handdator

Visa fullständig version : Effektiv ljuddämpning Magnum GP40 och OS FP40



Johan Nilsson
2012-08-03, 22:57
Jag hittade ett restlager med 14 liter metanolbränsle med nitro och syntetolja så nu djäklar skall det flygas :sarcastic: Men för att inte retas allt för mycket så börjar jag fundera på den brickan som OS hade i sina ljuddämpare. Funkade den bra? Jag tänkte eftersom det är Nitro i soppan så borde man kunna tåla lite mer mottryck för att få ned ljudet. Det är ju ingen avancerad flygning jag är ute efter mest lukten och ljudet fast ljudet kunde få vara lite mindre ljudligt.

Någon som sitter på en ritning på en bra konstruktion att få ned ljudet utan att kväva motorn?

freddan_6
2012-08-03, 23:10
Avgasslang av silicon efter ljuddämparen sänker ljudet. Lika så gummiupphängning någonstans framme vid brandväggen så att planet skakar lite mindre.
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=1962

freddan_6
2012-08-04, 07:29
Eller så köper du en j'en custom exhaust med extrabaffel. En tvåtaktare blir starkare av (rätt) mottryck i avgasporten så dämpare är bättre än ingen dämpare.

http://www.justengines.co.uk/acatalog/Two_Stroke_Exhaust_Systems.html

Tänk på att siliconslangen på modellhobby i mitt förra inlägg finns i två dimensioner. Jag tror den minsta ska vara till Magnum GP.

larsjimm
2012-08-04, 12:34
Avgas böj i silicon finns på hobbex för 25 spänn 10mm å 8 mm

jaka
2012-08-14, 22:08
Hej!
Att koppla på en slang gör att ljudet dämpas men...ser jävligt fult ut med en lång slang efter motorn. Ju längre slang du har desto mer mottryck , vilket innebär att motorn går varmare (svårt att bli av med avgaserna).
Bästa sättet att både få ner avgasljudet och samtidigt bibehålla motoreffekten är att göra ljuddämparen så stor som möjligt.
Bilden nedan: MVVS ståldämpare + mousse flaska i aluminium= Väldigt tyst!

senmathal
2012-08-29, 09:37
Djuddämpningen beror till största del på att man jämnar ut tryckvågorna från motorn och därför fungera t. ex en stor ljuddämpare bra. Men ännu bättre är om avgaserna får passera genom ömsom mindre och ömsom större kamrar. På en billjuddämpare t. ex går det ju i regel två rör genom dämparen med en mängd små hål i. Avgaserna går in genom ena röret och ut genom det andra eller så passerar de bara rakt igenom ett rör med en massa små hål i, men det blir inte lika effektivt.

Den som någon gång tappat sista rörbiten bakom ljuddämparen på bilen vet hur stor betydelse den har. Så en extra liten slangstump, behöver inte vara lång, på ljuddämparen gör en hel del. Fördelen med en vinklad modell är att man kan skicka iväg avgaserna från modellen för att slippa en del kladd. Nu finns väl den möjligheten på själva ljuddämparen på nyare motorer.

Men bra ljuddämpningen och hög effekt är väl för det mesta en motsättning. Men för den som inte behöver all effekt i motorn finns det en del att göra. Jag lödde ihop en ljuddämpare enligt principen ovan och hade även gummiupphängd motor till en Cub. Motorn var i .40 storlek och den gick förhållandevis tyst. Men även gummiupphängningen själ en del effekt. Gissar att Jaka inte har det på sina pylonmodeller ;)

/Mats

thoabr
2012-08-31, 17:45
Hej

Tänk på att insugnings ljudet är stort med, prova med ett filter på förgasaren.

Mvh Thomas