handdator

Visa fullständig version : Kan man flyga 3cells plan med 4celler?



HenrikGG
2012-07-23, 08:43
Hej, ja som rubriken lyder, jag har ett flygplan som är för 3celler, i alla fall är det det jag alltid har kört och rekomenderades när jag köpte det, har dock några 4cells batterier liggandes och behöver lite mer tyngd i planet, funkar det att bara stoppa i dem och köra?

per
2012-07-23, 09:03
Hej, ja som rubriken lyder, jag har ett flygplan som är för 3celler, i alla fall är det det jag alltid har kört och rekomenderades när jag köpte det, har dock några 4cells batterier liggandes och behöver lite mer tyngd i planet, funkar det att bara stoppa i dem och köra?
helst ska man gå ner i propp storlek kolla nätet vad din motor har för rekomanderad propp vid fyrcells.och kolla fartreglaget det brukar stå på reglaget hur många celler reglaget klarar av.mvh per

freddan_6
2012-07-23, 09:15
Effekten ökar cirka med 4/3 * 4/3 = 77% om man bara går upp från 3 till 4 celler. Beroende på vad din setup drar kan du förstöra fartreglage, batteri eller motor. Eller så håller du dig inom ramarna. Kolla med mätverktyg eller en kalkylator vilken ny propeller du måste ha.
R*I=U, R är konstant (i alla fall ganska) det betyder att I måste öka lika med U
P=U*I.

McRegor
2012-07-23, 09:20
Skall du behålla den inmatade effekten så måste du gå ner i proppstorlek. Men som jag sagt många gånger - det går inte att gissa inom elflyget utan man måste mäta så att man verkligen vet. Och givetvis måste fartreglage och motor klara den högre spänningen. Har sen fartreglaget bara en linjär BEC så kan du nog ändå glömma experimentet.
Sen kan man fråga sig varför du behöver mera tyngd i planet. I regel strävar man ju efter så lätt kärra som möjligt för då brukar flygegenskaperna oftast bli bättre.
//Roger

bem
2012-07-23, 09:41
Vad har du för motor (fabrikat, modell) och fartreglage (fabrikat, modell)? Vilken 4 cell LiPo acc (fabrikat, modell) tänker du använda? Vilken propeller avser du använda (fabrikat, diameter x stigning)?

Motorn har en gräns för hur många watt den klarar koninuerligt (och kortvarigt under viss tid) och fartreglaget har en gräns för hur många volt (antal LiPo celler) och amperer det klarar kontinuerligt. Om du håller dig inom de specifikationerna går det bra. Troligen bör du byta till en annan propeller för att få mer optimal prestanda med 4 celler.


Skriv in/välj i ecalc det du har så ser du om du ligger inom rimliga (gröna) värden:
http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc

Eller så provar du och mäter med en "wattmätare" eller tångampermeter så du kan se eller räkna ut watt och ström vid olika trottlelägen upp till fullgas och därmed se om du håller dig inom motorns och fartreglagets specifikationer. Wattmätare kostar några hundringar, tångamperemätare t ex Biltemas kostar ca 450 kr.

Watt = Ström x Volt
3 cell Lipo: 11,1 volt, ca 12,6 volt fulladdat (4.2 volt per cell)
4 cell LiPo: 14,8 volt, ca 16,8 volt fulladdat

/Bo

AmRi
2012-07-23, 10:26
Hej, ja som rubriken lyder, jag har ett flygplan som är för 3celler, i alla fall är det det jag alltid har kört och rekomenderades när jag köpte det, har dock några 4cells batterier liggandes och behöver lite mer tyngd i planet, funkar det att bara stoppa i dem och köra?

Hej
Om vi förutsätter att ditt fartreglage och motorn klarar den högre spänningen och varvtalet kan man byta till en mindre propeller och flyga.
Det finns olika program på nätet såsom Prop Power Calculator, Thrust HP calculator mm för att räkna ut effekten med olika propellerstorlekar beronde på varvtalet. Varvtalet ökar med 4s/3s=1.33 dvs 33%
Om du har ett varvräknare kan du mäta varvet och skriva av storleken på nuvarande propeller.
När man stoppar in nuvarande värdet för varvtal och propellerstorlek i dessa program får du ett effektvärde.
Nu multiplicerar man varvtalskolumnen med 1.33 men "leker" med olika propellerstorlekar tills man får ungefär samma effekt som förut i programmet. Den propeller som ger samma effekt vid 33% högre varvtal borde bli nära rätt.

HenrikGG
2012-07-23, 10:34
Tack för svar,
Tror jag köper några nya batterier med fortfarande 3 celler fast med mer mAh, 3000 istället för 2100mAh.
Anledningen var att jag behöver mer tyngd i framkant eftersom en kamera skall sitta baktill, får bli vikter istället...

MVH
Henrik

HenrikGG
2012-07-23, 10:35
2800mAh menar jag, inte 3000

HenrikGG
2012-07-23, 10:42
Då dök nästa fråga upp, i produktbeskrivningen om planet (Kyosho edge 540 red bull) står det att den körs på 1800-2100mAh, kan man gå upp på 2800mAh???

numnutchris
2012-07-23, 10:47
Du kan sätta i valfritt mAh, bara planet inte blir för tungt eller tyngdpunkten hamnar fel och acket klarar leverera strömmen som drivlinan kräver.

HenrikGG
2012-07-23, 10:52
Okej tack då ökar jag på mAh lite ;)

McRegor
2012-07-23, 10:55
När det gäller en sån kärra så skulle jag helt klart undvika att köra på mer än 3S eftersom original fartreglage inte varit speciellt bra efter de erfarenheter vi haft i min klubb. Måste du sätta kameran längst bak så att du tvingas vikta ner kärran mera framtill ? Hur tung kamera ? Alla gram längst baktill kostar många fler gram framtill...
//Roger

bem
2012-07-23, 11:33
Hej,

Vad har du för kamera som måste sitta långt bak?
Finns ju små nyckelringskameror som nästan inte väger nåt och billiga också - kanske satsa på en sån så slipper du byta acc?

/Bo

HenrikGG
2012-07-23, 19:46
Jag ska ha en gopro, har svårt att tänka mig att det blir bra bild annars... hoppas det funkar =)

McRegor
2012-07-23, 21:37
Om du sätter en relativt tung GoPro längst bak så lär du behöva lasta i rätt mycket fram om du skall behålla balansen. Det bästa tipset är nog tyvärr "tänk om" - annars finns tyvärr risken att du råkar i stora problem och förlorar både kärran och GoPro-kameran. Men förstår fortfarande inte riktigt varför du vill ha kameran längst bak...
Hälsningar
Roger

numnutchris
2012-07-23, 21:50
Håller med, planet är rätt litet och gopro med hus väger 2 hekto, större ack blir la ett hekto till och måste du sänka i vikter så det kommer det märkas i flygegenskaperna. Är du duktig pilot så kommer det nog funka men stallfarten blir hög och du måste flyga med hyfsad fart, samma om landning...

Säjer inte att det inte går förstås, men måste du filma från bak; bättre tex om du kan sätta kameran närmare tyngdpunkten; tex under, vid landstället, typ?

bem
2012-07-23, 22:27
Hej,

Jag skulle nog hänga kameran under planet i linje med tyngdpunkten i så fall. Då behöver du inget större batteri för att justera tyngdpunkten med.
Om du inte redan har en GoPro och det är första försöken med kamera ombord så satsa på en bra nyckelringskamera vetja, den blir så mycket enklare att hantera, låg vikt och kostar inte så mycket. Om du sen vill skaffa en GoPro så fundera på ett större plan till den eftersom kameran väger en del och tar mer plats.

/Bo

McRegor
2012-07-23, 22:38
Två hekto extra i baken lär nog bli mycket mera i ackfacket om det skall balansera ut mervikten bak så lyd Bo's råd.
//Roger

jocke1963
2012-07-24, 19:23
Två hekto extra i baken lär nog bli mycket mera i ackfacket om det skall balansera ut mervikten bak så lyd Bo's råd.
//Roger

Är det inte så att man generellt kan räkna med 5 ggr vikten fram? Då måste han barlasta 1 kg fram..?!

McRegor
2012-07-24, 19:59
Hej Jocke,
Det lär väl vara en rent aritmetisk övning där man får räkna på de olika momentarmarna för att se hur mycket t ex 2 hg "i baken" motsvarar framme i ack-facket. Men helt omöjligt är det ju inte att du kan ha rätt. Men rent praktiskt är det ju bara att sätta fast kameran "i baken" och sen successivt lasta på framtill för att återfå rätt TP. Men det kostar på att öka vikten "i baken" - det är i alla fall säkert.
Hälsningar
Roger