handdator

Visa fullständig version : En nybörjare bygger utan ritning



Verrak
2012-08-07, 17:36
http://forumbilder.se/thumbs/c0201251514PM5e0c.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c0201251514PM5e0c)http://forumbilder.se/thumbs/a9201251819PM476a.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a9201251819PM476a)http://forumbilder.se/thumbs/e5201251856PM67a0.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e5201251856PM67a0)http://forumbilder.se/thumbs/8d201251933PM73c2.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8d201251933PM73c2)http://forumbilder.se/thumbs/d7201252018PM4a32.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d7201252018PM4a32)

Har lurkat runt här lite och tänkte göra mitt första bygge. Jag såg på när min kusin flög sitt hemmabygge och frågade lite försynt om vad det innehöll samt vad sändare+mottagare kostade. Det ville sig inte bättre än att jag nu satt igång med ett hemmabygge och det är mitt allra första modellflygplan någonsin. Inga ritningar utan byggs med feeling och ögonmått då det blir roligare och lite spännande. Kommer den flyga? vet ej men jag hoppas den flyger bra och snällt då det blir mitt första plan i luften någonsin med. bild 1,2 och 3 är den första vingen och min mall som jag skar efter med min hotwire som jag byggde 1 timme innan. bild 4 är de "färdiga" vingarna sida vid sida. kommer krävas lite mer jobb med slipblocket och sen ska det kläs med tidningspapper och nedvattnat PVA-lim. Sista bilden är flygkroppen som också kräver en del slipande men bara för att få den symmetrisk då jag inte vill lägga ner för mycket tid på kosmetika då jag kommer krascha den vid något tillfälle. Ska bygga stabilisator och skevroder men nöjer mig med denna post i början då jag varken har erfarenheten eller kunnandet för att slänga ihop ett plan på en eftermiddag.

INGEMAR NABBING
2012-08-07, 18:14
Hej Mycket välkommen i vår skara. Min första reaktion är - bliv medlem i en modellflygklubb i trakten där Du bor.
Då får Du värdefulla tips och lärdomar helt gratis och Du behöver inte kvadda Dina modeller för att Du inte viste hur.
I Ållebergs Modellflygklubb i Falköping är vi ett 50-tal medlemmar med eget fält och fina hang på Ålleberg.
Bor Du i närhetaen är Du välkommen - antingen som full medlem eller kanske som gästmedlem.
Du har valt en hobby som kommer att ge många timmars trevlig sysselsättning.
Låt gärna den nästa modell bli en byggsats typ Blue Phonix termikseglare. Du får en lättare och lugnare väg till
Ditt flygäventyr.
Falköping 7 augusti 2012 Ingemar Nabbing.

Verrak
2012-08-07, 19:08
Det finns en modellflygklubb i Halmstad som inte är alldeles för långt bort men deras fält och regler är lite för restriktiva för mig. Jag är inte så orolig för att kvadda mitt plan då jag bygger det efter principen att jag bara kan slänga ihop en reservdel på en eftermiddag och vara ute och flyga dagen efter igen. Sen har jag min kusin som hållit på ett tag som teknisk och flygsupport i närheten. Jag bor i Hyltebruk som ligger 5 mil från Halmstad.

Verrak
2012-08-07, 21:42
http://forumbilder.se/thumbs/73201293400PMb016.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=73201293400PMb016)http://forumbilder.se/thumbs/f5201293448PM3c8b.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f5201293448PM3c8b)http://forumbilder.se/thumbs/e2201293519PMb165.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e2201293519PMb165)

Fick ett ryck och byggde klart alla större delarna. Fan vad tiden går när man har det smuligt(frigolit helvete). Bild1 är mina kontrollytor. De är lite tjocka än så jag ska trimma ner dem men ville inte göra det innan jag kan klä dem så att jag inte råkar knäcka något. bild2 är efter tips från min kusin här i trakterna en liten förlängning av flygkroppen som skall hålla mitt stjärtparti. bild3 är alla bitarna än så länge.

pgrts
2012-08-07, 22:08
Kolla om du kan få lite hjälp i Hyltebruk.
Där finns ibland några som flyger.
http://www.buskflygarna.blogspot.se/
Gamle "Buster" kan säkert kolla TP och om planet ser bra ut med vinklar med mera så kan du säkert få tips om något riktigt lättfluget om du vill spara din pärla. Men du säger att du har en kusin som flyger så där får du säkert hjälp.

Thomas
2012-08-07, 22:28
Friska takter!! Sånt måste hejas på.

Några tips kanske??

Putsa gärna ner framkanten på vingarna, de ser liite trubbiga ut just nu.
Här hittar du tusentals olika vingprofiler, http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/coord_database.html klicka på ".gif"-länkarna så får du upp dom som en bild. "Bara" att skriva ut i lagom storlek.

Sen är det så att ALLT flyger, frågan är bara hur...
Vikten i förhållande till bärytan är viktig (!), en kärra med spännvidd på 1-1,5 meter bör inte väga mer än 50-75 gram per kvadratdecimeter vingyta. Ju mindre desto bättre.

Tyngdpunkten är A och O!
Ca 25% från vingens framkant är optimalt.
Nu är ju dina vingar avsmalnande, så det blir en aning klurigare att räkna ut.
Här är en förklarande bild:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/428/image002.GIF

Rita ett längsgående streck 25 % från framkanten /svart streckat på bilden),
Lägg rotkordan (rödstreckat) framför och bakom spetskordan,
Lägg spetskordan (grönstreckat) framför och bakom rotkordan,
Dra ett kryss som dne gula linjen visar,
I det gula kryssets skärningspunkt drar du en ny linje (rosa) parallell med kroppen,
Där den rosa linjen korsar den ursprungliga svarta streckade linjen ligger tyngdpunkten! Vid cirkeln, alltså.

Sen är det ju alltid bra med både sidoroder och skevroder, framförallt om vingen är rak.
Ska du bara ha sidoroder behövs en del V-form på vingen, annars har den svårt att svänga.

Lite start-tips! Lycka till, och kom ihåg att dokumentera så vi andra kan glädjas åt dina framgångar!

Verrak
2012-08-08, 01:21
Elektroniken är beställd. Beställde från hobbyking och håller tummarna att det inte tar år och dar att får mina saker.

1x Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner 73g
1x Hobbyking SS Series 25-30A ESC (card programmable) 24g
1x Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs)
1x Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack 185g
4x HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo 36g
1x Turnigy balancer & Charger 2S-3S
1x GWS EP Propeller (DD-9050 229x127mm) (6 pcs/set)

motor data:
Voltage Current Prop Thrust
11.1V 15.5A 9050 900g

Med den nuvarande vikten på planet och allt som skall i det så bör jag ha en startvikt på 600-700g. Ska kolla om man inte kan snygga till vingprofilen lite och skala av lite vikt samtidigt. Kommer ju få göra hål till allt så jag spar nog in en del. Med lite tur landar jag på 600g och då har jag ju mycket utrymme för lite vassare flygning när jag känner mig varm i kläderna. Tillkommer ju lite saker runt omkring som stötstänger och dylikt vilket kommer göra mina nuvarande uträkningar passé men det kommer mer exakta siffror allt eftersom jag bygger.

Verrak
2012-08-08, 10:58
http://forumbilder.se/thumbs/b22012104617Ab32b.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b22012104617Ab32b)http://forumbilder.se/thumbs/fe2012104654Af92e.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=fe2012104654Af92e)http://forumbilder.se/thumbs/e52012104722A7de6.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e52012104722A7de6)http://forumbilder.se/thumbs/972012104751A7bf3.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=972012104751A7bf3)http://forumbilder.se/thumbs/f62012104822Ae4cc.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f62012104822Ae4cc)http://forumbilder.se/thumbs/932012104851Af52e.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=932012104851Af52e)http://forumbilder.se/thumbs/a62012104922Aa446.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a62012104922Aa446)http://forumbilder.se/thumbs/d82012104955A8819.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d82012104955A8819)

Idag så skar jag ut en del av flygkroppen som jag fäste vingarna i så att jag kan göra dem avtagbara så att man kan transportera planet i andra fordon än lastbil. Förstärkte även vingarna med en 6mm blompinne som limmas på plats. Nu är det inget mer att göra innan elektroniken kommer då jag måste ha mina servon för att hitta platsen där de skall sitta och hur stora skevroder jag vill skära ut. sen ska ju batteri,esc och motor passas in och balanseras.

McRegor
2012-08-08, 11:06
Hej,
Vingprofilen känns väldigt "tvär" framtill och likaså väldigt tjock baktill. En mera konventionell profil skulle nog inte suttit i vägen.
Säger inte att den inte kommer att flyga (för det gör det mesta - frågan är bara hur) men den är som sagt väldigt okonventionell. Och ofta brukar mera beprövade profiler (och modeller) vara enklare att flyga.
Hälsningar
Roger

freddan_6
2012-08-14, 12:15
Går du vidare med din vingprofil eller byter du till något bättre? Vingprofiler är en hel vetenskap, de ska vara olika profiler om man vill ha mycket hastighet, mycket bärkraft eller en kompromiss. Jag använder det Italienska programmet profili2 för att rita ut vingprofiler. Jag har aldrig designat någon egen profil. Om man är nöjd med en storlek (20cm) så har jag lagt ut några profiler på min hemsida : http://agert.homelinux.org/~fredrik/flyg/plotfoil/pdf/

profili: http://www.profili2.com

Verrak
2012-08-16, 13:30
Jag kollade lite på tuben gällande olika designer. Jag har bytt till en mer konventionell vingprofil. NACA tror jag den heter. Även gjort om flygkroppen. Den är nu längre och har en stabilisator med samma profil som vingen. Ska göra stabilisatorn lite justerbar så jag kan få rätt vinkel mellan den och vingen. Bilder kommer snart.

Thomas
2012-08-16, 14:56
NACA-profiler har många olika utseenden, vet du vilket nummer du har valt??

Verrak
2012-08-19, 11:25
Plockade bara en exempelbild från en sida som förklarade aerodynamik.

http://www.southampton.ac.uk/~jps7/Aircraft%20Design%20Resources/Sydney%20aerodynamics%20for%20students/naca45/naca45.html (http://www.southampton.ac.uk/%7Ejps7/Aircraft%20Design%20Resources/Sydney%20aerodynamics%20for%20students/naca45/naca45.html)

skalade sedan den med fotoredigeraren i datorn för att ge en profil mellan tummen och pekfingret.

freddan_6
2012-08-19, 13:00
Detta är ett exempel på en vingprofil, du ska ha en vingprofil helst anpassad efter modellflyg med lite tjockare profil, fast det beror lite på vad du är ute efter. En tunn profil går snabbare än en tjock.

Verrak
2012-08-20, 22:31
Jag stänger ner denna tråden och tar väck den imorgon då jag inte har tagit några bilder under bygget och är nu helt inriktad på att få mitt fanskap till hemmabygge i luften. Vill bygga klart och flyga och senare när jag fått lite luft under vingarna så kan jag nog börja på ett mer seriöst bygge. men tack för alla svar och de tips jag fått som faktiskt format det nya planet och nog kommer ge det en större chans att flyga.

jocke1963
2012-08-21, 05:04
Varför ta bort den? Alltid nån som lär sig något av alla svar, det e ju lixom det forum är till för...

McRegor
2012-08-21, 06:23
Håller med jocke - trådar skall normalt inte tas bort utan låt den ligga kvar.
//Roger

Thomas
2012-08-21, 06:50
"En bild säger mer än tusen ord"!!

Så sant, så sant...

Verrak
2012-08-21, 12:54
då låter jag den ligga.

här är en bild på den reviderade versionen.
http://forumbilder.se/thumbs/7012012123322cf9b.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7012012123322cf9b)

vingen skall fästas ikväll när limmet har torkat som håller fästet. Den blir avtagbar för lättare transport.
vingen är 120cm mellan spetsarna och flygkroppen 113cm lång. klär den i "papirmaché" så att den blir stark men lätt. Flygvikten är fortfarande strax under kilot och vill jag ha mer drag senare kan jag smälla på en större propeller då jag har utrymme för det effektmässigt.

nuvarande propeller är 9x5 och motorn skall dra ca 15A med det. Både motorn.batteriet och fartreglaget kan hantera upp till 23A så det går att sätta dit en större propeller senare när jag känner mig mogen för lite djärvare flygning.

motor: Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner
fartreglage: Hobbyking SS Series 25-30A ESC
batteri: Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo
propeller: GWS EP Propeller (DD-9050 229x127mm)

Verrak
2012-08-21, 16:11
http://forumbilder.se/thumbs/e21201240334P71f9.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e21201240334P71f9)

Tänker döpa det till toapapperglidaren.

flygvikten kommer bli ca 900-950g och motor+9x5 propp ger 950g drag. vilket ger mig ett 1:1 förhållande som skall vara mer än nog för alla typer av manövrar.

Jag vet att den är skrynklig och att det kommer sänka farten men det är mitt första bygge och jag har inget tålamod. Det kommer lite sandpapper och färg i närheten av den när limmet torkat.

McRegor
2012-08-21, 16:34
Om du aldrig RC-flugit tidigare (?) så räcker det nog till alla manövrer du hinner göra...:)
Lycka till hälsar
Roger

Fluf
2012-08-21, 19:30
No Guts No Glory!

https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQtBKsLLPf3lXV_XveS_aM4H05lH8Ssy QZT-Jb0MKb361lrVHWYyA (http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:sv-SE:official&biw=1902&bih=979&tbm=isch&tbnid=PPfUvBVu324jSM:&imgrefurl=http://www.worldaffairsboard.com/military-aviation/29208-no-guts-no-glory-good-book-read.html&docid=ebch5RUVHUNRBM&imgurl=http://i126.photobucket.com/albums/p85/Fighter_Pilot/No-Guts_No-Glory.jpg&w=498&h=440&ei=bMQzUNL1FMHm4QSnwIGACQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1346&vpy=147&dur=55&hovh=211&hovw=239&tx=127&ty=103&sig=101232562630800005642&page=1&tbnh=146&tbnw=165&start=0&ndsp=48&ved=1t:429,r:7,s:0,i:93)

Fy attan vad kul detta var att läsa :) Jag funderade på det när det var dax för mig att börja men jag fegade ur.

Applåd, kör ditt race ha kul fråga bara om du känner för det. Som du sade detta är ett första expriment, och det är otroligt lärorikt att göra på sina sätt innan man får hundratals råd om hur man kan göra det bättre. Tror detta kommer göra dig till en bättre och mer passionerad flygare och byggare framöver.

APPLÅD!

Verrak
2012-08-21, 21:12
Tålamodet tog slut igen. Vingen blir permanent monterad. Börjar med bara sido- och höjdroder. skevroder får vänta tills jag kan flyga denna skapelse hyfsat. Har nog förfinat min byggteknik tills dess så att det inte blir hastverk av nästa plan också.

här är mitt förlorade tålamod:
http://forumbilder.se/thumbs/4b1201290249Pd8be.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=4b1201290249Pd8be)

den verkar lite sned men det ska gå att trimma ur den så får nästa bygge blir mer rakt:
http://forumbilder.se/thumbs/291201290410Pb2da.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=291201290410Pb2da)

Vacker?....Är jag helt ärlig själv är det nog det fulaste som jag sett...Det enda som kan väga upp detta vore bra flygegenskaper:
http://forumbilder.se/thumbs/521201290541P915c.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=521201290541P915c)

Motor och dylikt börjar jag på imorgon när limmet torkat. Lade märke till att axeln på motorn är på "fel" håll så jag får bygga ett "speciellt" motorfäste som kan husera större delen av motorn. Sen skall roderytor tillverkas och servon installeras. Sist blir det att leta upp CG med batteriet och montera mottagaren.

Fluf
2012-08-21, 21:21
Det finns tre sätt att lösa monteringen av din motor.

1. Nytt fäste där axeln sticker igenom motorfästet som du först tänkte på.
2. Plocka ur axeln ur motorn och vända på den
3. Skaffa ett alternativt propellerfäste som följer med i deta paketet (och skruvas fast med tre skruvar i din motor). Dock kommer den vanliga motoraxeln fortfarande sticka in genom motorfästet mot flygplanskroppen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7204

Verrak
2012-08-21, 21:29
Jag har det där alternativa motorfästet då det följde med motorn. Jag vill dock kunna använda propsavern istället och då blir det motoraxel genom motorfästet som ditt alternativ 1 säger. Jag tror nämligen att planet är baktungt och kommer vara lite svårt att balansera så om motorn kan komma fram lite och hjälpa mig så tror jag att jag drar mest nytta av det.

Verrak
2012-08-22, 23:12
byggt motorfästet och monterat motorn. Skall vänta tills limmet härdat ordentligt och sedan göra 2 förstärkningar. Sen blir det övrig elektronik som skall monteras löst och testas innan det blir "permanent". CG är med bara motorn cirka 30% från bakre kant på vingen. Batteriet bör lösa resten åt mig.

PatrikE
2012-08-22, 23:34
CG är med bara motorn cirka 30% från bakre kant på vingen.
Hoppas att du menar framkant på vingen!?...
ca:25% från framkant är ganska standard på de flesta plan.

Verrak
2012-08-23, 10:53
Just nu är det bakre kant på vingen vilket inte är så bra. Jag ska balansera ut detta med batteriet så att CG hamnar på rätt ställe 25-30% från framkanten.

Verrak
2012-08-24, 19:16
http://forumbilder.se/thumbs/984201270716P055b.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=984201270716P055b)

hemmagjort gångjärn förstärkt med gaffa i ändarna.

http://forumbilder.se/thumbs/c54201270834Pe542.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c54201270834Pe542)

Fult men funktionsdugligt. Den går fritt i alla fall. Sen om den stannar kvar på planet återstår att se..

http://forumbilder.se/thumbs/e54201270941Pfa5a.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e54201270941Pfa5a)

Snart klar med målningen. Signalorange tror jag den heter. Blir inte svårt att tappa bort denna i skyn. Ska ett lager till på undersidan och sen tror jag att jag kör ovansidan med och någon snygg text längs med vingen för att kunna skilja upp från ner. Fick utrymma mitt förråd i källaren då arbetsmiljön blev rätt giftig efter första lagret. Ha ha ha ha ha!

NickeL
2012-08-24, 21:49
På den sista bilden du postade senast... är det skevroderna man ser ????
Du kommer få väldigt dålig verkan på skeven med dem så långt in.
skeven ska helst sitta längst ut på vingen för att få max effekt :)
desutom så är de i mina ögon väldigt små... både på längden och bredden...

Fint flygplan för övrigt och lycka till :D
/Nicke

Verrak
2012-08-24, 22:22
Det är skevroder ja. Jag har ingen erfarenhet så jag börjar smått. Blir den för sävlig eller helt verkningslös så kan jag alltid lappa vingen och flytta samt förlänga med balsa. Vill se hur den far med små roder först för ett lugnare flyg som förhoppningsvis överlever sin första flygning utan att demoleras helt.

freddan_6
2012-08-25, 08:59
Titta på andra plan och vingar innan du bygger nästa vinge. Dessa "skevroder" kan möjligen fungera som klaff, ej som skevroder att svänga med.

McRegor
2012-08-25, 10:34
Vill du ha bättre förutsättningar med att du skall lyckas med flygningen så håller jag absolut med Fredrik. Och skall du bygga själv så är ju det bästa att bygga från en ritning till en modell som man vet fungerar bra. Du lägger ju trots allt ner en hel del jobb och då är det ju kul att veta att grundkonstruktionen är OK. Räkna med att styra denna med sidorodret (som jag hoppas du har) om du överhuvudtaget skall ha en chans att komma runt. Och kan "skevrodren" överhuvudtaget gå neråt eller kan de bara gå uppåt ?
Lycka till hursomhelst hälsar
Roger

freddan_6
2012-08-25, 12:17
På långsamgående plan av typen CUB och semisymmetrisk vinge av Clark-Y eller liknande är det vanligt med dubbelt så mycket uppåt som neråt på skevroder. Sök på google skevroder heter "aileron" på engelska. Skeven sitter alltid ytterst på CUB och liknande plan (faktist på alla plan). Om man har skevroder längst in får man göra väldigt stora utslag. dessa stora utslag bromsar planet mycket. Ska du fortsätta med din vinge så låter du de roder du redan ha skurit ut vara klaff. Skär ut nya roder till skev kanske från vingspetsen och in 1/3 av längden. Låt dessa vara 10-15% av kordan på vingen.

Här finns exempel på hemmagjord vinge http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=483844
från denna tråd http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=291173

Thomas
2012-08-25, 21:02
En dum fråga som inte har med bygget att göra:
Varför länkar bilden till "forumbilder.se"??
Det är inte alla gånger jag kan se bilderna där.
Bättre att lägga in bilder "som vanligt"!
Klicka på ikonen "infoga bild" och ladda upp bilder från datorn...

Verrak
2012-08-25, 23:53
Skevroderna går både upp och ner och har stora slag. vill provflyga och sen lappa innan jag börjar riva i vingen då jag vill få "känsla" för det ni säger. Det ni säger är med all sannolikhet rätt men jag vill se de försämrade egenskaperna och varför. laddar upp direkt på forumet hädanefter. Den skall har styrroder,höjdroder och skevroder. Jag får se hur den flyger och ifall den failar helt så är det på väg lite balsa och dylikt som kan användas för modifieringar. Jag fick förlänga mina servokablar som ni kan se på bilderna och jag tackar min trogna lödstation för att den gjorde arbetet smärtfritt. Man skall alltid ha en lödstation hemma tycker jag. ESC:n har bara klämts fast för att kolla passformen och att kablarna når fram till platsen jag valt för mottagaren. Roderhornet för sidoroder är limmat på och kommer ge ojämna slag men just nu håller mitt tålamod en låg nivå. Förlängde mina kablar med lite RKUX från clas ohlson. Köpte kabeln men hittade inget bra användningsområde för den efter jag byggt 2 stycken 1 watts gitarrförstärkare. Det var ett bra köp nu när kablarna var för korta och jag inte orkar vänta på förlängningar.

Verrak
2012-08-26, 18:35
Imorgon blir det provflygning. Fick göra om mina roderhorn till skevroderna då de hade för lite slag. Har även passat ut var servon skall sitta och det behövs lite extravikter i nosen för att balanspunkten ska hamna rätt men det blir finliret innan flygning imorgon. Ska bara hitta en lämplig nätadapter till min laddare och ladda batteriet innan flygningen. Blir det en skithög på marken återstår att se och om jag inte kan laga modellen bygger man ju bara en ny.

jocke1963
2012-08-26, 20:27
... Blir det en skithög på marken återstår att se och om jag inte kan laga modellen bygger man ju bara en ny.

Friskt vågat, hälften vunnet! :)
Tror nog att den kommer flyga hyfsat, du har ju iaf lite v-form på vingen, så om skevrodren inte funkar så lär ju v-formen iaf ha en något självstabiliserande effekt.
Lycka till!

Verrak
2012-08-27, 21:11
:banghead: Fartreglaget brann upp direkt när jag kopplade in batteriet för att centrera servona och binda min mottagare. När jag läste på lite var detta tydligen ett vanligt fel på just dessa fartreglage. ATTANS!.. Beställt ett nytt av märke Turnigy plush 30A och lade även till programmeringskort. Men det är ändå 170 spänn som jag får punga ut extra. Var ju så himla klåfingrig då jag är elektriker i grunden så jag kapade krympplasten runt ESC för att kolla och då får jag ju ingen garanti på den. ATTANS!...igen..ja ja..inget att göra nu.. bara se glad ut den tiden det tar för mitt nya reglage att komma fram.

Fluf
2012-08-28, 14:09
Måste medge att din orangea skapelse har en viss grotesk charm.

Ser verkligen fram emot en maiden på den.

Hur blir slut dimensionerna och vikten på den?

Verrak
2012-08-30, 21:01
Har nu provflugit den. Även kraschat den inte en utan TVÅ gånger. Andra gången fastnade den i ett träd och blev där uppe. När jag skakade ner planet så fick den lite skador som måste åtgärdas innan nästa flygning.


http://www.youtube.com/watch?v=WFdXxaHZGAw&list=UUsLKHmVhv1iYQilmvMaPHfQ& index=2&feature=plcp

skevroderna stod helt fel och sidorodret var helt verkningslöst samt att motorn hade fel vinkel. Limma ihop och försök igen.


http://www.youtube.com/watch?v=IZvjATliDOU&list=UUsLKHmVhv1iYQilmvMaPHfQ& index=1&feature=plcp

Kameran lossnade och den fastnade i ett träd.

Thomas
2012-08-30, 21:35
Hrmm...
Såg ut som om den var baktung???

Men ljudet var mumsigt!

Verrak
2012-08-30, 22:30
Det är den också. Ska se om jag kan åtgärda detta. Man kan nog korta in den lite och på så sätt få mindre hävstångseffekt. Men jag tror att mina flygtider varit avsevärt bättre med korrekt inställda kontrollytor. Den har ju ett sjuhelvetes drag från motorn men samtidigt så gör monteringen av motorn att en del drag går förlorat i den icke aerodynamiskt utformade nosen. Det skall också åtgärdas sen kan jag alltid trycka dit större propeller då jag har utrymme upp till 20A och en 1060 skall enligt tillverkaren dra 19.5A och detta kan nog ge mig det där lilla extra sen när jag fått ordning på den.

Fluf
2012-08-30, 22:42
Rekommenderar lite större ytor kanske :)

Kul att den flyger och håller sig i luften (tills det kommer hinder i alla fall).

Stort grattis till att fått upp den!

Verrak
2012-08-30, 22:47
tackar! sidrodret är nog tillräckligt med sina 75x150mm och höjdrodret kan behöva byggas om till ett med mer slag och yta. Skevroder skall gjutas tillbaka in i vingen då jag inte har nytta av dessa överhuvudtaget just nu.

Fluf
2012-08-31, 07:17
Syftade på större ytors att flyga på, men lite mindre att sikta på ;)

Verrak
2012-08-31, 11:08
Jaha! Jo det skulle ha varit bra men det var fotbollsträning på den stora planen så jag fick ta den lilla vid skolan i Unnaryd. Var inte på hemmaplan när jag testflög. Men nu har jag kortat in den lite och limmat ihop de stora delarna. Skall även fixa till servona till höjd och sidoroder så att de ger lite mera rörelse. Så kan jag kanske få LITE mer flygtid nästa vända.

flygklara mått är som följer:

vingspan 1250mm
längd 1020mm
ving chord 250mm
vikt ca 1000g

freddan_6
2012-08-31, 11:19
Vikten är rimlig för nybörjarflyg. Man kan använda enhet som skalar som är gram/dm3 eller en enhet som inte skalar som är gram/dm2.

Du får 5,7 gram/dm3 eller 32 gram/dm2 vingbelastning eller på engelska wingload. Googla på "cubic wingload" och läs. Men du ska inte höja vikten, så laga lätt.

freddan_6
2012-08-31, 11:29
En sak till: för att sidoroder ska ta bra för att svänga har man normalt cirka 6 graders V-form (dithedral) på vingen. Om man ska svänga med skevroder har man hellre lite mindre vinkel för att vara mindre vindkänslig, kanske 3 grader. På första videon ser det inte ut som du har använt skevroder alls. Det jag säger oftast till min son är "rak på vingarna" - då menar jag att vingarna ska ligga horisontellt hela tiden annars svänger planet. D.v.s. Horisontellt när man försöker flyga rakt fram, och se till att det blir horisontellt efter svängen - vid sidoroderstyrning ofta genom att ge motroder efter svängen - fast det beror på hur mycket v-form man har.

Verrak
2012-08-31, 11:59
Jag har inte skevroder inkopplat då jag vill lära mig sidoroder och höjdroder först innan jag ger mig på att banka planet åt det ena eller andra hållet. vinkeln har jag inte mätt och nästa flygtillfälle ges den 3:e... Vi får se vad som händer..

freddan_6
2012-08-31, 12:48
Lägg ena vingen plant, andra vingens spets bör vara 5-6cm ovanför planet.

Verrak
2012-08-31, 13:58
Blir lite svårt då i mitt dåliga tålamod så limmade jag fast vingen permanent. Den får med nöd och näppe plats i baksätet på min saab 9000. jag kan nog göra en ghettolösning med en rak bit plywood och en tumstock. Bifogar 2 bilder. bild2 när den fastnade i ett träd efter andra flygningen och bild1 den ihoplimmade samt kortade bakdelen som nu kanske löser mitt balanseringsproblem.

Verrak
2012-08-31, 15:28
Kollade till limningen i källaren och den blev rak enligt mitt ögonmått. CG hamnar precis rätt med den kortare flygkroppen och nu ska jag bara montera servona som gick av i krascherna och ändra vinkeln på motorfästet sen ut och flyga igen på måndag. Blir bra det här! Om den nu bara kunde flyga hyfsat rakt efter att jag kastar iväg den så kan jag nog komma upp i en HEL minuts flygtid denna gången.

McRegor
2012-08-31, 15:46
Hej,
Du ha nog tyvärr oddsen emot dig en aning när du själv är nybörjare och dessutom bygger en helt egen konstruktion. En av dessa två variabler hade nog räckt mer än väl. Men testa skall du givetvis göra men det är få kärror som går alldeles rakt och fint vid första flygturen - ofta brukar man ta upp kärran på lite höjd och sen trimma rodren och känna efter om roderutslagen är vettiga så att inte kärran blir alltför livlig eller alltför trög. Men då gäller det ju att man har flugit lite tidigare och lärt sig grunderna.
Har du möjlighet så ta hjälp av en erfaren flygare som kan testa din kärra och avgöras om den är lämplig som nybörjarkärra. Eftersom du verkar ha mycket bygg-energi så föreslår jag att du försöker hitta en ritning till en nybörjarkärra med bra anseende och börjar bygga den så har du i alla fall nåt på G om denna första inte skulle fungera bra eller helt enkelt bli kvaddad.
Hälsningar
Roger

Verrak
2012-09-01, 12:16
Jag har en del idéer och tankar kring nästa kärra men jag vill få ut maximalt vad jag kan av den nuvarande då jag kan lära mig mycket av den ännu. Jag har flugit små lätta EPO leksaker förr och är lite bekant med hur jag skall bära mig åt. Det blir ju annorlunda med en såpass stor modell som jag har då den reagerar långsamt och med fördröjning i jämförelse. Men det skall mycket till innan jag ger upp. Den har flugit 2 gånger och skall flyga mer än så innan den blir pensionerad.

Verrak
2012-09-03, 15:26
3:e flygningen gick mindre bra. Den tog sig inte ens upp i luften utan gled lite och sen bonk ner i marken. Blir nog att hänga upp i vardagsrummet som fail 1. Har hittat en vingprofil-generator och valde NACA-N9 med chord 200mm och tjocklek 130% av original. Bör fungera bättre och skall byggas i balsa. Har lite ritningar på trainers som jag skall utgå efter och skala upp/ner så att jag får ett bättre resultat. Hoppas det går vägen denna gången. Slipper i alla fall beställa alla servon och dylikt igen då jag kan kannibalisera fail 1. Hittade en ritning som jag tror speciellt mycket på 1-SC-150r trainer model heter ritningen och jag skall skala upp den för min vingprofil.

Fluf
2012-09-03, 17:01
Ett par trädlandingar och ett dyk ser jag som ett riktigt bra facit som planlöst scrachbygge utan någon förkunskap eller erfarenhet. Snyggt jobbat.

Och som sagt majoriteten av elektronik etc är på plats, bara att bygga på och ta sig framåt :)

Om du är sugen på att bygga och testa en del olika saker så kan jag rekommendera att kika lite på ett koncept som Flitetst kört på, en flygkropp med all alektronig och sedan utbytbara vingar etc för att få allt från en nutball till deltavingar eller andra spännande småplan.

Lite inspiration här, och billiga att bygga när man har elektroniken.
http://flitetest.com/articles/FT_Flyer_Scratch_build

Verrak
2012-09-03, 20:41
Lekte lite med balsa ikväll. byggd i 3mm balsa och 3x3mm furulist som sedan har täckts med 1mm balsa. provade att göra med trädlinjerna och mot. Så jag har fått reda på vad som funkar och vad som inte funkar.

Upptäckt 1: Fan vad lätt det var att jobba med!

Upptäckt 2: Jag saknar vinkelhake och stållinjal.

Så det blev efter ögat vilket resulterade i att det blev snett men uppdraget var att få grepp om vad balsa faktiskt är och hur man jobbar med det.

Sammanfattning: Jag vill inte bygga i frigolit mer och behöver införskaffa lite fler verktyg. Det som tog tid märkte jag var mallen som jag formade balsan efter.

McRegor
2012-09-03, 21:56
Snyggt - och det var raskt marscherat från Mk 1...:)
Hälsningar
Roger

jocke1963
2012-09-03, 22:24
Lekte lite med balsa ikväll. byggd i 3mm balsa och 3x3mm furulist som sedan har täckts med 1mm balsa. provade att göra med trädlinjerna och mot. Så jag har fått reda på vad som funkar och vad som inte funkar.


Ser bra ut men oroar mig lite för hållbarheten hos den där vingen, om du inte sätter dit några "webbar" eller vad det nu kallas, dvs små rektanglar ditlimmade mellan spryglarna och furulisterna, som blir som en vingbalk.
Annars ska du nog inte dra några hårda höjdroder i hög fart, med risk för vingbrott..?

McRegor
2012-09-03, 22:57
Jo, webbar vore nog på sin plats. Men detta kanske inte var den "riktiga" vingen utan en testvinge - eller ?
Sen kan du gärna helplanka mellan de 2 innersta spryglarna. Om du bygger 2 vinghalvor så får nu nog också fundera lite över hur du skall sätta ihop dessa för att få tillräcklig styrka...:) När sen klädseln kommer på så ökar ju styrkan avsevärt. Jag tycker absolut att du är på helt rätt väg !
Hälsningar
Roger

Verrak
2012-09-03, 23:33
Det var bara en testvinge för att kolla vad som krävs av mig som byggare. Den "riktiga" vingen blir nog inte 2 delad utan en rak vinge på ca 50-70cm vingspann för att göra det hela enklare för mig som nybörjare. Vill planka hela vingen då jag verkligen inte har lust att skaffa strykjärn och hålla på med plaster och papper samt dopa. Den blir ju klart tyngre då och kommer kräva mer fart för att flyga men jag är villig att prova och samla ihop fliset när jag kraschar.

Vill inte "prova" att göra en vinge efter ögat då jag inte vill slösa med mitt ack så magra lager av balsa då jag gott får vänta tills löning innan mer kan skaffas. Vill ju göra det rakt och propert. Jag tänkte verkligen inte på att göra en typ av vingbalk så det var bra att ni säger det. Måste sätta mig ner någon dag och göra en ritning och slänga upp så ni kan se vad jag vill göra.

Fråga: Är biplan knepigare att flyga? Jag vet att de har en tendens att bli baktunga men förutsatt att man har balans och viljan. Kan jag bygga ett biplan som flyger snällt nog för mig som novis?

Blir 2 raka vingar rakt ovanför varandra placerade lite mer mot mitten för balans utan en massa lull och extra. Funktion framför design. Blir interna servon och generösa roderytor. Inga skevroder om inte detta rekommenderas. Tanken är att den skall kunna liknas vid STOR parkflyer som lojt flyger runt på halvgas.

McRegor
2012-09-04, 07:14
Hej,
Några korta och inte speciellt motiverade råd (lite brådis just nu):
* Skippa biplan - bara ännu mera som måste göras rätt.
* Bygg med större spännvidd - säg runt 100 cm - så får du enkelt lägre vingbelastning.
* Helplanka inte en liten kärra utan klä istället med nån form av plast eftersom klädseln förstärker konstruktionen högst avsevärt till en relativt liten viktökning. Och en vinge är inte speciellt svår att klä. Din testvinge var en hyfsad början med lite förändringar som redan diskuterats..
Hälsningar
Roger

freddan_6
2012-09-04, 08:18
Biplan har egenheten att de kan vara luriga att komma runt i svängarna, ungefär som en CUB. För att svänga krävs ibland kombinerat skev och sida.
Jag rekommenderar större spännvidd, på biplan ca 800mm, på enkelvinge 800-1000mm. Det räcker att ha 1/3 av spännvidden på stabilisatorn. Fenan ska ungefär vara stor som ena halvan av stabilisatorn.

DU MÅSTE HA WEBBAR. - lodrät förstärkning från övre vingbalk till nedre kanske i 2mm balsa, annars går vingen av när du flyger. Fibrerna ska vara lodräta på webbarna. Webbarna ska göras så stora att de sitter kvar utan lim, dvs de ska tryckas på plats. Men när de monteras ska de givetvis limmas. Det går förstås också att göra webbar i 0,8mm plywood.
Dina vingbalkar ser klena ut. Vingbalkarna ska vara i furu. De bör vara 5x3mm eller 6x4mm för 1000mm spännvidd. Långsidan ska vara horisontell. Vingbalkarna + webbarna blir en H-balk.

Det finns en artikel på svensktmodellflyg du ska läsa. Just nu är siten nere så jag tar länken till webcashen i stället

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:uhkQHueYQwMJ:www.svensktmodellflyg. se/artikel.asp%3Fviewmode%3D1%26msgid%3D126+&cd=1&hl=en&ct=clnk

artikel http://www.svensktmodellflyg.se/artikel.asp?viewmode=1&msgid=126

Om du ska kunna svänga med din raka vinge MÅSTE DU HA SKEVRODER. Alternativet är 6 graders v-form och svänga med sidoroder.

Verrak
2012-09-05, 23:06
Fan vad dåligt väder vi har haft :concern:. Blir nog inget flygande utomhus innan våren ifall inte vädergudarna samarbetar lite. Jag har dock inte varit sysslolös. Jag kallar den Flugviktaren :sarcastic: och den väger just nu 40g. Vingen är 2mm balsa med skelett av 3x3mm furulist. Kroppen är helt i 3mm balsa och V-stabilisatorn är 1mm balsa limmat på en ram av 3x3 furulist. Roder består av 2 stycken 1mm balsabitar som limmats med fibrerna korsade för styrka. Gångjärn av paketeringstejp som förstärkts med CA lim för att inte gå upp. Det skall dit lite förstärkningar så som en bit plywood att montera motor på och lite mer CA i fogarna för att göra den starkare.

Vingspann: 600mm
Vingchord: 100mm
Stabilisator: V-form som är 30% av vingspann med 90 graders vinkel.

Här är vad jag knåpat ihop som skall i denna lilla kärra.

OrangeRx R410 DSM2
18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)
SF E-Prop 7x5 / 178x127mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)
TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller
Turnigy nano-tech 300mah 2S 35~70C Lipo Pack
Hobby King 3.7g / .4kg / .10sec Micro Servo

Flygvikt blir strax under 100g och motor+propp bör ge mig 130g+...

synpunkter?

Det andra projektet kommer fortsätta enligt planen. Dock vet jag inte om den blir klar innan snön faller.

Thomas
2012-09-06, 06:57
Hur det funkar med vinge utan skevroder och sidoroder på en V-stabbe vet i tusan, jag hade försökt att pilla dit skevroder på vingen. Annars är det nog bra bärighet i vingen. Med den profilen ska riggingsvinkeln vara en eller två grader positiv gentemot datumlinjen/stabben. Ska du sen ha motor så ska den vara neråtriktad ett par grader för att kompensera lyftkrafterna när/om farten ökar över glidfart.
Men för tusan, livet är fullt av prövningar!
Provar man inte, får man inget veta....

helifanatic
2012-09-06, 07:24
vet när jag flög segel att v-stabben helst skulle ligga runt 110-120 gr vinkel för o fungera som bäst .

freddan_6
2012-09-06, 07:33
SF E-Prop 7x5 ger lite mer ström än motorn tål på 2S, det ska helst vara GWS prop till den, fast GWS går av i landningen... Du ska vara försiktig på gas så klarar det sig nog. Max tid för fullgas är cirka 5 s.

Jag har bytt mina 18-11 2000kv med 7x4 till C2020 3500kv och kör med GWS 4x2.5. Fast då går det snabbare än vad ditt plan ser ut att kunna flyga.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5380

McRegor
2012-09-06, 13:01
V-stabbe i sig innebär ju att man mixar höjd och sida så visst bör den svänga utan skevroder - om mixen är rätt och vinkeln i stabben vettig men i mixningen är det lätt att göra fel...Tänk "tvärtom" jfr med hur skevrodren skall gå vid t ex en vänstersväng så blir det i alla fall utslag åt rätt håll - och fråga mig inte hur jag kan veta det...:)
Tycker att kroppen framför vingframkanten ser extremt kort ut i kombination med en, troligen, förhållandevis tung stjärtdel (tjockt material) så att få till TP rätt kan vara ett problem. Generellt är detta en såpass liten kärra så du borde minimera användandet av relativt tunga furulister och onödigt tjock balsa och t ex istället göra konventionella spryglar i balsa och tunnare material i kroppen - då i kombination med några kropps-spant..
Är det säkert att flygvikten verkligen hamnar på 100 g med allt iplockat inkl acken ? Det låter relativt lätt när man tittar på den på bilderna där den ser tyngre ut genom de relativt kraftigt tilltagna virkesdimensionerna. Detta med att bedöma flygfärdig vikt på småkärror innan dom är helt klara har jag märkt erfarenhetsmässigt att det är svårt för det bygger ofta på gran här och gram där och till slut är det rätt många gram tillsammans...:)
Lycka till hursomhelst hälsar
Roger

freddan_6
2012-09-06, 13:48
En jämförelse är Multiplex Fox. Den väger cirka 45 gram plast. På min har jag

3.7grams servo * 2
1 grams stötstång * 3
4 grams mottagare Futaba 4004
6 grams reglage Turnigy Plush 6A
11 grams motor Turnigy 2020 3500kv
27 grams batteri Turnigy Nano 370mAh 2S eller 33 grams 460mAh.
0.5 grams propeller 4x2.5
1 grams kardborre för att hålla batteriet

Det blir 60 grams utrustning i ett 45 grams plan!
Spännvidden är 500mm och den flyger rätt snabbt

Verrak
2012-09-06, 15:52
Vingen är flyttbar och skall monteras först efter att elektronik har installerats och testats. Då kan CG justeras. Modellen väger utan elektronik 45g. Det skall ju sägas att 100g flygvikt är målet men jag kommer säkert dra över med lite. Kan nog justeras med batterivikten men då får man acceptera en kortare flygtid.

beställer från hobbyking idag och hoppas på lika snabb leverans som det senaste paketet.
Har ju fått mitt nya fartreglage av märke turnigy. Hoppas bara att detta inte brinner upp när jag kopplar in batteriet.
Ska nog göra ett nytt plan för att husera min nuvarande setup. Min kusin tyckte att min motor var monstruös och löjligt overkill men jag anser att jag har hellre marginal upp än ner.

Verrak
2012-09-06, 18:29
ändrade lite i ordern och bytte motor till en något starkare. enligt hobbyking skall den med 6x3 propp ge 250g drag. ESC:n blev en 10A annars är ordern samma.

Verrak
2012-09-18, 21:46
Fick mina grejor idag! Snart är den lilla jäveln klar! Ska bocka till pianotråden och fästa mottagaren med gummiband. Vingen sitter med ett större gummiband och blir där jag vill ha den. Gjorde ett fack till batteriet och har kollat rotationsriktningen samt centrerat mina servon. Det som är kvar är lite lödning och att fästa landningsstället. Sen ska jag bara invänta lite lugna vindar och regnfritt så kan jag provflyga den.

Verrak
2012-09-19, 18:44
Så då var den klar! Batteriet laddat och propeller samt landningsställ är på. V-tail mixen var enkel att göra och jag är förvånad över inställningsmöjligheterna på ESC:n....

Den spelar Auld Lang Syne när den räknat cellerna och fått kontakt med sändaren:sarcastic:

Vikt:120g!

Fluf
2012-09-20, 17:06
Sweet! Ser fram emot premiären med den, ser absolut proffsigare ut än PappersBygge MK1. Ser ut som något man kunde förvänta sig från en 70tals hobbytidning ritning eller liknande :)

Mycket imponerad av din entusiasm att bara kasta sig in med huvudet först och lära sig på vägen. Du är redan inne på din 2a egenbyggda konstruktion, inte nog med det, din första i balsa dessutom.

NickeL
2012-09-20, 20:47
Du är antagligen medveten om detta (någon som redan skrivit detta säkert) men "svängen" på V-tail mixen blir tvärtemot skevroder, höger roder upp på V-tail och kärran svänger vänster och vise versa :)

Fint flygplan i alla fall och lycka till med Maiden :thumbup:

/Nicke

Verrak
2012-09-23, 13:33
Japp jag har kolla hur man mixar V-tail. Det blir maiden idag efter att jag spelat mechwarrior online som stjäl lite tid just nu från mitt byggande. Fick även leta upp ett gummiband till proppsavern då mina o-ringar har försvunnit. Vart vet jag inte men det blir inget flyga utan något som håller propellern. Visst blev den bra! Är riktigt nöjd över mitt bygge och om den flyger så kommer jag blir så lycklig att man får slänga mig i tvångströja.

Återkommer med resultatet.

Verrak
2012-09-23, 16:26
5 krascher sen gick propellern av.

orsak:baktung

lösning:flytta vingen och justera vinkeln på v-tail.

Annars gick den som en skållad råtta när man drog på.

Fluf
2012-09-24, 13:32
Wohoo! Stort grattis till en fungerande MK2 :)

Flahultarn
2012-09-24, 20:26
Måste säga att jag är mäkta imponerad av din envishet och ditt resultat. Inte minst av att du verkar ha en klar bild av vad du vill göra, att du gör det och drar lärdom av misstagen. Känner igen mig lite i det du gör:)

Lite besviken blev jag på att du inte filmade din provflygning med Mk2 bara:) eller i vart fall inte lagt upp nån film... fortsätt bygga!

Verrak
2012-09-25, 01:18
Det är svårt då de enda videokameror jag äger är antingen för stora att tejpa på huvudet eller mobilen som inte gillar tejp på touchen... Men jag kommer aldrig ge mig! Det kommer nog film på Mk2 när jag fått ordning på den så jag kan fixa med kamera medan den flyger/kraschar...

Fluf
2012-09-26, 13:26
Det är svårt då de enda videokameror jag äger är antingen för stora att tejpa på huvudet eller mobilen som inte gillar tejp på touchen... Men jag kommer aldrig ge mig! Det kommer nog film på Mk2 när jag fått ordning på den så jag kan fixa med kamera medan den flyger/kraschar...

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=570056&title=Eye%20Glasses%20DVR&

http://www.teknikmagasinet.se/prod/mellan_bild/570056.jpg

Under 500kr för en kul leksak, då går det nog att filma :)

Verrak
2012-09-28, 15:33
Gjort lite kosmetiska och strukturella förbättringar till Mk2 aka Flugviktaren. Flygkroppen har fått en knäck för att motverka den vansinniga stigningen den gjorde vid provflygning1. Lade även till 2 3x3 furulister som "skena" för att hindra den från att släpa balsan i marken vid start och landning. Vingen fick förstärkas då jag upptäckte sprickor. Fixade till profilen på vingarna med en snygg ände i 1mm balsa och en 3x3 furulist som "leading edge". Sista bilden är den lille jämte min Spektrum DX5e ovanpå mitt hardcase så får ni en bra bild av hur stor den är.

Verrak
2012-10-08, 18:40
Flög lite idag. Blåste en aning men trotts det så gick det bra tills jag hamnade i motvind och resulterade i en loop med störtdykning. Men de sista modifikationerna gjorde underverk för flygegenskaperna.

McRegor
2012-10-08, 19:25
Looping i motvind? Det är inte så att du fortfarande har fel anfallsvinkel?
Om du inte hjälpt till själv så skall den ju inte loopa bara för att du flyger i motvind...
Roger

Verrak
2012-10-09, 12:54
jag hjälpte till själv. Var så att den flög plant och fint men så fort jag hamnade i en kraftig vindpust så dök den och jag kompenserade och då loopade den och i min iver att fullfölja loopen så insåg jag inte att jag var för lågt.