handdator

Visa fullständig version : Uppdatera motor ... behöver lite råd ...



Evert
2012-08-02, 09:46
Motor: 118g.
Ack: 11.1V 2200 mAh
Längd: 995mm
Vingspann 1130mm
Vingyta 21.3dm
Ving Loading 46.5g/dm
Flygvikt 990g

Läste en del på ett annat forum, om att någon som hade en Me109 klagade på att FW190 hade klen motor.

Så min fråga är, utifrån ovan, om man skulle vräka in den fläskigaste tänkbara motor för ovan nämnda dimensioner, batterier osv, vilket motor (och propp) skulle man då välja, förutsatt att man handlar från www.rcflight.se (tycker att dom är så trevliga)?

Ska man gå på en motor som väger ungefär som min förra, verkar ju denna vara den med mest sprutt:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=945
Men vad är det som säger att man inte kan sätta in en tygre motor, det borde väl funka?

Töntig rookie fråga kanske... jag vet... men när man väl börjat mecka med kärran, kan man ju lika gärna fortsätta. Motorn har man ju kvar till senare projekt. Den gamla motorn har jag nämligen tänkt sätta in i en annan kärra som jag har här hemma (en p51 Mustang). För alternativet är att jag ska beställa en ny motor till den, men då uppdaterar jag hellre min FW190...

freddan_6
2012-08-02, 10:56
Om du byter motorn till en tyngre får du väga om planets CoG (eller tyngdpunkt) så den hamnar på samma ställe. Det gör man enklast genom att flytt bak batteriet. Ett allt för tungt plan flyger som ett kassaskåp, så gå bara upp ett steg i vikt på motorn. Väljer du lägre kV på motorn så får du ut lägre effekt med samma batteri och propeller.
Mitt råd är cirka 140 gram, och samma kV (cirka 920 tror jag).

McRegor
2012-08-02, 11:38
120 g motor på under 1 kg flygvikt känns spontant inte undermotoriserat. Bättre med lägre vikt och trevligare flygegenskaper - såvida man inte vill ha en speed-modell...:)
//Roger

Evert
2012-08-02, 20:54
Ja, 120g räcker kanske... inte minst eftersom batterierna är i största laget (2200). Tillsammans blir det kanske, som du skriver, ett kylskåp.

Men en liten fråga. Jag noterar att motorer med högre kv har lägre max dragningskraft. Hur kommer det sig? Vad ska man egentligen titta på KV eller max dragkraft om man vill ha lite sprutt i stigningarna?

Denna motor, med 2,4kg i dragningkraft, borde ju vara ett monster i min maskin?

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=948

Rekommenderad propp till denna sträcker sig mellan 11x3.8 -11x7... alltså... öhhh... det är ju bizarr skillnad...

Finns det någon litteratur att köpa på området, känner att jag har en miljon grejer att behöva lära mig...

Sen måste jag ha en "bygel" att fästa motorn i. Ser att ev. ny motor har 25mm mellan skruvfästena (djup 30mm), medan min nuvarande bygel har 17mm. Men de verkar ju inte att finnas att köpa? Får man tillverka det själv i så fall?

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/582152_10151014433601715_393458889_n.jpg


Edit: Eller kan det här vara ett fäste för en ev. ny motor?

http://www.umearc.se/motorfaste-19-25-30mm.html

Betyder det att det är 25mm mellan skruvarna, samt ett djup på 30mm?

Evert
2012-08-02, 23:02
Dom här har jag att välja mellan (de tre första är 140g, resterande är 120g)...

Modell: GT 2820/06
Kv: 985
Max Watt: 848 W.
Max Ampere: 57 A .
Max dragkraft: 2400 g.

Modell: GT 2820/07
Kv: 850
Max Watt: 656 W.
Max Ampere: 45 A .
Max dragkraft: 2300 g.

Modell: GT 2820/04
Kv: 1460
Max Watt: 768 W.
Max Ampere: 52 A .
Max dragkraft: 2200 g.

Modell: GT 2815/06
Kv: 1280
Max Watt: 480 W.
Max Ampere: 43 A .
Max dragkraft: 1900 g.

Modell: GT 2815/07
Kv: 1100
Max Watt: 432 W.
Max Ampere: 40 A .
Max dragkraft: 1800 g.

Modell: GT 2815/05
Kv: 1500
Max Watt: 360 W.
Max Ampere: 35 A .
Max dragkraft: 1440 g.