handdator

Visa fullständig version : smältlim i fartreglage?



lekman
2012-07-18, 18:27
Hej
Håller på att konvertera en TwinStar till sjöflyg och är lite orolig för dethär med blötan. Är det OK att fylla öppningarn i fartreglagen med smältlim, även om man når fram till div elektronik, kretskort mm.?
Är smältlimmet ett tillräckligt bra dielektrikum för att vara med inne i fartreglaget utan problem?

/Lars

NickeL
2012-07-18, 19:36
Jag brukar täta fartreglage med smältlim.
funkar fint.
bara man inte limmar över (eventuella) kylflänsar mm...

/Nicke

numnutchris
2012-07-18, 20:09
Jag har smältlim på div flygelektronik utan att det varit problem, tex gyrostöd på äldre KK korten, men blir fundersam på om det är så bra att ha i fartreglage - det blir liksom varmt där och smältlimmet typ smälter väl igen?

Har för lite erfarenhet för att ge råd egentligen, mina sjöflyg har fått elektronikfett/vaselin i stället, där det är öppet för kablar i reglage. När vi körde bil funkade det bra fylla mottagaren med dito, men ev. rengöring när man tog ut/flyttade mottagaren var lite blaskigt mha tryckluft...

(och det finns ju nån slags gummimassa man kan pensla på för att vattentäta, men hittar ingen produktlänk just nu)

lekman
2012-07-19, 06:05
Elektronikfett... som alltså är tillräckligt isolerande för att vara i kontakt med elektroniken. Skulle man kunna fylla HELA motagaren? En mottagare är ju en ganska otät historia o även om man inte menar att dränka hela härligheten, så vet man ju aldrig...

Michael
2012-07-19, 10:07
Frågan är om det överhuvudtaget behövs.
Jag sjöflyger ganska mycket med min FunCub och den håller sig helt torr invärtes.
Jag misstänker att även TwinStar är en ganska bra maskin därvidlag.

lekman
2012-07-19, 10:30
Iomed konverteringen så stängs luftkyningskanalen av, o det blir mer stiltje inne i kabinen. En anledning till oro att det kommer att kunna bli varmt för fartreglagen. Men jag tänker ha mottagaren ganska långt bak, under vingen, o det vore skönt att kunna glömma underhåll av nån form av instängning i plastpåse. Helt torrt har jag ändå svårt att tro att det kommer att vara, o lite vatten kombinerat med tid ger väl korrosion och problem?
/Lars

numnutchris
2012-07-19, 11:11
Jag har en minimag som det blev så på, fick gå upp en storlek map fartreglage, satt ett Tgy plush 25A som fick bytas till 30A pga värmen trots att setupen låg på max ~22A. Flyger du i saltvatten kan jag tänka det ärgar bättre med tiden. Kör själv bara i småpölar och har fett enl ovan i något flygreglage men skumt nog inte i ett par båtar. De funkar men om de vält för många gånger måste mottagare och/eller reglage ligga öppet o vädra torrt = slutkört för dagen typ. Fartreglage verkar känsligast fö. Blir det vatten så räknar de snabbt fel och motorn hackar el. stannar.

lekman
2012-07-19, 11:39
Jag har kört en Catalina med varierande framgång, ibland har jag lyckats med att få in vatten i landingar men ändå har elektroniken fungerat. Har alltid kunnat få tillbaka den till stranden där jag står o räddningsbåten har bara kunnat avvakta o invänta fisketuren som kommer senare. Kanhända ska jag vara nöjd med att fetta in lite vid kontakterna o köra, glad i hågen..
/Lars

markusb
2012-07-19, 13:05
Köp hem plastidipp och fyll elektroniken med. Flytande eltejp.
Jag gjöt in all elektronik på min lilla slashbil så och efter det körde jag i spöregn och tvättade sedan av den i duschen.

Se till att få bort alla luftbubblor i plastidipen så går det bra.

numnutchris
2012-07-19, 13:49
Köp hem plastidipp och fyll elektroniken med.
---


Det var så det hette, har du nån "bra" länk - såg det sist man shoppade på Lindinger men hittar inte kletmassan längre. Däremot fanns alternativet(?) :

http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1743&products_id=59785

markusb
2012-07-19, 14:10
Kolla elfa, conrad och farnell. Annars ebay, där har jag köpt.

MrOvanhill
2012-07-19, 15:49
Eller på http://www.britalianracing.se/

markusb
2012-07-19, 18:45
Oj, dyrt här hemma...

Här har du för 160 spänn inkl frakten hem till dörren.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360466787159

lekman
2012-07-19, 19:38
Ja, det här verkar ju va en bra lösning. Måste man sen byta nåt servo så får man väl skarva kablarna istället för att ge sej på förslutningen.
Tack för hjälpen,. Nu ska jag väl ändå försöka att undvika göra en u-båt av den.!

/Lars

markusb
2012-07-19, 21:20
Första penslingen plastidip kan du spä med lacknafta så flyter den in och fyller bättre, mindre risk för luftbubblor som kan vara en kanal för fukt/kondens framöver.

Pelleflygare
2012-07-23, 11:06
Har varierande erfarenheter av sjöflyg men GP Seawind som tar på sig rätt mycket vatten (salt) Har tätat fartreglaget med vanlig badrumssilikon. Sprayar servokontakter och mottagare med CRC Electronic Cleaner före och efter flygning. Största problemet är oxid på kontakter tillservo och batteri. Har kraschat ordentligt några gånger pga av störningar på skevservo relaterat till oxid på kontakter. Dock har elektroniken överlevt efter en rejäl tvätt med Electronic Cleaner - har även kört med apoteks bensin. Nu måste jag pröva plastdip - sen blir det en kärra som ät torrare.

PS. Har sett en konverterings satts till Twin Star med vattenskydd för fartreglage. DS

PS. har sett

lekman
2012-07-23, 20:48
Min ombyggnadssats innehåller skydd för motorgondolerna, men jag har redan dragit in fartreglagen till kabinen på planet o som sagt beroende på hur bra flygningen går kan man ju få in olika mycket vatten där. Denna kommer att få plastidip på hela mottagaren (strippad på skalet) medan Catalinan bara fått lite elfettklet på kontakterna. Den hade iof en motorstörning vid senaste flygningen, i starten som missade den på en motor ett tag. Det var innan jag fettade in kontakterna (o y-sladden) . Det är fint Värmländskt sjövtten, inge salt. Borde fungera.

Kul med sjöflyg, ytterligare en dimension att inte bara kunna rusa ut efter ett kraschat plan...., när det nu blir...

/Lars

Pelleflygare
2012-07-24, 13:39
Låter klokt - ska säkra min mottagare på Seawinden med plastdip. Har en Icon 5 som ska premiärflygas - den har en mycket bättre lösning för sjöflyg med hög placering av mottagare och fartreglage - säkrar den med elektronik spray.

tomasstrom
2012-07-24, 19:57
Det fungerar bra med kretskortslack också om du inte ska leka u-båt :) Eller ja... det funkar nog då med om det är bra lackerat.

lekman
2012-07-26, 21:27
Hej
Har just skalat av original ytterhölje på ett fartreglage o penslat på plastidip. När jag kom till andra sidan av kretskortet så insåg jag att det var omöjligt att undvika luftbubblor, tvärtom, det sitter en stor aluminiumplåt som värmeledare som täcker stora delar av kortet , med följden att det blir en stoor luftbubbla där, Frågan är väl hur detta kommer att funka?
/Lars