handdator

Visa fullständig version : open9x - Trevlig firmware minsann!



MrOvanhill
2012-08-04, 17:16
Jag har just slängt ut min Gruvin9x firmware från min Turnigy9x-sändare och ersatt den med open9x (http://code.google.com/p/open9x/).

Det var en väldigt trevlig upplevelse. Jag kan varmt rekommendera detta. Framför allt flashningsprocessen med hjälp av programmet Companion9X (http://code.google.com/p/companion9x/). Den programvaran som för övrigt funkar både på Mac, Windows och Linux, kan flasha radion med valfri firmware ur listan th9x, er9x, gruvin9x, open9x och ersky9x samt några varianter av några av dem. Bara att välja vilken man vill ha och sedan låta Companion9x hämta den senaste. Språkval i menyerna i sändaren går också att välja med Companion9x. Riktigt trevligt. De som känner för det kan få sin radio med svenska menyer. Inte illa!

I övrigt tar open9x mindre minne på sändaren än åtminstone gruvin9x som jag hade förut. Den har också en del trevliga features som gruvin9x inte hade. I mitt fall var det enklare setup av dubbelkommando som fick mig att byta firmware från en smak till en annan. I och med att jag bytte firmwarefamilj måste jag dessvärre antagligen programmera om mina plan i sändaren, men det tar ju inte så fasligt lång tid.

Klart värt att rekommendera för er med moddade 9X-sändare!

hbi
2012-08-04, 20:51
Kan bara hålla med i dina omdömen.
Jag började med Er9x, men hade inte lätt att få till alla mina mixningar med både klafflägen, startläge och broms på DLGn.
Open9x var mycket lättare att få till seglarens alla inställningar, i synnerhet som den har Flygfaser.

dvogonen
2012-08-08, 20:40
Skillnaden mellan open9x och er9x är små, men det är lite bättre fart på utvecklingen av open9x. Anledningen till att open9x tar mindre minne är att Bertrand/Rommolo (som skriver den mesta koden) har lagt ned tid på att bygga ett automatiskt byggsystem som bara plockar med exakt de programdelar som man väljer. I er9x finns all kod med, även om en del av den är avstängd. Detta gör att Bertrand/Rommolo kan lägga till fler funktioner medan er9x har nått vägs ände.
Inte för att det behövs så särskilt många fler funktioner. Radion är helt fullpackad om man laddar endera FW :-) Största skillnaden finns i de nya telemetri-delarna. Vad jag förstår tycker de flesta att open9x är bättre.

Det var jag som översatte open9x och companion9x till svenska i vintras och övertalade Bertrand att bygga ett system för att visa våra specialtecken (åäöÅÄÖ). Detta är inte möjligt i er9x.
Om någon hittar någon dumhet i översättningen så kan ni ju höra av er.

hbi
2012-08-08, 23:44
Härligt att höra :)
(får mig nästan att skämmas att jag kör med engelska i menyerna :blush: )

MrOvanhill
2012-08-09, 00:13
Det var ett bra initiativ. Jag ska genast flasha om till svenska. :-D

Så får vi se om jag kan skriva ihop en felrapport eller bara ösa lovord över er. ;-)

Nephre
2012-08-10, 01:12
Förlåt en newbies kanske korkade fråga men nur flashar ni sändarna? Jag syftar nu inte på programet utan undrar mer över hur ni kopplar in sändarn till datorn (kort sagt, vad har ni för kabel, hur kopplar man in den och var hittar jag en sådan)?

bil sebbe
2012-08-10, 01:16
Sök på tuben typ upgrade Turnigy 9x firmware så hittar du :)
Om du kollar min Turnigy tråd så hittar du säkert mitt inlägg någonstans där det är 3st länkar med det man behöver för att kunna koppla radion till datorn :)
Lycka till!

dvogonen
2012-08-10, 01:44
Som sagt finns det gott om information för den som söker.
Kortversionen är att du köper ett litet kretskort med USB-kontakt i ena änden och en specialkontakt med
i den andra. Kortet heter USBASP och kostar runt 25 kronor inklusive frakt på ebay. Med kortet följer en kabel med matchande kontakt. Denna kabel löder man fast på kretskortet i radion. Lödarbetet är relativt enkelt, men du måste ha en bra lödkolv.
Om du vill kunna flasha radion flera gånger så bör du göra något slags hål i höljet för att dra ut kabeln. Eller så låter du kabeln ligga i sändaren och skruvar upp den varje gång du vill flasha.
Sedan installerar man USBASP -drivrutiner i sin dator och laddar ned programmet companion9x. Detta program används sedan för allt. Dvs för att hämta program till sändaren och skriva till radion. Du kan dessutom backa upp alla dina inställningar från radion till datorn och återställa dem när det behövs.
Proceduren tar några timmar första gången men för dessa timmar och 25 kronor får du en helt ny radio som kan i princip allt.

PS: ett MYCKET bra tips är att droppa i en droppe smörjmedel i varje skruvhål innan man skruvar ihop höljet . Det är annars otroligt lätt att dra sönder gängorna.

Flahultarn
2012-08-10, 08:24
PS: ett MYCKET bra tips är att droppa i en droppe smörjmedel i varje skruvhål innan man skruvar ihop höljet . Det är annars otroligt lätt att dra sönder gängorna.

Vad slags smörjmedel?? Olja är väl inte att rekommendera till plast?

// P

dvogonen
2012-08-10, 08:46
Gjutplast är väldigt stabilt jämfört med vissa mjukare plaster. Jag tror inte att mineralolja löser gjutplast. Men precis som du känner jag ovilja mot att använda petroleumprodukter på plast. Därför använde jag silikonspray som jag först sprayade i en kopp och sedan droppade i hålen med en tandpetare. Teflonspray borde funka ändå bättre.
En annan ide är läppcerat. Det borde funka.

kronblom
2012-08-10, 11:19
Hej,

Jag köpte för ett tag sedan t9x:an utan någon modul i. Orkade inte vänta på att den ordinarie varianten fanns på lager. Hur som helst, så har jag även införskaffat Frsky DHT DIY samt LED platta och smartieparts programmeringskort. Har ännu inte haft tid att fixa ihop allt. Jag har inte lött på kretskort tidigare så jag undrar hur känsliga de är? Jag har läst någonstans om att man helst skall ha en lödkolv på max 15W för detta.

Skaffade mig denna för ett tag sedan: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodstationer/analog-lodstation-48w-p40065, och den är på 48W. Innebär det att jag inte kan göra lödningarna i t9x:an med denna?

//ZV

SteffeB
2012-08-10, 11:26
Du behöver inte löda om du har smartiepartskortet.

mickmick
2012-08-10, 12:04
Det du kommer att behöva löda är typ 2 kablar för att ansluta belysningspanelen till smartieparts kortet. Alternativt ansluter belysningen på ett annat sätt......Det klarar du lätt med din kolv....

hbi
2012-08-10, 12:13
Kronbol, det går utmärkt att löda med den lödkolven - jag gjorde det ;)
men använd en fin spets.

kronblom
2012-08-10, 13:48
Då är det bara att köra. :) Smartiepartskortet är Rev 2.2. Jag har skaffat en 2 pins kontakt som jag behöver löda på får att kunna koppla på LED belysningen. Behöver dessutom löda tre sladdar för DIY satsen.

dvogonen
2012-08-10, 13:59
Lödkolven du köpt går utmärkt att använda i och med att den har temperaturreglering. Alla 48w är alltså inte påslagna hela tiden. Originalspetsen är tillräckligt smal för det du behöver löda.
Den typ av lödkolvar man skall akta sig för är de där som bara består av en lödpenna med en fast nätströmskabel. De har alltid för grova spetsar och för hög temperatur för elektronik.
Tricket med att löda på kretskort är att aldrig värma för länge. Kopparlaminatet kan lossna och komponenter på kortet kan gå sönder. Håll HÖG temperatur på kolven. Se till att den är ren. Värm en kort stund och lägg lödtennet mellan kolven och lödytan, inte direkt på kolven. Om något strular: Ta bort kolven och låt allt kallna och börja om från början. När du lött klart använder du lämpligen ett förstoringsglas för att kolla att du inte kortslutit något genom dina lödningar.

Träna på att löda in kablar på något kretskort från en trasig apparat först, så kommer det att gå hur bra som helst.

Timtimtim
2012-08-13, 16:31
Flashade om min 9x precis, men nu går den inte att starta, det lyser bara från displayen, har kört om det men det funkar ändå inte, köpa en ny 9x nu eller vad?

MrOvanhill
2012-08-13, 21:06
Har du provat att flasha om den igen efteråt?

dvogonen
2012-08-13, 21:14
Lite blandade tipps innan du kastar sändaren i väggen:
Börja med att kolla alla modifikationer. Har du kanske råkat kortsluta något av misstag?
Om du kopplat in backlight i samband med modofikationen så är det läge att koppla ur den. Jag har läst att flera haft problem med kortslutning i den adapter man kopplar in för att ta ström.
Kolla sedan att du lött in programmeraren på rätt sätt. Jag kastade om två kablar och råkade ut för samma sak som du beskriver.
Fick du några felmeddelanden under programmeringen? Det kan ge ledtrådar.
Lycka till

Timtimtim
2012-08-13, 21:14
har testat, samma skit..

Timtimtim
2012-08-13, 22:44
Hade fan missat att löda VCC:n på rätt plats, borde ha ätit innan.. hade lödat fast den på ytan mellan GND och VCC så det förklarar ju varför den inte startar, frågan är nu om det går att laga eller är det bara att slänga? kanske är det atmega chippet som är kasst. hur löste du det när du fick samma problem?

flunk
2012-08-13, 23:03
Får du inte ihop den får du gärna skänka resterna till mig... =)

dvogonen
2012-08-13, 23:33
Som du själv säkert inser så är vcc precis den ledare du INTE vill löda fast på fel ställe :-( Risken finns att du stekt något på kortet.
Men prova att löda in ledarna rätt och flasha minst två gånger innan du ger upp. Ibland har man tur. Rätt ofta faktiskt.

dvogonen
2012-08-13, 23:37
Som svar på frågan vad jag gjorde, så gjorde jag som jag föreslog ovan: Lödde fast ledarna på rätt ställe och flashade. Första försöket gick inte men sedan gick det bra.
Har aldrig haft något problem med sändaren efter det.

Timtimtim
2012-08-13, 23:45
Har nog testat 5 gånger nu och det flashades felfritt alla gånger men fortfarande samma problem, något annat jag kan testa?

dvogonen
2012-08-13, 23:53
Vid flashningen skrivs programmet ned och läses sedan upp igen från processorn. Om du får meddelanden om att allt går bra så bör processorn alltså vara vid liv och ha blivit programmerad. Och det är ju goda nyheter.

Nästa steg är att koppla bort alla moddar, dvs backlight, programerare, etc och försöka boota i det läget.
Om inte heller detta lyckas så är det dags att börja oroa sig.

Timtimtim
2012-08-14, 00:01
Vid flashningen skrivs programmet ned och läses sedan upp igen från processorn. Om du får meddelanden om att allt går bra så bör processorn alltså vara vid liv och ha blivit programmerad. Och det är ju goda nyheter.

Nästa steg är att koppla bort alla moddar, dvs backlight, programerare, etc och försöka boota i det läget.
Om inte heller detta lyckas så är det dags att börja oroa sig.

Testade utan backligt samt programerrare, den startar men sen händer det inte mycket mer

dvogonen
2012-08-14, 00:05
Hur ser du att den startar? Händer det något på skärmen?

Timtimtim
2012-08-14, 00:08
Det är bara backlight och frsky modulen som får ström sen är det inget mer så den startar väl inte egentligen hehe.. antar att det är kört

dvogonen
2012-08-14, 00:17
Ja, det börjar kanske luta åt det...
Trist :-(

Timtimtim
2012-08-14, 00:18
Det är inte något motstånd som sitter precis bredvid där eller vad tror du? vad jag kan se så är inget bränt iallfall.. jag hade lödat den där jag markerat med svart. http://i.imgur.com/AgWW6.jpg

har någon en 9x över så köper jag den ;)

McRegor
2012-08-14, 06:53
.. antar att det är kört
Hej,
En lösning är ju att köpa en radio som fungerar utan att man måste göra ingrepp...
Visst kan man se detta med radio som nåt kul att labba med men min personliga åsikt är att man kanske inte skall flyga med sådant man labbat med - i alla fall inte i närheten av andra människor. I detta fall uppstod ju felet omgående men det kan ju lika gärna hända nåt när man är i luften - allt beror ju bl a på hur duktig den enskilde "laboranten" är att bl a löda på mönsterkort.
Men det är bara mina egna personliga reflektioner efter ett långt RC-liv (över 40 år - tänk vad tiden går) utan minsta problem med någon av mina "färdigbyggda" sändare.
Mycket kan man labba med men länken mellan mig som flygare och flygmaskinen är ju trots allt rätt central så man måste i vart fall vara väldigt kunnig innan man börjar modifiera dessa komponenter anser jag personligen.
Hälsningar
Roger

Bonanza
2012-08-14, 07:09
Jag håller med McRegor faktiskt....
Man tar en undermålig produkt som man sedan uppdaterar, moddar och bygger om för att sedan använda för att kontrollera sina flygande farkoster.
Det är ju inte så att en riktigt radio av välkänt märke är dyr ens.

Kan någon förklara varför en del lägger ner så mycket energi på dessa budgetradios ?

dvogonen
2012-08-14, 08:43
Det stämmer att man måste vara försiktig och göra rätt när man arbetar med elektronik. Om man gör fel så riskerar man att krascher.

Å andra sidan gäller ju exakt samma sak för allting som har med modellflyg att göra. Faktum är att en massa människor ger sig till att exempelvis modifiera och till och med bygga flygplan utan att vare sig kunna genomföra hållfasthetsberäkningar eller ens ha avlagt civilingenjörsexamen. Man skulle ju kunna hävda att detta är helt fel och att alla måste köpa helt färdigbyggda plan från fabrik. Och visst skulle väl det leda till färre haverier.

Men det vore rätt trist.

dvogonen
2012-08-14, 09:00
Det är inte något motstånd som sitter precis bredvid där eller vad tror du? vad jag kan se så är inget bränt iallfall.. jag hade lödat den där jag markerat med svart.

Det verkar ju mycket riktigt som att du kortslutit jord med vcc. Det är svårt att veta vad detta lett till. Om du programmerade utan att ha radion påslagen, dvs fick ström genom programmeraren, så borde det inte ha haft någon effekt alls. Men det är svårt att veta.

På bilden är en av ledarna infödda på ett motstånd. Detta var nödvändigt på de så kallade v1-korten. De flesta radios, speciellt de nyare, har istället v2-kort. På dessa skall ledaren lösas in på lödpunkten ovanför motståndet. Men det visste du väl redan.

Timtimtim
2012-08-14, 10:36
Jag hade radion avstängd, delvis utan batteri hela tiden och har bara fått ström från programmeraren. men tror du det kan vara något fel på något av de inringade? kanske kan byta och testa? någon föreslog att jag skulle byta atmega kortet, vad är det för kort samt motstånd jag behöver byta`?

31135

SteffeB
2012-08-14, 13:10
Kan någon förklara varför en del lägger ner så mycket energi på dessa skräpradios ?

Jag kan förklara när du förklarar varför "en del" lägger ner så mycket energi på att klanka ner på andras val av grejor ? Förstår inte vad ni är ute efter ? Köp vad fan du vill så köper vi vad vi vill.

dvogonen
2012-08-14, 13:13
Atmega är själva processorn. Den stora kretsen som är inringad. Chansen är tyvärr stor att det är denna krets som gått sönder i och med att det inte finns så mycket annat på kretskortet. Man behöver specialutrustning för att byta processorn. Omöjligt är det inte, men absolut svårt.
Naturligtvis kan du försöka byta motstånd nära punkten för kortslutningen, men det blir lite som att famla i mörkret om du inte vet vad du skall mäta på.

dvogonen
2012-08-14, 13:22
Ett alternativ till att slänga sändaren är att köpa ett uppgraderingskort och ersätta det trasiga processorkortet. De säljs via ersky9x.net.
Men uppgraderingskorten är dyra. 95$ har jag för mig. Som en liten tröst har ersättningskorten betydligt fler funktioner och bättre prestanda. Man behöver inte löda någinting, bara trycka in kontakterna.

Timtimtim
2012-08-14, 13:48
Har en kompis som jobbar med detta, tänkte han kunde byta det, vet du var man köper ett atmega chip?

dvogonen
2012-08-14, 14:28
Digikey.com eller Elfa är två förslag.

flunk
2012-08-14, 14:29
Har en kompis som jobbar med etta, tänkte han kunde byta det, vet du var man köper ett atmega chip?a

Kolla ebay. Har köpt mkt komponenter därifrån. Bra priser.

Timtimtim
2012-08-14, 14:37
Kollade elfa, men de finns ju många olika, hur vet jag vilken jag ska ha då? det står atmega64a au 1120 på den jag har nu.

Timtimtim
2012-08-14, 15:09
Tog bort motståndet och fick fan bild nu, men det står eeprom varning, data fel tryck ner en knapp :D verkar som skiten funkar nu, men jag har ju inget motstånd kvar?

henke2
2012-08-14, 15:20
Tog bort motståndet och fick fan bild nu, men det står eeprom varning, data fel tryck ner en knapp :D verkar som skiten funkar nu, men jag har ju inget motstånd kvar?

Ut och flyg medan den lyser(!)

Timtimtim
2012-08-14, 15:21
Tänkte faktiskt testa att flyga över göteborg innerstad, det är ju kulturkalaset, massvis med folk!! nej men allvarligt, var hittar jag ett sånt motstånd? konstigt att den funkar nu utan det

dvogonen
2012-08-14, 15:48
Felmeddelandet du får är helt normalt och kommer alltid när man laddat ny FW utan att ha lagt in några modeller samtidigt.
Om du trycker ned en knapp skapas en tom uppsättning med modelldata. Nästa gång du startar om kommer inget felmeddelande.

mickmick
2012-08-14, 16:35
Jag kan förklara när du förklarar varför "en del" lägger ner så mycket energi på att klanka ner på andras val av grejor ? Förstår inte vad ni är ute efter ? Köp vad fan du vill så köper vi vad vi vill.
Jag måste bara få säga att i det här fallet så håller jag med SteffeB........och även dvogonen i det han skrivit.

Jag skrev dessutom tidigare i en annan tråd om min Dx6i som ligger hemma knappt använd pga att jag använder mest min "skräpradio".....

Dessutom är det INTE alls ett krav att löda/byta programvara för att använda utrustningen......

Läste följande text (ER9x users guide) med ett gott skratt....

Please tell your friends about this cheapie $60 Chinese Tx. I bet They'll roll their eyes up and tell you to go buy a *real* system. That's o.k. You'll have more money for *real* models!

Matsa
2012-08-18, 02:29
Jag skaffade en T9X och tänkte bygga in en flatkabel till genomföring på undersidan med kontakt men jag undrar vart man hittar kontakten som är inringad på bilden?

Matsa...

dvogonen
2012-08-18, 09:11
Den klart bästa idén är att klippa av den kabel som följer med och löda in någon annan kontakt i mitten. Många använder den typ av kontakter som användes i pc-möss förr i tiden. De där runda med sex ledare. Fördelen är att man kan använda hålet för batteriladdaren, som de flesta ändå inte laddar genom.
Det är inte någon bra idé att koppla in ytterligare en kabel i serie med originalkabeln. Risken för störningar vid programmeringen är överhängande om man förlänger kabeln. Dessutom är kontakten svår att montera på ett snyggt och säkert sätt eftersom den är så stor och fyrkantig.

flunk
2012-08-18, 09:58
Ebay eller www.elfa.se eller www.farnell.se

Jag skulle som redan sagts passa på att använda en annan kontakt.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Timtimtim
2012-08-19, 12:52
Tänkte kolla om någon har koll på hur lågt man kan gå när det gäller volt med en 9x med en Frsky v8ht modul? tror alarmet ringer vid 10V, borde väl fungera lägre än så?

dvogonen
2012-08-19, 15:33
Jag har sett frågan komma upp på 9xforums.com några gånger. Sändarmodulen matas med reglerad spänning. Jag tror det är 5 volt. Den kommer att vara igång så länge som radion är igång.
Det brukar hävdas att man kan gå ned till 6volt utan problem. Många använder 2cells lipo för att driva sändaren. Dessa håller ju 7.4 volt från början och kan dala ned till 6.4 innan man absolut måste skadar batterierna. Så 6 volt funkar antagligen.
Själv använder jag ett trecells life-batteri. De håller 10 volt helt nyladdade. Jag har märkt att det tar helt slut straxt nedanför 8.1 volt så jag har satt mitt alarm på 8.5. Det ger mig en bra säkerhetsmarginal.

Fluf
2012-08-27, 09:10
Ang firmware, kommer flyga FPV så småningom med headtracker. Har FrSky DHT-U Telemtri sändare.

Vilken firmware rekommenderas till den kombinationen? Finns det möjlighet att få telemetri på radions display utöver DHT-U LCD'n?

Timtimtim
2012-08-27, 09:24
Det går med ER9X vet jag men varför inte skippa Telemetri och använda en OSD istället? om du ändå ska använda videoglasögon så är det onödigt då du inte kollar på radions/dht-u display.

Matsa
2012-08-28, 00:16
Nu kom jag på vart jag skulle sätta kontakten, den hamnade i batteriluckan bakom batteriets plats
blev inte så tokigt.

31560

Matsa...

Fluf
2012-08-28, 09:12
Det går med ER9X vet jag men varför inte skippa Telemetri och använda en OSD istället? om du ändå ska använda videoglasögon så är det onödigt då du inte kollar på radions/dht-u display.
Funderade lite innan jag slog till. Jag kommet bygga FPVn i ett par steg då det trots allt är några tusen som skall investeras. Det kommer dröja en stund innan OSD med allt omkring är på plats, då kan det vara gott med ett larm som varnar om signalstyrka innan men flugit bort sig :b)

Prisskillnaden var inte så stor på med eller utan telemitri heller. Sedan är det god risk att man kommer ha fler modellee på samma radio utöver FPV kärran som kan må bra av batteristatus etc.

v(skrivet på mobilenb)

bil sebbe
2012-08-31, 19:28
Fick min nya radio igår och har redan börjat modda om den... :)
Till frågan iaf, jag har lött dit kontakt (vet inte vad den heter) men iaf så verkar det finnas olika varianter på vart man löder kablarna, jämför dessa..? (det jag menar är att på bild två är den gröna kabeln inte på samma ställe som första bilden)!! Jag har gjort enligt bild 1. Jag är lite osäker på om jag dragit kablarna rätt till kontakten, vad kan hända om jag gjort fel? blir det katastrof? :(
http://4.bp.blogspot.com/-lV-JhenRGf4/TnM4QGychMI/AAAAAAAAELU/-T41kpNobZY/s1600/IMG_3172.JPG
http://th9x.googlecode.com/svn/wiki/turnigy9x_pcb.png

dvogonen
2012-08-31, 19:48
Nej, det blir inte katastrof.

Det finns två versioner av kretskortet.
Den övre bilden är på kabeldragningen till den nyaste varianten, den nedre till den äldre.
Med all sannolikhet har du den nyare typen av kort.

bil sebbe
2012-08-31, 20:18
Jaha ok på det viset :)Tack!!!
Kan det inte hända att man bränner radion vid fel?

Och sen tänkte jag testa att koppla radion till datorn med USB dongeln för att träna lite.
Kopplar man bara in AUX sladden där bak på radion? hittar ingen annan port. Ska man koppla ur batteriet vid sammankoppling med datorn?

rcnisse
2012-08-31, 20:48
Jag håller med McRegor faktiskt....
Man tar en undermålig produkt som man sedan uppdaterar, moddar och bygger om för att sedan använda för att kontrollera sina flygande farkoster.
Det är ju inte så att en riktigt radio av välkänt märke är dyr ens.

Kan någon förklara varför en del lägger ner så mycket energi på dessa budgetradios ?

Det är väl inte så svårt att begripa. En del tycker det är skoj att mecka med sin radio precis som en del tycker det är kul att pilla med sina flygplan. Alla har inte samma intresse.

bil sebbe
2012-08-31, 21:23
Vart hittar man programmet för USBASP adaptern?

Matsa
2012-08-31, 21:32
Här finns det:
http://code.google.com/p/eepe/

Matsa...

Matsa
2012-08-31, 21:33
Fick precis igång med headtracking, så nu ska det monteras på Quaden och kanske testats imorgon..

Matsa...

bil sebbe
2012-08-31, 21:44
Alltså jag har laddat ner companion 9x.
Jag får inte min usb grej att fungera... :/
Och vart någonstans trycker jag för att kunna välja Er9x eller Open9x med svenska?

Matsa
2012-08-31, 21:50
Du hämtar tex Open9X Hex filerna här:

http://code.google.com/p/open9x/wiki/Binaries

Välj den som passar din sändare beroende på vilken mod du har gjort.
Högerklick, välj spara som. Sedan är det bara att starta eepe välja flash eprom och den fil du hämtade.

Jag har bara lödad in kablar för att kunna flasha så jag valde Hex filen högst upp till höger på den sida jag länkade till
den har stöd för Svenska tecken.

Matsa...

bil sebbe
2012-08-31, 21:55
Hmm min usb grej verkar inte funka :/ händer ingenting! Datorn ser inte ens att den sitter i.

Matsa
2012-08-31, 22:26
Du kanske behöver UsbAsp drivrutiner för programeraren?

http://www.fischl.de/usbasp/usbasp-windriver.2011-05-28.zip

Matsa...

bil sebbe
2012-08-31, 22:35
Ja det kan det vara :)
har redan tittat på det där fischl, skiten funkar ju inte!!
När jag trycker på ladda ner, så öppnas det bara med FreeArc (ett kompress program) och ingenting funkar!

Matsa
2012-08-31, 22:43
Det är komprimerat med .zip hämta tex: Winrar så ska det funka.. om du inte får det att funka så kan jag packa om det åt dig till ett självuppackande paket men då får du lämna mig din epost förståss.

Matsa...

bil sebbe
2012-08-31, 22:50
Jag har WinRar också, funkar inte med det heller! Antagligen gör jag ett stort fel någonstans, men jag får inte upp någon installation vart jag än trycker :/

Om du skulle kunna fixa det skulle det vara super schysst! Mailen är: bilsebbe@live.se

SteffeB
2012-08-31, 22:58
För att använda radion som simulator finns drivrutiner under "files" på Turnigy 9x sidan på hobbyking.

edit: det kanske var på min andra radio förresten.. ;)

Matsa
2012-08-31, 22:59
Jag kunde inte skicka ett självuppackande arkiv via hotmail som ser det som en säkerhetsrisk men...


När du packad upp filen så gå in i mappen (libusb_1.2.4.0) om du har 64 bit windows använd (installer_x64)
annars (installer_x86) du märker aldrig av någon installation detta lägger in drivrutinen för ditt system
så att programeraren kan kännas igen...


Matsa...

bil sebbe
2012-08-31, 23:21
Hmm funkar det över Gmail då? bilsebbe@gmail.com

Förstår inte vad som ska hända? när jag trycker på x64 så blir det ett felmeddelande, på x86 händer ingenting.
När jag går in på Companion o trycker t.ex läs modelldata från sändaren så kommer detta upp avrdude.exe: error: could not find USB device "USBasp" with vid=0x16c0 pid=0x5dc

dvogonen
2012-08-31, 23:48
Det meddelandet betyder att brännarprogrammet inte hittar någon drivrutin att prata med. Om du drar ut usbaspen och sätter in den igen så kan det dyka upp en dialog som talar om installation av hårdvara. Om du ser dialogen så har drivrutinen inte installerats.

bil sebbe
2012-09-01, 00:19
Nepp inga drivrutiner har installerats. Finns ju inga på stickan så man måste hitta dom på nätet.
Får testa på andra datorn imorrn som har Vista eftersom XP inte verkar funka.

bil sebbe
2012-09-01, 11:08
Nu har jag fattat hur man ska göra..
Men filerna går ju inte att få till stickan? den enda som funkar är inf. filen.
Och när jag väll överfört inf. filen så blir det error istället.
Startade AVRDUDE
C:/Program/companion9x/avrdude.exe -c usbasp -p m64 -U eeprom:r:C:/DOCUME~1/BS/LOKALA~1/Temp/temp.hex:i
================================================== ===============================


avrdude.exe: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.
avrdude.exe: error: programm enable: target doesn't answer. 1
avrdude.exe: initialization failed, rc=-1
Double check connections and try again, or use -F to override
this check.




avrdude.exe done. Thank you.




================================================== ===============================
AVRDUDE klar - returkod 1

Vad ska jag göra?

dvogonen
2012-09-01, 11:18
Varningen om att det inte går att ställa in clock period for sck, kan du bortse från. Man får alltid den.
Det andra felet betyder att din USBASP inte hittar någonting att prata med, dvs att sladdarna inte går från USBASP till processorn på rätt sätt. Kolla om du lött in allt på rätt sätt och att du inte råkat få till en kortslutning.

dvogonen
2012-09-01, 11:29
En sak du kan börja med att kolla är om du lött in strömförsörjningen rätt. Om du kopplar USBASP till din dator och sedan till sändaren så skall sändaren starta upp. Bakgrundsbelysningen startar dock antagligen inte, eller lyser svagt.
När du sedan programmerar sändaren så behöver du inte slå på den. Strömmen kommer från datorn.

Om sändaren inte startar så har du kopplat något fel ELLER så är en bygel på USBASPkortet felsatt. Kortet skall vara inställt för att förse processorn med ström.

bil sebbe
2012-09-01, 11:35
jaha då har jag antagligen kopplat fel :/ Men radion är som tur inte kortsluten eftersom den fortfarande funkar.

Timtimtim
2012-09-01, 12:08
Jag gjorde misstaget att löda på VCC kabeln på fel lödyta vilket resulterade i att radion inte gick att starta sen men med ett hastigt och tröttsamt ingrepp så löste jag det faktiskt och radion har fungerat som vanligt efter det.

bil sebbe
2012-09-01, 13:00
Gick o lödde om allting. NU FUNKAR DET!!!!!!!! YESSS!
Fan va coolt med svenska i radion!
Valde Open9x om jag fattat rätt så är Open bättre Erx?
16modellminnen WOW då behöver man ju iaf aldrig köpa ny radio :)
men vart ändrar jag ljusstyrkan/kontrasten? Man ser ju knappt någonting på skärmen... Ska skaffa grönt ljuskit till den senare.

Tack allihopa för hjälpen!! Uppskattas enormt!

MrOvanhill
2012-09-01, 13:51
Grattis Sebbe! Inte nog med att du uppgraderat radion från ok till bra, du har antagligen haft kul också. :-)

MrOvanhill
2012-09-01, 13:54
Ljusstyrka? Menar du kontrast? I radioinställningsmenyerna. Klicka på vänstra knappen till vänster om displayen, så är det där någonstans.

dvogonen
2012-09-01, 13:59
Open9x eller Er9x kvittar i princip lika. Lite detaljer skiljer, men på det hela taget är det samma funktioner i båda.
Men det är bara open9x som finns på Svenska.

bil sebbe
2012-09-01, 14:53
Grattis Sebbe! Inte nog med att du uppgraderat radion från ok till bra, du har antagligen haft kul också. :-)

Ja det är riktigt kul o hålla på pyssla med el prylar, ännu roligare att sedan se att allting funger ;) Man lär sig väldigt mycket också, kunskaper som kan vara bra att!

Får ta o bläddra igenom radion lite till o se om man kan hitta kontrasten.
Det är ju kul med Svenska i radion så då får det vara Open9x :)
Har skurit ut lite av plasten så jag fick plats med kontakten, så man enkelt o snabbt kan koppla den till datorn.

Matsa
2012-09-02, 04:54
Kul att det löste sig Sebbe

Matsa...

Tokaz
2012-09-07, 19:55
Tjo hej.

Jag har precis laddat in open9x i min sändare. Har en en Rangelink longrange som jag ska köra min fpv Quad med. Hajjar absolut inte ett jäkla skit av den nya FW. Kör med Dji Naza och då ska man ställa in i Acro mode.
Hjälp en vilsen nu grabbar!!

Mvh Fredde

MrOvanhill
2012-09-07, 22:12
Hmmm... Är det inte Nazan du ska ha i acro-mode? Sändaren ska väl vara väldigt ren 4-kanalare med några kanaler till för att styra Nazans flight mode och sånt?.

Tokaz
2012-09-08, 08:48
Jag har kört den med en jr dsx9 och då väljer man acro mode i sändaren. Finns det några färdiga mallar i open9x för acro eller måste man göra egna? Och om man kopplar in en longrange modul på den måste man ställa in den då att den ska sända PPM? väldigt snurrigt de här :)

Fredde

dvogonen
2012-09-08, 16:11
Acro mode är inte direkt något vedertaget begrepp för sändare. Den mall du skall använda heter något i stil med 4-kanal. Den lägger ut gas, sidroder, höjdroder och skevroder på kanal 1 till 4. Du måste se till att matcha kanalerna mot hur du kopplat in mottagaren i quaden.
Förutom detta är det en bra idé att mildra spakrörelserna genom att lägga expo på alla kanaler. Möjligtvis kan du skippa gasen. Börja runt 50%
Sen är det bara att flyga.

bil sebbe
2012-09-09, 14:47
Alltså vad fan är fel??? Min sändare har betett sig hel kneppt efter att man lagt in Open9X, eller iaf så funkar inte radion eftersom inställningarna är för krångliga!
Har bytt till engelska från svenska.
Problemet är att jag inte får någon gas! Har testat på alla flygplanen men gasen funkar inte på något av dom! Jag kopplar in allting rätt i mottagaren det enda som funkar är servona! Behöver man göra en massa inställningar bara för att få gasen att funka?
Funderar på att byta till Er9x som kanske funkar bättre.

johanvm
2012-09-09, 17:45
Hej, jag är nöjd med min Er9X firmware, men jag är nyfiken på att testa Open9X för att se skillnaden. Räcker det att byta firmware (och eventuellt ladda in modellerna på nytt) eller måste alla modeller programmeras från scratch igen?
Jag tycker det funkar kalas att göra programmerings-grovjobbet i Eepe. Funkar Eepe även med de andra firmwareversionerna eller är det annan PCprogramvara som måste användas när man byter firmware i radion. Finns det möjligen ännu bättre PCprogram än Eepe?


Idag har jag en flerpolig kontakt i radion för att koppla in programmeraren. Det funkar helt OK, men en smidigare lösning vore att bygga in programmeraren i sändaren så att man har ett USB-interface istället. Programmeraren skulle isåfall vara inkopplad jämt. Funkar det att ha programmeraren inkopplad hela tiden?

Själv är jag förtjust i "korvlådor". Jag har dock inte sett nån lösning på nätet än, så jag tänkte passa på att ladda upp bilder på hur jag gick tillväga med min radio:
3200532006
Tack!
/Johan

2012-09-09, 20:00
@Sebbe
Har du kalibrerat sändaren? Det finns en meny för det om du bläddrar lite, sen funkar det nog

dvogonen
2012-09-09, 20:25
Med hjälp av companion9x kan man byta mellan Er9x och open9x. Companion9x konverterar automatiskt modellinställningarna åt dig. Vad jag förstår finns det vissa komplicerade mixar som inte går att översätta, men det räcker alltså att kolla igenom dem, du behöver inte börjat från scratch. Om du använt eepe så kommer du att begripa companion9x direkt, det är nästan samma program.
Om du säkerhetskopierar program och data först i eepe kan du ju alltid backa tillbaka. Det går naturligtvis att säkerhetskopiera i companion9x också.
Vad gäller att ha en USBASP i radion hela tiden så går det, men... Jag hade det först på det sättet, men tog bort programmeraren när jag upptäckte att den alltid var påslagen i och med att den är kopplad till +5v på moderkortet. Synd att bränna energi på annat än att hålla igång sändaren. Programmeraren är dessutom ansluten till reset på processorn. Ett fel i programmeraren kan alltså när som helst resetta sändaren. Jag kanske är paranoid, men jag föredrar att inte ta chansen.

bil sebbe
2012-09-09, 20:37
@Sebbe
Har du kalibrerat sändaren? Det finns en meny för det om du bläddrar lite, sen funkar det nog

Jag har kalibrerat spakarna. Men jag har fortfarande ingen gas, men skevrodret (det stora stående längst bak.?) funkar när jag drar throttle spaken åt sidan men ingenting händer med gasen :( Det är så sjukt svårt o avancerat att man inte fattar någonting.

2012-09-09, 21:10
Kolla i mixerinställningarna att du har rätt funktion till rätt kanal.

johanvm
2012-09-09, 21:16
Kjell, tack för ditt svar! Companion9X får jag absolut kolla in.
Att ha en USBprogrammerare konstant strömsatt känns ganska iskallt. Bra, då vet jag varför jag ska fortsätta med lös USBdongel.
Tackar!
/Johan

johanvm
2012-09-09, 21:34
Hej Sebbe, hur ser mixrarna ut i sändaren???
För mig klarnade upplägget med mixrar fullständigt när jag började laborera i Eepe (Companion9X går lika bra) och dessutom tankade hem lite demoprogram från forum.
I Eepe kan man simulera kanalerna för att torrtesta programmeringen. Rör sig kanalerna som de ska när du kör på PC:n?
/Johan

bil sebbe
2012-09-09, 21:47
haha nu får ni ursäkta lite men just nu fattar jag inte ett dyft av vad ni pratar om.....
Förstår ingenting av det här med olika mixrar o inställningar o sånt, menyerna är ju så in i h#lvete komplicerade!!!!

Sändaren med Open9x är helt original inställd förutom att jag kalibrerat spakarna i kontrollen, har inte rört någonting annat.

Har Eepe och Companion på datorn.

2012-09-09, 22:00
När du har lekt runt lite i menyerna så kommer det klarna :-) I open9x och er9x så sköts det mesta av mixar. Håll in - och bläddra till 5/10, så ser du vad kanalerna går till

johanvm
2012-09-09, 22:50
Hej, en grundmixer kan se ut så här:
CH01 +100%Rud
CH02 +100%Ele
CH03 +100%Thr
CH04 +100%Ail

Detta innebär att kanal 1 får 100% av Sidroderspakens utslag, osv.


Du kan sen lätt utöka programmet genom att lägga till input till kanalen, tex:
CH03_+100%Thr
_____+100%Ail
Denna mixer (som saknar vett och sans) gör att kanal 3 får ett utslag som motsvarar summan av skevroder och Trottel.

Genom att lägga till många rader på varje servo kan du skapa de funktioner som finns i vanliga computersändare, typ butterfly.
/Johan

Fluf
2012-09-11, 08:15
Annat exempel på mix, en flaperonmix till min Bixler.
CH1 100% AIL
___ + 50% P3 ELE
CH2 100% ELE
CH3 100% THR
CH4 100% RUD
CH5 100% AIL
___ + -50% P3 ELE
CH6
CH7 100% P1 !AIL
CH8 100% P2 !AIL

Det betyder att skevroder (aileron) sitter den ena på kanal1 och den andra på kanal5. De är beroende av P3 (potentiometer nr3) som anger hur stor utslaget av flappsen skall vara samt att brytaren bredvid P3 (som är märkt ELE D/R på sändaren) stänger av och sätter på flapp funktionen.

Vidare har jag kopplat in pan/tilt på kanal 7 och 8 och dessa styrs av P1 samt P2 (fridpottara på ovansidan av radion), samt att jag kan stänga av fridfunktionen med AIL D/R brytaren. Att det är ett "!" innan "AIL" innebär att knappen är reverserad, så när knappen är uppåt kan man vrida kameran, men om man drar ner knappen (normalt sätter på en funktion) så ställs servona och kameran i neutralläge och ignorerar informationen från pottarna.

Vidare har jag under kanal 1 P3 mixen satt [Warning 1] vilket gör att radion piper lite då och då om flappsen är aktiverade, bra reminder när man är högt.

Kan även rekommendera att sätta en killswitch på Throttle,
CH3 s GEA -125
Vilket betyder att om gearswitch (jag är van att ha Throttle Hold på samma position som den som är märkt GEAR) är aktiverad, dvs neråt kommer kanal 3 att få ett värde på -125 oavsett var throttlespaken står i för läge.

Skitkul att proggramera denna när man börjar komma igång :)

Tokaz
2012-09-11, 21:35
Hejsan

Nu har jag iaf fått till 4kanaler att röra sig som jag vill i naza programmet :) Alltid en början.
Nu vill jag få till 3 pos switchen på kanal 5 tex. (den som det står Aux 3 F.Mode på) för att styra mina 3 flyglägen.
Sen vill jag även ha rull hjulet (Pit trim Aux2) och ställa in så den kanalen tiltar min kamera gimbal

Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Hur aktiverar jag dom 2 funktionerna?

Mvh Fredde

hbi
2012-09-12, 15:05
I Flight Phases skapar du dina flygfaser och tilldelar dem till ett brytarläge. 3-läges switchen heter ID0, ID1 och ID2 vill jag minnas. Lägg varje flygfas på vars en av dessa IDx
I mixer sätter du CH5 till P2 för att styra ett servo på kanal5 med vridpot 2

Föreslår att du leker lite med radion samtidigt som du läser dig igenom manualen: http://9xforums.com/wiki/index.php/Open9x_user_guide
Bla måste du in och pilla i mixrarna får att få till olika värden i de olika Flygfaserna

dvogonen
2012-09-12, 16:34
Med flygfaserna kan man få sändaren att uppföra sig olika vid olika tillfällen. Exempelvis en fas för start, ett för flygning och ett för landning. Detta är speciellt bra för modeller som är besvärliga att landa (exempelvis seglare) En landningsfas kan exempelvis automatiskt slå på flaps och mappa om gas till luftbroms.
Men det var väl inte det som var frågan. Kontrollern i quaden har egna flygfaser som styrs via en kanal. För att göra det behövs bara en mycket enkel mix Exempel:
50% ID1 + 100% ID2
När Trelägesväljaren står i läge 0 blir utsignalen på kanalen 0, i läge 1 50% och i läge 2 100%

johanvm
2012-09-12, 20:12
Hej, om läslusten tryter så finns det tutorials på Youtube som går igenom programmering.
Kolla in den här, tex: http://www.youtube.com/watch?v=_vwQOaYqvSo
/Johan

Tokaz
2012-09-12, 21:46
Hej igen.

Har kollat manualen en massa men blir inte klokare. Har lagt in på kanal 5 id0 -100% id2 0% id2 +100%. Då rör det sig i programmet rätt. Nu till det att jag måste fintrimma så att läge 0 kommer på ett ställe och läge 1 kommer på ett annat ställe och läge 2 på ett annat. Gör jag klart i läge 0 så de blir bra och hoppar över till läge 1 och ska ställa in där då ändrar sig 0ans läge. Väldigt märkligt de här!! Blir ********* åker ***** ut!! :)
Och han i filmen har ja kollat en del på men de är sååå segt. Men får väl ta sig tid kanske. Fredde

mickmick
2012-09-13, 00:07
Och han i filmen har ja kollat en del på men de är sååå segt. Men får väl ta sig tid kanske. Fredde

Ja, jag håller med att hans (richardmrazek) youtube filmer är väldigt sega.....mycket användbar info men det går låååångsamt :)

Tokaz
2012-09-13, 13:23
Har suttit en stund till nu och hållt på. Fått till det mesta så att funka nu. Nu är det bara en sak jag skulle vilja göra. Det är att mixa in så att gear spaken tar över id0 kanalerna. Nån som har koll? :D
Mvh Fredde

Tokaz
2012-09-13, 17:24
Allt löst nu :) var ju inte så svårt när man förstod vad man höll på med :)
fredde

Tokaz
2012-09-15, 07:59
Hejsan igen. Har en fråga om en helt annan sak än open 9x.
Kan man byta ut nån av pottarna till en positions switch ist?
Har nämligen beställt en trigger till min nex5 och den trigger funkar så att mitten läget är 0 och trycker man spaken ifrån sig så spelar den in film och drar man den mot sig så tar den bilder.
Sorry för offtopic.
Fredde

dvogonen
2012-09-15, 08:55
Ja, det går.
Börja med att mäta upp motståndet för potten. Den kanske går mellan 0 och 5k Ohm, vem vet. Låt oss anta det som exempel.
Löd in två motstånd på utgående benen på switchen. Det ena på 5 Ohm och det andra på 2.5 Ohm. . Löd inte in något motstånd på den tredje positionen.
Amslut ingående ledare till alla tre ingående switchbenen.
Utgående ledare till de tre utgående switchbenen.
Nu fungerar sttömställaren som en pot med tre fasta lägen. 0% 50% och 100%
Jag antar att det var detta du var ute efter.

bil sebbe
2012-09-15, 15:55
Kan det vara något som är trasigt sändare, mottagare, esc eller motor?

Jag får verkligen ingenting att funka! Har till och med flashat om den med Er9X nu utan skillnad...

Om jag kopplar in ett servo så funkar det. Men jag får inte motorn att snurra när jag gasar, har testat på båda spakarna åt alla håll men det funkar inte hur jag än gör.

Ska ändå beställa FrSky grejer till den så förhoppnings vis funkar det då, annars köper jag fan i mig en spektrum!

flunk
2012-09-15, 16:48
Kan det vara något som är trasigt sändare, mottagare, esc eller motor?

Jag får verkligen ingenting att funka! Har till och med flashat om den med Er9X nu utan skillnad...

Om jag kopplar in ett servo så funkar det. Men jag får inte motorn att snurra när jag gasar, har testat på båda spakarna åt alla håll men det funkar inte hur jag än gör.

Ska ändå beställa FrSky grejer till den så förhoppnings vis funkar det då, annars köper jag fan i mig en spektrum!

Trasig esc eller motor. Piper den när du kopplar in strömmen?

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

dvogonen
2012-09-15, 16:59
Koppla in motorstyrningen på den servokanal som fungerar. Får du inte igång motorn så vet du att problemet inte har något med radion eller mottagaren att göra.
Jag gissar att så kommer att vara fallet.

För att kunna styra motorn måste gasen vara helt avstängd när du ansluter batteriet i flygplanet.
Jag gissar dock att du har råkat kalibrera om gasen. För att återställa kalibreringen ansluter du batteriet med sändaren på fullgas(dvs max på den kanal du nu använder) . Efter lite pipande slår du helt av gasen. Återigen pip. Koppla ur batteriet, se till att hålla gasen på 0 och koppla in batteriet igen. Pipande.
När pipet slutar kan du styra motorn.
Om inte det här fungerar är det dags att fundera på om motorn (troligast) eller ESCn (inte så troligt) är paj.

Tokaz
2012-09-15, 19:09
Ja, det går.
Börja med att mäta upp motståndet för potten. Den kanske går mellan 0 och 5k Ohm, vem vet. Låt oss anta det som exempel.
Löd in två motstånd på utgående benen på switchen. Det ena på 5 Ohm och det andra på 2.5 Ohm. . Löd inte in något motstånd på den tredje positionen.
Amslut ingående ledare till alla tre ingående switchbenen.
Utgående ledare till de tre utgående switchbenen.
Nu fungerar sttömställaren som en pot med tre fasta lägen. 0% 50% och 100%
Jag antar att det var detta du var ute efter.

Öhhhh de var det jag menade. Men jag hajjar inte ett smack av det du skrev hur jag skulle göra och vilka grejjer jag ska löda på :) Om du råkar veta nån som har gjort detta och lagt upp nån typ av byggtråd får du gärna posta den.
Hade en förhoppning på att de skulle bara vara att byta till en 3 läges switch :)
Oj va snurrig jag vart nu :)

Fredde

bil sebbe
2012-09-15, 19:47
Koppla in motorstyrningen på den servokanal som fungerar. Får du inte igång motorn så vet du att problemet inte har något med radion eller mottagaren att göra.
Jag gissar att så kommer att vara fallet.

För att kunna styra motorn måste gasen vara helt avstängd när du ansluter batteriet i flygplanet.
Jag gissar dock att du har råkat kalibrera om gasen. För att återställa kalibreringen ansluter du batteriet med sändaren på fullgas(dvs max på den kanal du nu använder) . Efter lite pipande slår du helt av gasen. Återigen pip. Koppla ur batteriet, se till att hålla gasen på 0 och koppla in batteriet igen. Pipande.
När pipet slutar kan du styra motorn.
Om inte det här fungerar är det dags att fundera på om motorn (troligast) eller ESCn (inte så troligt) är paj.

Motorn funkar inte på någon kanal...
Tror jag lyckades noll kalibrera allting nu men funkar fortfarande inte.
Allting är helt sprillans nytt sändare, mottagare, motorn och esc.

Jag vet inte vad som kan vara fel. stoppar jag in ett servo på vilken kanal som helst så funkar servot hur bra som helst, då går alltså strömmen via esc. Men motorn får aldrig fart!
Har testat på 2st andra flygplan med helt andra esc och motorer (har kört med dom förut med en annansändare så dom vet jag funkar) men samma fel där att ingenting vill snurra.

simonarvestrand
2012-09-15, 19:54
har du testat med ett servo du vet fungerar på trottlekanalen ?

bil sebbe
2012-09-16, 11:16
har du testat med ett servo du vet fungerar på trottlekanalen ?

Om jag stoppar in esc på t.ex kanal 1 och ett servo på kanal 3 så funkar servot när jag drar i throttelspaken.

simonarvestrand
2012-09-16, 11:21
Om jag stoppar in esc på t.ex kanal 1 och ett servo på kanal 3 så funkar servot när jag drar i throttelspaken.

Nu har inte jag läst hela tråden men ställer ändå frågan. vad är det för fabrikat på escen ?
har du kalibrerat den med din radio?

bil sebbe
2012-09-16, 12:17
Radio Turnigy 9x
Esc http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=24563
Programmeringskort http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17204
Motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8139

Kalibrerat esc o radio?

simonarvestrand
2012-09-16, 12:59
Oftast kalibrerar du escen genom att ha full gas på sändaren , stoppa sedan i batteri till escen , vänta tills den ger två korta pip, då ger den nån typ av signal. sen vet escen hur din trottle signal ser ut.
glöm då inte att du måste ha fulla utslag på trottle kanalen annars blir det skumt.