handdator

Visa fullständig version : RVOSD V5 med waypoints



flunk
2012-08-07, 15:29
Rangevideos RVOSD, jag blir inte klok på om det är aktiverat eller inte: navigera autopiloten efter waypoints?

Jag har beställt en hursomhelst, men det vore kul att veta.

Impulze
2012-08-07, 16:41
Dom brukar ha startposition som "home" och flyger hem till den punkten.

//Matte

kajakmannen
2012-08-07, 16:58
I senaste FW upgraderingen så är waypoints aktiverad :) jag har iallafall kört med det i mina men det var ca ett halvår sedan :D

MVH / KAjaken

kajakmannen
2012-08-07, 16:59
Det finns ett riktigt smidigt way point sequence program till PC som du kan använda för att lägga upp waypoints och sedan via USB skjuta in i RVOSDn. Dock måste man göra om detta varje gång men kopplar spänning till OSDn. AP går bara på WP så länge man har RC länk. Om man tappar RC länken så kopplas RTH in automagiskt

MVH / Kajaken

flunk
2012-08-07, 16:59
Jag menar waypoints som i rutt. Altså flyga efter punjter, autonomt. Tydligen disablat utanför usa... :-\
Fick svar från rangevideo.

Rth och andra autopilotfunktioner funkar dock.

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Timtimtim
2012-08-07, 17:06
Du menar att kunna flyga en rutt utan att ens ha kontakt med planet?

flunk
2012-08-07, 17:15
Skumt. Enligt de själva är det avaktiverat? Kanske i senaste 5.1?



Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

flunk
2012-08-07, 17:16
Du menar att kunna flyga en rutt utan att ens ha kontakt med planet?

Jepp. Eller, ja. Som skrivits av kajaken, tappar du kontakten flyger det hem själv.

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Timtimtim
2012-08-07, 17:53
Jag har min 5.1 hemma och kan ju välja "Waypoint navigation" i menyerna men jag ser bara "Hem" då jag inte har configurerat i datorn, kan ju testa och se om det fungerar.

flunk
2012-08-07, 18:06
Kan ju vara så att det bara går att lägga in koordinater över usa?

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Timtimtim
2012-08-07, 18:31
Tja, har sett andra här på forumet som har kunnat precis som kajakmannen skrev, varför skulle de ta bort möjligheten i 5.1 versionen?

flunk
2012-08-07, 19:08
Skumt. Mkt skumt. Aja, lär visa sig när jag får min... :-)

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Timtimtim
2012-08-07, 19:10
hehe ja =) i vilken kärra ska du installera den i?

flunk
2012-08-07, 20:02
Den ska in i min FPV Raptor. Har inte fått tummen ur (eller haft tid) att sätta ihop mina grejer, de har legat i källaren i ett knappt år, men sen jag skruvade ihop grejerna i lördags har jag flugit varje dag. Jag är helt jäkla såld. Dock känner jag lite obehag att flyga långt och lågt eftersom jag inte har RSSI från min mottagare. Därför väntar jag otåligt på min RVOSD så man får RTH...

Kör med Rangevideos 1,3GHz videolänk och boostad Spektrum DX7. Har inte haft en endaste glitch eller tillstymmelse till störning i videon.

kajakmannen
2012-08-07, 21:37
Har ni pickit så kan jag skicka över HEx filen för senaste programvaran och den har öppen Waypoint funktion.

Frågan är om Vova kan gå ut och säga att den är öppen. Finns regler som styr sådant och i USA är de kanske hårdare på sådant
:/

flunk
2012-08-07, 21:50
Ja, det är ju något mysko juridiskt trams som gör att funktionen (eventuellt) skulle vara avaktiverad. Men Vova skrev till mig att den är det. Kanske bara är något han säger officiellt, sen visar det sig att de råkat "glömma" avaktivera den i fw.

PM:ar dig... =)

Timtimtim
2012-08-07, 22:50
Skicka gärna till mig :)

kajakmannen
2012-08-07, 23:23
Min firmware kommer inte från Vova ;)

Hoppas att jag inte lovar för mycket nu. har faktiskt inte kört waypoints med den senaste FWen

MVH / Kajaken

släng ett mail till mig så svarar jag med FW

Boopidoo
2012-08-08, 14:09
Det fungerar nog inte då de har den senaste versionen av RVOSD, dvs 5.1. Jag tror att tidigare FW för 5.0 inte fungerar för den då de har arrangerat om kretsar etc.

flunk
2012-08-08, 14:31
Jag har min 5.1 hemma och kan ju välja "Waypoint navigation" i menyerna men jag ser bara "Hem" då jag inte har configurerat i datorn, kan ju testa och se om det fungerar.

Har du hunnit kolla? Som jag fattar det så kan man inte mata in koordinater utanför usa men i övrigt ser det ut att fungera...

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Timtimtim
2012-08-08, 14:47
Hann ej kolla kan göra det sen! Jag går in i sequencer programmet, väljer wps sen startar jag rvosd kopplar usb för över till den och sen sparar i rvosd menyn? Kan någon bekräfta detta?

Boopidoo
2012-08-08, 18:10
Kom ihåg att ange E (east) istället för W (west) som är default. Kom även ihåg att ange höjd, default är av någon konstig anledning 0m vilket gav mig en ganska ordentlig överraskning.

flunk
2012-08-08, 20:38
Jag mailade Alex Villa, enligt honom levereras 5.1 med waypoints aktiverat. I annat fall skulle jag kontakta honom så löser han det... :-)

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Timtimtim
2012-08-08, 22:18
Kan bekräfta att det fungerar :)

flunk
2012-08-09, 07:18
Kan bekräfta att det fungerar :)

Nice! :-)

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

flunk
2012-08-18, 22:03
Kan berätta att min inte fungerar... :-(

Det går att lägga in waypoints och välja wp sequencer i autopilotmenyn, men när jag flippar om aux för att aktivera autopiloten så går den över i rth mode... Grrr...
Får bli att flasha om fw, även om jag nog inte kommer att använda funktionen vill jag ju ha den... Just for show om inte annat.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Timtimtim
2012-08-18, 23:12
Vad konstigt.. När jag aktiverade min så gick den ej över till rth, kanske är någon inställning?

Boopidoo
2012-08-23, 12:36
@flunk
Kontrollera att du har angett korrekta koordinater. Om du är för långt borta från brytpunkterna så går automatiskt RVOSDn in i RTH istället. Jag tror att detta regleras med "virtual fence", dvs man kan inte flyga till en brytpunkt som är längre bort än detta såvida jag inte har förstått det fel. Max tror jag är 100km.

Men om du exempelvis har angivit alla siffror i koordinaterna korrekt men glömt att ändra från W (east) till E (west) så spelar det ingen roll hur stor virtual fence du har angivit för koordinaterna hamnar mitt i atlanten och RVOSDn aktiverar RTH istället.

Default för koordinaterna är nämligen W medan vi som befinner oss öster om greenwich måste ange E. En annan default är N för norra halvklotet men då Sverige befinner sig där behöver det inte ändras. :)

flunk
2012-08-23, 13:17
@flunk
Kontrollera att du har angett korrekta koordinater. Om du är för långt borta från brytpunkterna så går automatiskt RVOSDn in i RTH istället. Jag tror att detta regleras med "virtual fence", dvs man kan inte flyga till en brytpunkt som är längre bort än detta såvida jag inte har förstått det fel. Max tror jag är 100km.

Men om du exempelvis har angivit alla siffror i koordinaterna korrekt men glömt att ändra från W (east) till E (west) så spelar det ingen roll hur stor virtual fence du har angivit för koordinaterna hamnar mitt i atlanten och RVOSDn aktiverar RTH istället.

Default för koordinaterna är nämligen W medan vi som befinner oss öster om greenwich måste ange E. En annan default är N för norra halvklotet men då Sverige befinner sig där behöver det inte ändras. :)

Virtual fence har jag kollat. Koordinaterna tror jag stämmer, jag la in dem via windowsprogramvaran.
Däremot läste jag att man måste ha "display waypoints" eller liknande påslaget annars går den över till rth. Detta har jag inte kollat än.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-08-23, 13:34
Ok, vilket av programmen använde du? Sequencer eller Configurator?

Men det är sant att man måste ange hur många waypoints man vill använda. Om man inte anger någonting så är det samma sak som om inga waypoints ligger inne.

flunk
2012-08-23, 13:40
Configurator.
Hmmm. Ska nog kolla igen vad jag egentligen ställt in... Det blev snålt om tid när jag testade så jag lade inte ner så mkt tid på felsökning. Sen dess har jag inte haft tid.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-08-23, 13:44
Jag har själv problem med configurator då jag lyckas hitta RVOSDn på COM6 men alla fält är grå... :(

Ansluter du bara USB till OSDn eller strömförsörjer du OSDn samtidigt?

Jag har en uppdaterad G5 till FW5.07

flunk
2012-08-23, 14:44
Den måste strömförsörjas via accen som normalt driver den också. Annars är det bara det interna usb till seriellchippet på rvosd som startar.



Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-08-23, 15:30
Problemet var att programmet angav att RVOSDn var på fel port, den sa COM6 när den egentligen var på port 24.

flunk
2012-08-25, 07:36
Ok. Jag erkänner. Jag är dum i huvudet. Vet inte vad jag missat vid tidigare test av waypointfunktionen, men igår testade jag igen. Fungerar utmärkt...

Klart ball.

Min RVOSD var alltså aktiverad för wp vid leverans, tvärtemot mot vad Vova skrev. De tar ganska lätt på exportförbudet mao. ;)


Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-08-26, 20:47
Du hade kanske tur, jag tror inte att det stämmer för alla enheter. Däremot är det inte emot exportförbudet att exempelvis Alex har gjort annan firmware där det är aktiverat. :)

flunk
2012-09-12, 15:03
Hmm.
Tillfället då jag konstaterade att funktionen verkar vara aktiverad på min enhet testade jag inte mer än att aktivera och konstatera att autopiloten styrde om och visade waypointsen på OSD:n.
Har inte testat detta något mer förräns häromdagen då jag la in en rutt på fem punkter . När jag aktiverade wp sequencer under flygning styrde autopiloten åt fel håll? Jag upplevde att den flög 180 grader fel, dvs bort från waypointen. Distance till waypoint ökar hela tiden. Den styr inte mot hempunkten heller. Vart är den på väg? Varför blir det knas?
Koordinaterna stämmer, det har jag kollat.

Boopidoo
2012-09-12, 15:16
Ok, fungerar RTH och FBW som det ska?

Hur långt bort från brytpunkterna var modellen?

flunk
2012-09-12, 15:33
Vid det senaste testet hade jag lagt in fem punkter i en ringformation där den första och sista knöt ihop cirkeln ca 1000m rakt fram relativt min startposition. Ringen hade en diameter på kanske 1000m. Punkten längst bort i cirkeln relativt startposition låg alltså ca 2000m bort. Direkt efter start, skulle gissa ca 600m bort aktiverade jag wp sequencer, varpå planet vänder tillbaka. Planet befann sig alltså mittemellan första punkten och startpunkten. Avstånd till wp ökar stadigt, men ser ut att stämma längdmässigt. Planet fortsätter förbi mig och hamnar bakom mig, det verkar alltså inte heller som att den flög mot RTH-punkten heller? Jag vet inte vart det var på väg. Jag avbröt testet efter att planet passerat med några hundra meter.
RTH, FBW, position hold etc fungerar.

Boopidoo
2012-09-13, 09:08
Om det är något som är fel så går den automatiskt in i RTH så det är väl troligast att det var det som inträffade. Eller kunde du se att WS verkligen var aktiverat, detta kan man se i exempelvis kartläget. Om det är så att RTH har aktiverats så ändras även inställningen för autopilotläge i menyn till RTH.

flunk
2012-09-13, 09:39
RTH aktiverades inte, det stod wp sequencer i F16 displayen. På radarskärmen kan jag se de olika punkterna.
Ska testa igen när vädret tillåter.

Boopidoo
2012-09-13, 11:35
Hmm mycket märkligt, ta och lägg upp en video efteråt så att man kan se vad som händer. Troligtvis var det ändå något vajsing med inställningarna som gjorde att det flög hemåt.

"Waypoint seeker" ska stå hela tiden, om den försvinner så innebär det att den avaktiverats.

flunk
2012-09-15, 12:01
Testat idag igen.
Wp seeker står hela tiden.
Avstånd till wp ökar.
Wp visas korrekt på radar.
Flyger helt galet. Verkar lite som att den vänder 180 grader från headingen den har när jag aktiverar wp sequencer.

Skumt!!

Allt annat funkar. :banghead:


Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

flunk
2012-09-15, 18:23
Fick svar av Alex nyss;

" Loiter radius has to be zero. This is a bug I have to fix."

Blir till att testa imorrn bitti.

Använder man Configurator sätts loiter radius till - 50m vilket alltså inte funkar.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-09-15, 20:20
Aha, konstig bug dock.