handdator

Visa fullständig version : Motorn funkar ej på parkzone Radian?



Defuncta
2012-07-25, 19:23
Jag försökte installera hk flight stabilization på min radian, men efter ett antal misslyckade försök så har min motor slutat att fungera. Har kopplat tillbaka allt och provat att binda om radion 3-4 ggr men utan framgång.

Servostyrningen fungerar som vanligt men när jag trycker fram gas spaken så är motorn helt död.

Har ni någon aning vad som kan ha hänt och hur jag får igång den igen?
Vet att motorn strulat lite innan då jag har varit tvungen att starta om sändaren för att få igång den.

Mvh Defuncta

jocke1963
2012-07-25, 22:24
Piper det inget om reglaget då du ansluter acken?
Provat att kalibrera om reglaget?
Slå på radion, ge full gas. Anslut acken i planet, vänta till det piper, dra ner gasen till noll, vänta på pip igen.
Prova nu.

Defuncta
2012-07-26, 04:56
Piper det inget om reglaget då du ansluter acken?
Provat att kalibrera om reglaget?
Slå på radion, ge full gas. Anslut acken i planet, vänta till det piper, dra ner gasen till noll, vänta på pip igen.
Prova nu.

Jo det piper när jag ansluter som vanligt bara att gasen verkar död, jag ska prova det du nämner... Om något har gått sönder är de motagaren, sändaren eller fartreglaget tror ni?

Defuncta
2012-07-26, 05:04
Piper det inget om reglaget då du ansluter acken?
Provat att kalibrera om reglaget?
Slå på radion, ge full gas. Anslut acken i planet, vänta till det piper, dra ner gasen till noll, vänta på pip igen.
Prova nu.
Verkar som det bara piper som vanligt när jag provar ovanstående "piiiip pip pip piiip". Reglaget är e-flite 30-amp pro sb...

Med vänlig hälsning, defuncta

freddan_6
2012-07-26, 07:17
Piper det som det inte får signal har du kopplat kabeln mellan fartreglage och mottagare fel, t.ex. åt fel håll eller i fel kanal.

McRegor
2012-07-26, 07:23
Nu vet vi inte vilken radio du har men för bl a Futaba så måste trottelkanalen vara reverserad - annars händer inget.
//Roger

Defuncta
2012-07-26, 08:32
Jag tror de piper som de alltid gjort men inte helt 100... Har en spectrum 5e sändare.. Hur vet man vilket håll kontakten ska vändas i motagren?

Har inte ändrat några inställningar på sändare...

freddan_6
2012-07-26, 08:52
Svart/brun ska vara åt sidan märkt "-", vit/gul ska vara åt "_|-|_" vågsymbolen och den ska sitta i "thro". Vilken mottagare?
Har du ingen märkning brukar svart/brun vara mot kanten av mottagaren.

30676

Defuncta
2012-07-26, 09:12
Svart/brun ska vara åt sidan märkt "-", vit/gul ska vara åt "_|-|_" vågsymbolen och den ska sitta i "thro". Vilken mottagare?
Har du ingen märkning brukar svart/brun vara mot kanten av mottagaren.

30676
Tack så mycket ska kolla detta när jag slutat jobbet.

AR 500 mottagare har jag.

Defuncta
2012-07-26, 15:40
Jävligt märkligt jag binda om den ca 5 ggr och tog gasen på rev då funka de bakvänt... Sen när jag tog nor så funka de inte.. Men efter ca 3 bindingar till så funkade de helt plötsligt... Vad kan ha varit felet? Hehe

freddan_6
2012-07-26, 16:46
Felet har varit kalibrering av gasen i fartreglaget. Den kan man göra varje gång man startar genom att (utan att vara i närheten av propeller, och med planet förankrat i marken) starta på fullgas, och när fartreglaget pipit sitt första pip dra ner gasen till min.
Vissa av mina mottagare vill bara binda vid 5.5V och uppåt, jag har en separat BEC inställd på 6V för bindning.

Defuncta
2012-07-26, 18:35
Jaha tack så mycket! Här är en bild på dagens tur...

http://flic.kr/p/cE7sKU