör en bakåt volt och landar på ryggen i gräset. Ska försöka kalibrera igen och läsa lite runt.

remsan
2012-07-21, 20:53
Hm, i Naza's assistent la jag in x=-7 och y=-1 (trodde att man menade GPS'n).
Naza's MC sitter i 0x0, så nu har jag uppdaterat och kalibrerat igen. Snart kommer testen...

/Remus

SteffeB
2012-07-21, 22:08
Propparna ska snurra enligt NAZA manualen, inget annat! Du skiftar håll på motorerna genom att byta plats på 2 av 3 motorkablar. Alltså de kablar som går ut ifrån fartreglaget.

Du verkar vara helt grön på det här. Tänk efter vad du håller på med. Står det barn i närheten där du flyger kan du vanställa dem för resten av livet med din "leksak". Tänk på att sladdriga proppar kan gå sönder "i luften", ha därför aldrig motorerna i huvudhöjd på dig själv eller andra.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

remsan
2012-07-21, 23:20
Tack för svar! Det stämmer, är hel grön på detta :).
Inga barn runt om mig, plats finns det, jag testar i min trädgård, nästan 2000 kvm tomt så det är bara jag som kan bli skadat.
Proppen hoppade ur, precis som du sa. Ska leta imorgon i gräset efter skruven :).




Propparna ska snurra enligt NAZA manualen, inget annat! Du skiftar håll på motorerna genom att byta plats på 2 av 3 motorkablar. Alltså de kablar som går ut ifrån fartreglaget.

Du verkar vara helt grön på det här. Tänk efter vad du håller på med. Står det barn i närheten där du flyger kan du vanställa dem för resten av livet med din "leksak". Tänk på att sladdriga proppar kan gå sönder "i luften", ha därför aldrig motorerna i huvudhöjd på dig själv eller andra.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

SteffeB
2012-07-22, 06:44
Har du skruv till proppen?? inte mutter? Jag kör med vanliga låsmuttrar. De lossnar inte!
Har som vana att känna efter att propparna sitter fast innan flygning eftet att de lossnat för mig en gång.

Känner du att du har koll på inställningen av Naza? Har du fått till failsafen? Kalibrerat fartreglagen?

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

remsan
2012-07-22, 09:53
Nu ersatte jag den med en mutter. Hittade inte den originella svarta rundformade mutter. I Naza har jag kört TX Calib på GPS Atti, Atti och Man mode, sparat varenda gång. Har tagit bort gimballen och sparat även det i Naza. Som mounting har jag haft 0, 0, 0 på xyz koordinaterna. Allt sitter i mitten förutom GPS'n, som är (-7cm, -1cm) ungefär från mittpunkten.
Failsafen har jag inte kalibrerat i Naza med TX calibration. Var osäkert på om man ska göra det, men det låter på dig att det är ett måste. Kalibrera fartreglajen, tänker du på Throttle i TX Calib? Allt ser fin o grön där i de 3 modes.

Försökte imorse få upp den , men så fort man trycker på gas så hoppar den på ryggen väldig kraftigt, man blir lite rädd att gps'n tar stryk för eller senare :).

Ska läsa på vidare, tack alla för era svar.

SteffeB
2012-07-22, 10:40
Vad har du för fartreglage?

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Stiffe
2012-07-22, 15:05
Du behöver inte kalibrerara tx i varje mode däremot måste 2-3 lägesbrytaren vara i rätt fält ( blåmärkt ) när du rör switchen , har du fått till det ? startar du den ( försöker lyfta) i attimode ? är du säker att motorerna snurrar på rätt håll enligt bilden i Naza manualen och propellrarna sitter rätt på motorerna ? , har du ställt in rätt konfig ( tex Quad X ) ?

remsan
2012-07-22, 17:31
Ska göra nu en film med Naza inställningarna, med Quaden och själva försökningen. Det lär ta nån timma.

/Remus

remsan
2012-07-22, 18:36
Här kommer filmen i stora drag.
Man ser hur jag har (inte) konfigurerat Futaba, DJI Naza o sedan crashen.


http://www.youtube.com/watch?v=fA0fSQwlm1s

SteffeB
2012-07-22, 19:57
Du ska ha radion i flygplansläge. Kanske därför det skiter sig?

Med kalibrering av fartreglagen menar jag att du måste kalibrera varje fartreglage för sig. Det går vanligtvis till så att du kopplar in ett fartreglage direkt mot trottelkanalen, slår på radion och ställer trotteln på max. Därefter kopplar du på batteri på fartreglaget. När det piper ex. 2 ggr (läs om ditt reglage) drar du ner trotteln i botten. Upprepa med alla fartreglage. Du måste ha en motor i för att höra ljudsignalerna . Läs som sagt i häftet till ditt reglage.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-07-22, 20:32
Det går att köra radion i heliläge då kommer man åt lite andra funktioner som kan vara bra. men i ditt fall så skulle jag
köra flygplansläge eftersom jag inte tror att du har riktigt koll på helifunktioner?

tyckte att det stod swashtype hr3 ? om du går in på servomenyn ( utan att ha quaden ikopplad) så misstänker jag
att mer än en stapel kanske 3 st rör sig när du drar i trotteln ?
endast en eller två staplar får röra sig där. om inte jag minns fel så är det hr1 man skall använda.

men gör ett nytt modellminne och låt bli heliläge det blir bara bökigt för dig.

det bästa är att leta reda på någon som kan prylarna som hjälper dig. kan bli både dyrt och farligt för dig ,
och läs igenom manualer m.m många gånger.

remsan
2012-07-22, 20:36
Tack så mycket allihopa!!! Ska ändra de grejer och läsa på :).

zooks
2012-07-22, 21:49
Rekommenderar att du kör i flygplansläge, som det är nu har du någon av spakarna (roll) kopplad till kanal X1 på naza som sen är kopplad till Basic Gain - Pitch. Avaktivera X1 till Basic Gain - Pitch, så minskar felkällorna och leta sen i sändaren hur du kopplar isär kanalerna...

Stiffe
2012-07-22, 22:15
Det ser hyfsat rätt ut i nazan även om jag inte kan se vad du gör på radion när saker ändrar sig i assistenten , förutom just heliläget i radion och den kan jag inte då jag inte har en futaba , ändra det till flygläget vilket de rekommenderar i Naza manualen , det som ser konstigt ut är att bara några motorer går , normalt ska alla 4 starta samtidigt men det kan vara heliläget som gör detta och swashtype som är fel och kanalerna styr fel saker därmed

Annars kan jag bara hålla med
det bästa är att leta reda på någon som kan prylarna som hjälper dig. kan bli både dyrt och farligt för dig ,

Du har köpt bra hyfsat dyra prylar som bara kan bli skrot på ett ögonblick om du inte vet vad du gör eller prylarna inte är rätt inställda och det känns onödigt , har du aldrig flugit med något Rc flyg innan så är det många parametrar nog att försöka hålla reda på för att undvika krascha vilket du måste ha i beräkningen att du gör , Ska du komma rätt in i hobbyn måste du ha hjälp av någon som kan prylarna

simonarvestrand
2012-07-22, 22:18
Det ser hyfsat rätt ut i nazan även om jag inte kan se vad du gör på radion när saker ändrar sig i assistenten , förutom just heliläget i radion och den kan jag inte då jag inte har en futaba , ändra det till flygläget vilket de rekommenderar i Naza manualen , det som ser konstigt ut är att bara några motorer går , normalt ska alla 4 starta samtidigt men det kan vara heliläget som gör detta och swashtype som är fel och kanalerna styr fel saker därmed

kör man med en 3servos mix som h3 läget är om inte jag minns fel så är det inte konstigt att motorerna snurrar olika.
det blir ju som om man styr höger vänster framåt samtidigt när man drar i trottlespaken och massa andra konstiga saker.
en mix in i något som mixar saker kan aldrig bli bra.

remsan
2012-07-24, 21:15
Tackar för era svar.
Jag har ändrat det till flygplansläge, tagit bort X1 från Gain i Naza och VEDD pekar inte på J3 heller så att Throttle inte blir påverkat av nåt annat.
Det som jag har märkt nu är att efter man startar, alla motorer når en jämt rotation enbart i noll läge.
Men innan dess startar antingen en eller 2 först. Detta gör att helicoptern hoppar på ryggen ganska snabbt. Antagligen för att jag har inte justerat fartreglajet som SteffeB har nämnt tidigare.
Ska läsa på nu o se hur man gör det.

remsan
2012-07-31, 19:59
Här är min första lyckade flyg.
Vid andra flyget, försökte få den röra lite snabbare. Efter några åkningar fram och tillbaka, (kanske tog jag i lite för hårt) började den wobbla på 5 m höjd, sen störtade i fart mot jorden. Lilla plast lådan (9 kr på Obs) blev krossad och en proppellerblad gick sönder. Nu kommer jag skydda med en annan runt plast skål (lite hårdare).

Jag har inte kalibrerat motorerna på nåt sätt, utan den flög så från början. Måste läsa på hur man kalibrerar motorerna/inställningarna i spakarna.


http://www.youtube.com/watch?v=aruGte8pRDo

rfnoise
2012-07-31, 21:34
Här är min första lyckade flyg.
Vid andra flyget, försökte få den röra lite snabbare. Efter några åkningar fram och tillbaka, (kanske tog jag i lite för hårt) började den wobbla på 5 m höjd, sen störtade i fart mot jorden. Lilla plast lådan (9 kr på Obs) blev krossad och en proppellerblad gick sönder. Nu kommer jag skydda med en annan runt plast skål (lite hårdare).

Jag har inte kalibrerat motorerna på nåt sätt, utan den flög så från början. Måste läsa på hur man kalibrerar motorerna/inställningarna i spakarna.

YouTube Link: http://www.youtube.com/watch?v=aruGte8pRDo (http://www.youtube.com/watch?v=aruGte8pRDo)

Ser ju fint ut nu!! Kör hårt och träna massor!

/Callle

Stiffe
2012-07-31, 21:46
Såg ju stabilt och bra ut :)

zooks
2012-07-31, 22:21
Kul att den flyger nu!
Kanske kan bli lite fel lufttryck med den där lådan över naza om man har otur.

simonarvestrand
2012-07-31, 22:23
om den inte slutar vobbla innebär det att du har för höga värden så den hamnar i självsvängning

remsan
2012-08-03, 07:56
om den inte slutar vobbla innebär det att du har för höga värden så den hamnar i självsvängning

Tackar för era svar.
Här har jag faktiskt lyckat fånga en vobbling igår på filmen :) (1:06 in i filmen). Det gäller vara snabb i fötterna om man ska hinna undan, speciellt när man är nybörjare :).
Jag hängde upp den på "bänken" och försökte förstå hur den går in i vobblingen.

Samtidigt så kör jag Phoenix flygsimulator för att träna in rörelserna. Det är inte lätt... men det är bara träna på.


http://www.youtube.com/watch?v=t4hLXHQQQa4

simonarvestrand
2012-08-03, 08:18
Såg lite farligt ut det där. skulle nog försöka lägga mig lite längre bort när jag försöker framkalla sådana saker.
är det så att den fortsätter vobbla när du gör en snabb stor rörelse och släpper spaken fort ?

remsan
2012-08-03, 08:51
Precis så är det. Man ser att det börjar bete sig lite konstig och sen släpper jag spaken fort (av rädslan). Sen börjar den vobbla ordentlig.



Såg lite farligt ut det där. skulle nog försöka lägga mig lite längre bort när jag försöker framkalla sådana saker.
är det så att den fortsätter vobbla när du gör en snabb stor rörelse och släpper spaken fort ?

simonarvestrand
2012-08-03, 08:53
Då ska du sänka värden. om den gör det när du rör spaken åt höger eller vänster så sänk värdena i den ledden .
om det händer framåt och bakåt så sänk värdena där.

Vad har du för värden inställda?

remsan
2012-08-03, 08:55
om den inte slutar vobbla innebär det att du har för höga värden så den hamnar i självsvängning

De höga värdena.. menar du i Futaba'n? När jag tittar på "End Limits" så har jag 135 på alla (förutom Gear där jag fick gå ner till 71 för att få in alla 3 modes).

simonarvestrand
2012-08-03, 08:57
De höga värdena.. menar du i Futaba'n? När jag tittar på "End Limits" så har jag 135 på alla (förutom Gear där jag fick gå ner till 71 för att få in alla 3 modes).

Nej nej. i radion rör du inget mer , har du väl gjort kalibreringen så ska allt vara lugnt.
men pid inställningarna i nazaprogrammet, det är ju där du måste ändra värden för att få den att flyga bra.
hur har du gjort nu fram tills nu ?

remsan
2012-08-03, 09:01
Ok, jag är med. I Naza har jag 100% på de. Ska kolla mera på eftermidaggen :).


Nej nej. i radion rör du inget mer , har du väl gjort kalibreringen så ska allt vara lugnt.
men pid inställningarna i nazaprogrammet, det är ju där du måste ändra värden för att få den att flyga bra.
hur har du gjort nu fram tills nu ?

simonarvestrand
2012-08-03, 09:09
Dom har du inte rört ? kommer inte ihåg vad standardvärdena var?

Med risk för att låta otrevlig så vill jag nog ändå säga

Läs basic parameters i manualen .. Blad 19 Step1 .

Jag har svårt att förklara hur du ska göra men det står klart och tydligt i manualen.

remsan
2012-08-03, 09:32
Jag kollade på min första videon hur jag hade värdena i Naza (på failsafe) och de stod på 100% allihopa.
DU är INTE alls otrevlig. Jag är mycket mycket tacksam för dina svar och din hjälp. Ska läsa manualen mera :).

/Remus


Dom har du inte rört ? kommer inte ihåg vad standardvärdena var?

Med risk för att låta otrevlig så vill jag nog ändå säga

Läs basic parameters i manualen .. Blad 19 Step1 .

Jag har svårt att förklara hur du ska göra men det står klart och tydligt i manualen.

zooks
2012-08-03, 13:41
När den börjar vobbla är det då alltid i samma riktning, alltså framåt bakåt eller höger vänster?

remsan
2012-08-03, 14:09
Det är höger - vänster.


När den börjar vobbla är det då alltid i samma riktning, alltså framåt bakåt eller höger vänster?

zooks
2012-08-03, 15:20
Som ett test kan du byta plats på fartreglagen mellan höger vänster till fram bak och se om vobblet är i samma led eller inte. Ändrar sig vobblet är det fel på något av fartreglagen, ändrar det sig inte är det troligen någon motor...

simonarvestrand
2012-08-04, 00:01
Börja med att trimma in maskinen. med tanke på hur fint den hovrar Ska du inte ens tänka Tanken att det är fel på något reglage.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

remsan
2012-08-04, 05:37
Börja med att trimma in maskinen. med tanke på hur fint den hovrar Ska du inte ens tänka Tanken att det är fel på något reglage.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Har dragit ner 10% på pitch+roll i Naza (de är på 90% nu).
Har även lagt en knapp till Failsafe nu (hade bara GPS, A och M innan).
Ska prova flyga den på eftermiddagen :)

Tackar,
Remus.

zooks
2012-08-04, 10:21
Jag skulle nog gissa att det är något annat än inställningarna i naza som ger vobblet. Jag har testat värden mellan 60-180% och aldrig fått min att reagera som din gör...
Kolla igenom så det inte är någon dålig lödning i drivlinan eller att kontakterna glappar. Har du mätt tempen på motorerna och fartreglagen direkt efter vobblet för att se om något är varmare?

remsan
2012-08-04, 11:16
Jag skulle nog gissa att det är något annat än inställningarna i naza som ger vobblet. Jag har testat värden mellan 60-180% och aldrig fått min att reagera som din gör...
Kolla igenom så det inte är någon dålig lödning i drivlinan eller att kontakterna glappar. Har du mätt tempen på motorerna och fartreglagen direkt efter vobblet för att se om något är varmare?

Hm.. jag kan inte säga att det var varmt eller inte, tänkte aldrig på känna efter efter vobblingen. Men den flög efter utan några problem. Ska testa idag mera (filma också det) och känna efter.

Tackar,
Remus

remsan
2012-08-04, 19:57
Har kollat runt på morgonen (youtube osv), sedan kopplade jag upp Quaden i Naza, satte upp Failsafe på en knapp, Home/Cruise Lock/Off på en annan knapp och till sist kalibrerade jag kompassen.
Satte på en lock och ovanpå en Canon HV20. Drog igång den och upp i luften 5 min.
Efter landning, kollade jag upp filmen. Desvärre vibrerade en hel del, autofokusen var den på o det blev bara... hm... inget visuell värde.

Senare flög jag en gg till och testade (utan kamera) full spak (pitch+roll) både upp o ner, vä o höger. Inga problem alls. Så fort släppte man spaken i mitten kom Quaden i Position Hold. Flög i GPS mode. Så antingen går den så fint pga 90% eller pga man kör i GPS mode. Än så länge är man super nöjd. Imorgon blir det nya tester med kameran på.

Tackar,
Remus

simonarvestrand
2012-08-04, 20:29
Grattis. det va nog garanterat sänkningen av gain som gjorde att det fungerade.
det är lite så pid reglering fungerar ökar man på för höga värden så hamnar den i självsvängning och klarar inte
att reglera riktigt. funkar bra så länge den inte behöver göra några snabba regleringar men behöver den
gasa till för mycket så blir det precis som du beskrev.

remsan
2012-08-04, 21:34
Tackar! Kunde inte låta bli, så jag la filmen på youtube. En bra "dålig" exempel på hur man ska inte filma. Och alltid rensa linsen innan ;).


http://www.youtube.com/watch?v=sh_KfOS26KE

remsan
2012-08-05, 10:05
Kopplade idag Gimballen, uppdaterade i Naza och drog igång.
Så fort den kom upp så började den gunga kraftig vä-hö. Det gick inte att göra nåt.
Tog ner den, kopplade bort kameran och flög den med enbart gimbalen på. Inga problem alls. Flyger som det ska.

Hur monterar ni kamerorna? Bilden nedan var med kameran på:

30881

simonarvestrand
2012-08-05, 13:52
Kopplade idag Gimballen, uppdaterade i Naza och drog igång.
Så fort den kom upp så började den gunga kraftig vä-hö. Det gick inte att göra nåt.
Tog ner den, kopplade bort kameran och flög den med enbart gimbalen på. Inga problem alls. Flyger som det ska.

Hur monterar ni kamerorna? Bilden nedan var med kameran på:

30881

Om det det blir väldigt stor viktskillnad måste man justera gainvärden.
Får även ändra när jag byter mellan slowflyer proppar och andra proppar trots samma storlek och pitch.

min kamera hänger just nu itan gimball ganska långt fram med accar som motvikt på andra sidan.

remsan
2012-08-07, 15:13
Satt och lekte idag med xcopterCalc (http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm?ecalc).
Fick denna varning: * max. power over the limit of the motor. Please check the limits! *
Är det nåt man ska oroa sig för?
La i attachment hur jag fyllde mina värde i xcopterCalc. Dock är osäker på "Controller". Jag har Gaui 500X-18A som ESC men vet ej vilken värde ska välja.

30986

SteffeB
2012-08-07, 19:47
Du borde nog byta till mindre proppar. Throttle (linear) kan du ligga ligga på runt 60-70%. Det fungerar bra för mig.

SteffeB
2012-08-07, 19:48
Vänta nu! Du har angett "4blades" på propparna. Du har nog bara 2... Gör om gör rätt! :)

remsan
2012-08-08, 06:06
:) Tackar, ska ändra det!

Igår var det dags för en provtur för Canon med en YCopter gimbal. Det tog 1 och 1/2 min att få upp den i luften pga vibrationer.
Jag har tagit ner på gain till 90% för atti. Jag borde säkert ha tagit ner till 90% på Vertical också. Hur som helst, fick upp den.
Canon väger 800g, Quaden med gimbal 1900g. Så det blev ungefär 2700g uppe i luften.
På pitchup's hemsida står att denna modell ska kunna klara av att lufta upp till 2400g. Menar de den totala vikten?
Eller enbart kameran? Kommer snart byta ut kameran mot en GoPro 2.


http://www.youtube.com/watch?v=zjQzYU2MNR0

remsan
2012-08-08, 08:24
Vänta nu! Du har angett "4blades" på propparna. Du har nog bara 2... Gör om gör rätt! :)

Jag gjorde ändringen, men varningen fortfarande kvarstår. Förstår inte riktigt hur "illa" det kan vara :).
31014

SteffeB
2012-08-08, 09:02
Då ska du nog byta till mindre proppar. Motorerna kan ta skada. Kommer antagligen få en bättre flygande maskin också.

remsan
2012-08-08, 09:33
Tackar! La in 9 inch istället för 10 och fick man en bättre räkning på xcopterCalc!

Rebbas
2012-08-10, 08:07
Hej.
Jag har samma kitt som dig och är också nybörjare och har läst den här tråden med största intresse.

Det jag gjorde fel det var att läsa båda manualerna (GAUI 500X och Naza) och kombinera lite mellan båda.
Kolla så du har motorerna enligt Naza manualen som du ser på sidan 36. (Det skiljer hur Naza vill ha motorerna och hur GAUI vill ha dem).

Sen en sak till som jag misstänker du gör fel (jag gjorde) är att du har inte kalibrerat dina fartreglage.
Efter att jag kalibrerade mina så startar alla samtidigt och den är stabil i luften.

För att veta hur du ska kalibrera dem så kan du läsa inlägg #31 av SteffeB (jag missa de inlägget)

Hoppas det går bra.

//Rebbas

remsan
2012-08-10, 08:50
Tackar! Du har absolut rätt. Jag har inte kalibrerat fartreglagerna. Anledningen var att jag har inte nån speciell batteri för en enda motor. Jag har en LiPo 4000mA som jag kör med. Ska köpa en mindre batteri i så fall där jag kan koppla en motor enbart.

Rebbas
2012-08-10, 09:48
Jag gjorde kanske fel, men jag gjorde så att jag hade alla motorer inkopplade till batteriet, men bara en motor i taget till mottagaren.
Det verkar fungera på min i allafall..

Är du i sthlms regionen så kan du få låna ett 3S 2200mA batteri av mig om du vill.

Lycka till

//Rebbas

SteffeB
2012-08-10, 10:24
Remsan: Dra ur alla servosladdar till fartreglagen. Kopplan in EN av sladdarna i taget direkt på trottelkanalen i mottagaren. Då kan du ha hur mycket ström du vill på de övriga 3 motorerna. Enklast är om du kan dra ur motorkablarna på de andra 3 du inte kalibrerar, det blir då lättare att höra så att det fartreglage du kalibrerar piper rätt. Plocka av propparna innan!!!

remsan
2012-08-10, 12:49
Tackar, ska prova det.

remsan
2012-08-10, 20:50
Trodde att det ska gå snabbt... men neee....
Kopplade loss sladdarna från MC och Futaba's receiver. Därefter kopplade jag in en sladd från MC till Futaba's receiver (port 8) batteri ingång (för att få ström till receiver). Kopplade Esc1 till Futaba's receiver throttle (port 3). Transmitter på, throttle på 100%, sedan koppla batteriet. Då hörs 3 korta beep sedan en lång beep. Tänkte att det gick bra. Tog ner throttle till 0%, då gick den motorn igång. Hm... gjorde sen likadant med de andra... Alla startade sen i throttle 0%. Därefter kopplade jag alltihopa igen och.. inga förbättringar :). Vid "arming" startar 2 motorer, de andra 2 startar vid "mera" throttle.

SteffeB
2012-08-10, 21:19
Vad har du för fartreglage?

remsan
2012-08-11, 05:27
GUEC GE-183 18A. Har försökt leta efter nån manual men har inte hittad för 18A.

Det jag misstänker är att i normal läge min throttle command är REV i Naza. Men när man inte använder det (dvs i kalibrerings läge) då blir Throttle command tvärtom för kalibrering. Ska kolla i Futaba om jag kan ändra läge på den för kalibrering enbart.

Edited: Ändrade Throttle i Futaba till REV. Gjorde igen, funkade klockrent!!!!
Tackar alla. Nu ska jag sätta upp det, installera kameran, ladda batteriet, flyga och filma :).

remsan
2012-08-11, 09:48
Alla motorer startar fint nu. Drog igång det, filmade och kollade efter filmen. Dessvärre syns i bilden YCopter's gimballen. Får se hur man löser detta. Jag filmade med GoPro Hero2 med medium öppning (127 istället för 170 grader). Vibrationerna verkade inte störa så mycket. Under kameran la jag en 2mm mjuk självtejpande isolering. Men jag har mycket kvar att lära mig styra den fint och mjukt i luften. Tack alla en gg till för all hjälp man fick.


http://www.youtube.com/watch?v=1eb8IfNU9ww

SteffeB
2012-08-11, 10:14
Bra jobbat! :)

Stiffe
2012-08-12, 00:47
Nice nu börjar det likna något , du är ju ganska högt uppe :)

remsan
2012-08-12, 20:21
Tackar!
Försökte idag filma lite, men det blev inte riktigt som man har tänkt sig. Det blåste en hel del på, så man hade ganska svårt att hovra som det ska. Sedan försökte jag att testa Fail Safe, men när jag såg att han närmar sig el ledningarna tog jag över spakarna igen.

Har lagt filmen på youtube. De har en funktion, "förbättra din video". De tar bort lite skakningar såg jag. Såg en annan användare att han körde Mercalli på sin video (http://www.prodad.com/home/products/videostabilizing/300391667,l-us.xhtml).
Kör ni själva några stabiliserings program eller är det bara hård tränning det gäller? :D

Här är dagens insats


http://www.youtube.com/watch?v=VeBOVAcFWGg

simonarvestrand
2012-08-12, 22:19
Undvik antiskak grejen på youtube , dom gånger jag testat så har man typ blivit yr i huvudet av resultatet.
prio 1 . Få en så skakfri maskin som möjligt , balansera proppar och motorer.

2 . Virtualdub med pluginnen deshaker är gratis och otroligt bra. undcon tror jag det är som har en mycket bra beskrivning
hur du skall använda det. finns i någon tråd här på forat

Stiffe
2012-08-12, 22:55
Ser ju bra ut :-) Vet inte om du flugit något Rc innan ? du är rätt våglig när du hissar upp den på den höjden du gör och ändå har full koll :) med din ringa rutin ??

remsan
2012-08-13, 05:27
Tackar!
Har inte flugit RC innan. Kör lite Phoenix simulatorn på kvällarna, annars var det mest Counter Strike som formade mina fingrar och reflexer :D.

Ska hoppa över antiskaknings grejen på youtube framöver o kolla på andra alternativ. Såg också att det blev lite mystiska effekter i filmen.

remsan
2012-08-14, 06:25
Körde igår en 7:40 min flygning. Motor nr 4 var varmare än de andra.
I morse, gick upp för att flyga lite. Drar igång, men motor 4 lät förjävligt. Det skramlade.
Öppnar locket, o det var inte roligt det man såg (bifogad bild). Dags att beställa nytt... Nu börjar man få abstinens.. :(.

31134

remsan
2012-08-14, 10:37
Lyckades skruva isär den, la tillbaka axeln, använde lite Loctite för gänglåsning denna gång, redo för ikväll :).

Koldioxid
2012-08-14, 20:35
jag hade samma problem som dig.
Lusläste tråden och fick min första flygning. Helt suveränt.

Men jag får fan inte ihop gimbalen.... Fick du med någon beskrivning?
Jag fick inte det.

remsan
2012-08-15, 05:21
Gimbalen heter Ycopter.
Där finns manualen till hur man bygger den.

http://www.ycopter.com/YC170_Aerial_2Axis_Gimbal_Kit_For_Muticopters/p860134_6286722.aspx (http://www.ycopter.com/YC170_Aerial_2Axis_Gimbal_Kit_For_Muticopters/p860134_6286722.aspx)

Jag fick förlänga en kabel för att nå till DJI Naza.

Det jag inte riktigt förstår är varför pitchup säljer denna Gimbal med 4295 kr (http://pitchup.se/index.php?page=details&prod=1206&cat=67&group=9) när man kan köpa från YCopter's hemsida för bara 138$ (dryggt 950kr).

Stiffe
2012-08-16, 00:25
Det är visserligen utan servo och frakten tillkommer men det är en hyfsad vinst iaf

bjerred
2012-08-26, 22:36
Sluta inte visa oss dina framsteg! Så snabbt du klarat av inkörningen, tack vare din optimism och de hjälpsamma här på forumet. Du valde också utrustning i toppklass.
Hoppas att du fortsätter dokumentera på youtube.
Lars

remsan
2012-08-27, 06:43
Tack Lars :).

Jag har testad sen dess kamera positionen på min gimbal. Har även försökt fixa den fram o bak men det blev allt för många vibrationer, så jag vände den som den ska.
Just nu sitter man och testar de gain värdena för pitch/roll i Naza för gimball.
Är inte riktig nöjd med rörelserna (hur den svarar) som du ser i denna video:


http://www.youtube.com/watch?v=B-jiBEDzBf0

Just nu har jag 20% - 20% för pitch och roll. Ska prova och ändra sedan köra lite.
Värt att nämna att jag gick bakom den, så jag gjorde nog massor med små rörelser med spakarna som inte skulle behöva :stupido2:

/Remus


Sluta inte visa oss dina framsteg! Så snabbt du klarat av inkörningen, tack vare din optimism och de hjälpsamma här på forumet. Du valde också utrustning i toppklass.
Hoppas att du fortsätter dokumentera på youtube.
Lars

bjerred
2012-08-27, 11:57
Tack för att du fortsätter dela med dig av erfarenheterna. I väntan på nästa version av FW för APM2 modifierar jag underredet till min hemmadesignade hexa. Plats för två Lipon, kamera, BECs och så'nt. LEDremsor ska göra det lättare att på långt håll se vad som är fram och bak!
Lars

remsan
2012-08-29, 08:46
Nu har jag tittad på lite hur kameran beter sig vid "pitchning". Det var ett stort missnöje... Vibrationerna visar på vilket dålig sätt har man satt up kameran på gimballen.
Jag försökte få längre fram kameran för att slippa se i videon gimballen. Men men...
Tillbaka till rutan ett.


http://www.youtube.com/watch?v=XUhplubkz30

Stiffe
2012-08-29, 13:47
20 % låter lite, jag kör 40-50 % iaf

remsan
2012-08-31, 09:18
Nu drog jag tillbaka kameran på gimballen (så att man inte har nån trampolin effekt). Ändrade i DJI Naza pitch till 40% och roll till 30% och testade igen (med 120 FOV). Det blev inte alls bra, man blir nästan sjösjuk av det.


http://www.youtube.com/watch?v=czU9L1BGVJo

Ska prova och koppla loss gimballen och se skillnaden.

simonarvestrand
2012-08-31, 09:41
Hur vibrationsfri är själva maskinen ? en gimball tar ju bort minimalt med vibrationer ( beroende på upphängning)
ser ut som den stabiliserar ganska ok men vibrationer i maskinen förstör filmen.

Balanserat proppar ordentligt ? mycket vibbar i motorer ?

remsan
2012-08-31, 10:01
Propparna har jag stabiliserat (så gott jag kunde) innan denna flygning. Men som du säger, efter ett antal krasher så är maskinen nog inte längre "vibrationsfri" så man kanske skulle titta på att byta lite delar i rammen eller byta till en annan ram.
Ska försöka filma den medan den hovrar och sen posta filmen ikväll. Tack för svar.

simonarvestrand
2012-08-31, 10:41
Plocka av proppar och känn sedan på armarna när du varvar upp så ser du om du behöver balansera motorer.

remsan
2012-08-31, 18:59
Det var inte mycket vibrationer.
2 av mina props är lite skadade (från tippning vid landning), kanske detta kan vara en orsak till vibrationer.
Nu har jag testad och filmat lite. Det första visar jag hur gimballen fungerar (har precis uppdaterat den senaste Naza assistant + firmware). Den andra testen är när man har full trottle. Man ser inte några vibrationer i motorerna.


http://www.youtube.com/watch?v=LmaOkHiRLIc

Får testa vidare...

simonarvestrand
2012-08-31, 19:20
hackar det i gimballen när den står still och du ger fullgas?
hack i proppar gör garanterat vibrationer

remsan
2012-08-31, 20:04
Det hackar ibland vid fullgas, ja. Och 2 props är lite skadade (det ena props kant topp ser ut som såg tänder).

Funderar på mer o mer att ta bort gimballen. Pitchup har inte heller svarat med vilka inställningar de har gjort deras film (när det gäller Photoflier filmen som de har på hemsidan).

Tyckte att rcexplorer har ett bra exempel på kamera hemmagjord stativ.

simonarvestrand
2012-08-31, 20:06
bra proppar gör otroligt mycket på flygegenskaperna och vibbarna. ( är väl vibbarna som påverkar flygegenskaperna)
jag kör endast med apc för tillfället, otroligt bra proppar som man sällan eller aldrig behöver balansera

är det bra väder imorgon skall jag göra en liten filmsnutt och visa hur det kan se ut med kameran stumt monterad på min.

remsan
2012-08-31, 20:40
Tackar, det vore trevligt. Jag kör också APC men har ganska svårt att starta med gimballen. Det händer att den ramlar på sidan (man är nybörjare också) och då kommer det lite hack i propsen (bifogade bilden)

31684

simonarvestrand
2012-08-31, 20:45
Byt proppar och det kommer bli mindre vibbar :)
hur kommer det sig att den är svår att starta ?
vad väger den flygfärdig?

remsan
2012-08-31, 20:49
Den väger 1950g. Gimbalen står för minst 500g tror jag.
Ibland den drar lite mer till höger eller vänster när den startar. Är jag i gräset så fastnar det lite i gräset och vips.. tippar den åt det hållet.
Men oftast lyckas jag parera det och drar åt andra hålet och då får jag upp den.

simonarvestrand
2012-08-31, 20:51
Min tanke va om du skulle prova 8" proppar , tycker dom flesta sakerna flyger bättre med dom
men din kanske väger lite för mycket för det.

simonarvestrand
2012-09-02, 09:05
Här kommer en filmsnutt som jag gjorde igår kväll , tyvärr med lite imma eller något på linsen, och med dom två
svarta prickarna på linsen som fanns där när jag bytte till mig linsen. ( blev blåst )
endast plastfästet från kartongen till gopron och ett lager biltema dubbelhäftande upp spänt med buntband.
helt oklippt därav väntan i början.
<span style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(250, 250, 250); ">
http://youtu.be/dWEbZk5mYwU

bjerred
2012-09-02, 11:25
Simonarvestrand, jag vill kommentera din video, men då styr jag iväg off-topic! Vill du öppna en ny tråd, t.ex. "gopro utan gimbal", så kan jag berömma videon där!
Lars

simonarvestrand
2012-09-02, 11:31
är inte ute efter kommentar på videon. det diskuteras vibrations problem på remsans maskin och jag visar hur vibrationsfritt det bör vara innan gimball för att få den att lira bra. tror nämligen inte problemen ligger i upphägning eller gimball utan snarare vibbar.
jag lovade en filmsnutt och visade den. vill du förstöra tråden mer och skapa diskutioner om detta?

remsan
2012-09-02, 20:57
Tack för videon! Det fungerar bra, verkligen.

Gjorde en test idag; filmade som vanlig med gimbal (de första 30 sek), gick in i DJ Naza och "disable'ade" gimbalen sedan startade quaden igen. Vilken skillnad... det kan ni själva se :)...


http://www.youtube.com/watch?v=sEP63QmzzHY

Så, min problem ligger i gimbalen (konfiguration eller nåt annat).

simonarvestrand
2012-09-02, 21:03
Jag ber om ursäkt, ville bara fråga en sak, ska hålla mig borta.

Du behöver inte be om ursäkt, och du får gärna ställa frågor, men ta det lite försiktigt med att gnälla på hur folk skriver i trådar, kanske jag som missuppfattade din mening i ditt inlägg.

det är inte heller farligt med några offtopic frågor i en tråd.

simonarvestrand
2012-09-02, 21:08
Tack för videon! Det fungerar bra, verkligen.

Gjorde en test idag; filmade som vanlig med gimbal (de första 30 sek), gick in i DJ Naza och disablade gimbalen sedan startade quaden igen. Vilken skillnad... det kan ni själva se :)...

Så, min problem ligger i gimbalen (konfiguration eller nåt annat).

Ett litet långskott men kan det vara så att du har brutalt hög gain så den självsvänger med så korta svängningar hela tiden ?

remsan
2012-09-02, 21:11
Det kan vara! Sist hade som sagt 60% på pitchen. Så jag ska börja om imorgon från 0-10% :).
Tackar!

remsan
2012-09-05, 07:33
Igår blåste på ordentlig. Var lite stressad, så jag försökte få upp quaden ganska snabbt. Antagligen kom jag åt flygläge spaken och landade i M. Quaden började ta fart åt högern ganska snabbt på 2 m höjd. Försökte fixa till det men det hjälpte inte, så jag tog ner throttle. Då ramlade den på gräsmattan och vips, gimbalen gick sönder. Försökte lappa den så gott jag kunde. Man får vara lite mera försiktigt nästa gång :(.

31904

remsan
2012-09-07, 17:42
Gick inte alls att lyfta upp quaden idag. Och det var inte i M läge som jag trodde. Satt efter och tänkte lite.. jo, jag la in den nya firmware (2.02) i Naza utan att kalibrera om ESC... aj aj aj... Dags att kalibrera de innan man tar sönder nåt annat.

.............

Nu har man kalibrerat klart och provkört lite. Det drar en hel del till höger. Tycker det är lite skillnad mot denna firmaware och den gamla. Man behöver kompensera direkt när man flyger.

remsan
2012-09-08, 19:23
Kvällens insats.... 2% pitch och 2% roll.


http://www.youtube.com/watch?v=bmAQyXw4yOQ

Det ser ut att roll behövs öka en hel del. Vibrationer finns fortfarande, kommer att testa lägga pitch på 0% för nästa test körning.

bjerred
2012-09-09, 00:15
Remsan, jag tycker du flyger jättefint och vågar knappt hoppas kunna flyga lika välkontrollerat! Är det gimbal du trimmar nu?
Jättekul att följa dina framsteg.
Lars

remsan
2012-09-10, 05:50
Remsan, jag tycker du flyger jättefint och vågar knappt hoppas kunna flyga lika välkontrollerat! Är det gimbal du trimmar nu?
Jättekul att följa dina framsteg.
Lars

Tackar! Jo, det är gimbalen jag försöker trimma in och få bort oönskade skakningar i pitchen.

remsan
2012-09-19, 19:13
Idag testade jag med 0%pitch och 0% roll. Man får ratta till den pitch man vill ha i luften tänkte jag.
Har inte lyckats få denna gimbal fungera på ett bra sätt. Jag tycker man har blivit av med de mesta vibrationerna. Den senaste video:


http://www.youtube.com/watch?v=mNZD-f1pa08

bjerred
2012-10-02, 23:56
Remsan, det var länge sedan du rapporterade här. Hur är läget? Är du nöjd din gimbalkontroll? Någon ny video?
Lars

remsan
2012-10-04, 14:23
Tja!

Igår kväll fick jag min FPV paket :). Så idag köpte jag lite till kablar så jag kan börja ladda batterierna til min 5.8 GHz system.
Köpte Immersion från readymaderc. Idag vill jag testa lite och gå med transmittern och kameran, känna på lite FPV.
jag köpte även 2 "5.8 GHz Bluebeam Whip Antenna Set" som ska ersättas de "whip antennas".
Så min setup är:

Video Transmitter ImmersionRC 600mW 5.8GHz
Video Receiver Duo5800 5.8GHz Diversity Receiver
Video Goggles FatShark Dominator
OSD ImmersionRC EZOSD

Det kommer nog att dröja lite innan jag får ordning på utrustningen :).
Jag väntar även på en annan ram (den kinesiska varianten av TBDiscovery).

Måste också börja fundera på en fin markstation med stativ o sånt :). Märkte att receivern har inga öglor eller nåt för att fästa så man får improvisera lite.

Sickan
2012-10-04, 18:53
Cool! Ser fram mot några FPV-klipp snart då :)

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

remsan
2012-10-05, 06:12
Man inser oftast efterhand att när man får sakerna hem saknas det jämt nåt.
Det ser ut att man måste skaffa ett annat sätt att få ström till glasögonen än från transmittern (se bilden på setup-en).

32572

Testade lite i huset o gick runt med kameran. Glasögonen fungerade perfekt.

SteffeB
2012-10-05, 20:40
Det är ju bara att parallellkoppla mottagaren och glasögonen. Klipp av kabeln ifrån glasögonen och löd dit andra kontakter, eller leta på en honkontakt. Sätt på en lipo-varnare när du ändå håller på samt kanske ett större batteri.

SteffeB
2012-10-05, 20:42
Ett annat hett tips är att tejpa fast/kardborra glasögonkabeln mot kamerastativsbomen så du inte råkar rycka ur kontakterna

remsan
2012-10-06, 07:01
Tackar!

Ska göra det.
Har beställt en PowerBox o en till batteri med 2 IN och 4 OUT där jag jag koppla in glasögonen.
Hade inga T-kontakter (dean) hemma så jag ska köpa från Hobbex i dagarna (för OSD'n).
Så det är några dagar till av väntande.
Jag har en gammal Canon HV20 som jag testade och fick in video från receivern också :).
Med andra ord, det börjar sakta forma fram en liten markstation :).
Dock är jag lite osäkert om jag ska vänta in den nya ramen där allt få plats eller om jag ska stressa Gaui ramen med fpv. Å andra sidan, som Undcon sa... en fegis kommer man aldrig ihåg :-D

remsan
2012-10-09, 09:29
Igår lödde jag T-kontakterna så jag kan få igång EzOSD'n. Kopplade därefter fpv'n (inte på Quaden) och sedan gick lite runt. Min Canon HV20 spelade in utsignalen från receivern (Diversity Receivern har 2 video out) samtidigt som man använde video glasögonen. EzOSD'n fungerade perfekt, fick all info man ville ha i glassögonen.
Men Canon HV20 var inte riktigt med på noterna så inspelningen blev dålig (svart-vit och lite skakningar). Än så länge duger för ändamålet (att kunna hitta en eventuell borttappad Quad). Ingen idee att slänga ut på youtube den lilla testen.
Sitter fortfarande och väntar på min nya ram så jag kan flytta allt till den och börjar flyga...

remsan
2012-10-13, 19:31
Nu är min markstation klar.
Har även varit ute och spelat in lite medan jag gick runt i kvarteren för att testa lite räckvidden. Väntar fortfarande på min nya ram :/.

32812

Här kommer en liten youtube film med fpv testen. Glömde sätta home i EzOSD'n.


http://www.youtube.com/watch?v=ECg7PaDDqOA

simonarvestrand
2012-10-13, 19:51
Fanns det någon speciell tanke med vinkeln på Gstation på den näst sista bilden ?

remsan
2012-10-13, 20:55
Min tanke var att få antennen så rakt upp så möjligt.
Var det fel? :)

/Remus

simonarvestrand
2012-10-13, 21:13
Tyckte inte den såg så rak ut därför jag kollade. det va bilden i inlägg 124 jag tänkte på
Riktar du topp eller botten mot topp eller botten på sändarantenn så blir det dåligt

ska försöka rita antennsignalen med tecken

bra signal -> (><)
^
Dålig signal

remsan
2012-10-13, 21:18
Japp. Du har rätt. I den bilden var den inte uppåt. Men i sista bilden är nästan rakt upp. Jag kommer i framtiden ha det så, tackar :).

remsan
2012-10-22, 10:06
Jag kommer nu inte skriva in i denna tråd pga min gaui 500XT har gått i pension.
Däremot kommer jag att ha mina uppdateringar i http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34446-MF450-guad-bygg-log-%28Locust-Four-axis-Quad%29

Foto
2013-02-10, 15:31
Jag får väl ta över den då... ;)

Jag har köpt samma paket från Pitchup, monterar just nu och vissa saker är lite förvirrande för nån som senast var inne i RC världen när mekaniska fartreglage och mabucci 540 var det som gällde och 7.2v accar var det enda som fanns. ;)

Tyvärr verkar inte Ycopter finnas kvar längre så jag vet inte hur jag skall montera gimbalen till quaden men det är ju ett enkelt mekanisk problem, skruv och mutter klarar jag.

Accen som följde med har en kontakt som inte passar mot de bullets (4mm) som ingick i kittet, är det tänkt att man skall klippa av kontakten och löda på nya? gör man det så fattas det ju ett par som skall sitta på laddaren? Planerar att köpa lite fler accar senare, kanske smart att byta till en kontakt som sitter på fler accar?

Skall man kanske bygga ett litet adapterkablage så man kan koppla accen till VU/MC/radiomottagaren innan man kopplar in strömmen till ESC eller skall allt ha ström samtidigt? Spontant känns det ju som om det är bra om man kan få igång alla kontrollers innan man strömsätter motorerna men jag kanske missar nåt?

Är det bara VU och ESCerna som skall ha ström? Får allt annat ström via MC eller?
Jag har köpt ett FPV system också som behöver ström men det tänkte jag koppla direkt till accen.

Sen är det väl "bara" att försöka konfa upp allt...
Har läst i manualerna men det käns som om man behöver ganska mycket grundkunskap redan innan man läser i manualerna för att fatta vad dom menar. Futabamanualen t ex är ju ett skämt, känns som om dom bara tagit bilder på alla sidor i menyerna och skrivit ut dom, helt hopplöst att fatta nåt. :P

Hoppas nån orkar förbarma sig över mig. ;)

remsan
2013-02-10, 16:12
Hej! Ge inte upp. Kolla i mina video och andras på youtube. Jag började från noll. Jag har klippt kontakten och använder som en hel del andra (googla efter XT60). Jag postade förr en länk till manualen. Om du inte har kan majla till dig.

Foto
2013-02-10, 16:20
Jag har läst tråden några ggr, super att du dokumenterat allt!
Tyvärr så funkade inte länken pga att domänen är uppsagd. Jag PMar dig min mailadress. :)

remsan
2013-02-10, 17:26
Innan du testar maskinen måste du kalibrera escarna. Det har kostat mig en hel del för jag har inte gjort det från början :).
Jag använder mig av samma teknik för att kalibrera accarna när jag balancerar motorerna. Det står längre upp i denna tråd med. Det är bara VU'n och ESCarna som ska få ström.
Jag skulle rekommendera köra eget batteri för FPV kameran, om du har plats.
I vilket del av landet bor du?
Kolla den senaste videon hur jag ställde in futaban:


http://www.youtube.com/watch?v=WTs24_6FM9k

I kanal 3 på Futaba receiver går in Throttle. Där tar du ESC från varje motor och kalibrerar ESC'arna en i taget.

Foto
2013-02-11, 14:54
Tack för manualen, super!

kalibrera accarna? Hur menar du nu? Vad är det som gör att du balanserar motorerna genom att titta på frekvenserna i en app?
Hänger inte riktigt med faktiskt.

varför köra separat batteri till FPVn? Mer vikt och jag ser inte riktigt meningen om jag skall vara ärlig.

remsan
2013-02-11, 21:14
Skrev helt fel. Kalibrera ESC-arna menade jag :)
Den där frekvensen visar vibrationerna (en seismograph).
Tänkte på om din kamera+video transmitter har en annan batteri.
Jag läste lite runt, t.ex. här har du lite pro och cons:
http://www.fpvuk.org/things-explained/separate-lipos/

Foto
2013-02-13, 09:58
Nu har jag fixar ett par XT60 så nu är det bara att löda lite...
Bra länk det där, verkar helt klart så att det är bättre att köra med en acc och separat spänningsregulator än att ha två batterier. Kan man plocka 5v från VUn eller skall man köra separat DC/DC? VUn borde ju lätt klara att leverera till FPV sändaren också tycker jag. Kameran har ju såklart eget batteri.

Jag hajade att appen visade vibrationerna men det är ju bara lite peakar och ett värde, för att balansera dom måste man ju fysiskt justera massan/balansen på de roterande delarna och det gör man inte i en handvändning direkt, kräver tid & tur eller skicklighet & utrustning.

Är det nån som provat att balansera propparna? Funkar de där små centreringsverktygen eller?

Jag håller till i Göteborg förresten, missade att du frågat det.

SteffeB
2013-02-13, 12:35
Det fungerar bra att balansera med vibrationsapp!
Klart att en maskin är bättre, men den fungerar ju på ungefär samma sätt. Skillnaden är väl att man får fram vart man ska sätta vikt och kanske hur mycket, men känns lite overkill för en som kanske köper 10 motorer om året...

Angående balansering av proppar så finns det bra videos på youtube. Kör själv med en dubro truspin balanserare och balanserar med tejp. Få inte för dig att köpa magnetbalanserare med gummikonor på hobbyking, det gjorde jag först...

SteffeB
2013-02-13, 12:38
Ett knep att ta till när man ska balansera en motor är att varva upp den litegrann när den är lös. Dutta försiktigt dit en spritpenna mot klockan, då ser du vart det tyngsta stället är och ska således vikta på andra sidan.

Foto
2013-02-13, 12:57
Ja just ja, det sitter ju en tung kropp utanpå på dessa motorerna... Då håller jag nog med om att det finns en sportslig.
Förstår inte riktigt vad man gör med appen dock, bara mäter man magnituden alltså?

Förresten, hur krallig Acc måste man ha för en fotoquad? Sitter och funderar på att köpa några extra accar redan nu och sneglar på Turningly 5800mAh men dom är 25C istället för 40C som följde med i kittet. Behöver man den kapaciteten egentligen? Jag skall ju bara flyga omkring och åka så långsamt som möjligt i princip, inga konstflygningar direkt.

SteffeB
2013-02-13, 13:34
Ta det lugnt nu! Måste ha koll på hur mycket maskinen drar först.

Foto
2013-02-13, 13:58
Hur får man det då? Borde ju rimligen bero en hel del på last. Finns det nån inbyggd mätkrets eller hur gör man?

Pitchup själva säljer en Zippy Flightmax acc på 5800mAh och 30C som under specifikationen för GAUI 500XT har kommentaren "För dig som söker lång flygtid! Fungerar bra med tung last!"

Foto
2013-02-13, 14:24
Lite mer citat...
"Vi har mätt strömförbrukningen på vår fullmatade FPV quad, och den drar totalt 30W per motor vid hovring. Det motsvarar alltså 2,5A per motor och 10A totalt. Med andra ord, hela drivlinan arbetar mycket effektivt."

gissningsvis inte med mer kamera än en GoPro men ett litet räkneexempel ger att max ström från 4000mAh 40C är 160A och för 5800mAh 25C är max ström 145A.
ESCerna är rateade för 18A så 72A.
känns väl rätt safe med 5800/25 då eller?

SteffeB
2013-02-13, 15:07
Ja, då klarar du dig. :)

Sickan
2013-02-13, 15:19
Det känns lite med 10A, det klarar inte jag med mina små-quadar :) Men det kanske är jag som inte har rätt drivlina ;) Jag ligger snarare runt 15A utan bus på både F450 och Discoveryn.

Vid "normalt" FPV-busande drar min Disco runt 18-20 och när jag drar på runt 25. Detta med GoPro, FPV-utrustning och 4000mA Zippy Compact.

Om jag inte minns helt fel :)

--
S

Foto
2013-02-13, 15:43
Åfan, då låter det ju toklungt att köra på 5800 accen då. Tack för det. :)

Foto
2013-02-14, 08:21
Lödfest!

Bra med riktiga verktyg, en Weller lödstation med aktiva spetsar är inte fel. Allt bara funkar (nästan då, det är ju ändå lödning vi pratar om). :)

Skall dra på ytterligare lite krympplast på XT60iorna så det blir mer dragavlastning och en kant att få grepp om. Dom sitter ju så förbannat hårt ihop när man trycker dom i bott.
XT60 mot accen och 3.5mm bananer mot ESCerna, sen lödde jag VU och matningen till FPV direkt på huvudströmmen så att säga.
Om nån har några invändningar ang. detta så är det läge att säga till nu för jag trycker ihop allt ikväll och provar...

PinDuke
2013-02-14, 08:36
Matning till FPV prylarna skulle jag ta från balanseringskontakten i stället för till ESC.
Speciellt om du tänkt köra utan LC-filter.

Foto
2013-02-14, 09:05
Ok, dom skryter järnet om sina fantastiska störningsfilter i FPV sändaren annars och att man kan stoppa in vafan man vill i den typ. Det är BS?
Ferritkärna kanske? Vikt iof men väldigt lite.

PinDuke
2013-02-15, 07:28
...man kan stoppa in vafan man vill i den...

I så fall är det ju lugnt.

Foto
2013-02-15, 08:40
Strömsatt nu och det pep och blinkade som en clown-mobil. :)
verkar iaf få ström på allt, tändes LEDar på alla enheter som hade LED så det är ju skönt. FPV enheten såg nöjd ut men det säger ju inget om signalkvaliteten när man flyger så vi får se.

Nån som har tips på placeringen av VUn så man kan se LEDen är man flyger? Hade satt den på "kommandobryggan" först men då lyser den ju uppåt in i kupolen när man flyger, spelar det nån roll? Är det viktigt att man kan se blinket?

Sickan
2013-02-15, 11:44
Var det Naza med GPS? I så fall så är det bra att kunna se "antalet" satelliter. De olika flyglägena som man också ser tycker jag inte är viktigt, det vet jag genom min "vippa" på radion.

--
S

remsan
2013-02-15, 11:50
Nån som har tips på placeringen av VUn så man kan se LEDen är man flyger? Hade satt den på "kommandobryggan" först men då lyser den ju uppåt in i kupolen när man flyger, spelar det nån roll? Är det viktigt att man kan se blinket?

Jag har den på undersidan. Över den har jag en liten genomsynlig plast lock. Det är bra när man inte flyger FPV, då tittar jag på när det börjar larma för låg spänning och börja landa.

Foto
2013-02-16, 16:30
Jahapp, nu tror jag bestämt allt är konfat och klart...

Några frågor är oklara fortfarande dock.

1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?

2. Flight Mode: Manuell - Atti - GPS Atti.
Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.

3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?

4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?

5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?

6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?

7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.

Skall man våga montera propparna snart då kanske.
Körde en dubbelkoll förut med papper och tejpflaggor för att kolla att motorerna snurrade åt rätt håll, det gjorde dom ju inte såklart så det var ju bara att plocka ner och koppla om... Tur att man är nojjig i alla fall. ;)

Lundberg
2013-02-18, 12:23
Spännande tråd!


Jag har byggt ihop samma kit fast med en WKM istället för Naza. Det mesta borde dock vara snarlikt. Har flugit den en del utan gimbal och den flyger fint! Nu har jag äntligen tagit mig tid att montera gimbalen och ska göra flygtester med denna så snart jag har möjlighet.
Svarar nedan på det jag kan av dina frågor.





1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?


Kalibreringen talar om för ESC vad som är radions högsta respektive lägsta värde, dvs vad motsvarar avstängd och vad motsvarar full gas. Kalibreringen sparas i varje ESC. Det finns även fler parametrar man kan ställa in i ESC't (se sidan 17 i Gauimanualen). T.ex bör du sätta batterityp till NiMH / NiCd trots att du kör Li-ion. Detta för att du inte vill att ESC'n stänger av sig för att skydda ditt batteri mot för låga nivåer. Valet mellan att i det fallet riskera att skada batteriet eller att sätta hela maskinen i backen pga att en motor stänger av sig borde vara ganska enkelt.






2. Flight Mode: Manuell - Atti - GPS Atti.
Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.


Rätt uppfattat.


Manuellt - Ingen hjälp med auto level eller position hold.
Atti - Du får hjälp med auto level. Släpper du spakarna medans du flyger kommer den själv att räta upp sig och hovra. Den kan dock fortfarande driva i position beroende på vind osv.
GPS - Samma som Atti fast med GPS-låsning av positionen, dvs den arbetar aktivt för att hovra på samma position och korrigerar för vind.


Höjden däremot styrs alltid av din throttle.
Spaken i mittposition = håll nuvarande höjd.
Spaken över mittposition = stig i höjd
Spaken under mittposition = sjunk i höjd






3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?


4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?


På WKM kan man använda X3 som Go-home switch. Har man gimbal vill man dock använda X3 för tilt av kameran, och då verkar det som om man blir tvungen att stryka Go-home switchen. Dock kan du ju fortfarande ha Go-home funktionen aktiverad så den flyger hem om du tappar radiokontakt.






5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?


Har inte pillat alls med detta än då jag precis skruvat dit gimbalen. Det blir att utforska nästa gång jag sitter ned med prylarna!






6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?



Jag har visserligen WKM och inte Naza men har min kopplad i X3, vilket funkar bra.






7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.


Den bör limmas fast i rätt position. Jag har ärligt talat själv valt att inte limma den än utan bara lagt på lite tejp för att skapa ett tillräckligt motstånd för att den inte ska vrida sig så lätt.


Visst är det ett spännande projekt! :)

remsan
2013-02-18, 12:23
1. Info sparas i Naza'n. Om du uppdaterar Naza's firmware måste du kalibrera om ESC-arna.
2. GPS mode enbart för GPS Naza's modul (kör den inte inomhus ;) ). ATTI den behåller höjden enbart, av vad jag vet.
3. Jag har en 3-läge knapp för flygmode (Man/ATTI/GPS), en 3-läge knapp för FAIL-SAFE/ATTI/FAIL-SAFE och en 3-läge knapp för HOME-LOOK/COURSE-LOOK/OFF. Jag tror inte du kan blanda in de på samma knapp.
4. Ja, och X3 som är ämnat för VU.
5. Om du ska köra med den som OFF så måste du skruva ut den, precis som du misstänker.
7. Jag limmade fast den på pinnen iaf.



Jahapp, nu tror jag bestämt allt är konfat och klart...

Några frågor är oklara fortfarande dock.

1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?

2. Flight Mode: Manuell - Atti - GPS Atti.
Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.

3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?

4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?

5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?

6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?

7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.

Skall man våga montera propparna snart då kanske.
Körde en dubbelkoll förut med papper och tejpflaggor för att kolla att motorerna snurrade åt rätt håll, det gjorde dom ju inte såklart så det var ju bara att plocka ner och koppla om... Tur att man är nojjig i alla fall. ;)

Foto
2013-02-18, 13:24
Tack gubbar, nu har det klarnat lite.

Skall nog köra LEDarna på ledig utgång på Rx och sätta på lämplig switch. Hoppas det funkar.
Hur vet man att batteriet börjar böi dåligt förresten? Är det blinket på VUn som ändras? Behöverman nånslags telemetri för att få upp det på displayen på Radion eller kanske i Fatsharken?
Provade förresten att koppla upp Fatsharken igår med en GoPro och allt funkade, förutom att höger "öga" inte visade nån bild... :( blir till att returnera/byta den.

remsan: Hur har du konfat upp det i mjukvaran, jag hittar bara det jag har knappat in enligt ovan, har inte hittat nån dedikerad kanal för Fail Safe..?

Lundberg: På Nazan har jag kanalerna F1 och F2 som är till gimballen.

Egentligen hade jag tänkt premiärflyga igår men det började snöa. :/

Lundberg
2013-02-18, 13:49
Lundberg: På Nazan har jag kanalerna F1 och F2 som är till gimballen.


Absolut, F1 och F2 är kopplade till gimbalen. Vad jag menar är att det som du styr som X3 på din sändare troligtvis kommer att vara gimbalens pitch, dvs för att själv kunna tilta kameran. Detta eftersom du inte har någon kontroll över F1 och F2 från din sändare, utan dessa två utgångar styrs helt och enbart av MCn själv. Se bifogad bild från Dji assistant så tror jag du förstår vad jag menar.


36975

Lundberg
2013-02-18, 14:08
Egentligen hade jag tänkt premiärflyga igår men det började snöa. :/

Dubbelkolla att allt snurrar åt rätt håll, har rätt propellrar samt ser ut att funka som det ska innan du lyfter.
Be någon med ett hårt grepp hålla den över sitt huvud (akta propellrarna!) och ge den lite gas, prova trycka lite framåt, bakåt och åt sidorna för att se att den drar åt det håll den ska.

När det väl är dags för första take-off, våga ge lite extra gas just vid starten. Den kan mycket väl dra lite grann åt något håll när den lyfter, vilket avhjälps genom att man snabbt tar upp den nån meter eller två i luften, där den ska vara helt stabil. Lycka till! :)

Edit:
Och håll dig till Atti-mode till att börja med!

Sickan
2013-02-18, 14:35
Att ha GPSen monterad med dubbelhäftande kan vara bra. Ibland behöver man justera när den driver lite, när man t ex flyger rakt fram. Det kan man ordna med att vrida GPSen några grader åt motsatt håll.

--
S

remsan
2013-02-18, 15:13
Min fail safe aktiveras både från en knapp och när man stänger av radion.
Man får jobba med Gear inställningarna och hitta rätt värde för F/S.
Du kan kolla lite på

http://www.youtube.com/watch?v=SmDehc5PEUQ
Jag kan titta lite mera detaljerat hur jag gjorde det när jag kommer hem ikväll.

Jag hade fel med ESC-arna, men jag har alltid trott att info't sparas i Naza :)

remsan
2013-02-18, 15:15
Absolut, F1 och F2 är kopplade till gimbalen. Vad jag menar är att det som du styr som X3 på din sändare troligtvis kommer att vara gimbalens pitch, dvs för att själv kunna tilta kameran. Detta eftersom du inte har någon kontroll över F1 och F2 från din sändare, utan dessa två utgångar styrs helt och enbart av MCn själv. Se bifogad bild från Dji assistant så tror jag du förstår vad jag menar.


På min (DJI Naza) är det X1 man styr. X3 är för VU.

Foto
2013-02-18, 15:25
Just, jag har ett vred för pitchen, det stämmer.

Monterade ändtyckena för GPS-pinnen med dubbelhäftande och satte krympslang mellan pinnen och ändstyckena. Sitter hårt men går att justera om man vrider ordentligt. Verkar funka som tänkt.

Propellerriktning har jag dubbelkollat på alla möjliga sätt och även riktningarna på staplarna (plus kalibreringen på utslagen) så det borde funka som det ska.... (Famous last words)
har inga illusioner om att flyga nåt annat än Atti läget. Skall ju ha den för fotografering/filmning så Manuella läget kommer nog inte få mycket motion.

kommer nog börja med take-off/landing övningar ett bra tag först innan jag börjar labba alltför mycket med busflygning. ;)

Lundberg
2013-02-18, 15:36
På min (DJI Naza) är det X1 man styr. X3 är för VU.

Okej, kan vara så att det skiljer mellan WKM och Naza då.

remsan
2013-02-18, 15:55
Glöm ej att posta en bild med konstruktionen :) Det är alltid kul att se andras farkoster.


Just, jag har ett vred för pitchen, det stämmer.

Monterade ändtyckena för GPS-pinnen med dubbelhäftande och satte krympslang mellan pinnen och ändstyckena. Sitter hårt men går att justera om man vrider ordentligt. Verkar funka som tänkt.

Propellerriktning har jag dubbelkollat på alla möjliga sätt och även riktningarna på staplarna (plus kalibreringen på utslagen) så det borde funka som det ska.... (Famous last words)
har inga illusioner om att flyga nåt annat än Atti läget. Skall ju ha den för fotografering/filmning så Manuella läget kommer nog inte få mycket motion.

kommer nog börja med take-off/landing övningar ett bra tag först innan jag börjar labba alltför mycket med busflygning. ;)

Foto
2013-05-04, 17:22
Äntligen flugit lite, har ju varit storm konstant sen ja köpte... :/
Första maj skedde det, allt gick som förväntat. Svarade på kontroller som den skall och allt sånt. GPS läget låste inte position men jag antar att det berodde på kallstarten av GPS-modulen, brukar ta låååång tid första gången.
blev lite byigt och flera kastvindar gjorde att jag satte ner den lite hårt en gång men inget farligt.
Får köra mer så kontrollerna kommer mer naturligt också.

Decrypt
2013-05-05, 22:30
Hej

Underbar tråd för oss som nyss köpt 500Xt.

Jag blev själv ägare till ett kit i april och har haft lite strul med GPS så det blev service av Naza och GPS uppgraderingen.

Min fråga är när ni kopplat in ESC till Naza har ni (som använder Gaui 18A ESC) kopplat bort den röda sladden?

Jag är helt grön på detta så kan vara en självklar fråga.

Mvh


Thomas

Håller till i Partille

SteffeB
2013-05-05, 22:33
Den röda sladden behöver du inte koppla ur. Det kan vara så på andra styrsystem, men inte på Naza.

Decrypt
2013-05-05, 22:47
Tackar..

Detta var en av de förslag som fanns till varför GPS inte fungerade och blev varm.