handdator

Visa fullständig version : Vilken sändare skall jag välja



newbadboy
2012-08-19, 00:07
Har inte flygit så värst mcyket de senaste 6 åren och innan dess hade jag en multiplex 35Mhz radio. Den är nu såld och jag tittar på ny men kan inte bestämma mig och saknar en del kunskap om 2,4Ghz systemet.

Jag har titta mest på Futaba t6j men såg precis att den inte stödjer FASST, är detta en stor nackdel?

Har även tittat på

Hitec optic6
Futaba 7c
Spektrum DX6i

Vilken av dessa är mest prisvärd? Jag läste att Hitec har ngn sorts synth så att den kan användas ihop med gamla 35Mhz, stämmer detta??

Spektrum vet jag eg inget om men den lev med två mottagare.

Sedan begriper jag inte heller hur kompatibla olika märker/ system är.. det kanske de inte alls är...

Tack på förhand.

andWho
2012-08-19, 00:53
Dx6i levereras med 2 EXTRA mottagare, totalt tre alltså. De två extra är av park-flyer-typ, den ordinarie är fullrange med satellit.
Jag köpte en sådan, tycker det är väldigt prisvärt.
Systemen är helt fabrikatspecifika, ingen kompatibilitet. Finns dock kina-kloner (OrangeRX) både för Futaba FASST och Spektrum DSM2 systemen.
/A

pgrts
2012-08-19, 07:30
Om du var nöjd med din MPX så bör du ju titta på de nya av deras och då kanske SMART som är i klass med de 6-kanal som du skrivit om.
2,4 har ju funnits några år och det kommer mer finesser med tiden.
Telemetri är ju mer eller mindre standard i dag.
MPX Smart verkar på något sätt ha lagt över hårdvaruinställningarna i mottagaren så att du inte behöver vara ängslig för att välja fel program i sändaren när man byter plan. På Spektrum finns det Model Match som ser till att man inte kan välja fel modell av misstag men där får man själv leta i sändaren efter inställningar.

larsjimm
2012-08-19, 08:32
Jag ställde själv samma fråga här på forumet, fick många bra tips.. Det blev en T6J för mig den räcker alldels utmärkt för mig.
Och även priset på mottagre är helt ok under 400..

Många tyckte jag skulle ha en typ dx8 eller t8j men jag tycker att 6 kanaler räcker lååååång..

Lycka till

McRegor
2012-08-19, 09:35
Hej,
Det är nog inte främst det att 6 kanaler inte skulle räcka (i de flesta fall) utan snarare att mekaniken är bättre och inte minst att programvaran är så mycket mera utvecklad och flexibel i t ex Futaba 8FG än i deras 6-kanalare.
Är man inne på Futaba så är nog i dagsläget 8FG den som ger mest för pengarna. Kolla även denna tråd där en flygare nyligen bytt från DX6i till DX8 - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=279787&page=&CurrentMainTopic=1&replypage=99
Det är faktiskt inte bara så att man får flera kanaler och sändaren har man ju normalt rätt många år så man vill ju gärna trivas med den.
Hälsningar
Roger

tomasstrom
2012-08-19, 10:43
Tycker mycket om Graupners Hott system så titta gärna även på det. Precis som Göran skriver så är det mer än kanalerna som skiljer dem åt. Tror dock inte du blir missnöjd med någon av dem. Har själv en "budget" radio mx-12 hott. Programvaran är galet bra för att vara i den prisklassen. Men som sagt, gillar man kullager, aluminium och bättre mekanik så kostar det lite mer :)

kajakmannen
2012-08-19, 10:44
Vad flyger du? plan, heli, multirotor?

Själv flyger jag mycket segel coh då är Futabas T8FGS riktigt bra. Stödjer FASST också

MVH / Kajaken

newbadboy
2012-08-19, 13:14
Snabba svar det gillar jag :) tackar.

Jag flyger endast flygplan, förr flög jag metanol. Innan jag la av gick jag över till en liten delta vinge som var eldriven. Nu håller jag på och bygger ett nytt plan med 1m spännvidd och ska smälla i elmotor i den oxå. Så jag kommer främst flyga med elplan i framtiden.

Så vad jag kan se så har jag väl köpt ett märke som måste jag använda deras mottagare, surt men det är acceptabelt.

Då har jag några fler frågor.

Om jag köper t6j så kommer jag inte ha tillgång till FASST, spelar detta ngn roll eg?

Såg precis att Graupner MX 12 har sjukt mycket funktioner för under 2000kr, bla annat telemetri.. men mottagarna verkar vara dyra

Vilken sändare är det billigast att köpa utrustning till såsom mottgare etc? DVS vilken sändare ger "bäst" ekonomi för framtiden?



Ska kolla på de andra sändarna som ni nämnt så länge

tomasstrom
2012-08-19, 14:21
Graupner kommer med nya mottagare i september som ska ligga runt 30 euro. Mest ekonomiskt bland de stora systemen är nog i dagsläget spektrum. Annars finns ju diverse system som också är populära t ex FRsky. De kväver dock en radio som acceperar moduler (eller för den vågade, lödkunskaper). De är galet billiga men som sagt, det behövs en radio med modulstöd. När jag valde tyckte jag det var mest valuta och funktioner i Graupner och det är hyffsat fräscht system som går att uppdatera både i sändare och mottagare med en PC.

Vill du ha max valuta för minsta summa skulle jag köpt en fin begagnad JR 3810adt (kallas även x3810)och ett FRsky paket (modul och mottagare). Radion är kanonfin och har troligen allt du kommer behöva. FRsky fungerar bra och är prisvärt.

henke2
2012-08-19, 17:05
Jag har hjälpt ett antal mer eller mindre nya piloter i år med div provflygningar och det verkar som om många valt Futaba. Dock är det verkligen ingen jag stött på som klarat av att programmera sin sändare.

Att få till en dual rate på en switch har vi inte löst på fältet. Med Hitec, JR, Spektrum har det aldrig varit några problem.

Det verkar som om många tycker Futaba är krångliga i menyerna.

Jag kör själv en Spektrum DX8 idag av den enkla anledningen att den är kompatibel med de små BNF flygplanen. Är hyffsat nöjd och det är en bra om än plastig sändare.

Jag rekomenderar ingenting mer än att satsa ett snäpp värre än du tänkt dig medans du ändå är på G och ha i bakhuvudet att de där små BNF kärrorna som poppar upp här och var faktiskt är riktigt kul att flyga också. (många sändare stödjer ju lös spektrummodul men inte alla?!)

bokis
2012-08-19, 17:39
Jag har hjälpt ett antal mer eller mindre nya piloter i år med div provflygningar och det verkar som om många valt Futaba. Dock är det verkligen ingen jag stött på som klarat av att programmera sin sändare.

Att få till en dual rate på en switch har vi inte löst på fältet. Med Hitec, JR, Spektrum har det aldrig varit några problem.

Det verkar som om många tycker Futaba är krångliga i menyerna.

Den var ny?? I såna fall så handlar väl det mera om vad man är van med eller?
Jag har inga planer på att hjälpa en nybörjare med att programmera en JR eller Spektrum eftersom jag
inte hanterar dessa i vanliga fall..
För mig så är programeringen av Futaba glasklar,återigen beroende på att jag är van vid den.
Och en god början kan ju vara för den som köpt en radio,oavsett märke att läsa instruktionerna och sätta sig in i metodiken..
Att få till dual rate på en Futaba är lika lätt för mig som att du ska göra det på din JR/Spectrum..

numnutchris
2012-08-19, 18:20
---
Att få till dual rate på en Futaba är lika lätt för mig som att du ska göra det på din JR/Spectrum..

Öööö... instämmer helt. bara bläddra i menyn och ställa in precis som på många andra apparater. Värre kan det vara med mixar som ska aktiveras etc. om man har äldre radio men att fastna på D/R låter.... skumt...?

:)

newbadboy
2012-08-19, 21:22
Ja det lutar starkt åt graupner, tycker den verkar vara gedigen med mycket innehåll. Hur är det eg med telemetri funktionen.. stödjer alla mottagara det eller måste man ha speciella?

TommyzT
2012-08-19, 21:25
Ja det lutar starkt åt graupner, tycker den verkar vara gedigen med mycket innehåll. Hur är det eg med telemetri funktionen.. stödjer alla mottagara det eller måste man ha speciella?
Hott mottagarna GR 12 , 16 , 24 ,32 stöder telemettri.
Köp min! Jättefin billig och bra. Finns under säljes.

tomasstrom
2012-08-19, 22:47
Japp du får telemetri i displayen på radion :) Praktiskt och kunna se spänningen i accen framför allt. Supernöjd som sagt med min. Finns inget att klaga på. Bra fast man inte tänker på det först är att mottagaracc medföljer, laddare och interface för att koppla mottagaren till pc (om man vill) med usb :) En skoj grej (lite löjlig men rolig) är att man kan koppla in hörlurar och så "pratar" radion under tiden man flyger olika info

Innan de nya mottagarna är släppta brukar jag köpa från Lindinger. Lite billigare i alla fall och gratis frakt. http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=88737&language=en

McRegor
2012-08-20, 06:29
Skall man ha nån användning för telemetri-info (t ex ack-spänningen) så vill det nog till att sändaren "pratar" för inte vill i alla fall jag behöva släppa blicken från kärran för att kolla en liten display. Sen är det väl i ärlighetens namn inte så många som har ett reellt behov av denna info. Det är nog en hel del "bra att ha-känsla" för många av oss... Säger inte att det är onödigt men tror samtidigt att det för många liknar ett skapat behov - och bara mera att splittra sig på när man flyger...
Bara mina enkla tankar...
Det finns nog andra funktioner som generellt är mera användbara och som saknas på de s k instegsmodellerna av sändare.
Hälsningar
Roger

AmRi
2012-08-20, 09:22
Jag skulle satsa på en minst 7-kanalig 2.4ghz sändare i 3000-4000kr klassen inkl. mottagare för idag får man oerhört mycket för de pengarna och kan behålla radion i många år. Som det nämnts ovan är programvaran ofta mycket bättre och kunnigare på flerkanaliga sändarna jämfört med en 5-6kanalig.
Om det nu blir Hitec, Spektrum eller Futaba spelar det nog mindre roll bara man inte köper de enklaste modellerna för annars kanske man blir tvungen att byta upp sig efter en säsong eller så.

tomasstrom
2012-08-20, 20:40
Sändaren "pratar" givetivs med pip om man inte har hörlurar inkopplade. Har man dem inkopplade säger radion i klartext vad som händer. För övrigt så tycker i alla fall jag inte det är några problem med MX-12:ans display att slå en snabb titt på om den piper under flygning. Men det är ju jag det.

Jag tror inte heller att du kommer behöva byta som AmRi skriver. Jag kan då inte hitta någon funktion som inte finns och jag behöver i min radio i alla fall. Däremot kanske pryldjävulen slår klorna i dig och du vill byta ändå. Men det drabbar oss alla ibland ;)

McRegor
2012-08-20, 20:52
MX-12 är ju Graupners instegssändare så givetvis har bl a deras dyrare sändare mera utvecklad programvara och andra skillnader. Jag håller nog med AmRi - minst 7 kanaler, gärna 8--9, för det brukar samtidigt innebära lite mera utvecklad programvara och allmänt lite högra kvalitet och bättre utförande.
Om ekonomin tillåter så rekommenderar jag liksom många andra Futaba T8FGS - där har vi en sändare som kommer att fungera för många olika typer av kärror under många år. F n dock ingen Telemetri vad jag vet men det kanske kommer - den är ju enkelt uppgraderingsbar.
//Roger

simonarvestrand
2012-08-20, 21:58
Är otroligt nöjd med min t8fg, hoppas verkligen det kommer en uppdatering så man kan få den att pipa när
krämen i accen början sina. vill inte ha en massa siffror en pip signal skulle räcka för mig.

tomasstrom
2012-08-20, 22:03
Har flugit i en massa år och aldrig behövt fler kanaler. Aldrig haft en radio som gått sönder och jag tror inte den här gör det heller. Har han inte behov av kanalerna så vet jag ärligt talat inte vad han skulle vilja göra med elflyg som inte går. Att en dyrare skulle hålla bättre tror jag inte heller på (tiden med tidigare radios har bevisat motsatsen). Det är inte som det var förr längre på senaste generationerna från bla Graupner. De är inte längre halshuggna...

Behöver du fler kanaler så givetvis skaffa det. Vill du ha kullager i spakarna och mer "bling bling", är villig att betala, så köp det du vill ha givetvis. Funktionsmässigt lär du inte bli besviken på MX-12. Du kan till och med swappa kanalerna vilket var förr endast möjligt på Multiplex. Bry dig inte om modellminnet på 10 st. Du kan exportera till microSD-kort så kan du ha hur många du vill (följer med).

newbadboy
2012-08-20, 23:04
Trevligt, även radion kostar 169euro så det blir ju flera 100 lappar billigare :)

Ang telemetri vill jag främst ha det till att bevaka mottagaracc och drivacc.. inget nödvändigt alls men det är ju bonus om det finns.

Gällande kanaler kan jag faktikst inte se mig ha behov av mer än 6



Japp du får telemetri i displayen på radion :) Praktiskt och kunna se spänningen i accen framför allt. Supernöjd som sagt med min. Finns inget att klaga på. Bra fast man inte tänker på det först är att mottagaracc medföljer, laddare och interface för att koppla mottagaren till pc (om man vill) med usb :) En skoj grej (lite löjlig men rolig) är att man kan koppla in hörlurar och så "pratar" radion under tiden man flyger olika info

Innan de nya mottagarna är släppta brukar jag köpa från Lindinger. Lite billigare i alla fall och gratis frakt. http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=88737&language=en

AmRi
2012-08-21, 14:23
Så fort man skall sätta ihop en modell större än 1.5m spännvidd och med dubbla höjdroderservon blir det problem med en 6-kanalig sändare. På Spektrum och Futaba är det stor skillnad i hur kunnig mjukvaran är och mixningar, Dual Rate mm mellan deras 6 och 7 kanaliga.

newbadboy
2012-08-21, 15:41
Så fort man skall sätta ihop en modell större än 1.5m spännvidd och med dubbla höjdroderservon blir det problem med en 6-kanalig sändare. På Spektrum och Futaba är det stor skillnad i hur kunnig mjukvaran är och mixningar, Dual Rate mm mellan deras 6 och 7 kanaliga.



hmm jag förstår. Samtidigt kommer jag troligtvis inte flyga så stora plan.

tomasstrom
2012-08-21, 20:20
Du har faktiskt fel. MX-12 fixar dual servos på höjd t ex utan problem. Finns färdiga mixrar för detta i radion. Två stegs dual rate också om man skulle vilja. Står på sidan 176 i manualen hur man aktiverar 2 servon i paralell operation för t ex höjdroder. (eller asynkron om så skulle önskas). Som sagt, den är mer kompetent än folk i allmänhet tror.

Sedan kan man ju diskuttera huruvida 1.5m modeller vinner på dubbla servon. Inte många i den storleken som har varken möjlighet eller är lämpliga att ta den extra vikten.

newbadboy
2012-08-21, 20:43
Jag har i princip bestämt mig nu. Kommer att köpa MX12 från den tyska siten, blir typ 1450kr. Har dock två frågor som inte har blivit besvarat eller så har jag missat det.

1 Ang telemetri, stödjer alla Graupner mottagare telemetri eller är det bara finare modeller?

2 På den tyska siten finns en minimottagare kallad XR-12DX IFS 6K. Passar denna till MX12an?

tomasstrom
2012-08-21, 20:49
1. Alla i dagsläget från GR-12 och "uppåt" stödjer telementri.

2. Nej den mottagaren passar inte. Det är Graupners gamla system IFS.

Kommer nya små mottagare till hösten här som är helt galet lätta (och billigare). Måste vara nära rekord viktmässigt. 1.8 respektive 1.6 gram totalvikt! Dessutom med 800m räckvidd vilket är riktigt bra för microprylar.

http://www.graupner.de/en/products/33565/product.aspx

http://www.graupner.de/en/products/33566/product.aspx

Fluf
2012-08-22, 07:58
Efter mycket letande efter en ny radio då jag saknade bland annat expo och lite fria mixningar på min KDS radio har jag kommit fram till denna kombinationen för mig för maximal funktion till minimala pengar;

Turnigy 9X 9Ch Transmitter utan sändarmodul - 49$
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20976__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_without_Module _Mode_2_v2_Firmware_.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/20976%281%29%284%29.jpg

FrSky DHT-U sändarmodul med telemetri
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19966__FrSky_DHT_U_Telemetry_System_.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/19966-main.jpg
55$

Sedan kostar mottagarna från 10$ (5kanal) upp till 25$ (8kanal med telemetri)



Fördel med radion utöver pris är att det finns en open source community som tar fram riktigt bra mjukvara till den som är avsevärt bättre än den redan OK som finns. Telemetri är lite bonus på sändaren men andra viktiga funktioner såsom programmerbar failsafe på mottagarna finns samt att den skuttar på många band på 2,4Ghz frekvensen för att få minimalt med störningar.

kasoe
2012-08-22, 14:16
Ser att du (Fluf) är "Datornörd på heltid", och jag har hört precis samma som du säger från flera håll, alla är troligen kollegor med dig...

För mig som INTE är datornörd så vill jag påpeka att just det du ser som en fördel är, eller kan vara, en nackdel... Jag har hjälpt en kille med att programmera på en sådan sändare och menyerna höll på att göra mig totalt nipprig... Det slutade med att jag gav tillbaka radion och sa åt honom vad han skulle knappa in för värden, jag pallade inte med knappandet i menyerna som hade en för mig totalt obekant och vad jag gissar "asiatisk logik"...

Ids man hålla på att programmera från grunden är den nog bra, men vill man flyga i första hand så må den vara billig men jag skulle inte råda någon att köpa den och använda som den är... Jag vet att jag inte skulle palla det... ;) Men han jag hjälpte är nöjd så det är nog mycket personligt... ;)

Hälsar,
Anders Ö

mickmick
2012-08-22, 15:06
Ser att du (Fluf) är "Datornörd på heltid", och jag har hört precis samma som du säger från flera håll, alla är troligen kollegor med dig...

För mig som INTE är datornörd så vill jag påpeka att just det du ser som en fördel är, eller kan vara, en nackdel... Jag har hjälpt en kille med att programmera på en sådan sändare och menyerna höll på att göra mig totalt nipprig... Det slutade med att jag gav tillbaka radion och sa åt honom vad han skulle knappa in för värden, jag pallade inte med knappandet i menyerna som hade en för mig totalt obekant och vad jag gissar "asiatisk logik"...

Ids man hålla på att programmera från grunden är den nog bra, men vill man flyga i första hand så må den vara billig men jag skulle inte råda någon att köpa den och använda som den är... Jag vet att jag inte skulle palla det... ;) Men han jag hjälpte är nöjd så det är nog mycket personligt... ;)

Hälsar,
Anders Ö


I så fall tror jag ni hade orginal firmware i sändaren. Ger man sig på Turnigy 9x och FrSky combo så har man nog i de flesta fall redan bytt firmware till något annat, er9x, open9x etc.....det är ganska stor skillnad mellan dessa och orginal.

Det har redan sagts många gånger i diverse trådar att byta programvaran i en Turnigy9x är nästan ett måste om man vill ha en användarvänlig sändare och dessutom är det inte alls svårt. Kunde jag så kan de flesta fixa det, lita på mig :)

kasoe
2012-08-22, 15:48
Det har redan sagts många gånger i diverse trådar att byta programvaran i en Turnigy9x är nästan ett måste om man vill ha en användarvänlig sändare och dessutom är det inte alls svårt. Kunde jag så kan de flesta fixa det, lita på mig

Jag tror dig! Och kanske det är den direkta anledningen till att det finns en strark flora av open source firmware.

Jag ville bara peka på just det att den inte är "användbar rakt ur lådan". Jag har hört mycket gott om denna sändare men jag tror alla har haft den omprogrammerad, och jag tycker än då det bör framgå av "rekommendationen"...

Själv är det inte min bag med "programmering", "Firmware" och annat. Jag kör ännu 35 MHz men funderar (= har bestämt mig till "nästa plan") på Futabas T8J, jag räknar kanaler och har kommit fram till att jag minst "måste" ha 6 kanaler, 4 vanliga + ställ och flaps. Sen är det bra att ha en kanal extra för att kunna mixa t.ex. "flaperons". Då är jag uppe i 7 kanaler (vilket jag har idag...) och sen "en kanal extra om-uti-fall-att"...

"Futabaskadad" sedan tidiga ungdomen, svårt att tvätta ur... ;)

Hälsar,
Anders Ö

tomasstrom
2012-08-22, 20:06
Turnigy radion är jättetrevlig. Hade en innan den jag har nu. Litar dock inte på pottarna i den då jag fick göra ren min för att den skulle funka korrekt. DX6i har samma pottar och de var inte heller bra (de fick ta tillbaka många en period). Sedan ser det ibland ut som en blind spetälsk kamel har lött ihop grejerna men det fungerar ju så egentligen spelar det mindre roll. :)

Fick även skruva isär den och flytta på displaypackningen som stack ner i displayen. Också ett mindre problem men ändå något som var tvungen att göras.

Prisvärdare radio finns dock inte, det är jag övertygad om också. :)

newbadboy
2012-08-24, 09:20
Jahapp tack för all hjälp.. En MX12a är numera beställd från Örsterrike för 1430kr...

Det ser även ut som jag kommer att ha mycket tid över att flyga eftersom det ser ut som jag kommer att få kicken snart från jobbet på Sony

Fluf
2012-08-24, 10:36
Jahapp tack för all hjälp.. En MX12a är numera beställd från Örsterrike för 1430kr...

Det ser även ut som jag kommer att ha mycket tid över att flyga eftersom det ser ut som jag kommer att få kicken snart från jobbet på Sony

Autch, läste om det in Metro i morse. Beklagar.
Baksidan på skilsmässan mellan Sony och Ericsson, att en hel del flyttas "hem" igen var inte helt otippat.

Hoppas du hittar något nytt lagom snart, lite semester och flygtimmar innan höstrusket, sedan jobb för att försörja vinterprojekt ;)

tomasstrom
2012-08-24, 15:03
Aj fasen du jobbade där du :/ Beklagar. Men du lär nog hitta något nytt. Du har ju erfarenhet och kompetens uppenbarligen. Angående radion så tror jag du kommer bli nöjd :) Formattera inte minneskortet som medföljer för du behöver språkpaketen från det för att få rätt språk i displayen. Finns att ladda ner också men det är lättare om man inte gör det.

newbadboy
2012-08-24, 15:34
Aj fasen du jobbade där du :/ Beklagar. Men du lär nog hitta något nytt. Du har ju erfarenhet och kompetens uppenbarligen. Angående radion så tror jag du kommer bli nöjd :) Formattera inte minneskortet som medföljer för du behöver språkpaketen från det för att få rätt språk i displayen. Finns att ladda ner också men det är lättare om man inte gör det.


Jag är en av dem som högst troligt får gå.. jaja...

Oroa dig inte har inte direkt tänkt mecka för mycket mad radion, men atck för tipset iaf..

Och vet ngn ett bra jobb i Helsingborg-Malmö området hojta till ;)

Fluf
2012-08-26, 22:51
Kan passa på att meddela att jag precis beställt en Turnigy 9x + FrSky DHT-U samt en bakbelysningspanel och även en USB dongel för att flasha om sändaren till Open Source mjukvara.

Detta som min andra "riktiga" sändare, den första som jag har nu men skall sälja är en KDS 6 kanlig sak, den fixar 5punkts kurvor men har inte expo eller fria mixningar vilket jag saknat. Och skall man ändå köpa nytt så är det lika bra att ha tillgång till telemetri :)

Kanske inte den mest användarvänliga lösningen då jag kommer behöva löda och pilla lite, men tror resultatet ger oslagbart pris/prestanda.

newbadboy
2012-08-31, 09:30
Sådärja nu har jag fått hem sändaren ser onekligen rejäl ut. Jag har inte alls kolla i manual osv men det första jag reagerade på soom jag får lite ångest över att den vänstra spaken som man normalt använder som "gas" dvs i Y-led är återfjädrande, dvs att spaken hoppar tillbaka till mitten om man inte håller i den. Det gör de andra oxå. Ska det vara på det viset eller ska man själv ställa ngt i den mekaniskt?

tomasstrom
2012-08-31, 11:54
Står i manualen hur du gör. Man tar bort bakstycket och skruvar på en skruv för att släppa fjädern. :)

ulken
2012-08-31, 12:44
Hej, är ny på RC och tänkte börja lite med multirotor och fpv. Håller på med en tri för närvarande och tänkte sedan skaffa en quad eller hex. Eventuellt kommer jag i framtiden även testa på elflyg. Nu letar jag efter en sändare som jag kan växa med lite. Gillar tanken på telemetri då det skulle vara trevligt att veta ungefär hur flygtid man har kvar, eller iaf få en varning när spänningen i acken börjar bli farligt låg. Ett annat krav jag har är att det är en stabil länk mellan radio och mottagare, även på lite längre avstånd (hur långt går det egentligen utan att hålla på med UHF-grejer? läste om någon som hade flera km räckvidd på sin DX8).

Funderar på följande:
1. Spektrum DX8 - har läst mycket positivt om den, men även en del negativt, fast det negativa verkar numera vara fixat. Fördelar: telemetri ingår, verkar vara relativt enkel att programmera för nybörjare, ser ut att vara ganska välbyggd, ställbara varningar för olika händelse (t.ex. låg batterispänning) och dessutom med vibrator

2. Futaba 8fg - ser ut att vara riktigt välbyggd och stabil, fler kanaler än DX8, krångligare att programmera?, saknar telemetri (man får hänga på någon separat modul - jobbigt och dyrt?), för mig känns det som ett kvalitetsmärke (trots att jag inte är så insatt)

3. Graupner MX-16 - vet inget om denna egentligen, mer än att den har telemetri

4. Hitec Aurora 9 - har telemetri, touchdisplay för programmering, dock verkar den väldigt plastig och är extremt ful - inte för att det borde göra något, men man vill ju ha något som känns bra i händerna och som dessutom gör sig bra på hyllan hemma :)

Vad rekommenderas av ovanstående? Min budget är väl runt 4000:-, fast helst lite billigare.

Edit:

Hittade ytterligare ett alternativ som verkar lovande:

5. JR XG8 - verkar ha nästan allt som DX8 har fast bättre kvalitet och känsla - kan det vara något?

newbadboy
2012-08-31, 13:19
Står i manualen hur du gör. Man tar bort bakstycket och skruvar på en skruv för att släppa fjädern. :)


Ahhh jag fick en tysk manual så därför har jag inte ens kollat i den... men då är ju allt i sin ordning, får bara ladda ner den engelska

senmathal
2012-08-31, 14:37
Ulken:
Har du hållet i Auroran? Jag håller med om att den är ful och ser lite ålderstigen ut. I ett nummer av RCM&e testas dock en JR radio och i den testen jämförs radion med just Hitec Aurora som författaren menar vara den radio med största kvalitetskänsla som han hållit i. Den hade "det" som var lite svårt att ta på och beskriva.

Skulle vara kul att höra från någon med erfarenhet av den.

/Mats

ulken
2012-08-31, 14:48
Ulken:
Har du hållet i Auroran?
Tyvärr inte, det enda jag hållit i är en gammal Sanwa (glömt modell) och en Walkera Devo 7. Man kanske skulle ta sig någonstans och testa känslan innan man köper.

McRegor
2012-08-31, 15:54
Hoppas ni har tur med era MX-12-sändare för det har inte en klubbkamrat haft med sin ( numera f d). Gick bra ett par månader men sen började konstiga saker hända så han har gjort sig av med den. Har inte exakta felbeskrivningarna men kan nog få det när jag träffar honom på fältet nästa gång.
Hälsningar
Roger

mickmick
2012-08-31, 15:54
Fler kanaler ? Trodde det var 8 kanaler för både DX8 och Futaba 8fg....




2. Futaba 8fg - ser ut att vara riktigt välbyggd och stabil, fler kanaler än DX8, krångligare att programmera?, saknar telemetri (man får hänga på någon separat modul - jobbigt och dyrt?), för mig känns det som ett kvalitetsmärke (trots att jag inte är så insatt)

ulken
2012-08-31, 16:04
Fler kanaler ? Trodde det var 8 kanaler för både DX8 och Futaba 8fg....
Ja det var det visst. Tydligen var det 8fg super jag kollat på, och den har 14 kanaler. Hur många versioner av 8fg finns det egentligen?

numnutchris
2012-08-31, 16:09
Ja det var det visst. Tydligen var det 8fg super jag kollat på, och den har 14 kanaler. Hur många versioner av 8fg finns det egentligen?

Ursprungligen hette den 8FG men så korrigerade de med lite längre "spakar" på slajdarna bak/påsidorna samtidigt som mjukvaran uppgraderades och loggan på framsidan ändrades = 8FGS. Men mjukvaran är "samma" till båda så båda har 14 kanaler (12+2, förutsatt man laddat ner uppgradering till sin FG)

Köper man ny så finns bara FGS om man inte råkar hitta nån butik som haft på lager 1år+ eller så.

tomasstrom
2012-08-31, 17:57
Hoppas ni har tur med era MX-12-sändare för det har inte en klubbkamrat haft med sin ( numera f d). Gick bra ett par månader men sen började konstiga saker hända så han har gjort sig av med den. Har inte exakta felbeskrivningarna men kan nog få det när jag träffar honom på fältet nästa gång.
Hälsningar
Roger

Ja du, har sett plan gå i backen pga trasig mz14, dx6i och mc-14 mm. Det finns måndagsex av allt.

ulken
2012-08-31, 18:50
Efter att ha googlat, läst och funderat lite mer verkar det som valet står mellan JR XG8 och Spektrum DX8. Snälla hjälp mig välja rätt nu. :)

numnutchris
2012-08-31, 19:05
Efter att ha googlat, läst och funderat lite mer verkar det som valet står mellan JR XG8 och Spektrum DX8. Snälla hjälp mig välja rätt nu. :)

Futaba 8:an, helt klart :)

:icon_axe:

tomasstrom
2012-08-31, 19:10
En röst till på futaban i ditt fall :)

simonarvestrand
2012-08-31, 19:21
en röst till på futaba t8fg. är otroligt nöjd med min

ulken
2012-08-31, 21:00
Ja Futaban verkar riktigt nice, jag gillar dessutom att den ser så stilren ut. Dock så funderar jag på det här med telemetri. Hur vet man när det är dags att landa? Jag har läst att man bör ställa in ESC:arna på NiMh-batteri istället för LiPo, detta gör att strömmen inte bryts tvärt, däremot kan det skada acken. Jag skulle gärna vilja få ett larm när spänningen börjar bli för låg för batteriets bästa så jag hinner landa säkert. Hur märker man på en multirotor att det är dags att landa? Man kan väl inte enbart gå på en timer, då det ju kan variera en del beroende på last, batteriets kondition, vind osv. När man väl skaffar FPV-glasögon så kan man ju fixa en OSD på bilden där man kan se telemetridata, men jag tänkte börja lite försiktigt med bara en GoPro och sedan flyga och filma lite random bara. Finns det någon bra telemetrilösning till Futaban? Eller är telemetri helt enkelt överskattat? :)

simonarvestrand
2012-08-31, 21:06
Jag kör på timer. eftersom man (enligt dom flesta ) skall ha 20% kvar i accen så har man så stor marginal
så det spelar ingen roll om man flyger lite hårdare en flight. det händer att jag är nere på 10% och ibland 30% kvar.
när jag kör fpv så har jag en liten osd som endast visar hur mycket det är kvar i accen.

Det första jag gör med en ny farkost är att ställa timern riktigt lågt och sen flyga och efter detta mäta.
då har jag hyffsad koll på vart jag skal lägga timern. efter kanske var 5e flight kollar jag acc status när jag laddar.
både för att se om jag kan flyga längre och för att se om accar börjar tappa i kraft.

numnutchris
2012-08-31, 21:14
---
Hur vet man när det är dags att landa? Jag har läst att man bör ställa in ESC:arna på NiMh-batteri istället för LiPo, detta gör att strömmen inte bryts tvärt, däremot kan det skada acken.
---


Det finns ackvarnare som kopplas in i balanskontakten som tjuter vid 3.3V och däromkring, och sådana man kan ställa in själv. Men nyss inkommen efter att ha flugit med HilleBille som kör utan nåt så märker man när multirotorn tappar kraft och det är slut på akrobatiken, dvs dags o landa.
Själv kör jag inte så hårt utan har en beeper inställd på 3.6V och ESCarna på LiPo, Soft-Cutoff men på lägsta volten (vad det nu brukar vara, 2.8-3V?)

Edit: Ena sorten larm jag använder:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18588__Hobbyking_2_8S_Cell_Checker_with_Low_Volt age_Alarm.html

McRegor
2012-08-31, 21:17
Jag gör som Smon nämligen kör på timer. Futaba har under många år (på vissa modeller) haft möjlighet att starta en timer på valfritt gaspådrag så den funktionen använder jag och den fungerar ypperligt. Numera finns det flera tillverkare som har samma timerfunktion men sällan på de allra billigaste modellerna tyvärr. Med denna funktion så är det ju ingen risk att man missar att dra igång timern (via en knapp) - nåt som tyvärr hände alldeles för ofta innan jag bytte till Futaba.
//Roger

simonarvestrand
2012-08-31, 21:20
tömmer man accen så lågt som 2,8 så är det stor risk att den blir väldigt varm och sväller lite. tror inte det är så nyttigt för dom.

ulken
2012-08-31, 21:38
Ok, ni har nog övertygat mig. Det kanske blir Futaban trots allt. Bara en undran till, hur är det med throttlespaken? "Klickar" den? Jag vill ha den "mjuk", känns som man får bättre kontroll då. Läste på forum att man ska kunna ändra vilken typ det är, och att man eventuellt kan få köpa till en del man byter ut så att det inte "klickar" (ratchet heter det tydligen på engelska). Läste även något om att man med EU-modeller får med denna del i förpackningen. Fick ni med någon sådan till era T8FG(S)?

numnutchris
2012-08-31, 21:52
Hör med stället du köper ifrån, våra har vad jag vet kommit med heliratcheten extra så man fått byta från klickande till slät. Är du ovan vid radiomek hör om du kan få det gjort, har du nångång öppnat en sändare så lär du klara det själv...

simonarvestrand
2012-08-31, 21:52
Man har valet att köra med eller utan raster i den . mitt åkte ur direkt. man får dock öppna den , men inga problem alls.
Delen ligger i förpackningen

ulken
2012-09-01, 00:46
Man har valet att köra med eller utan raster i den . mitt åkte ur direkt. man får dock öppna den , men inga problem alls.
Delen ligger i förpackningen
Låter bra. Lite off topic, men jag ser att du har en Naza Quad. En F450 antar jag? Vilket läge på radion är bäst för multirotorer, flyg eller heli - är det ens någon skillnad? Eftersom "flygdatorn" sköter om mixning antar jag att man inte behöver ställa in sådant på radion, eller kanske rent av inte ska ställa in det?

simonarvestrand
2012-09-01, 07:09
Om du inte är väldigt van att programmera radion så skall du absolut använda flygplansläge, heli läge är enligt mig smidigare att ställa in flightmodes m.m men krävs att man ändrar lite saker och har koll på läget.

Mitt förslag kör flygplansläge Om du inte är väldigt van vid heli.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

newbadboy
2012-09-01, 10:53
Till min graupner fick jag en Gr12 mottagare. Denna kommer drivas av ett eget batteripack och jag kommer att övervaka den via telemetri. Sedan kommer motorn drivas av en tre cells lipo pack. Men hur kan jag övervaka denna via telemetri? Behöver jag köpa ngn modul att koppla mellan och går detta att göra överhuvud taget

McRegor
2012-09-01, 11:22
Min egna erfarenhet är att om du har separat mottagarack med bra kapacitet och inte tänker flyga timtals åt gången (vilket du knappast orkar) så finns inget behov av övervakning av den acken. Den kan du kolla "på backen" om det behövs. Då är nog drivacken viktigare att övervaka fast som vi diskuterat tidigare i denna tråd så finns det andra, indirekta sätt att ha rimlig koll även på drivacken. Och är du nybörjare så är de nog knappast aktuellt med alltför långa flygtider till en början.
//Roger