handdator

Visa fullständig version : Fieseler Fi2 Tiger



AM
2012-07-30, 13:38
Jag har länge drömt om att bygga en Fieseler Fi2 Tiger. En maskin byggd i ett exemplar och enbart för avancerad flygning.
Gerhard Fieseler vann VM i konstflygning 1934 med denna maskin och blev Europas mest eftertraktade och högst betalda uppvisningspilot.

30762
30760
Med denna maskin "uppfann" Fieseler bl.a manövrerna: Stall Turn, Rollande cirkel, bunt m.fl. Han var först med att ha en symmetrisk vinge och inverterat olje- och bränslesystem. Det intressanta är också att Fi-2 Tiger är nära släkt med Raab-Katzenstein RK-26 Tigerswalbe som vi hade i Sverige under namnet SK-10.

Nåväl, jag har tänkt att bygga maskinen i rostfria stålrör och den ska få en spännvidd på 4050 mm. Motor är tänkt en MOKI 400cc eller Valach 420cc.

Lasse Hellgren som har arbetat med CAD-programmering hos bl.a Volvo och SAAB bilfabriker och konstruerat inredningsdetaljer. Och så förstås lite flyg också hos SAAB Aerospace. Lasse har CAD'at upp hela Fieselermaskinen och vi har löst konstruktionstekniska bekymmer gemensamt. Så nu finns det ett komplett ritningsunderlag och CNC-filer för fräsning av vingspryglar och kroppens "formers". Ritningarna säljes om intresse finnes.

Mvh
Ove

Thomas
2012-07-30, 14:04
Sicket monster det kommer att bli!
Men bara så charmig.

Lycka till med bygget, vi ser fram emot en hel massa uppdateringar...:lollypop:

Mr J
2012-07-30, 14:20
Vad kul att du äntligen har kommit igång med drömprojektet!
Det ska bli kul att se den växa fram.

Dick
2012-07-30, 14:38
detta blir spännande, mycket bilder är ett krav

bokis
2012-07-30, 15:12
Heja Ove! Rätta tagen!

Michael
2012-07-30, 16:50
Hej Ove!
Fantastiskt roligt att du ska bygga Fieslers Tiger. Det är ett av mina favoritflygplan sedan jag läste boken "Flight Fantastic - The Illustrated History of Aerobatics" av Anette Carson. Lycka till med bygget!
/Michael

Sweeper
2012-07-30, 18:54
Det här kommer att blir ett spännande och intressant projekt att följa! :)


Göran

Dragon
2012-07-30, 19:37
Där kan man snacka om bygge!
Akta så du inte får svetsblänk bara Ove!
Hoppas vi får se den i Rinkaby någon gång iframtiden!:)

kjni
2012-07-30, 21:13
Häftigt Ove! Ser verkligen fram mot att följa den här tråden!
MVH
Kjell Nilsson
Östersund

AM
2012-07-31, 09:21
Tack för alla glada och positiva tillrop! Och ett speciellt tack till dig Kjell som visat oss alla hur man bygger i stålrör. Din Cub har gett mig en riktig "vill-bygga-så-själv" boost. Så nu har jag en kilometer tunnväggiga rostfria stålrör i olika dimensioner i lager tillsammans med silverlod och flussmedel...
Det ska bli kul att sätta igång med bygget. Just nu flyttar vi till Ilstorp som ligger en bit från Sjöbo. Där får jag äntligen större lokaler. Ett garage på 9 X 16 meter 1½ plan byggt som ett bostadshus med 40 cm lättbetongväggar och 30 cm isolering i golvet. (Ska visst räcka med en fis för att värma lokalen)...:sarcastic:

Jag får ca 100 kvm (hela övervåningen) till firman och ca 75 kvm till byggverkstad och mina egna modellflyggrejor. Bäst av allt - fem meter från garaget ligger ett fält med kortklippt gräs på 52 000 kvm. (Ett företag odlar och säljer färdiga gräsmattor där). Har fått ett muntligt löfte om att det är OK att modellflyga på fältet....:proud:

Tänk va skönt att ha modellerna klara, laddade och färdiga att bara tanka upp och flyga med! Få förunnat att ha det så - Modellflyg á la Bokis!
30774
Mvh
Ove

MiquePe
2012-07-31, 14:00
Wow, vilket underbart projekt Ove! Det skall bli kul att följa. Vilket härligt hus ni verkar att ha hittat. Tänk att ha ett sådant fält utanför dörren!

MiquePe
2012-07-31, 14:01
...hojta till om något av grannhusen blir till salu! :)

AM
2012-07-31, 16:23
Närmsta grannen är en övervintrad hippie från Stockholm. Han flyttade till Skåne och köpte det billigaste huset han hittade. "När jag flyttade in behövde jag tretton hinkar för att samla upp regnvattnet som läckte in.... nu behöver jag bara tre"....

Ja, det blir bra - man får nypa sig i armen ibland.

Mvh
Ove

MiquePe
2012-07-31, 19:58
Det låter underbart. Jag tror att du berättade om det sist vi träffades. Det var väl på gång då? Kul att det gick i lås. Det är dig väl unt!

bokis
2012-07-31, 20:27
Stiligt Ove! Dags för studiebesök?

AM
2012-08-01, 07:18
Absolut - men det är väl bäst att vänta tills vi kommit någotsånär i ordning. Det stora flyttlasset går den 24'e augusti och just nu packas det friskt här i Hjärup. Behöver också bygga ett golv och en trappa för att få till det sista i de nya lokalerna. Men sedan finns det självklart övernattningsplats för celebra gäster.

Mvh
Ove

Mr J
2012-08-01, 08:13
Mtp grannens gräsmatta kan du ju ha inflygningsfest... :sarcastic:

Kenneth E
2012-08-01, 08:53
Grattis Ove,

Inflygnings fest till ditt stora fynd, det är jag med på - väntar spännt på din inbjudan.

Mvh
Kenneth

kjni
2012-08-02, 23:59
Hittade en film på en lite mindre version än den du planerar. Men häftigt ändå.
MVH
Kjell Nilsson


http://www.youtube.com/watch?v=1xxLxCtp5_E

bem
2012-08-03, 10:36
Och film från året innan konstlygnings-VM 1934 kanske kan vara på sin plats där man ser F2 Tiger flyga:


http://www.youtube.com/watch?v=LFl0pGVWmwk

Om man läser texten under videon krashade de hej vilt vid det första VM och flera dog. Men tydligen fortsatte tävlingarna ändå. Man får kolla på Youtube då och välja "Visa mer" så man ser texten:
http://www.youtube.com/watch?v=LFl0pGVWmwk


/Bo

AM
2012-08-04, 12:53
Ja, det var en snygg maskin. Fick inte klart för mig hur stor den var, men bör vara uppåt 3 meter.
Gerhard Fieseler var en intressant person - han flög bl.a. Fokker DVII under WWII och var kompis med Ernst Udet och toppskiktet av Tysklands flyghjältar. utöver att vara först med symmetrisk vinge, inverterat oljesystem- och bränslesystem var han först med Stall turn, rollande cirkel, bunt, mm. Efter 1934 slutade han med konstflyg och ägnade sig åt flygfabrikering. Han byggde bl.a. FW 190 under WWII.
På VM'et 1934 kraschade två piloter och dog. Det bestämdes dock enhälligt av piloterna som var kvar att fortsätta tävlingen.

Kul när man kan lära sig lite om den person som flög maskinen - och då är jag endast intresserad av piloten Gerhard Fieseler - inte den krigsmakt han representerade...

Mvh
Ove

freddan_6
2012-08-04, 14:28
Häftigt Ove! Tänker du bara flyga hemma eller? 4m spännvidd dubbeldäckat kräver ganska stor bil.

AM
2012-08-04, 15:32
Ja, man får väl flyga hemmavid - eller ha ett släp...
Mvh
Ove