handdator

Visa fullständig version : Servo elektronik???



Jensus
2012-07-31, 11:15
Finns det någon som kan förklara hur ett servos elektronik fungerar?
Jag har varit med om något märkligt...
Jag installerade 2st flaps servo i en vinge. Sedan drog jag klart alla kablar fram till mottagaren. Jag använde mig av y kabel till båda servona, lödde fast det ena servot och skulle test köra det men en servotestare. Då blev det kortslutning i kablarna så det blixtra till på andra sidan för jag inte lött dem ännu. Vet inte vilka kablar som kortslöts om alla 3st, plus, minus och signal blev kortslutna. Men jag skiljde kablarna åt och test körde igen och servot funkade. Sedan lödde jag fast andra servot också. Allt funkade jättefint båda servona sen grejade jag vidare. Några timmar senare skulle jag testköra alla funktioner med en servotestare igen. Allt gick fint sen kom jag till flaps servona och testade dem. De gick bra till en början men sedan märkte jag att de gick trögare och trögare, tillslut slutade BÅDA servona att funka? Jag lödde bort båda och anslut var och en för sig till en servotestare, Men det verkar som båda har gått sönder. Hur kan det bli så? Kortslutning i ena servot och sedan smittar det över sig till det andra också och går sönder. Hur i helskotta funkar elektroniken i dem? De är rätt dyra servon också. Det är Hitecs HS65HB som kostar cirka 200kr styck. Tack på förhand för ett klokt svar.. Vänliga hälsningar Jens Gustavsson

McRegor
2012-07-31, 11:41
Hej,
Det är ju närmast omöjligt att svara på när man inte riktigt vet vad som hänt - även om du försökt beskriva förloppet ovanligt väl. Min största fundering är snarare varför du överhuvudtaget behövde löda i servokablarna. Om du av nån anledning måste löda ihop servokablar så kan du ju ta korta förlängningskablar och löda dessa istället - sen ansluter du servona till det färdiga kablaget. Samt att du gör allt klart inkl isolering innan du testar att spänningssätta det hela.
Hälsningar
Roger

Jensus
2012-07-31, 11:56
Anledningen till att jag har lött istället för att använda färdiga servo kablar är att jag har köpt en färdig lödd typ data kabel plint så det endast blir en kontakt mellan vinge och plan. Som både skev roder, flaps och elektroniska landnings ställ är kopplade igenom. Så det är servo kablar fabriks monterat i den så det är bara dra i vingen och löda på servon eller om man hade haft en sådan där förträfflig servo kontakt tång... Synd att man är lite klantig och måste ha så brått och testa allt innan man är klar...Jag tror helt enkelt servona har bränt upp.. Tack för svar... Jens

numnutchris
2012-07-31, 14:17
Håller med McRegor helt - ta en bunta servoförlängare som du klipper o lödar om var sida av sådan skarv/plint - Då kan du kontrollmäta efter lödning etc. så du inte har kortisar nånstans innan du kopplar in dyrbarheterna.

Den där servotestaren - vad matade du den med (Volten undrar jag över?) De ska vanligen matas med samma eller lägre spänning som servona tål - en del servotestare tål högre spänning men folk glömmer ibland att servon inte kan köras på 9V eller 12V...

freddan_6
2012-07-31, 15:14
Jag håller med McRegor, det är troligare överspänning i servotestaren som sabbat servona om de nu är trasiga, eller att drivsteget i servotesteran har gått så att det inte längre orkar två parallella servon.
Vad är det för spänningkällas?
vad är det för mottagare?
har du kontrollmätt spänningen?
Servona tål 4,8V-6,0V
http://www.hitecrcd.com/products/analog/micro-mini/hs-65hb.html

Jensus
2012-08-01, 09:20
Servo testaren är hel jag körde med den igår, Jag använder ett vanligt mottagar acc nimh på 4,8volt 4cells 1.2volt/st..
Felet måste vara i servona för när jag kopplar över till skev roderna servona funkar allt perfekt... Ska montera ur sevona i kväll och kolla dem grundligt. återkommer om jag hittar nåt lurigt... Det jag tycker är konstig är ju att jag kortslöt ett servo som funka 5min efter, sen lade det av, samt även förstörde det andra servot som satt ihop med en y kabel och som inte var inkopplat vid kortslutningen, så även det gått sönder för jag har monterat bort kabel från stammen nu och kör var för sig men de är döda..Tack för svar åter kommer som sagt om jag hittar mer fel.. Mvh Jens

rickeboy
2012-08-01, 09:57
Hmmm... märkligt onekligen.

Det jag kan tänka mig är att IC kretsen har blivit skadad vid kortslutningen (IC kretsar kan vara sjukt känsliga). Felet behöver inte visa sig direkt. Det jag dock har märkt är att dem inte brukar te sig normala - t ex har IC kretsen en utgång eller ingång som har blivit skadad är det inte säkert att den är OFF bara för att man förutsätter det. Dvs den kan spotta ut spänning på otippade ställen, således skulle det andra har kunnat bli skadat också.

Har du ngt extra HS65HB hemma som du vet är helt skulle det kanske gå att ohm mäta för att se om elektroniken är hel i dem som verkar trasiga.

//Rikard

Jensus
2012-08-02, 01:13
Har skruvat isär servot nu och det är tydligen någon diod som har brännt innuti dem.. De luktar brännt.. Är fort farande undrande hur man kan kort sluta ett servo som fungerar efter åt och sen koppla det till en y kabel och köra båda två sen så brakar det ihop och båda går sönder det blir väl en kortslutning som går över i kablarna och kortsluter även det andra då. Men det såg inte så bränt ut som det första servot och luktar inte så mycket bränt.. Ja vad lär vi oss av detta då?? Jo som någon skrev i tidigare inlägg så måste man isolera alla kablar innan man strömsätter kretsen..http://www.svensktmodellflyg.se/images/smileys/43.gif Fick jag lära mig en dyr läxa.. Tack för era svar... Hade 2st ny servon liggande så det är bytt nu och allt funkar perfekt nu.. Mätte upp alla kablar i flaps servo stamen och det var ingen ytterligare kortslutning i den. Skadan blev alltså när kablarna for ihop på den o löda sidan vid testet... Ha det gott Mvh Jens...http://www.svensktmodellflyg.se/images/smileys/43.gif

pgrts
2012-08-02, 06:31
... typ data kabel plint så det endast blir en kontakt mellan vinge och plan. Som både skev roder, flaps och elektroniska landnings ställ är kopplade igenom.
Bara en varning. Det är inte alla datakablar och kontakter som är avsedda för de strömmar som behövs till servon och landställ.
Jag såg ett exempel på en D-Sub där flera ben hade bränts av just i denna applikationen. Jag kan tänka mig att vissa nya TP kan fungera om de är avsedda för att mata kraft via nätverkskabeln som ju inte är så ovanlig numera. Självklart finns det kraftdatakablar som är perfekta. Jag förlänger ofta mina servokablar genom att löda i stället för att använda skarvar som jag inte gillar. Jag förskjuter alltid skarvarna någon cm så att de inte kan kortsluta och så "lackar" jag lödningen för att få minsta möjliga klump i skarven. Skarven ligger ju oftast dumt åtkomlig i en vinge och då vill jag inte ha en kontakt som kan strula.

Blomster
2012-08-02, 09:52
Jag förlänger ofta mina servokablar genom att löda i stället för att använda skarvar som jag inte gillar. Jag förskjuter alltid skarvarna någon cm så att de inte kan kortsluta och så "lackar" jag lödningen för att få minsta möjliga klump i skarven.
Till pgrts: Undrar hur du gör som du säger "lackar" lödningen ??

Jensus
2012-08-02, 20:05
Hej Patrik tack för dina kloka råd.. Skulle bara säga att det inte är någon vanlig data kabelkontakt utan jag har köpt en färdig löd med servo kablar på en hobby butik kan visa dig vilken.. Tror inte den är för klen det är rätt stora runda pinnar i kontakten säkert runt 2mm det är ju grövre än själva servo kaben Och det är ju inga stora servon som drar mycket ström jag använder. Det är ju Hitecs HS65HB serie.. Här är länken på den kontakt jag köp..

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3785&art=10386635

Mvh Jens

Ps Vad var det för lack du använder och isolerar lödda kabelskarvar med??
Eller det kanske var just en sådan här D-sub kontakt du mena som brännt??

numnutchris
2012-08-02, 20:55
Mpxkontakter funkar bra, fast du måste löda själv; klarar 4 småservon (signal) och plus & minus om man kopplar rätt:
http://www.autopartner.se/mpx-kontakt-honahane-10pack-p-15835-c-426.aspx