handdator

Visa fullständig version : Laddning av batteriet på Mk gps kortet ?



Putteman
2012-08-10, 13:31
Hejsan har nu i strax ett år haft en Mikrokopter Hexa 2 med Navi-ctrl Gps som jag köpte ny ,men färdigbyggt .
Nu på sista tiden verkar något fela med Gps funktionen då den inte vill vill den inte låsa på Position hold .
Mätte upp spänningen på det lilla batteriet som sitter på Gps kortet .
Spänningen låg endast på 2,2 volt vilket nog är för lågt då batteriet är på 3 volt .
Laddar nu upp det enligt instruktioner på Wiki mikrokopter via usb porten på Navi-ctlr kortet .
Vad ofta brukar ni Mk piloter ladda ert lilla batteri på Gps kortet ?

Impulze
2012-08-10, 14:24
Laddar aldrig det batteriet, du kan flyga utan att använda det. Enda uppgiften det har är att hålla "almanackan " uppdaterad så man hittar satelliter fortare. Så fort du har fått mer än 6 satelliters låsning så ska gps funktionerna fungera, men utan att veta exakt så tror jag att du har bekymmer med EMI.

Jag skulle gärna velat titta på nån GPX fil då du har PH aktiverat...


//Matte

Putteman
2012-08-11, 11:14
Sådär nu har jag laddat batteriet men det håller fortfarande endast 2,2 volt .
Har inget mini sd kort i och därför ingen GPX fil tyvärr , väntar på att få hem en ny Mk-usb eftersom jag ej hittar den gamla sedan skall jag genast montera i mini sd så man kan få ur GPX logg-filer . :concern: Rörigt nu Pust !
Är ingen expert och har inte byggt min egen Hexa . Har googlat lite på EMI men har inte riktigt fått grepp på vad det är.
Tog hur som helst en provtur nu igen .
Kollar Solstormar = Quiet Grönt
Sätter i acken och efter ca: 2 minuter blinkar den blå dioden på gps'en men låter den ändå stå en bra stund med ström på så den kan hitta många satelliter .
Flyger upp den och låser på PH men den driver iväg med vinden .
Får nog vänta till jag får hem en Mk-usb så jag kan koppla upp den till datorn .
Inget mera man kan titta på innan ?

Sickan
2012-08-11, 18:51
Jag hade en krash förra veckan efter att ha aktiverat PH. Tyvärr hade jag inte SD-kortet i den gången. Men det hände någon dag innan också och från den flygningen har jag en GPX-fil. Jag tycker, utan att ha hunnit sätta mig in i strukturen att viss data ser lite knepig ut, framför allt alt. mot slutet.

Hade tänkt att jag skulle ut och prova igen idag men koptern verkar inte helt frisk :( Allt fungerar, piper som det ska men när motorerna startas på tomgång står en och små-hackar och inga reagerar på throttle. Så jag får försöka fixa den innan jag kan göra nya försök med PH.

https://www.dropbox.com/s/vcpwqqg46uit292/GPS00005.GPX

DrHanke
2012-08-11, 22:42
Efter att ha studerat din GPX fil så tror jag snarare att du har problem med radion, den går in i failsafe och gör en CH (comming home) därav att du tycker att du tappar kontakten. Enligt logg filen så har du aldrig hamnat i PH läge. Vad kör du för radio i den ?

Sen tror jag du har ett annat fel, har du säkrat kablarna mellan navi kontroller och flight kontrollern? Enligt loggen så tappar den ibland kontakten.

DrHanke
2012-08-11, 22:54
Komplettering, har du kollat i MK tool att din spak för PH verkligen är rätt? Du har flertalet gånger gått in i CH och då kan jag förstå att den bråkar med dig. Kontrollera dina inställningar!

Impulze
2012-08-11, 23:40
Har man en Graupner radio (HOTT) så ser man ju vilken funktion som är aktiverad. Eller som Hanke säger kolla MK-tool.

//Matte

Sickan
2012-08-11, 23:50
Komplettering, har du kollat i MK tool att din spak för PH verkligen är rätt? Du har flertalet gånger gått in i CH och då kan jag förstå att den bråkar med dig. Kontrollera dina inställningar!

Jag har problem med MK Tool, får ingen connection. Både USB och det trådlösa vill inte, måste få det på plats. Den var RTF och i fick igenom det mesta vid leverans och då fungerade anslutningen. Har testat med flera datorer, har rätt drivrutiner och anger tilldelad com-port.

På den flygningen så ändrade jag bara mode en gång, knepigt!?! Men även om den gör en CH så ska det väl inte, om den är "snällt" ställd, göra det så våldsamt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sickan
2012-08-11, 23:51
Har man en Graupner radio (HOTT) så ser man ju vilken funktion som är aktiverad. Eller som Hanke säger kolla MK-tool.

//Matte

Jodå, en MX-20 men jag hann inte kontrollera det när den så våldsamt gick i backen. Får hålla koll på det nästa gång.

--
Stig


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sickan
2012-08-11, 23:52
Efter att ha studerat din GPX fil så tror jag snarare att du har problem med radion, den går in i failsafe och gör en CH (comming home) därav att du tycker att du tappar kontakten. Enligt logg filen så har du aldrig hamnat i PH läge. Vad kör du för radio i den ?

Sen tror jag du har ett annat fel, har du säkrat kablarna mellan navi kontroller och flight kontrollern? Enligt loggen så tappar den ibland kontakten.

Jag får kontakta leverantören! Och samtidigt läsa på mer.

Tack för er input!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Impulze
2012-08-12, 14:50
Då den går i CH-läge så tiltar den ganska mycket och kommer med rätt så snabb fart tillbaka. Jag testar funktionen då och då och jag är alltid snabb på avbryta sekvensen om det håller på gå dåligt.

//Matte

Sickan
2012-08-12, 16:51
Då den går i CH-läge så tiltar den ganska mycket och kommer med rätt så snabb fart tillbaka. Jag testar funktionen då och då och jag är alltid snabb på avbryta sekvensen om det håller på gå dåligt.

//Matte

Det kan vara så att tiltningen är korrekt men att den inte vet var den är i tid och rum ;) När jag aktiverat (vad jag i alla fall antar är pH) så har den hovrat cirka 7-10 meter framför mig och senast gick den i backen ca 5 meter bakom där jag stod.

--
Stig

DrHanke
2012-08-12, 22:24
CH utan att ha AH på, slutar alltid med katastrof så jag har som vana att ha PH+AH igång alltid typ annars är man så nära att man flyger manuellt själv utan PH eller AH.

RTH är en superbra funktion men att den inte automatisk aktiverar AH eller att man missat ställa minsta höjd i konfigen är dåligt. Vid RTH så flyger den hem i angiven hastighet har man då inte höjd hållningen på slagen så kraschar den oundvikligt eftersom den lytar framåt och utan AH tja... booom :(

DrHanke
2012-08-12, 22:27
Då den går i CH-läge så tiltar den ganska mycket och kommer med rätt så snabb fart tillbaka. Jag testar funktionen då och då och jag är alltid snabb på avbryta sekvensen om det håller på gå dåligt.

//Matte

Det får aldrig gå dåligt, då får man göra om inställningarna... Vet inte hur du har men jag har en 60 papp i luften så det alternativet finns inte. Allt ska funka 100% annars har man allvarliga problem!

Impulze
2012-08-12, 22:41
Hanke: Håller givetvis med dig, ligger ute med en del pengar med. Är väldigt noggrann med inställningar och installation.

Men vad jag menar är att det går inte lita på gps:n till 100%, råkar man ut för att kabeln släpper mellan navi och FC:n så kommer den bli ohanterlig om man inte är snabb att slå om till manuell. Och även då detta med EMI som påverkar kompass/gps gör ju att man får vara lite på sin vakt. Ziggy på mikrokopter.us trycker hårt på att man ska avbryta gps-funktionerna om den börjar bete sig underligt. Många har fått sina MK:s crashade och bortflugna av just den orsaken.

//Matte

Sickan
2012-08-12, 22:41
CH utan att ha AH på, slutar alltid med katastrof så jag har som vana att ha PH+AH igång alltid typ annars är man så nära att man flyger manuellt själv utan PH eller AH.

Jag hade AH, vill jag bestämt minnas. Som sagt, jag är fortfarande i stadiet att testa av funktionerna och det var inte ett väntat beteende.


RTH är en superbra funktion men att den inte automatisk aktiverar AH eller att man missat ställa minsta höjd i konfigen är dåligt. Vid RTH så flyger den hem i angiven hastighet har man då inte höjd hållningen på slagen så kraschar den oundvikligt eftersom den lytar framåt och utan AH tja... booom :(

Intressant information. Jag trodde den gjorde RTH på den höjd den befann sig, alternativt att den följde samma rutt hem.

Minsta höjd i konfig. får jag kolla upp.

--
Stig

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sickan
2012-08-13, 18:21
Hittade detta klipp på Youtube. Min beter sig exakt, på pricken, som den här. Om jag hjälper igång motorn så snurrar den upp och alla motorer reagerar på gas.


http://www.youtube.com/watch?v=q_Djy3v7th0

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Impulze
2012-08-13, 18:36
Ok, byt ut motorn då. Det verkar ha löst det problemet :)

//Matte

Sickan
2012-08-13, 23:09
Ok, byt ut motorn då. Det verkar ha löst det problemet :)

//Matte

:) Testade att koppla om två motorer och då flyttade problemet med. Känns som motorstyrningen kanske.

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

DrHanke
2012-08-14, 21:27
Hittade detta klipp på Youtube. Min beter sig exakt, på pricken, som den här. Om jag hjälper igång motorn så snurrar den upp och alla motorer reagerar på gas.


http://www.youtube.com/watch?v=q_Djy3v7th0

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Läs hans kommentar till filmen!

"MikroKopter Octo II motor/ESC/FC problem.

Edit: this turned out to be a motor problem, the motor was replaced & the issue was solved."

DrHanke
2012-08-14, 21:28
:) Testade att koppla om två motorer och då flyttade problemet med. Känns som motorstyrningen kanske.

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Om problemet flyttar med så beror det på motorn, om problemet kvarstått trots motorbyte så hade jag nog mer misstänkt motor reglaget.