handdator

Visa fullständig version : Draken



Uno
2012-08-15, 11:03
Hej!
Har fått tag i en obyggd J35:a av Einar Jonssons fina produktion. Skala 1:8 tror jag. Vet att den konstruerades för metanolfläkt, men avser använda Jetmund VT80 som är lätt och inte så törstig. Det gäller att håla vikten nere. Finns det några byggtrådar eller råd man kan få angående detta bygge? Tacksam för hjälp. Uno Andersson

Danneman
2012-08-15, 12:01
Hej Uno!

Kul att du hittat en 35:a!!
Mitt tips är att du ringer till Einar, jag skulle tro att han sitter inne med infon du behöver.

kolla PM.

mvh Daniel

puggen
2012-08-15, 12:21
Håller med Danne , Einar har säkert flera bra tips. Jag tror inte det finns så många byggtrådar på Einardrakar för dom byggdes ju innan datorn var i vars och ens ägo...

/Roffe

Sigun
2012-08-15, 22:23
Med lite tur då kan det kanske bli en byggtråd nudå Uno?

mvh Martin

Uno
2012-08-16, 14:27
Det blir ingen byggtråd innan provflygning och det blir tidigast nästa år.

Daniel L
2012-08-16, 16:23
Einars modeller måste ju ändå vara en modellflygares heliga graal så en liten bild då och då hade ju varit trevligt:thumbup:

samuele
2012-08-16, 18:49
hej alla sorry i hope you can help me I have a "small problem". I pulled out a triptych of drawings to CAD for the Draken "F" in the triptych, but there are only the major ordered. I would have to generate new order for the air vents that are not present in triptychs, but which are equally important to generate a three-dimensional than that of the lost air wing of the plant.
so you tell me if there is a system to generate it or whether there are any patterns that they have already '? .. sorry och tack angång till.

Uno
2012-08-17, 07:54
31189Ok en startbild.
MVH Uno.

tångarne
2012-08-17, 09:14
Hej Uno!
Skulle jag få tigga till mig avritningar på spanten innan du limmar dit de så jag med jan börja på min i vinter saknar tyvärr ritning och spant till min,

Mvh Tobias Sjögren

samuele
2012-08-17, 10:38
31189Ok en startbild.
MVH Uno.
TACK SOM MJCKET UNO! den ar absolut detta är mycket bättre, att göra nya beställt.
a question! ... but on the Draken there is an area which tends to rise to fall back gently? ..... see photos! ....
However, I think I have found a good way to achieve any of the form frame. in practice is to build bridges with the two forms of the two perspectives (top, side "airfoil" ) and use the two ordered C-C and D-D as a guideline.31202

puggen
2012-08-17, 18:28
Hej Uno!
Skulle jag få tigga till mig avritningar på spanten innan du limmar dit de så jag med jan börja på min i vinter saknar tyvärr ritning och spant till min,

Mvh Tobias Sjögren

Tobias , jag har spantritningar om du vill låna eller kopiera , lite andra skisser har jag också där man ser var spanten ska sitta i kroppen samt ställritningar på Einars ställ.

/Roffe

Baua
2012-08-18, 14:16
Hej alla!
MBS Magnus fixade spanten till min 1/8 Viggen med sin cnc fräs.
Resultatet blev super, kan rekommendera att fråga honom om hjälp.
Lycka till med bygget.

Mvh
Magnus