handdator

Visa fullständig version : Marell01 bygger en 3d maskin. Slick 540 från Winner Models 1400mm spännvidd



marell01
2012-08-19, 01:06
Tjenare på er alla modellflygare.
Under modellflygveckan hos MFK Jupiter i Luleå i år så ställde några leverantörer av R/C ut och visade nya prylar. En av dem var Mikael Larsson som precis startat upp www.MLhobby.com (http://www.mlhobby.com). Mer att läsa om honom finns HÄR.
Hursomhelst såg jag en modell som direkt föll mig i smaken. Det visade sig vara en helt nyutvecklad kärra med det hala namnet Slick 540, 55". Modellen är 1400mm i spännvidd och skall väga in under 2,5 kilo med 4 cells accar.

Nu tänkte jag att det kan vara lite roligt för er att se när jag bygger något annat än stickor-&-strån-modeller:sarcastic:

Modellen kom väl packeterad och det är mycket tillbehör med. Till och med CA-lim och epoxi låg medpackat. Jag valde den lite mer europeiska färgsättningen. Det finns även en gul/blå/röd med lite mer kinesisk konstnärsådra om man istället önskar det...:th_o:
31228

En liten närbild på alla tillbehör. Notera de fina roderoken som är frästa i glasfiber. Det kommer mer detaljbilder på alla länkar och horn senare.
31229

För att få i roderhornen i skevrodren på samma längd filade jag en likadan klack på båda. Då slipper man sitta och mäta medan limmet härdar. Nu var det bara att smeta på epoxy och trycka i dem i hålen.
31230

31231

Fortsättning följer...

mvh
Marcus

marell01
2012-08-20, 21:18
Motorboxen är av standardtyp. Dock har tillverkaren här valt att förstärka motorfästet med en glasfiberplatta i fram där motorn skruvas fast...
31290

Snygga och bra roderhorn rätt igenom. Slitsarna var klara - bara att skära upp klädseln.
31298

Det är gott om plats under den stora canopyn. Till sida och höjd körde jag standardstorlek på servona med 13 kg dragkraft... Kanske lite i överkant:sarcastic:
31297

Motorn och reglage på plats. Snurran kommer från Dualsky. Xm4255EA-5 med Kv 710. Fartreglaget är ett CC ICE 100 och allt kommer matas med 4 cell 4000mAh från Zippy. Prop en 14/7 från APC
31296

Till skev använde jag ett midi servo från Hitec. I satsen följer det med adaptrar av plywood som gör att du kan använda antingen standard eller midi servon. Länkaget som medföljer verkar vara av det kraftigare slaget.
31295

En bild inifrån kroppen får visa hur lite du får för pengarna:th_o: I vikt då vill säga... Här är det nämligen rejält med"lätthål"
31294

Kroppens vingrör består av ett mycket tunt kolfiber-rör som egentligen bara ser till att hjälpa dig trä igenom det riktiga röret av tjock kolfiber.
31293

Landställsinfästningen verkar vara av det bättre slaget. Konstruktionen är en liten box av plywood.
31292

En liten översiktsbild till skadar inte.
31291

One done, One to go!!!
31299

31301

Färgmatchningen mellan kropp och övriga glasfiber och plastdetaljer är förvånansvärt bra.
31300

31302

Nästa gång blir det provflygning!

mvh
Marcus

marell01
2012-08-23, 22:58
Tjeeeena!!!
Intresset för ARF byggtrådar verkar ju vara sådär men jag fortsätter ändå:banghead:

Första shake-down flygningen är iallafall avklarad. Ojojoj så lätt den är. 2250 gram och massor med pulver resulterar i jätte-jättekort startsträcka och vindkänslig.
Det blåste ganska rejält denna första flygning så det blev bara till att känna på rodren och se till att allt fungerade som det ska.
Min fru som fotograferade hade svårt att hänga med:sarcastic:

Effektmätning innan start!
31397

Japp, allt verkar funka :-)
31398

Bäst att ta en bild med modellen innan start - det kan ju gå åt pipsvängen ;-)
31399

Ojojoj vad den lättade tidigt.
31400


31401

Hyffsat överexponerad bild vid passagen.
31402

Modellens färger gör att den är mycket lätt att se.
31403

Allt fungerade, batterierna är laddade igen - Nu är det bara att vänta in lite väder.
mvh
Marcus

Dick
2012-08-23, 23:18
Snygg modell. Grattis till maiden

Sigun
2012-08-24, 06:20
Tack för bilder på montering och premiär. vad hade du för effekt ut ? hur många celler kör du den på?

/Martin

marell01
2012-08-24, 09:17
Tack för bilder på montering och premiär. vad hade du för effekt ut ? hur många celler kör du den på?

/Martin

4 celler. 80 amps och ca 1200W:eek: jag ska lägga upp loggen från ESC senare.
Mvh

bokis
2012-08-24, 09:40
Tjeeeena!!!
Intresset för ARF byggtrådar verkar ju vara sådär men jag fortsätter ändå:banghead:



Äsch,klart man kollar! Å grattis till flygturen! Men för mig så är din Gripen oändligt mycket mer intressant,inte bara för att det är ett scratch bygge utan för att det är en kul förebild..
Capkatanaextrasuchojyakar är det 53 på ett dussin hos tillverkarna så det kan bli lite mättat ibland på dessa.
Dock så flyger de oftast kanon så de är skojiga att ha och att responsen uteblir lite grann förtar ju inte nöjet eller?

marell01
2012-08-24, 09:50
Äsch,klart man kollar! Å grattis till flygturen! Men för mig så är din Gripen oändligt mycket mer intressant,inte bara för att det är ett scratch bygge utan för att det är en kul förebild..
Capkatanaextrasuchojyakar är det 53 på ett dussin hos tillverkarna så det kan bli lite mättat ibland på dessa.
Dock så flyger de oftast kanon så de är skojiga att ha och att responsen uteblir lite grann förtar ju inte nöjet eller?

Det ligger mycket i vad du säger Bokis :)

tomasstrom
2012-08-24, 14:11
En sådan modell är lite som skillnaden jag upplever mellan mc åkare. Själv åker jag för att jag älskar att åka. Sen vad andra tycker om min hoj, mitt ställ eller min hjälm skiter jag fullständigt i. Andra sidan av skalan är de som åker och fikar och sitter med stället på i 25 grader sol för att behålla imagen.

Extran är gjord för att flygas. Kul att se på? Nä inte direkt. Men den ger ett skönt flin när man lyckas med den där manövern man övat på :) (eller den där kurvan på MC som var så knixig hehe)

Sigun
2012-08-24, 16:32
4 celler. 80 amps och ca 1200W:eek: jag ska lägga upp loggen från ESC senare.
Mvh
600w/kg borde ju räcka till hyfsad 3D flygniing hehe. För egen del tycker jag nog även om det är en ARF så kan man alltid snappa upp någon lösning som man själv kanske inte tänkt på. Därför får man gärna för min del lägga upp fler monteringstrådar på ARF modeller om man nu orkar ta bilder på monteringen :).

/Martin

marell01
2012-08-24, 19:37
600w/kg borde ju räcka till hyfsad 3D flygniing hehe. För egen del tycker jag nog även om det är en ARF så kan man alltid snappa upp någon lösning som man själv kanske inte tänkt på. Därför får man gärna för min del lägga upp fler monteringstrådar på ARF modeller om man nu orkar ta bilder på monteringen :).

/Martin
:rolleyes:
Hehe, jooo det räcker till:eek::rolleyes::rolleyes: