handdator

Visa fullständig version : Fun Cub eller Acromaster som första plan



doujoh
2012-08-10, 10:03
Hej!

Har efter ett års harvande i simulator tillsammans med helikopterflygning bestämt mig för att komplettera samlingen helikoptrar med ett plan.
Men jag har lite svårt att bestämma mig om det är en fun cub eller acromaster jag ska köpa.
Jag har som sagt flugit massor i simulator, så jag känner mig inte som den nybörjare jag kanske egentligen är....

Jag bemästrar åttor, vanliga samt inverterade, hovring och kniveggs loop.
Det är ju akrobatik flygningen som tilltalar mig mest!

Är Acromastern ett bra plan att "börja" med? Eller kan man utföra all akrobatik med Cubben?

Tacksam för snabba svar, då jag vill ut och flyga på riktigt så fort det bara går;-)

henke2
2012-08-10, 10:08
Cubben alla dagar i veckan(!)

doujoh
2012-08-10, 10:13
Cubben alla dagar i veckan(!)

Motivering?

McRegor
2012-08-10, 10:49
Motivering?

Du sa det ju själv - detta är ditt första plan.
//Roger

henke2
2012-08-10, 11:14
Motivering?

Acromaster är gammal och varesig speciellt acro eller master. Cuben är ny, fräsh och presterar 5ggr bättre än man kan tro, vilket är betydligt trevligare än att köpa något som inte ens är en tiondel så kul som man målat upp.

Är man duktig nog för att klara av en acromaster så är man idag vis nog att INTE köpa den utan titta på något balsabygge likt Hyperion eller Extreme flight. Ingen vill ju köpa något dåligt, även om priset är lågt.

EPP/EPO/Elapor har absolut sina fördelar, men inte till konstflygplan :-/

doujoh
2012-08-10, 12:18
Nu ligger Cubben i bakluckan...

freddan_6
2012-08-13, 06:53
Jag har Acromastern, och som andra plan fungerar den väl. ;Min son kunde flyga den efter en högvingad trainer som andra plan vid ålder 10 år. Då hade den små utslag. Den är dock felkonstruerad på två ställen och de bör man åtgärda innan man sätter ihop den.
1) Fronten är för vek, min började låta en flygning och nästan all plast var borta. Det som lät var att motorn nästan vibrerade loss (trots balansering). Nu är den förstärkt med glasfiber och epoxy, men tyvärr på utsidan och det blev rätt fult.
2) Stället är för vekt och bör förstärkas. Plastfästet till stället håller inte för kyla och bör ersättas.

simonarvestrand
2012-08-13, 08:07
Cubben verkar riktigt nice . känner rätt många som flyger den och alla är grymt nöjda.
så det blir nog du också. Kommer nog skaffa en jag också framöver.