handdator

Visa fullständig version : F4U Corsair - behöver lite hjälp med köp



Nyxen112
2012-07-22, 21:04
Hejsan.
Jag vill köpa ett 4-kanaligt f4u corsair eldrivet flygplan i 0.8-1m storleken. Jag har för cirka 3 år sen flugit ett formosa plan och har sparat elektroniken (planet är trasigt). Jag har 3 hitec microservon, borstad motor och tillhörande motorfäste, 6-kanalig sändare, 6-kanalig mottagare och fartreglage (vet ej ampere) men jag har slarvat bort mitt Li-Po ack.

Så det jag undrar är om någon vet ett bra ARF paket som matchar min beskrivning och där jag kan använda den elektroniken som jag redan äger. Det hade också varit bra med lite tips om vilket li-po ack som passar bra till flygplanet.

Här är en länk till ett paket som jag har spanat lite på, om någon har erfarenhet av detta paketet så får ni gärna dela med er av kunskapen!
http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=161&product_id=1084

Tack på förhand! =)

McRegor
2012-07-22, 21:50
Det enda rådet jag ger rakt av är att du skall byta ut din gamla borstade drivlina till en mycket bättre borstlös. Det kostar inte många kronor idag men är så mycket bättre/trevligare/starkare.
//Roger

pgrts
2012-07-23, 06:36
Utan att ha någon egen erfarenhet av just den Corsair du länkar till så vet jag att det är STOR skillnad att flyga olika versioner som för ögat ser lika ut. En riktigt bra version är Parkzone. Den är stabil i luften och relativt stark jämför med tidigare Art-Tech/GWS som i mitt tycke flög hoppigt och var sköra i bakdelen.

jocke1963
2012-07-23, 09:22
Har 3 kompisar som flyger Parkzone´s Corsair, de är supernöjda.
Här finns den nästan komplett, bara plugga i din mottagare och köpa en/flera ackar, sätt ihop o flyg:

http://www.fullkontroll.se/?ProdID=352084

McRegor
2012-07-23, 09:33
Jag har en Parkzone T-28 - lika nöjd med den. Trots låg inmatad effekt (ca: 200 W) på drygt 900 g flygvikt flyger den ändå lätt och fint - och inga som helst hyss. Så Parkzone verkar veta hur man konstruerar små "skumplastmaskiner"...:)
//Roger

Nyxen112
2012-07-23, 09:59
Det är synd att parkzone planet bara finns i RTF och PNP utförande, men å andra sidan så verkar det ju som att det är ett bra plan. Jag får fundera lite på hur jag ska göra.

Tackar så mycket för hjälpen.

McRegor
2012-07-23, 10:32
Är det "synd" att Parkzone bara finns i t ex RTF ? Det är ju precis vad du behöver eftersom din borstade drivlina inte är något att bygga vidare på. Och den fungerar definitivt inte i Parkzone-kärrorna.
//Roger

Nyxen112
2012-07-23, 10:40
Ja, jag tycker det är synd eftersom jag inte kan använda de servon och mitt fartreglage som jag redan har. Jag trodde att som nybörjare så kan det vara olämpligt att köpa en borstlös motor då planet kanske blir lite mer svårkontrollerat?

McRegor
2012-07-23, 11:03
Småservon kostar inte många kronor idag och speciellt inte om dom redan sitter monterade i en RTF-kärra. Samma gäller fartreglage som också blivit väldigt billiga.
Och en alltför klen motor kan tvärtom göra kärran mera kritisk att flyga vilket sällan är bra för nybörjare. Har du flugit lite tidigare och klarat av starter och landningar bra så skulle t ex den Parkzone T-28 Trojan som jag också flyger antagligen fungera även för dig eftersom den helt saknar olater och är väldigt okritisk att flyga. Kan inte svara på om Parkzones Corsair också fungerar för en relativ nybörjare men det är inte omöjligt.
//Roger

simonarvestrand
2012-07-23, 15:23
Jag är helt färsk på flygplan och fick hem en parkzone wildcat häromdagen, inga problem alls att flyga den , flyger kanon.
har bara flugit ca 20 flighter bixler innan . kan varmt rekomendera deras kärror.