handdator

Visa fullständig version : Big Lama åker som den vill



David Larsson
2012-08-01, 18:10
Jag har bytt till ett längre innershaft och nu åker Big Laman lite som dne vill, i princip helt omöjligt att få kontroll över den.

Innan jag bytte shaft så började den rotera till vänster, så för att överhuvudtaget ha en chans att flyga fick jag trimma så långt jag kunde till höger och ändå hela tiden kompensera med spaken.. kasnke hjar något med det att göra?

Först flög den inte alls, men då berodde det på att jag hade skruvat åt rotorbladshållarna för hårt :P

Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Bör tilläggas att jag helt ny på detta :)

reppson
2012-08-03, 14:39
Synd att ingen kunnig person har svarat dig ännu, själv har jag ingen aning vad det kan bero på. Jag är också ny pilot och köpte nått billigt skräp på Biltema som redan pajjat hehe!

numnutchris
2012-08-03, 15:15
Är inte så kunnig så ta allt med en nypa salt - Varför bytte du innershaft - krash?
Är båda axlarna raka o fina så kan du ha nån trasig länk till swashen, kolla noga från servona, stötstängerna, kullinkarna (plastlinkarna runt kulorna kan se hela ut men trycker man på den så ser man ev. spricka lättare) etc. Rör det sej som det ska så: Hur är paddelstången (pinnen med de två klumparna på)? Är den krökt eller på annat sätt i obalans så hovrar laman i bästa fall i stora cirklar, ännu värre så går den inte kontrollera alls.

Det om trim i botten (innan bytet var det väl så redan?) så läs manualen, några sidor in om just trimmen hamnar i botten så ska man grejja med gain och propotional (heter väl den andra skruven i kontrollenheten). symptom o åtgärd står tydligt iallafall.
OM inte det hjälper så är det inget höjdargyro i ska väl säjas. Man kan prova slå på helin som vanligt (med sidotrim neutralt) men när den kalibrerat sej dra ur acket och starta den igen. Funkar inte det så funkar iallafall att under tiden den kalibrerar sej så kan man med handen långsamt rotera helikoptern "åt rätt håll"; hade en lama man fick snurra typ 1 varv - 3 sekunder så kalibrerade den sej rätt. Annars är det antagligen paj i kontrollenheten om den inte mekats med.

Och, har du kraschat så kolla att styrenheten i helikopern sitter som den ska så den inte lossnat eller vridit sej; sitter väl i hytten på biglaman (har bara flugit och jämför alltså med lilla V3:n)

Och rotorbladen ska sitta så de inte lossnar men ska kunna fälla ut sej vid start, dvs ska inte behöva pressas för att vrida sej.

Några idéer att börja med... kanske... :)