handdator

Visa fullständig version : Hur många kanaler til Multiplex Funcub?



Robban74
2012-08-04, 19:20
Hej.

Hur många kanaler måste man ha på radio och mottagare som minst för att kunna fixa allt med funcuben? Inte bogserkrok... men flaps och resten.. räcker det med 5 st?

/Robban

freddan_6
2012-08-04, 19:32
Det beror lite på. Om du blandar märke på servo till flaps så du får vänstervarv och högervarv så kan du köra flaps på en kanal, eller skaffar en servoreverserare till ena servot så kan du köra flaps med y-kabel.
En kanal med y-kabel på skev
En kanal höjd
En kanal sida
En kanal gas
Så absolut minimum är 5 kanaler.
Jag skulle valt 7 kanaler (2 skev, 2 klaff).

mvh //Fredrik

jocke1963
2012-08-04, 19:32
Vad har du för radio?

Edit, Fredrik hann före med bättre förklaring... Tack. ;)

McRegor
2012-08-04, 19:36
Det lär bero på om du kan acceptera att köra Y-kabel på skev och flaps eftersom man normalt använder 6 servon i en Funcub. Men av det jag sett så kan du ju skippa flapsen om du har ont om kanaler - den flyger tämligen långsamt även utan sådana.
//Roger

Robban74
2012-08-04, 20:09
Jag funderar på en multiplex cockpit sx som har 7 kanaler, men mottagaren som följer med har bara 5 kanaler. Så jag funderar på om den räcker så jag slipper köpa en ny mottagare på en gång.

/Robban


Sent from my iPhone using Tapatalk

McRegor
2012-08-04, 20:19
Nog borde det väl ganska enkelt gå att ändra flaps-linkaget på ena sidan så att man kan köra även flapsen via Y-kabel och med likadana servon...
Visst är det enklare (eller i alla fall bättre) med 7 kanaler men nog skall det fungera rätt hyfsat även med 5. Sen som jag sa så måste man ju inte ha flapsen initialt - den går rätt bra utan också har jag sett på en kompis Funcub.
Är du helt nybörjare på RC-flyg så har du nog dessutom full huggning med de vanliga rodren så då är det nog snarare en fördel att skippa flapsen så har du lite mindre att tänka på - resten räcker helt säkert ändå...:)
//Roger

Robban74
2012-08-04, 20:45
Ok.. vad tror ni är mest prisvärt då? En Multiplex Cockpit SX med sidopaneler och en telemetri mottagare med 5 kanaler för 1800 kr eller en JR XG7 med 2 st RG611B mottagare och 3 st JR ES539 servon för 2000 kr?

/Robban

McRegor
2012-08-04, 21:03
Frånsett priset och funktionaliteten på sändaren så kolla även priset på mottagare - för med tiden brukar man behöva några stycken...:) Och även möjligheten att få grejorna lagade snabbt - om olyckan skulle vara framme.
//Roger

pgrts
2012-08-05, 12:09
Att välja sändare är nog bland det svåraste man kan göra.
Är man fantast så är Multiplex riktigt fina grejor som kan göra väldigt mycket.
Med segel så är telemetri riktigt bra att ha men det räcker kanske inte med det som finns i radion från början.

Som allra enklast gäller trottel, sid, höjd, skev, flaps - alltså 5 kanaler.
Vill man ha alla servon på var sin kanal blir det förstås flera och om man dessutom vill mixa så att alla vingroder fungera som skev och flaps och crow så krävs minst 7 kanaler och ett gäng mixar.

pernstig
2012-08-05, 20:41
Med en femkanalare skulle jag skippa flaps och använda två kanaler till skev vilket ger möjlighet till elektronisk skevroderdiff. Min uppfattning är att flaps oftast har begränsat värde på modellflygplan (möjligen lite roligt). Skevdiff är däremot nästan obligatoriskt på flygplan typ Cub.

pgrts
2012-08-07, 06:16
Med en femkanalare skulle jag skippa flaps och använda två kanaler till skev vilket ger möjlighet till elektronisk skevroderdiff. Min uppfattning är att flaps oftast har begränsat värde på modellflygplan (möjligen lite roligt). Skevdiff är däremot nästan obligatoriskt på flygplan typ Cub.
Skevdiff är enkelt att göra antingen på roderhornen eller på servoarmen. Så gjorde man alltid förr - utan programmering.
Och helt rätt - MPX E-cub och FUN-cub är lätta att flyga utan klaff, men mycket lättare att stallkrascha med flaps ;-)

Pelleflygare
2012-08-07, 08:55
Hallå, flaps kan vara riktigt kul om du gillar att leka i låga farter. Hur mycket skevroderdiff rekommenderar du för en Fun-cub?

bokis
2012-08-07, 09:21
Med en femkanalare skulle jag skippa flaps och använda två kanaler till skev vilket ger möjlighet till elektronisk skevroderdiff. Min uppfattning är att flaps oftast har begränsat värde på modellflygplan (möjligen lite roligt). Skevdiff är däremot nästan obligatoriskt på flygplan typ Cub.

Det där var intressant skrivet..Och vad är detta uttalande grundat på?

pernstig
2012-08-07, 18:43
Det där var intressant skrivet..Och vad är detta uttalande grundat på?

Mest på erfarenhet från segelflyget och från långsamma motormodeller med stor spännvidd i förhållande till kroppslängd (Cub, Bellanca m.fl.) Ett skevroderutslag åt höger tenderar som bekant att gira planet åt vänster på grund av skevroderbroms. Tendensen kan minskas eller elimineras med diff och/eller kombinerat sidroderutslag. Jag brukar använda mig av båda. Hur mycket diff får man prova ut men ca 50% neråt kan vara ett riktvärde. Hur det förhåller sig med just Funcub vet jag däremot inte. Klaffar tycker jag som sagt är kul att leka med men kan förstås vara bra på större och snabbare kärror för att sänka stallfarten. Och givetvis på segelkärror med kråkbroms!:)

Skulle vara intressant att höra om fler åsikter och erfarenheter!