handdator

Visa fullständig version : OSD med RTH?



Timtimtim
2012-07-22, 16:00
Söker tips på OSD med RTH för cirkus 100-150USD?

Tack.

Boopidoo
2012-07-22, 19:14
Tror att du måste dubbla kostnaden för ett vettigt OSD-system med RTH.

Timtimtim
2012-07-22, 19:26
Vilket är vettigt då? såg tex Cyclops Nova för 120USD

Boopidoo
2012-07-23, 10:49
Men den använder väl sig av IR-sensorer. Jag tycker att det verkar onödigt krångligt i jämförelse med IMU som finns inbyggda i RVOSD alternativt ET OSD Pro + Guardian.

Men jag tycker givetvis, som jag sa, att RVOSD är mycket vettigt. Jag är mycket nöjd med de jag har och har investerat i ett antal RVOSD. En smidig grej är ju att det går att köpa äldre varianter av RVOSD G2-G4 och enkelt uppgradera till RVOSD G5.

Timtimtim
2012-07-23, 13:48
Men den använder väl sig av IR-sensorer. Jag tycker att det verkar onödigt krångligt i jämförelse med IMU som finns inbyggda i RVOSD alternativt ET OSD Pro + Guardian.

Men jag tycker givetvis, som jag sa, att RVOSD är mycket vettigt. Jag är mycket nöjd med de jag har och har investerat i ett antal RVOSD. En smidig grej är ju att det går att köpa äldre varianter av RVOSD G2-G4 och enkelt uppgradera till RVOSD G5.

Verkar inte finnas någon RVOSD G2-G4 på marknaden dock. så blir väl till att beställa ett helt nytt isåfal.. Är IR-sensorer krångliga tycker du?

kajakmannen
2012-07-23, 13:50
Onödigt med extra sladdar komponenter som krävs för IR sensorn om det redan finns i OSDn

MVH / KAjaken

Timtimtim
2012-07-23, 16:03
Läste någonstanns att IR-sensorer inte funkar om det inte är solsken?

Någon som testat denna?

http://www.skylarkfpv.com/store/index.php?route=product/product&product_id=87

kajakmannen
2012-07-23, 16:13
Jag kör precis som Boopidoo med RVOSD G5 och har 3 st som jag använder. De funkar klockrent och har en massa bra funktioner. Det var en liten tröskel att ta sig över i början men det gick snabbt och nu funkar den kanonbra.

Körde lite Eagle tree förut och den tyckte jag var krångligare och sämre än RVSODn.


MVH / Kajaken

Timtimtim
2012-07-23, 18:19
Det verkar som att Rangevideo har slutat sälja uppgraderingspaketet till den senaste versionen av RVOSD

Boopidoo
2012-07-23, 18:29
Hmm, konstigt.

Du kan ju skriv och fråga på deras forum: http://rangevideo.com/forum/forumdisplay.php?3-RVOSD-FPV

Eller testa i den här tråden på RCG: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1457930

EDIT: Det verkar som om den nya v5.1 inte är kompatibel hårdvarumässigt med tidigare versioner. De förra IMU finns inte längre att få tag på och de nya har flyttats till huvudkortet från grafikkortet. Detta innebär två saker, dels så finns ju inte längre uppgraderingskortet pga att en del delar inte finns att tillgå längre. Sedan så går det heller inte att uppgradera från tidiga versioner till v5.1 pga att de har flytta omkring lite kretsar. Se den här posten: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=22140369&postcount=2081

Boopidoo
2012-07-23, 18:37
Men jag har iofs en äldre RVOSD som är uppgraderad till v5.06 som jag skulle kunna sälja om du är intresserad? Skicka ett PM i så fall, alternativt e-post till simon.hedstrom AT gmail.com

Timtimtim
2012-07-23, 22:23
Hur funkar det med RTH med rvosd? Är det bara riktningen den följer hem eller det höjd också?

Boopidoo
2012-07-23, 22:56
Man ställer in vilken höjd den ska flyga hem på, är den för högt så sjunker den och för lågt så stiger den. Men man måste ställa in den lite, i nedanstående video så aktiverar jag manuellt RTH i början och slutet av filmen. Men då jag har lite för svag motor och lite för lågt inställt throttle så klarar den inte av att stiga. Men det går att fixa med inställningarna.


http://www.youtube.com/watch?v=MHDk25_rV_g

Förresten, har du flygit FPV ännu utan OSD?

Timtimtim
2012-07-23, 23:58
Man ställer in vilken höjd den ska flyga hem på, är den för högt så sjunker den och för lågt så stiger den. Men man måste ställa in den lite, i nedanstående video så aktiverar jag manuellt RTH i början och slutet av filmen. Men då jag har lite för svag motor och lite för lågt inställt throttle så klarar den inte av att stiga. Men det går att fixa med inställningarna.


http://www.youtube.com/watch?v=MHDk25_rV_g

Förresten, har du flygit FPV ännu utan OSD?


Okej fint! Ja det har jag, runt 10timmar är det nog nu, väntar dock på lite grejjor för att få igång planet igen.
Hur agerar rvosd om videolänken tappas, aktiveras RTH då också eller är det bara för radiolänken? Vad har du för servon till din pan/tilt?

Boopidoo
2012-07-24, 13:34
Ja om man har aktiverat autopiloten och alla inställningar avseende failsafe etc så aktiveras RTH och modellen flyger tillbaka.

Boopidoo
2012-07-24, 15:31
Se i den här videon (ca 4:10) då RSSI dyker till 0%, failsafe går in och RTH aktiveras.


http://www.youtube.com/watch?v=2tFymwvJrP0&list=UU7TFHfjozQlYPM

Timtimtim
2012-07-24, 17:05
Jo men gäller det både om videolänken försvinner eller är det bara radiolänken?

Impulze
2012-07-24, 18:04
Om videobilden försvinner så stäng av sändaren så kommer den ju hem, blir knepigt flyga utan videobild :)

//Matte

Boopidoo
2012-07-24, 19:35
Endast radiolänken, svårt för OSDn att veta om videolänkens kvalitet. Men blir det för brusigt är det ju bara att aktivera RTH manuellt, alternativt stänga av sändaren som Impulze sa.

Timtimtim
2012-07-24, 21:18
Okej var så jag tänkte också :) du kör med frsky och turnigy 9x va? vad har du för räckvidd med orignal antenner?

Boopidoo
2012-07-24, 21:54
I den ugglanmodell som flyger i de filmer jag har visat har jag FrSky och flög då med min Futaba 12FG. Nu flyger jag den med Turnigy 9X och standardantenner. Jag har även flygit med den patch-antenn som rangevideo säljer men jag måste ha förlagt den för jag hittar den inte. :(

Räckvidd för FrSky med standardantenn är mellan 0,3-1,5km. Jag flyger alltså helst inte FrSky utan fungerande RTH.

Timtimtim
2012-07-24, 21:58
I den ugglanmodell som flyger i de filmer jag har visat har jag FrSky och flög då med min Futaba 12FG. Nu flyger jag den med Turnigy 9X och standardantenner. Jag har även flygit med den patch-antenn som rangevideo säljer men jag måste ha förlagt den för jag hittar den inte. :(

Räckvidd för FrSky med standardantenn är mellan 0,3-1,5km. Jag flyger alltså helst inte FrSky utan fungerande RTH.

Okej okej! du har inte testat wifi-boostern som rangevideo säljer? 1W effekt.

Boopidoo
2012-07-24, 22:13
Jag har den men inte testat. Vill jag flyga långt så använder jag TSLRS istället.

Timtimtim
2012-07-25, 00:14
Okej vad kostar ett sådant system? Såg i någon av dina filmer att höjden visade -25 osv när du stod och höll planet ovanför marken, blir det inte bättre än så?

Boopidoo
2012-07-25, 08:53
De är ganska dyra men mycket bra, kolla priser på: www.tslrs.com

Höjden blir bättre om man låter kortet komma igång riktigt och sedan återstartar det, men det orkar jag sällan med. Höjd visas antingen med GPS eller barometrisk höjdmätare eller båda, ingen av dem är perfekta men eftersom man kan se båda samtidigt så brukar jag sälan bry mig om att starta om för bättre nogrannhet.

Timtimtim
2012-07-25, 15:26
Vad är det man ska ha då?

Impulze
2012-07-25, 17:58
sändare v6 och sen dom mottagare man vill ha. Den billigare mottagaren utan diversitet har man flygit 10km med 0.5W uteffekt. Så det är bra prestanda även på den lilla om man klarar sig med färre kanaler.

//Matte

Timtimtim
2012-07-25, 19:49
Vad behövs mer till RVOSD för att få den igång förutom vibrationsdämparen?

Boopidoo
2012-07-25, 22:05
Om man kör med PPM-sum så tror jag att även den lilla har 12 kanaler, det går iaf att löda på extra servokontakter för kanal 9,10,11,12. Rangevideo säljer också TSLRS och de har ett paket inkl sändare och mottagare: http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=62&products_id=290&zenid=64278f1a6ff1a99cd79ae3cb93b5b314

Det krävs inget mer än att koppla in videosändare, kamera, rc mottagare och servon. Resten följer med i "paketet". Om man vill kunna uppdatera firmware etc så kan man behöva en PICkit programmerare, finns också på rangevideo.com.

Vibrationsdämparen behövs inte alltid men den fungerar bra och var mitt första försök att designa saker för plastgjutning (fick dock experthjälp). :)

Timtimtim
2012-07-25, 22:21
Okej! men har rangevideo.com inga färdiga kablar? använder du kontakter för att koppla in kamera? eller lödar du dem direkt på kretskortet?

Boopidoo
2012-07-25, 22:38
Jo, det följer med kablar. Läs produktbeskrivningen på rangevideo.com.

Men jag vet inte exakt vad du har för utrustning så det är ju svårt att veta om du behöver löda egna kablar eller ej. Men det gör väl inget, inom FPV är ju byggandet av egna kablar i stort sett obligatoriskt. Jag gör nästan alltid egna kablar även om det ingår, då vet jag att de blir rätt längd och med den kontakt jag vill ha etc.

Timtimtim
2012-07-26, 16:35
Vet du om rvosd med dämpare får plats i en bixler?

Boopidoo
2012-07-26, 17:34
Ingen aning men måtten finns ju på rangevideo.com. Skär ut en kartongbit med de måtten och testmontera.

Timtimtim
2012-07-26, 20:12
Testade med måtten 6x7cm, funkar nog annars får jag väl skära lite i materialet.

Timtimtim
2012-07-27, 10:02
Då var det beställt iallfall :)

kajakmannen
2012-07-28, 11:00
OM det var en RVOSD du köpt så kommer du inte bli missnöjd iallafall :) Jag är mycket nöjd med mina 3 st. Hojta till om du vill ha tips eller svar på frågor då du skall drifta :)

MVH / Kajaken

Timtimtim
2012-07-28, 12:02
Det är en RVOSD ja :) Funkar det med vanlig servokabel samt servo kontakt tex mellan kamera-osd, vtx-osd?

Boopidoo
2012-07-28, 20:14
Jepp, anslutningarna till RVOSD är standard servokontakter.

Timtimtim
2012-07-28, 20:18
Gött! hur är det med LC filter sen när jag ska koppla allt? behövs det eller? ska ju köra med ett batteri tror jag..

Impulze
2012-07-28, 20:35
använder du bara ett batteri i kärran så ska du sätta LC-filter.

//Matte

Timtimtim
2012-07-28, 20:40
Jo men ska ju ha rvosd också, har för mig jag läste att den hade inbyggda fiter.

Impulze
2012-07-28, 20:49
aha...men koppla in och testa, får du problem med video:n så vet du :)

//Matte

Timtimtim
2012-07-28, 20:52
Får testa när jag får sakerna, är riktigt sugen! Väntar på 6 paket varav 2 är i Stockholm :)

Boopidoo
2012-07-28, 22:43
Med RVOSD så behövs sällan LC-filter då den har rätt så bra inbyggda filter.

Timtimtim
2012-07-29, 18:32
Okej! du använder inget med din setup eller?

Boopidoo
2012-07-29, 19:45
Nope, inga filter. :)

Timtimtim
2012-08-03, 20:37
Har fått grejjorna nu :) plasten som sitter runt osd:n, ska den tas bort eller är det en skyddsplast? sen har jag ju en V8R7SP, hur funkar det att koppla in denna? läste något om att det bara räckte med 1 kabel osv?

Timtimtim
2012-08-04, 21:55
Har nu kopplat en PPM kabel till RVOSD och kalibrerat och kört inställningarna men får inte autopiloten att fungera, rvosd tar liksom inte över, vad har jag missat?

Boopidoo
2012-08-05, 17:39
Har du läst manualen?

Man behöver aktivera autopiloten i inställningarna.

Timtimtim
2012-08-05, 17:51
Har läst den men strulade lite, hade missat kablaget. har nu kopplat alla servon från planet direkt till RVOSD och sen har jag bara 1 kabel mellan RVOSD->Mottagaren via PPM, det är så det ska vara va?

Impulze
2012-08-05, 20:17
Det låter ju rimligt..

//Matte

Timtimtim
2012-08-05, 20:24
Hur viktigt är det att osdn ligger horisontellt i planet? Det är ju nästan omöjligt att få det exakt

Impulze
2012-08-06, 08:41
Du får försöka montera det så gott det går, viktigast är väl rätt sida uppåt och rätt orientering. Sen så verkar det viktigt att försöka få den så vibrationsfri som möjligt. Tvärkollade i manualen, har ju ingen själv :)

//Matte

Boopidoo
2012-08-07, 08:54
Försök att placera den så gott det går. Det viktigaste är att den ligger horisontellt när planet flyger i planflykt. Exempelvis i min Ugglan som flyger med rätt så hög anfallsvinkel så hade jag initialt lite problem då RVOSDn är placerad plant i modellen när den ligger på marken. För att lösa detta kan man antingen placera RVOSDn så att den ligger plant vid planflykt, dvs motsatt anfallsvinkel eller genom att ställa in neutral AHI i inställningarna. Detta görs antingen i luften när du flyger planflykt eller kanske bättre på marken genom att höja nosen.

Jepp det är viktigt med vibrationerna. En del verkar klara sig nästan helt utan dämpare medan andra inte ens lyckas med RV vibrationsfäste.

Timtimtim
2012-08-07, 11:51
Jag får testa mig fram, skippar iallfall vibrationsdämparen från Rangevideo då den knappt får plats, går det att använda en tvättsvamp eller liknande för att dämpa vibrationerna? och så väntar jag ju på mottagaren :) utan den så funkar ju ingenting hehe. Tänkte lite på startproceduren, lägger jag planet på marken hyffsat rakt och sen väntar tills den ställt in "hem" och efter det går jag in i menyn och väljer neutral AHI?

Boopidoo
2012-08-07, 14:14
Ja, en tvättsvamp går nog alldeles utmärkt.

Neutral AHI ska du endast behöva göra en gång, inte varje gång du flyger. Startproceduren är väl någonting som nedan:


Starta RC-sändare
Starta RVOSD (rör ej planet mellan steg 2-7)
RVOSD sensorerna kalibreras
RVOSD GPS letar efter satelliter
En hemposition fastställs "Setting Home" detta kan ta en stund särskilt om GPSen störs av ex 1.3GHz VTx.
För bästa resultat kan man efter detta starta om RVOSD genom att välja "Restart OSD".
Nu kan du flyga!

Timtimtim
2012-08-07, 14:47
Tack! så jag ställer in den när planet ligger rätt både horisontellt och vertikalt och därefter sparar jag inställningarna?

Boopidoo
2012-08-09, 13:41
Vertikalt spelar ingen roll. :)

Jag tror att vi pratar olika saker. För att starta en vanlig flygning så är det enligt steg 1-7 som jag skrev. För det så behöver inte modellen vara helt horisontellt, men det kanske underlättar. När jag startar så vilar ofta modellen på ena vingen.

Men för att ställa in AHI så måste modellen stå horisontellt och med sådan anfallsvinkel som krävs för normal flygning i planflykt. Men de flesta modellerna flyger nog sällan med så mycket anfallsvinkel vid planflykt, där räcker det med att man ser till att vingarna är horisontella.

Man kan, mig veterligen, ställa in hur RVOSDn är placerad både i roll- och tippled. Eventuellt går det även att ställa in girled men jag är osäker. Detta står dock i instruktionerna, kolla vad som står för de olika menyvalen så löser det sig.

Timtimtim
2012-08-09, 16:42
Okej då är jag med :) har fått mottagaren nu och har kopplat en kabel för RSSI (Från kanal 7 till aileron digital rssi output på RVOSD) och en kabel för PPM (Från kanal 8 till Elevator combined ppm1 input på RVOSD), men får inte rssi att funka. hur ska det kopplas? sen när jag går in i PPM config så piper det från mitt ESC, ska det göra de?

Boopidoo
2012-08-09, 17:53
Har du allokerat kanalerna korrekt i PPM-setup? Det är ju enkelt att kolla genom att röra på spalarna/brytare/pottar och se vilka värden som ändras. Jag kommer inte ihåg om motorn låter vid PPM-setup.

Ang RSSI så borde det fungera automatiskt om du kopplat rätt. Du måste ju även ställa in korrekt RSSI på RVOSDn, tror att det var Packet1.

Timtimtim
2012-08-09, 17:57
Det piper bara när jag är i PPM-setup sen försvinner det ju. jag har packet1 inställt men får 0 signal, är det kopplat rätt från Från kanal 7 på motagaren till aileron input/ digital rssi output på RVOSD? sen har jag tagit bort den röda servokabeln kör bara med svart och gul, är detta korrekt?

Timtimtim
2012-08-09, 18:08
Jahopp nu verkar det fungera men hur aktiverar jag så att RTH aktiveras när jag tappar RSSI? för de verkar inte funka nu.

Boopidoo
2012-08-09, 21:32
Man aktiverar autopilot i inställningarna. Detta står i instruktionerna: http://rangevideo.com/forum/showthread.php?1530-RVOSD-G5-instructions-(work-in-progress-). Det finns ju även en PDF-manual som jag tycker är jättebra om man vill skriva ut den men instruktionerna på forumet uppdateras oftare.

Menyvalet heter "Enable autopilot" välj "Yes - RTH".

Timtimtim
2012-08-10, 02:05
Har aktiverat men det funkar fortfarande inte. Vad har jag missat?

Boopidoo
2012-08-10, 11:25
Svårt för mig att veta, har du gjort guiden i instruktionerna steg-för-steg? Det underlättar att programmera en brytare som fuskar RVOSD att tro att mottagaren har gått in i FS. Det finns instruktioner steg-för-steg hur man gör detta. Efter det kan du kontrollera RTH genom en brytare, hur smidigt som helst.

Timtimtim
2012-08-10, 11:39
Rth fungerar fint när jag aktiverar det autmatiskt via 3-vägs switxhen men det aktiveras inte när rssi är 0. Vad exakt är R/C link lost detection? Och vad ska jag ha på Fs detect, finns ju både under normal range och över normal range, fattar inte det steget. Var hittar jag guiden för det?

Boopidoo
2012-08-10, 11:43
Ok, då beror det nog på att du inte har ställt in korrekt FS på din mottagare. Kolla nedan, saxat från instruktionerna, se särskilt steg 9 och 10:

6-Start R/C wizard, make sure to follow all instructions. If you miss any step, just finish the wizard and start again.
7-Set the throttle stick position to maximum, set transmitter End point to 110%
8-Store the throttle stick position on the menu item Set throttle FS detect.
9-Set the transmitter End point to 120%
10-Set Failsafe for your receiver outputs
11-Set transmitter end point back to 100%
12-Set OSD fail-safe’s on the menu item Set failsafe.
13-Menu item Enable autopilot to Yes-RTH
14-Change current sensor type if needed, menu item Curr sensor type.
15-Change battery capacity if needed, menu item Set batt capacity.
16-Enter in-flight menu (Autopilot menu), Set neutrals. This should be done after your plane is trimmed. Else make sure this setting is the closest possible to the neutral flight positions.
17-Use the menu item Save configuration to make sure all settings are going to be permanently stored on the OSD memory.

Timtimtim
2012-08-10, 11:49
Löste det. En annan fråga, hur förlänger jag enklast min GPS-kabel?

Boopidoo
2012-08-10, 13:23
Hittar och köper en som är längre
Klipper av och löder på en förlängning
Löd fast en helt ny kabel

Timtimtim
2012-08-10, 13:38
Måste den skärmas eller något? funderar på att sätta dit en cat 5 kabel eller servokabel, vad tycker du?

Boopidoo
2012-08-10, 16:17
Det är nog bra om kabeln inte är så tung. Detta då vibrationer lätt kan överföras till OSDn. Men om du hittar en lätt, flexibel/böjlig och skärmad kabel är nog det det bästa.

Timtimtim
2012-08-10, 19:43
Tack, har monterat allt nu inkl. den nya cat5 kabeln till gps, tänkte på en annan sak också, kör du separat strömförsörjning till mottagaren? jag tänker ifall ESC:n blir överhettad och pajjar... samt går det att se efteråt i datorn var man flygit?

Timtimtim
2012-08-12, 00:51
Hur ställer jag in höjden för rth? Blir snurrig på detta :) om jag tex flyger på 500m höjd och aktiverar rth, går det att ställa in så planet sjunker till typ 50m där det startade?

Boopidoo
2012-08-13, 10:42
Är det inte "CRUISE ALTITUDE" som reglerar höjden (in-flight menu 3/3)?

Boopidoo
2012-08-13, 10:46
Såg just att du hade fått ett kompletterande svar på RCG:

---Infinite altitude
-
- <----- Glide throttle, autopilot trying to keep level, but diving due low throttle setting here.
-
-
---Cruise altitude + Altitude control limit
-
- <----- Cruise throttle, Trying to dive (using elevator) to Cruise altitude
-
---Cruise altitude
-
-
- <----- Cruise throttle, trying to climb (using elevator) to Cruise altitude
-
-
-
--Ground level

Timtimtim
2012-08-13, 11:20
Såg det nu, men varför har man två inställningar för detta? Cruise altitude" och "Altitude control limit"? så om jag är på tex 500m och har Altitude control limit på 200meter och Cruise altitude på 50 så kommer planet att sjunka till 50 meter när det när 200meter eller vad?

Boopidoo
2012-08-13, 15:15
Om du är på 500m med CA=50 och AL=200 så kommer motorn att hålla glide throttle tills du passerar CA+AL=250m.

Mellan 50 till 250m kommer motorn att ha cruise throttle och modellen fortsätter att sjunka mot 50m genom att använda roderutslag.

Om modellen befinner sig under 50m så kommer motorn att ha cruise throttle och försöka stiga genom att använda roderutslag.

Timtimtim
2012-08-14, 18:15
Om du är på 500m med CA=50 och AL=200 så kommer motorn att hålla glide throttle tills du passerar CA+AL=250m.

Mellan 50 till 250m kommer motorn att ha cruise throttle och modellen fortsätter att sjunka mot 50m genom att använda roderutslag.

Om modellen befinner sig under 50m så kommer motorn att ha cruise throttle och försöka stiga genom att använda roderutslag.

okej okej! så är planet under 50 så stiger det till 250 meter?

Boopidoo
2012-08-14, 20:54
Nej, om den är under 50m så kommer den med både motor och höjdroder att stiga till 50m.

Timtimtim
2012-08-14, 21:16
Okej då är jag med. nu till failsafe frågan igen, min turnigy 9x funkar ju nu igen efter jag tog bort ett motstånd, jag får inte till att sätta failsafe med er9x. var sätter jag 110% samt 120% i menyn? samt när jag har full gas, och justerar på de små spakarna så ändras inte mS värdet utan det högsta är 2.01..

Boopidoo
2012-08-14, 21:26
Det vktigaste är att FS på RCRx ligger högre än maximalt gaspådrag samt att FS detect på RVOSD ligger någonstans mellan max gas och FS.

flunk
2012-08-14, 21:46
Vet inte hur er9x funkar men på min DX7 satte jag travel adjust på throttlekanalen til 120%, sen bindade jag om mottagaren med spaken i fullgasläge (120%). Efter binding flyttade jag ner travel adjust till 100% igen.
Då blir det så när du kör inställningsguiden att när du stänger av sändaren går mottagarens failsafe upp på 120% på throttle = FS detect på RVOSD.

Timtimtim
2012-08-14, 23:16
Fick det att funka nu men när jag stänger av sändaren och rssi dyker till 0 så aktiveras rth direkt men när jag får tillbaka kontakten så tar det cirka 5sek innan den slår av, varför? Det borde väl slås av direkt vid kontakt igen? Satte Fs detect på 110% sen 120 och tryckte på Fs knappen på mottagaren. Sen undrar jag om man kan begränsa roderutslagen i er9x i en inställning?

Boopidoo
2012-08-15, 07:55
Det kan ju bero på att sändaren har några sekunders start-tid, eller startar din dator omedelbart? :)

Anledningen till att RVOSD FS detect bör ligga något under FS tror jag är att det ska finnas lite marginal så att RTH.

Jag har ställt in både min Futaba 12FG och er9x så att jag inte enbart kan aktivera RTH med en switch utan måste även ge åtminstone halvgas, på så vis känns det säkrare om någon skulle komma åt switchen på mark. Nu var det iofs ett tag sedan jag programmerade min er9x men jag har filen liggandes om det är av intresse?

Jepp, man kan begränsa roderutslagen, både med end points och expo. Kommer inte ihåg tillräckligt för att säga exakt hur och jag har inte sändaren här. Men generellt så tycker jag att programmeringen av er9x känns mycket bra när man gör det med datorn men att programmering på själva radion känns lite knepig.

Timtimtim
2012-08-15, 16:44
Ja den startar direkt :) nej men testade och nu funkar det som det skall, tryckte in rvosdn längre bak men fick lite mer vibrationer då, de ligger nästan i toppen från 0%-100% gas, är det ok eller måste jag ha mindre vibrationer?

Boopidoo
2012-08-15, 18:30
Om den ligger i toppen av vibrationsmätarna så måste du ha bättre dämpning. Försök att få det så att skumplasten runt osdn inte sitter åt så hårt. I min Ugglan så sitter den bara fast nedåt, i alla andra riktningar kan den röra/vibrera fritt.

Timtimtim
2012-08-15, 20:18
Den ligger bara i toppen vid 1.30ms i throttle och då är det Z-axeln som spökar.. det är den som är högst hela tiden, det är i höjd det spökar då eller?

flunk
2012-08-15, 20:28
Z-axeln har jag också trubbel med... Fast RVOSD:n funkar bra ändå men jag skulle ju gärna få ner debugmätarna...
Jag har ju inte någon mottagare med PPM-summa ut, så jag har kopplat varenda kabel in i RVOSD:n, där blir det ju stelt som fanken hur man än gör...
Ska plocka av min spinner, tror den är duktigt obalanserad.

Timtimtim
2012-08-15, 21:15
har nu skärt ut lite i flygplanskroppen på sidorna för att undvika att kablarna ligger mot osdn, vid 1.18mS gas så når z axeln nästan 4:e raden i vibrationsdebugen annars så håller den sig nere vid 2:a och 3:e. får väl testa i luften och se =) något som jag inte riktigt har förstått med set natural ahi, gör ni det i luften eller på backen? hur ställer ni in den?

flunk
2012-08-15, 21:31
Set neutral AHI görs på backen. Planet ska ligga still och horisontellt.
Set neutrals (spakneutral) görs efter intrimning i luften.

Timtimtim
2012-08-15, 22:11
Set neutral AHI görs på backen. Planet ska ligga still och horisontellt.
Set neutrals (spakneutral) görs efter intrimning i luften.

Hur menar du med intrimming? set neutrals? är inte det när alla är centrerat?

flunk
2012-08-15, 22:23
Jo, men väl uppe så kanske du trimmar med nåt klick på spaktrimmen på sändaren. För att få helt neutral osd måste du ju då kalibrera om neutral.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Timtimtim
2012-08-15, 23:31
Behövs det då? Fick du det att funka med wps? :)

flunk
2012-08-16, 07:38
Behövs det då? Fick du det att funka med wps? :)

Har faktiskt inte testat wps än... :-)
Kanske skulle testa i helgen, blir det fint väder tänkte jag testa ett nytt ställe att flyga på. Eventuellt får jag lite nya passagerare då. Har en åskådarmonitor på markstationen...
När du går in i in flight menu så ställer autopiloten roderytorna i neutralläge, så det är bra om planet flyger så rakt som möjligt då.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Timtimtim
2012-08-16, 18:52
Låter bra! Vad är det för monitor och var flyger du?

Timtimtim
2012-08-19, 21:23
Boopidoo, fick du ordning på din svängradie? ja, så att modellen gör en skarpare sväng med rätt RTH loiter radius? tycker modellen flyger runt för mycket och håller sig inte inom området.

Boopidoo
2012-08-20, 08:35
Nja, jag har inte hunnit testa ännu, får väl se när jag får tid till det. Däremot så har Alejandro svarat hur man kan gå tillväga och lite hur OSDn tänker avseende de inlagda parametrarna. Jag har sorterat Alex svar i ordning så att man kan göra dem steg-för-steg.


Stabilization roll(pitch) gain and Max roll(pitch) angle is all you need to tweak if you feel lazy. The defaults work for most airplanes but this two menus need to be adjusted on the less aerodynamic models with low surface control authority. The other gains are there for those on the quest for excellence. You can ignore them if you want, like most people do.

You have to start by increasing the stabilization proportional gains, get them up until the associated axis start to oscillate, then get them down again like 5 points past the no oscillation point. Then follow the suggestions here: http://rangevideo.com/forum/showthread.php?2544-Tighter-turn-radius Do all tests at enough altitude so you can get manual control back on case anything goes wrong. A low value on the loiter radius does not cause any problem, just that the autopilot cant keep the radius and will make close to figure eight patterns instead.

Start with defaults, then you can check whats the effect by increasing it 5 points at a time. Increase heading proportional gain until you see the turn gets tighter, or until it does not has any more effect. Then increase the limit and proportional gains alternating.

The algorithm is:


Calculate the heading error = Actual heading - desired heading. Heading error is limited by Heading limit
Heading error * proportional gain = desired angle. Desired angle is limited by Max roll angle
Servo movement = (desired angle - actual angle) * Stabilization roll gain. Servo movement limited by internal servo limits, set when you run the wizard.

flunk
2012-08-20, 09:25
Låter bra! Vad är det för monitor och var flyger du?

Har en liten LCD som spotter och övriga kan flyga med i.
Bor utanför Uppsala så det blir runt ikring där som jag flyger.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-08-20, 09:43
@flunk
Om du inte redan är med i RFK Fyris så kan jag rekommendera den klubben. Mycket bra fält och trevligt folk! :)

Timtimtim
2012-10-28, 18:46
Har en liten LCD som spotter och övriga kan flyga med i.
Bor utanför Uppsala så det blir runt ikring där som jag flyger.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Köpt ifrån ebay? länk?





Tänkte höra med dig angående FRSKY, hur ofta får du FS inom 300meter avstånd? idag testkörde jag igen, efter jag flyttat så mottagaren är cirka 40cm ifrån både vtx samt kamera och kom inte längre än 400meter innan RTH. skumt som tusan har nu inhandlat ett lågpassfilter så ska se om det blir skillnad med detta.. använder du det? och hur långt avstånd har du mellan komponenterna? sitter med beställningsidan för ett UHF system hehe,,.

flunk
2012-10-28, 19:02
Köpt ifrån ebay? länk?



Köpte den för nån hunka när Clas Ohlson reade ut den för några år sedan... På ebay lär det finnas gott om lcd, spelar väl inte så stor roll vad man köper.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

flunk
2012-10-28, 19:04
@flunk
Om du inte redan är med i RFK Fyris så kan jag rekommendera den klubben. Mycket bra fält och trevligt folk! :)

Har varit medlem där och flugit mkt helikopter, dock inte senaste åren.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-10-29, 11:05
Tänkte höra med dig angående FRSKY, hur ofta får du FS inom 300meter avstånd? idag testkörde jag igen, efter jag flyttat så mottagaren är cirka 40cm ifrån både vtx samt kamera och kom inte längre än 400meter innan RTH. skumt som tusan har nu inhandlat ett lågpassfilter så ska se om det blir skillnad med detta.. använder du det? och hur långt avstånd har du mellan komponenterna? sitter med beställningsidan för ett UHF system hehe,,.

Har du någon bild på hur du har installerat komponenterna samt antennerna till FRSky?

Avstånd till videosäändantenn är otroligt viktigt, det lägsta avståndet jag har fått innan FS var ca 70m men då satt 1.3GHz videoisändarantenn och FRSky mottagarantenn bara någon dm från varandra. Det var även utan lågpasfilter. Efter att ha monterat detta samt ökat avståndet mellan antennerna så kan man flyga minst en km.

Alex @ rangevideo har flygit över 80km med FRSky så visst går det att flyga långt. :)

Timtimtim
2012-10-29, 11:22
Jo jag vet, jag flög cirka 1.5km i för några månader sen utan några problem, men tänkte att jag skulle öka avståndet och se om det blev bättre men icke hehe! får se vad som är galet senare idag, kanske har någon av antennerna åkt av eller något. ska se om jag kan fixa en bild. hur är bäst att placera antennerna? dom ligger i kroppen på bixlern nu

Boopidoo
2012-10-29, 12:49
Ett vertikalt-V (vänster) eller Drunken rabbit (höger) är ganska bra placeringar av antenner tycker jag. Har man RVOSD så kan man dessutom installera 2st mottagare och på så vis kunna montera den andra mottagarens antenner för ännu bättre räckvidd.

3316833169

Alex har gjort så och har faktiskt riktade mottagarantenner. Ofta är detta inte så smidigt men med 4st mottagarantenner så går det ganska bra. Men det är ju lite överkurs i min mening. :)

Timtimtim
2012-10-29, 13:25
Får testa det och se om det blir någon skillnad tillsammans med lågpassfiltret också, nu väntas bara ännu en solig dag hehe! hur går det med ditt funjet-projekt?

Boopidoo
2012-10-29, 15:36
Det tragglar vidare, byggde häromkvällen om min Parkmaster 3D för FPV-bruk. Gjorde en tråd om detta, kommer förhoppningsvis bli en rolig buskärra även om den inte är vidare snabb.

Timtimtim
2013-03-21, 16:57
Vad kör ni med för failsafe? +125% eller -125%? finns det någon fördel samt nackdel med vilken man använder?

kajakmannen
2013-03-21, 19:31
kör +125%

Finns vissa som tycker att det känns obekvämt med att failsafe gör att trottel går upp till 125% och hellre vill att den drar ner till -125 men i och med att RVOSDn går in och kapar vid den failsafe signalen så anser iallafall jag att det bara är hjärnspöke att tänka så. Kör på +125% du :)

MVH / Kajaken

kajakmannen
2013-03-21, 19:33
Kom föresten på att om du programerar upp en switch så att du kan få 125% trottel utan att ha tappat signalen (typ om du vill testa RTH utan att gå in i OSD menyn för att ändra autopilot typ) så är det bättre med +125%. Har du -125% så måste du dra ner trotteln först och sedan flippa switchen då den tar bort eller lägger på en viss % på trottelspakens aktuella läge. Bättre att ha +125% så att när du flippar switchen så lägger den på 25% och går in i RTH och när du går tillbaka så hamnar du på full trottel istället för motorn avstängd.

Timtimtim
2013-03-21, 19:42
Ja det låter bätrre med +125%, blir lättare med throttle cut också, om jag har FS på -125% hur fungerar det då med throttle cut egentligen, då borde ju den switchen bli FS istället. Har du den exakt på 125% eller någonstans mittemellan?

kajakmannen
2013-03-21, 23:11
Trottle cut? Kör du Glow Power??

Jag kör med precis 125%

Timtimtim
2013-03-21, 23:19
har lite funderingar bara! får testa lite när jag har tid, kanske lika bra att ta det lite lugnare med planerna så man hinner flyga också:)

flunk
2013-03-22, 09:02
Jag kör failsafe +125%. Som sagt, eftersom rvosd sitter emellan och tar över spelar det ingen roll.
Jag har en spak programmerad som skickar på 125% trottel = return to home.
Dessutom har jag en annan spak programmerad som throttle cut, den håller trottel på 0% och är överordnad rth-spaken så jag inte kan råka få på motorn av misstag på marken.

Timtimtim
2013-05-05, 21:59
Det löste sig fint! nu har jag en annan fråga angående RVOSD om man ska köra 4S batteri och har kamera samt vtx som drivs på 12V så finner jag bara två lösning, antingen använda ett separat 12V batteri och koppla till RVOSD eller använda sig av en regulator, vad är bäst och enklast? finns det vettiga regulators för detta? vill helst slippa pilla med flera olika batterier...

kajakmannen
2013-05-06, 08:32
Se till att dubbelkolla detta men RVOSDn tror jag ger 12 eller 5 volt ut om jumprarna sitt rätt. oavsett om du kör 4s eller inte. Se dock till att dubbelkolla det.

Timtimtim
2013-05-06, 14:20
Vad jag jag kan se enligt manualen så måste man förse 12V via AUX battery ingången med ett separat batteri och flytta en jumper. Verkar inte som att RVOSD omvandlar volten till 12 annars.

Använder ni http://www.rangevideo.com/airspeed-kit.html ?

kajakmannen
2013-05-06, 16:32
Då hade jag fel :(

Boopidoo
2013-05-07, 21:19
Det stämmer som timtimtim skriver, RVOSD omvandlar endast 5V och då om jumprarna står så. 12V är samma sak som batterispänning, dvs det är 12V (ungefär) om man använder 3S. Om man vill använda 12V utrustning (ex kamera och vtx) och har 4S batteri så ska man förse 12V separat till AUX ingången och ställa in detta med jumprarna.

Detta görs antingen med separat batteri, användning av 3S från balansporten på 4S-batteriet eller en regulator. Eftersom det är så lite strömuttag det handlar om så skulle jag ha använt mig av balanskontakten.

Timtimtim
2013-05-07, 21:21
Tack för svar! hur menar du använda 12V från ett 4S batteri? hur får jag det från balanskontakten menar du? Förövrigt nu i efterhand när jag läst igenom hur tråden började så ångrar jag inte ett öre med att jag investerade i en RVOSD istället för någon billigare.

SteffeB
2013-05-08, 04:50
På balanskontakten är trådarna kopplade före, mellan, efter cellerna. På en 4S ack har du då alltså 5 trådar. En tråd på minus, 3 trådar mellan cellerna, en tråd efter. Kopplar du in dig på svart tråd (-) samt den näst sista tråden på ett 4s kommer du få ut "12V"=3S.

Det finns fina balanskontaktsförlängare på HK, de är även smidiga att ha till laddarna så man kan ha acken i ex. lipo-påse. Limma balanskontakterna med lite smältlim, stiften har en tendens att lossna ur kontakten. Limmet blir även en bra dragavlastning.

Obs!!! Mät innan du kopplar så att färgerna stämmer!

mickmick
2013-05-08, 20:35
Den här tråden verkar nu handla mest om RVOSD.....men själv har jag ett problem med att välja utrustning. Så tillbaka till frågan från post nr 1....

Vad finns det för alternativ idag ? (tråden startades ju för ett tag sen)....

Jag tittar just nu på:

Arkbird från: http://www.foxtechfpv.com/arkbird-osd-autopilotnew-gps-p-1009.html

Dragon OSD + GPS från: http://www.dragonlabs.net/site/dragonosdplus

och naturligtvis RVOSD från rangevideo....stor skillnad i pris där mellan dessa två.

Om jag väljer Arkbird istället för RVOSD, vad kommer jag sakna då ? Det är ju svårt för en nybörjare att tänka på allt och ta ett beslut ;)


Kan ArduPilot Mega 2.5 från: http://store.3drobotics.com/products/apm-2-5-kit vara ett alternativ ?

_Nik_
2013-05-11, 01:03
APM2.5 systemet har inget osd system i sig överhuvudtaget utan är mer ett styrsystem för modellen men det finns en bra osd enhet att köpa till som kan kommunicera med det, denna http://store.3drobotics.com/products/apm-minimosd-rev-1-1 och sen köra denna programvara http://code.google.com/p/minimosd-extra/ då har man ett mycket bra system. men det är ju mer än bara osd & rtl man får då utan även olika former av stabiliseringslägen och autonom flygning via waypoints.

/Nik - som kör en apm2.5/minimosd i en fpvraptor...

Timtimtim
2013-05-11, 13:14
På balanskontakten är trådarna kopplade före, mellan, efter cellerna. På en 4S ack har du då alltså 5 trådar. En tråd på minus, 3 trådar mellan cellerna, en tråd efter. Kopplar du in dig på svart tråd (-) samt den näst sista tråden på ett 4s kommer du få ut "12V"=3S.

Det finns fina balanskontaktsförlängare på HK, de är även smidiga att ha till laddarna så man kan ha acken i ex. lipo-påse. Limma balanskontakterna med lite smältlim, stiften har en tendens att lossna ur kontakten. Limmet blir även en bra dragavlastning.

Obs!!! Mät innan du kopplar så att färgerna stämmer!

Tack för svar!

Får jag någon groundloop om jag väljer att ansluta 2 kablar från balanseringskontakten till RVOSDn AUX batteri ingången?

Defuncta
2013-05-12, 13:56
uThere Ruby autopilot verkar ganska intressant...


http://www.youtube.com/watch?v=i6eg_6JIxnk

mickmick
2013-05-12, 16:28
uThere Ruby autopilot verkar ganska intressant...



Ja, verkligen.....fler och fler alternativ dyker upp ;)

Inte lätt att välja för en nybörjare.....och synd att användarna av dessa olika system inte delar med sig av sina erfarenheter i den här tråden....får väl fortsätta googla och kolla andra forum :)

Timtimtim
2013-05-12, 16:35
Kollade faktiskt på Ruby innan jag handlade min RVOSD, dock så verkar det ha stannat lite i utvecklingen av Ruby, har inte hört så mycket om den på ett år nu och sen saknar den väl OSD? (rätta mig om jag har fel)

Defuncta
2013-05-12, 17:08
Kollade faktiskt på Ruby innan jag handlade min RVOSD, dock så verkar det ha stannat lite i utvecklingen av Ruby, har inte hört så mycket om den på ett år nu och sen saknar den väl OSD? (rätta mig om jag har fel)

Japp osd måste man köpa till ruby, men jag tror att jag också ska slå till på en rvosd då jag hört att rth ska fungera mycket bra och säkert. Vilket jag tycker är det viktigaste av allt.

Har just nu en Cyclops nova osd där rth inte ens fungerar över huvudtaget, hatar ir sensorer kommer aldrig skaffa nått liknande. Dock fungerar osd i säg ganska bra med hem position avstånd mm...

Boopidoo
2013-05-12, 19:58
Jag tycker att polska Pitlab OSD verkar mycket intressant. Om jag nu inte hade en drös RVOSD skulle jag vara sugen att testa den.

Defuncta
2013-05-21, 21:40
Vad händer om man flyger med rvosd, så har man ingen eller dårlig gps signal och hamnar i failsafe rth?

Läst om andra rth system som hävdar att de kan vända utan gps mottagning om de hamnar i rth. Med alla solstormar så hade inte det varit helt fel. Jag vet att hamnar man i rth med dji naza och inte har gps lock då är det: "Hej då koptern"...

Timtimtim
2013-05-21, 21:52
Ingen aning vad som händer, dock så tror jag inte GPS-signalen försvinner såvida du inte flyger inomhus tex.. eller när försvann den när du flög med nazan?

Defuncta
2013-05-21, 21:57
Ingen aning vad som händer, dock så tror jag inte GPS-signalen försvinner såvida du inte flyger inomhus tex.. eller när försvann den när du flög med nazan?

Jag flög ute med nazan, den kan bli helt tokig när det är solstormar...

Timtimtim
2013-05-21, 22:02
Hmm ok! är också intresserad av svar på denna fråga, någon som har svaret förutom Alex?

neu
2013-05-22, 00:06
Finns det något sätt att fuska med RVOSD så man får waypoints i sverige? Hade varigt roligt att prova detta


https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=mQBELfcNCYY
(med en som kan ta över och landa planet om något händer)

Timtimtim
2013-05-22, 00:37
Det är redan möjligt att använda detta i senaste firmware.

Boopidoo
2013-05-22, 13:28
RVOSD klarar inte av att flyga tillbaka utan GPS och jag är mycket skeptisk att det finns något system som klarar det. För att lyckas måste systemet då använda sig av tröghetsnavigering och en mycket exakt kompass.

Aktivering av flygning mellan brytpunkter är, mig veterligen, endast möjlig efter uppdatering med FW från RV-forumet.

Defuncta
2013-05-23, 22:19
Förstår inte vad som menas med detta? Läste om hur man får rssi från ezuhf till rvosd.

"Combined PPM means all the Rx channels come down a single signal wire. If you select combined PPM, then the elevator input is the only one you need to connect, as RVOSD will use this input for the combined signals. RVOSD decodes them and allocates to each servo output. You do this during the setup. If you are using elevons or Vtail, dont use any mixing on your RC Tx. During the RVOSD setup you tell the OSD if you are using elevons, and it does the elevon/vtail mixing itself."

Behöver man enbart en servokabel ifrån Uhf mottagaren till rvosd? Verkar invecklat...

Boopidoo
2013-05-24, 08:57
Jepp, och det är tvärtemot invecklat mycket enklare. Det minimerar även risken för vibrationer som kan komma via kablar samt trånga installationer så jag rekommenderar det. Det behövs alltså två kablar, en för PPM-sum och en för RSSI.

Defuncta
2013-05-24, 09:46
Jepp, och det är tvärtemot invecklat mycket enklare. Det minimerar även risken för vibrationer som kan komma via kablar samt trånga installationer så jag rekommenderar det. Det behövs alltså två kablar, en för PPM-sum och en för RSSI.

Låter kanon smidigt, varför är inte det standard ;)

Boopidoo
2013-05-24, 12:22
Det är väl nästan standard, men flesta system klarar PPM-sum eller någon annan variant av summerad signal.

Defuncta
2013-06-08, 14:04
Behöver hjälp med rvosd!

Jag upptäckte att min vtx inte starta när jag hade kopplat allt till min rvosd, jag kontrollerade voltage pinen och den satt på 12v som den skulle. Efter mycket felsökande tog jag fram min mulitmeter och mätte + å - på videoout porten och den visar bara 4,8V så varför levererar den inte 12v? Jag matar allt med ett 3s.

Timtimtim
2013-06-08, 14:51
Kolla så alla jumpers sitter rätt http://www.rangevideo.com/downloads/dl/file/id/4/rvosd_manual.pdf

Defuncta
2013-06-08, 15:04
Kolla så alla jumpers sitter rätt http://www.rangevideo.com/downloads/dl/file/id/4/rvosd_manual.pdf

Har redan kollat detta. Jag satte kamera jumpersen på 5v och videoout jumpersen på 12v sen mätte jag med multimeter. Båda platserna var 4,8V alltså ingen levererar 12v oavset jumper inställning.

Är det nått jag missat?

Timtimtim
2013-06-08, 15:11
Då får du nog kolla över så du verkligen har satt dem rätt

Defuncta
2013-06-08, 15:27
Då får du nog kolla över så du verkligen har satt dem rätt

Jag blir galen, nu har jag ändrat då båda jumpersena står på 12v men ändå får jag bara 5v när jag mäter...
39142

Timtimtim
2013-06-08, 15:42
Konstigt! så här ska de se ut iallfall om du ska ha 12V till VTX och 5V till kamera http://boopidoo.com/fajlz/rc/05-MainbattENABLE_Cam5V_Vtx12V.gif

Defuncta
2013-06-08, 16:30
Konstigt! så här ska de se ut iallfall om du ska ha 12V till VTX och 5V till kamera http://boopidoo.com/fajlz/rc/05-MainbattENABLE_Cam5V_Vtx12V.gif

Såg att jag hade glömt att koppla in voltage sensor :sarcastic: så nu funkar de :)

flunk
2013-06-08, 17:31
Såg att jag hade glömt att koppla in voltage sensor :sarcastic: så nu funkar de :)

:)

Ibland felsöker man "i fel ände"... Då kan man hålla på länge. Bra att det löste sig.

uffe40
2013-06-13, 14:31
Kan man se när man startar rvosd vilken version man har om det är 5.0 eller 5.1 ,vilken är den senaste som är testad?

Boopidoo
2013-06-13, 19:52
När du startar så meddelas firmware version för videoboard samt mainboard. Vad står det där?

uffe40
2013-06-13, 20:04
Kollade det står 5.03

Boopidoo
2013-06-13, 21:11
På vilken, main eller video?

uffe40
2013-06-13, 21:26
Det står
Video 5.03,,,sensor 5.06

Boopidoo
2013-06-13, 21:48
Ok då har du en G5.0: http://www.rangevideo.com/forum/showthread.php?814-Latest-firmare-version-for-your-OSD

Det är även den senaste officiella firmware som finns till den versionen. Det finns en nyare 5.07 men den kräver en lite speciell installation om du inte har gjort det tidigare kanske det är bäst att låta bli, iaf tills du har lärt dig den nuvarande versionen.

Boopidoo
2013-06-17, 07:46
Det finns nu även en nyare firmware för både RVOSD 5.0 och 5.1. Den största skillnaden är att man kan ansluta ett vred som ett extra reglage på AUX2. Med det vredet kan man mycket enklare ändra AP-läge. AUX1 fungerar fortfarande som vanligt.


This is how it works:
-Flash the main board only with this new firmware.
-On the PPM configuration you have to assign a channel to Aux2. This channel should be assigned to a knob on your transmitter.
-PWM values for changing stabilization modes are:
*1.00 - 1.23mS = RTH
*1.23 - 1.35mS = Level plane
*1.35 - 1.47mS = Heading hold
*1.47 - 1.59mS = Position hold
*1.59 - 1.71mS = FBW
*1.71 - 2.00mS = Waypoint sequencer

Det är dock en experimentell version och man måste ha uppdaterat med 5.07 som kräver både uppdatering av grafik/video kort och huvud kort. Lite strul alltså och jag skulle inte rekommendera det till en ny RVOSD-användare.

Defuncta
2013-06-17, 08:54
Det finns nu även en nyare firmware för både RVOSD 5.0 och 5.1. Den största skillnaden är att man kan ansluta ett vred som ett extra reglage på AUX2. Med det vredet kan man mycket enklare ändra AP-läge. AUX1 fungerar fortfarande som vanligt.



Det är dock en experimentell version och man måste ha uppdaterat med 5.07 som kräver både uppdatering av grafik/video kort och huvud kort. Lite strul alltså och jag skulle inte rekommendera det till en ny RVOSD-användare.

Just nu har jag aux på en 3 vägs spak är detta de smidigaste utan att uppdatera fw. Hade varit najs att skillja rth med de andra. Och kan man bara välja en i taget mellan fbw å rth, vill kunna byta med en spak liksom...

Boopidoo
2013-06-17, 10:17
Det är enkelt att göra och det går nog att lösa på flera sätt men jag har gjort det genom att ha en extra brytare och en throttlemix i radion. Den extra brytaren aktiverar mixen som "ökar" throttle till 120% och på så vis lurar RVOSD att RCRx har gått in i FS.

Jag har pga ovan aldrig RTH som valt AP-läge på min tre-lägesbrytare utan använder oftast FBW på den. Jag har testat de flesta men återkommer oftast till FBW. Den är mycket användbar när man vill landa i bökig vind samt vill flyga runt och titta omkring, exempelvis cirkla ovanför något man vill titta på utan att behöva oroa sig för om modellen dyker eller stiger.

Defuncta
2013-06-17, 10:48
Det är enkelt att göra och det går nog att lösa på flera sätt men jag har gjort det genom att ha en extra brytare och en throttlemix i radion. Den extra brytaren aktiverar mixen som "ökar" throttle till 120% och på så vis lurar RVOSD att RCRx har gått in i FS.

Jag har pga ovan aldrig RTH som valt AP-läge på min tre-lägesbrytare utan använder oftast FBW på den. Jag har testat de flesta men återkommer oftast till FBW. Den är mycket användbar när man vill landa i bökig vind samt vill flyga runt och titta omkring, exempelvis cirkla ovanför något man vill titta på utan att behöva oroa sig för om modellen dyker eller stiger.

Det låter bra, ska försöka mig på de med x9r krångel radion... Fbw verkar riktigt kul, om de fungerar bra. Min orange stabilisator ifrån hk var ju lite sådär. Men hoppas att denna funkar bättre ;)

Flahultarn
2013-06-26, 15:36
Den här tråden verkar nu handla mest om RVOSD.....men själv har jag ett problem med att välja utrustning. Så tillbaka till frågan från post nr 1....

Vad finns det för alternativ idag ? (tråden startades ju för ett tag sen)....

Jag tittar just nu på:

Arkbird från: http://www.foxtechfpv.com/arkbird-osd-autopilotnew-gps-p-1009.html

Dragon OSD + GPS från: http://www.dragonlabs.net/site/dragonosdplus

och naturligtvis RVOSD från rangevideo....stor skillnad i pris där mellan dessa två.

Om jag väljer Arkbird istället för RVOSD, vad kommer jag sakna då ? Det är ju svårt för en nybörjare att tänka på allt och ta ett beslut ;)
Så har även jag kommit till steget att leta reda på vilken OSD/Autopilot/RTH mojäng jag ska satsa på. Mycket att välja på är det...

Inga kommentarer/erfarenheter från Arkbird?? Har läst en del på RCGroups men det är så förtvivlat med sidor i den aktuella tråde. Men efter vad jag förstår är den ganska lik RVOSD till ett behagligt pris (i jämförelse). Saknar RSSI info och inte lika anpassningsbar i gränssnittet (om jag har fattat rätt), fungerar ändå så att folk är väldigt nöjda.

Lite sugen att köpa grisen i säcken på vinst och förlust är jag men ska läsa in mig i tråden lite mer först

Någon här som kan sammanfatta sina inhämtade kunskaper hade ju varit mycket trevligt=)

// P

Defuncta
2013-06-26, 17:34
Så har även jag kommit till steget att leta reda på vilken OSD/Autopilot/RTH mojäng jag ska satsa på. Mycket att välja på är det...

Inga kommentarer/erfarenheter från Arkbird?? Har läst en del på RCGroups men det är så förtvivlat med sidor i den aktuella tråde. Men efter vad jag förstår är den ganska lik RVOSD till ett behagligt pris (i jämförelse). Saknar RSSI info och inte lika anpassningsbar i gränssnittet (om jag har fattat rätt), fungerar ändå så att folk är väldigt nöjda.

Lite sugen att köpa grisen i säcken på vinst och förlust är jag men ska läsa in mig i tråden lite mer först

Någon här som kan sammanfatta sina inhämtade kunskaper hade ju varit mycket trevligt=)

// P

Jag köpte från början en billig osd med rth cyclops nova. Men jag fick inte rth fungera, efter ett tag så gick osd:n sönder. Nu har jag köpt en rvosd och jag kommer inte byta märke på många år verkar det som. Är riktigt nöjd med den. Känns lite som att den spelar i en egen division :)

Flahultarn
2013-06-26, 17:49
Jag köpte från början en billig osd med rth cyclops nova. Men jag fick inte rth fungera, efter ett tag så gick osd:n sönder. Nu har jag köpt en rvosd och jag kommer inte byta märke på många år verkar det som. Är riktigt nöjd med den. Känns lite som att den spelar i en egen division :)Jo, att RVOSD är bra är helt klart, grabben satsade på den och är nöjd och det listigaste jag kan göra är kanske att också gå på den och åka snålskjuts på hans lärdomar. Men, om man får nästan samma funktionalitet för en tredjedel av priset… det är ju det som är frågan. Jag brukar ta åsikter i dedikerade trådar med en nypa salt då de brukar vara melm partiska men icke desto mindre verkar de ha fått den att fungera bra (i RCGroupstråden (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1712183&highlight=arkbird)), i princip som en rvosd. Och för två lakan kan man köpa annat =)

Boopidoo
2013-06-26, 18:19
Enligt min mening finns det bara en OSD som spelar i samma liga som RVOSD och det är den polska Pitlab OSD. Den verkar ha trevliga funktioner för markstation etc men priset är minst lika mycket som för RVOSD om inte mer med alla moduler etc och den är fortfarande i utvecklings stadie.

Sedan kommer det nog rätt snart mycket trevliga funktioner med nästa generation RVOSD. Alex testar just nu med att integrera en RF-modul som öppnar en massa nya roliga funktioner och möjligheter. Ingenting är dock klart ännu och det är inte säkert att modulen kommer redan på G6 även om jag hoppas.


Spektrumanalysator
Telemetri modell-markstation
Telemetri modell-modell
RC LRS
Adaptiv effekt som ökar beroende på mottagen signalstyrka


:)

neu
2013-06-26, 18:44
Vad för frekvens kommer den att ligga på?

När man ska starta sin rvosd första gången ska man BARA koppla in kamera/vtx och ström eller man koppla in den i planet? Läste inte manualen så noga och bara koppla in allt men fick ingen bild eller kontroll när jag starta systemet.

Boopidoo
2013-06-27, 08:11
Till att börja med så ligger den mellan 430-460MHz.

Det ska räcka med det du gjorde för att koppla in den men det är lika bra att läsa manualen, det måste du göra ändå senare.

Dubbelkolla att du har kopplat rätt samt att jumper-placeringen är korrekt enligt den spänning som används av kamera och sändare.

Defuncta
2013-06-27, 21:32
Har en fundering ang min rvosd, jag vill att fbw läget ska vara lite mer respons i. Alltså modellen ska ge mer roderutslag. Nu har jag den på default och den svänger men jag måste ta ut svängarna extremt mycket typ som att flyga ett boing 747 :D

neu
2013-06-27, 21:57
Till att börja med så ligger den mellan 430-460MHz.

Det ska räcka med det du gjorde för att koppla in den men det är lika bra att läsa manualen, det måste du göra ändå senare.

Dubbelkolla att du har kopplat rätt samt att jumper-placeringen är korrekt enligt den spänning som används av kamera och sändare.

hmm får hoppas att det inte kommer spöka med 433mhz rc link.

Okej får sätta ihop allt igen och prova med min nya kamera (den gamla var död).

Boopidoo
2013-06-27, 22:09
Om jag förstår Alex rätt så kommer den att vara helt passiv. Detta såvida man inte aktiverar telemetri eller LRS RC. Så oavsett om man redan har LRS på 430-450MHz så kommer man kunna dra nytta av funktionerna.

En ev ball funktion kommer att vara telemetri mellan modellerna. Exempelvis att kunna se var andra modeller befinner sig. :)

Defuncta
2013-06-29, 22:24
Har en fundering ang min rvosd, jag vill att fbw läget ska vara lite mer respons i. Alltså modellen ska ge mer roderutslag. Nu har jag den på default och den svänger men jag måste ta ut svängarna extremt mycket typ som att flyga ett boing 747 :D

Inte någon som vet nått om detta?

Boopidoo
2013-06-29, 23:12
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=25269470&postcount=148

icard10th på RCG verkar ha riktigt bra inställningar på sin RVOSD och RVJET.

uffe40
2013-07-06, 19:44
Lånar tråden,,har lite problem med min rvosd,den hittar satteliter men den räknar inte upp och sätter hem,ska jag låta den stå på ?
MVH Uffe

Timtimtim
2013-07-06, 19:49
Jupp, när texten "Setting Home" försvinner så har den låst position for hem.

uffe40
2013-07-06, 19:53
Den stpd på i ca 20 min men lyckades intesetting home under den tiden

Timtimtim
2013-07-06, 19:56
Då är det antagligen något som stör GPS-modulen, vilket avstånd har den från övrig elektronik på kärran?

uffe40
2013-07-06, 19:58
Har skurit in den i chassiet på vänster sida ,samma som vtx sitter ,ska kanske byta sida på den? Får testa i morrn

Timtimtim
2013-07-06, 20:02
Helt ska du ha minst 50CM mellan, jag har runt 1m och får lock efter någon minut.

metric
2013-07-06, 20:15
Inte någon som vet nått om detta?

Där är ju en inställning hur mycket planet bankar vid skev tror den ligger på 45grader som grundinställning.

uffe40
2013-07-06, 20:16
Tackar för svaren,får flytta på den i morrn
U

Boopidoo
2013-07-07, 15:00
Avseende GPS så kan man även ställa in "min HDOP" vilket bestämmer hur noggrann position som kan accepteras av RVOSD. Jag har ställt upp min till 1.40 och det blir betydligt snabbare låsning.

uffe40
2013-07-07, 15:44
Flyttade fram min gps till nosen och satte den på 1,30 som står i manualen och det blev snabbare
U

Boopidoo
2013-07-07, 18:09
Ju lägre siffra på "min HDOP" desto noggrannare mätning. Så om det tar lång tid kan man testa att höja siffran.

Boopidoo
2013-07-07, 21:25
Vad säkert ni om att vi samlar frågor om RVOSD i en egen tråd? Exempelvis denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/37535-RVOSD-inst%C3%A4llningar-etc?p=317931#post317931