handdator

Visa fullständig version : Tripods finns det billiga och bra?



bogieboy
2012-08-04, 09:52
Någon son vet var man kan köpa stabila och billiga tripods. (kamerastativ) min markstation som består av både geekbox och tracker behöver nått som är stabilt.


Tapatalk 2

Impulze
2012-08-04, 10:01
jag använder jula:s tripods, tror dom hade 2 modeller och en var lite kraftigare. Kostade typ 299:-.

//Matte

simonarvestrand
2012-08-04, 10:10
Jula och Claes ohlsson har båda hyffsade stativ

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

McRegor
2012-08-04, 12:24
Det finns kamerastativ i alla prisklasser så det är mera frågan om hur mycket man är villig att satsa, vilka funktioner man behöver samt inte minst hur stort det får vara.
För att öka på stabiliteten har numera många stativ en krok i underdelen av mittpelaren där man kan hänga något tungt för att på det sättet öka vikten/stabiliteten enkelt. Frånsett fotoaffärer så har även t ex Kjell & Co några hyfsade stativ till vettiga priser. Men vill man ha nåt riktigt bra så är det nog lite dyrare grejor som gäller än t ex Julas för 299 kr.
Sen skall det väl till en stabil kulled också kan jag tänka. Vet inte hur tunga grejor som skall sitta i stativet men ta inte i för lite när det gäller kulleden.
Hälsningar
Roger

Impulze
2012-08-04, 13:58
Nog ska det vara riktigt tung för att inte ett Julastativ ska funka, dom har även krok på undersidan. Kulledsstativ skulle jag då undvika, mer anpassat för kameror.

//Matte

bogieboy
2012-08-04, 14:17
Jula och Claes ohlsson har båda hyffsade stativ

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

http://www.clasohlson.com/se/Stativ/Pr407827000

Hittade ett på Claes som är till för lasrar och dylikt det bodde ju vara ganska robust. Jag får gå ner och känna lite på det.

Ett problem till med stativ för kameror är pinnen som man styr med eller vad det kallas för. Den har en viss tendens att trassla till det för sladdarna till trackern. Jag har klurat lite på det men inte riktigt löst det på något bra sätt. Någon som har några tips. Min tracker går strax över ett varv!



Tapatalk 2

Impulze
2012-08-04, 14:25
Därför man har tracker med slip-ring ;)

Nä, men du får väl försöka hålla dig inom en sektor där den kan tracka utan att snurra upp kablaget...

//Matte

bogieboy
2012-08-04, 15:29
Därför man har tracker med slip-ring ;)

Nä, men du får väl försöka hålla dig inom en sektor där den kan tracka utan att snurra upp kablaget...

//Matte

Den tanken har jag redan tänkt. Men var hittar man en sådan eller ska man göra en själv kanske? :D el till dockskåp innehåller koppar tejp som skulle funka ;)

Tapatalk 2

bogieboy
2012-08-04, 17:06
Kolla vad jag hittade 6 poler då har jag två extra om man får för sig att expandera. :-)

http://www.adafruit.com/products/736

Tapatalk 2

McRegor
2012-08-04, 17:10
Kulled behöver man inte om det inte alls är kritiskt hur det man skruvar fast i stativet är riktat. En bra kulled klarar åtskilliga kg i belastning men behöver man inte kulleden så är det ju bara bra - eller alla fall billigare...:)
"Pinnen som man styr med" finns inte på vanliga kulleder utan på panoramahuvuden för främst videokameror.
//Roger

Impulze
2012-08-04, 17:47
Jag kör med tracker som redan har slip-ring i sitt utförande.

//Matte

bogieboy
2012-08-04, 17:54
http://viewitem.eim.ebay.se/22mm-62A-6-Wires-2-amps-6-Conductors-Capsule-Compact-Slip-Ring-220V-AC-250Rpm/251122797734/item?

En sådan är beställd... :D

Tapatalk 2

PinDuke
2012-08-04, 18:37
Jag köpte 2 stativ på Lidl, 189 kr/st, av alla ställen för ca 2 månader sedan och dom är lika stabila som mitt Hama för 599 kr...

rfnoise
2012-08-04, 19:43
Tja, köpte ett Hama 63 på Elgiganten för 299:- Väska följer med som är rätt praktisk. Kanske lite plastigt men jag smörjde upp det och det är kanon. :) Kolla prisjakt. 165cm

/Calle

UndCon
2012-08-05, 00:44
Jag vet inte hur långt bort du tänker flyga men på den kilometern jag flugit har trackern inte rört sig en millimeter....Clover FTW

Funderar starkt på att montera bort trackern och göra markstationen mer behändig...

bogieboy
2012-08-05, 00:55
Jag vet inte hur långt bort du tänker flyga men på den kilometern jag flugit har trackern inte rört sig en millimeter....Clover FTW

Funderar starkt på att montera bort trackern och göra markstationen mer behändig...

Säkert så för mig med men jag vill kunna använda den för att jag kan :D och så funderar jag på att sätta en kamera på trackern. :D

Tapatalk 2

UndCon
2012-08-05, 02:02
Jag har haft en Gopro på trackern - funkade precis så kass man kan tänka sig med en klöver :D

Inte trackade den något - men den filmade ett fint moln en gång...

Defuncta
2012-08-08, 19:58
Jag använder ett blixtstativ som kan höjjas till 3 meter... Billigt och motagaren får bra höjd ^^

simonarvestrand
2012-08-08, 22:59
Velbon stativ är det jag har. vet inte riktigt hur hög den är totalt men det räcker helt klart :)
gjorde klart allt på den idag så nu är det inget fotostativ längre , nu sitter det dubbla 1,3 mottagare och diversitypryl

Impulze
2012-08-08, 23:36
Gör inget om dom är låga, bättre mottagning ju närmare markplanet man kommer.

//Matte

Defuncta
2012-08-09, 06:26
Gör inget om dom är låga, bättre mottagning ju närmare markplanet man kommer.

//Matte


Jaså skulle du vilja utveckla ditt svar lite? Trode det var så med alla typer av singnaler att motagningen blir bättre ju högre upp man plaserar mottagaren. Då är väl de bästa och lägga sakerna på marken och skippa stativ?

Med vänlig hälsning, defuncta

Impulze
2012-08-09, 09:11
Detta kanske bara gäller patchantenner, har inte läst nått om några andra. Men markplanet funkar som en stor reflektor och ju närmare marken patchen hamnar desto bättre signalmottagning. Har aldrig själv haft min patch på marken men under åren har jag sett många på rcgroups som haft sina 8-14dBi patchar på låga stativ nära marken.

//Matte