handdator

Visa fullständig version : HK KK2.0 Multi- Rotor Control Board



Carl
2012-08-20, 16:03
Hej!

Jag håller på att installera ett KK2.0 kort i min trikopter och gick igenom menyn på LCD fönstret och
sänkte kontrasten på det så ingen infot syns längre och att komma igång igen verkar svårt om inte det finns " reset "
på kortet. Någon som vet hur jag ska göra. För övrigt verkar KK kortet bra!

Mvh. Roger.

simonarvestrand
2012-08-20, 16:21
Om inte jag fattat fel så finns ingen factoryreset i dom första kk2.0 korten utan finns i nån ny firmware.
men är inte säker
http://oddcopter.com/2012/08/08/kk2-0-firmware-update-and-source-code-release/

" There are lots of items listed as improvements including a factory reset, "

Mr J
2012-08-20, 19:02
Hej!

Jag håller på att installera ett KK2.0 kort i min trikopter och gick igenom menyn på LCD fönstret och
sänkte kontrasten på det så ingen infot syns längre och att komma igång igen verkar svårt om inte det finns " reset "
på kortet. Någon som vet hur jag ska göra. För övrigt verkar KK kortet bra!

Mvh. Roger.

Du är nog inte ensam, jag hittade det här i en FAQ.

Q: I accidentally adjusted the contrast such that I cannot read the screen now.
Does anyone know how to do a reset to default contrast?
A: Turn the KK2 off and on again.
push button 4
push button 3 (four times )
push button 4
push button 3
push button 4
push button 1
push button 3 (36 times)
push button 4

Lycka till!

Carl
2012-08-20, 20:00
Du är nog inte ensam, jag hittade det här i en FAQ.

Q: I accidentally adjusted the contrast such that I cannot read the screen now.
Does anyone know how to do a reset to default contrast?
A: Turn the KK2 off and on again.
push button 4
push button 3 (four times )
push button 4
push button 3
push button 4
push button 1
push button 3 (36 times)
push button 4

Lycka till!

Hej!

Trodde det var ett skämt med så många tryckningar på vissa knappar men det FUNGERADE!

Ett STORT tack Mats! Suveränt!

Mvh. Roger.

Mr J
2012-08-20, 20:24
Skönt att det löste sig :)

markusb
2012-08-21, 10:52
Vilken miss av gubben bakom mjukvaran.. Borde inte vara så svårt att lägga in en min-max för kontrasten.

Mr J
2012-08-21, 14:11
Det känns som att det i vanlig ordning var lite för brått att få ut korten, det har redan släppts uppgraderingar.
Kontrasten och "factory reset" var bland det som skulle åtgärdas...

Ålänning
2012-08-26, 00:01
Hihi, jag råka göra samma sak och blev stirrig och spak, men mindes hur jag hade tryckt o hur det såg ut och tammetusan, tur hade jag. :-D

ulken
2012-09-03, 09:52
Jag håller på med ett tricopter-bygge och är nybörjare på flyg, med undantag av en Walkera Ladybird som jag blivit ganska duktig på att flyga. I min okunskap trodde jag att mitt KK-kort som jag beställde för någon månad sedan skulle göra att min tricopter blev ungefär lika lättflugen och stabil som Ladybirden. Nu har jag dock förstått att mitt gamla KK-kort inte har autolevel-funktion. Hur svårt är det för en nybörjare att gå från en Ladybird till en hemmabygd tricopter med KK-kort? Kanske det vore klokt att investera i ett KK2 redan innan man testflyger den? Undrar även om det går att stänga av autolevelfunktionen direkt från sändaren?

Mr J
2012-09-03, 10:34
Jag har flugit Trikopter i några år med KK1 och har precis bytt till KK2, KK1 fungerar bra och är lätt att komma igång med. KK2 har fler möjligheter och kräver en del tid och engagemang för att trimmas in ordentligt, å andra sidan är menysystemet och displayen väldigt smidiga när man finlirar med inställningarna.

Self leveling funktionen kan startas och stoppas från sändaren om man har en ledig kanal, om man bara har en fyrkanals sändare kan man aktivera den genom att hålla högerspaken till höger när man armerar kortet, och avaktivera genom att hålla högerspaken till vänster när man armerar kortet. Vilken metod man vill använda väljer man i menyn.
Man ser i displayen om self leveling är aktiverad eller inte.

rfnoise
2012-09-03, 17:29
Jag håller på med ett tricopter-bygge och är nybörjare på flyg, med undantag av en Walkera Ladybird som jag blivit ganska duktig på att flyga. I min okunskap trodde jag att mitt KK-kort som jag beställde för någon månad sedan skulle göra att min tricopter blev ungefär lika lättflugen och stabil som Ladybirden. Nu har jag dock förstått att mitt gamla KK-kort inte har autolevel-funktion. Hur svårt är det för en nybörjare att gå från en Ladybird till en hemmabygd tricopter med KK-kort? Kanske det vore klokt att investera i ett KK2 redan innan man testflyger den? Undrar även om det går att stänga av autolevelfunktionen direkt från sändaren?

Nej nej, det är inget svårt alls. Började med KK1 kort och hade bara kört MSR-blade heli innan. Kan du köra ladybird är det inga problem att köra vilken copter som helst. Jag körde quad som bara den efter trin. Kör hårt!

/Calle

ulken
2012-09-10, 19:15
Nej nej, det är inget svårt alls. Började med KK1 kort och hade bara kört MSR-blade heli innan. Kan du köra ladybird är det inga problem att köra vilken copter som helst. Jag körde quad som bara den efter trin. Kör hårt!

/Calle
Det jag tänker är att om jag råkar flyga lite för långt så att jag inte riktigt har koll på tricopterns orientering i luften, och så ser jag att den börjar tilta/drifta och kompenserar då detta åt fel håll (pga att jag inte ser orienteringen), då blir det nästan garanterat krasch - iaf för en nybörjare som jag. Så blir det iaf när jag flyger helikopter i RealFlight-simulatorn. Där ser man å andra sidan inte helikoptern så bra och får heller ingen riktig djupkänsla. Jag gissar att om man har auto leveling så räcker det att släppa spakarna, då planar tricoptern ut automatiskt så att man har en chans att lite lätt testa riktningarna utan att riskera krasch?

rfnoise
2012-09-10, 19:38
Du måste ju ändå kunna flyga den för att trimma in autolevel så det lär du ju pilla med senare. Hur flyger du längre bort med Walkeran? Flyg närmre och landa om du kommer för långt bort. Träna träna träna.

/Calle

ulken
2012-09-10, 20:06
Du måste ju ändå kunna flyga den för att trimma in autolevel så det lär du ju pilla med senare. Hur flyger du längre bort med Walkeran? Flyg närmre och landa om du kommer för långt bort. Träna träna träna.

/Calle
Med Ladybirden är det bara att släppa spakarna så planar den ut utan att driva iväg allt för snabbt, jag gissar att det är det som avses med auto leveling? Visst den glider iväg av sin egen rörelseenergi, men den behåller inte lutningen när man släpper spakarna. Det som jag upplevt i simulatorn är att helikoptern försvinner så långt bort att jag inte kan avgöra orienteringen. Börjar den sedan tilta lite så vet jag inte vilket håll jag ska kompensera åt eftersom jag inte ser om helin syns bakifrån, framifrån, eller från någon av sidorna. Det blir en chansning, och chansar jag fel så blir det väldigt svårt att återfå kontrollen.

Jag tänkte att kanske KK2 hade kalibrering av accellerometrarna genom att ställa tricoptern på en plan yta och blippa lite på displayen för att ställa in "nolläget". Måste detta kalibreras under flygning alltså?

rfnoise
2012-09-24, 09:00
Nu har jag mer svar :)

Jag satte på kortet med default inställningar på en ihopslängd quad där jag flashat fartreglagen och hade använda motorer och proppar. Flashade KK2 kortet med senaste firmware med default inställningar och den flög perfekt från början. Testade att leka med auto-leveling och den fungerar men coptern driftade vänster och framåt. In i settings menyn och fick ställa om värden fram och tillbaka ca 15ggr tills jag var nöjd. Man kan flyga bra med auto-level påslaget precis som Walkeran men risken är att den sticker iväg om du slår på den första gången utan att veta hur funktionen fungerar. Testade ute sen och den lägger sig fint i "level" men den driftar bort med vinden. Man kan då ställa in PID (eller pitch och roll) lite högre så att den tar i lite mer när den lägger sig i level. All denna testning kräver att du kan flyga lite eller har någon som hjälper dig.

Mvh,
Calle

ulken
2012-09-26, 22:43
Fick min KK2 för ett par dagar sedan och har nu kalibrerat allt. Saknar propellrar så jag får vänta lite med att testa den. Hittade lite värden för PI och autoleveling som ska funka på tricoptern som beskrivs på rcexplorer.se. Min tricopter är ungefär av samma typ, så jag tror jag ska utgå från de inställningarna och se vad som händer :). En sak som inte står i manualen är vad man ska ha buzzern till? Kan man få den att pipa vid låg batterispänning, eller är det bara feedback för knapptryckningar? Har ännu inte kopplat in den, då jag som sagt inte förstår syftet med den riktigt...

Mr J
2012-09-26, 22:50
Den tutar även när du armerar kortet, och varnar när gasen är på tomgång för att du inte ska glömma att desarmera kortet.
Den tutar även efter en halvtimmes inaktivitet, för att hjälpa dig om du har flugit bort kärran och har svårt att hitta den.

rfnoise
2012-09-26, 22:57
Fick min KK2 för ett par dagar sedan och har nu kalibrerat allt. Saknar propellrar så jag får vänta lite med att testa den. Hittade lite värden för PI och autoleveling som ska funka på tricoptern som beskrivs på rcexplorer.se. Min tricopter är ungefär av samma typ, så jag tror jag ska utgå från de inställningarna och se vad som händer :). En sak som inte står i manualen är vad man ska ha buzzern till? Kan man få den att pipa vid låg batterispänning, eller är det bara feedback för knapptryckningar? Har ännu inte kopplat in den, då jag som sagt inte förstår syftet med den riktigt...

Ställ allt default och ladda tricopter layouten och kolla att motorerna snurrar rätt. Du kan låta vänstra motorn gå åt andra hållet om du vill att tailen ska vara rak vid hovring.

Buzzern är bra på att varna för låg volt och att pipa som fasen hela tiden(!). Koppla en + kabel till kortet på ytan vid högra hörnet så att den kan känna batteriets spänning. Du ställer volt varning under misc settings.

Glöm inte att kalibrera ändlägen på fartreglagen, det kan du ju lämpligt göra nu utan proppar. På med radio, full gas och medans du håller knapp 1 och 4 intryckt på KK2 stoppar du i batteriet. Vid PIP PIP från reglagen så drar du av helt på gasen och PIIP hörs. Klar.

/Calle

ulken
2012-09-27, 07:07
Glöm inte att kalibrera ändlägen på fartreglagen, det kan du ju lämpligt göra nu utan proppar.
Det har jag redan fixat :). Såg att du tidigare skrev att du flashat fartreglagen, hur gör man det - och framförallt varför? Själv har jag programmerat om dem så att de står på NiMh-batteri och soft cut-off, enligt några rekommendationer jag läste på något forum.

rfnoise
2012-09-27, 11:35
Med en flashning så sätter man alla parametrar för multikopter men framför allt så höjer man uppdateringshastigheten på ESCen. Den kan ändra varvtal mycket fortare och mer anpassat till multikopter där styrkortet kräver att minsta vibration ökar och minskar varvet. Jag märkte så stor skillnad så jag kommer alltid att uppdatera mina fartreglage nu. Den är väldig snäll och stabil, har inga konstiga ljud eller något och den hovrar handsoff utan self level.

Läs mer här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678

/Calle

numnutchris
2012-09-27, 18:05
Jag tog genvägen o köpte färdigflashade, gjorde stor skillnad på enkel kvadd med gauikort:
http://rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=780&productname=

rfnoise
2012-09-27, 18:34
Vaffasen till det priset finns det ju ingen anledning att ens skära upp plasten och koppla på min Atmega sockel. Tack för tipset!

/Calle


Sent from mobile

ulken
2012-09-27, 18:54
Jag tog genvägen o köpte färdigflashade, gjorde stor skillnad på enkel kvadd med gauikort:
http://rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=780&productname=
Vet du om de är kompatibla med Turnigys Plush-programmerare? De ser nästan ut som mina Plush 18, fast å andra sidan ser väl nästan alla fartreglage likadana ut.

numnutchris
2012-09-27, 20:12
Vet du om de är kompatibla med Turnigys Plush-programmerare? De ser nästan ut som mina Plush 18, fast å andra sidan ser väl nästan alla fartreglage likadana ut.

Flashade escar ska du inte behöva programmera, de är ju redan programmerade sas :) Bara trottelinställningen, full gas, pip pip, noll gas; se rcgroupstråden om hans FW. Gjorde iaf ingen annan programmering än trottelkalibreringen.