handdator

Visa fullständig version : Dålig Service



mats@670627.se
2012-08-21, 14:12
Hej

Jag köpte min Futaba T12Z på Full Kontroll för ett år sedan. I söndags när vi packade ihop efter flygningen, så bara handtaget på radioväskan lossnade. Väskan och radion gick i backen, gräs som tur var... Efter kontakt med FK, så konstaterar de att det inte är ett garantiåtagande, eftersom jag ju KAN ha gjort sönder handtaget själv.

Jag måste bevisa att jag inte gjort det... Skicka bilder som bevisar att du INTE gjort sönder väskan själv säger Kula...

Hur f*n ska jag kunna bevisa det??? Jag skrev att jag tyckte det var skitdåligt och att jag skulle gå ut med det på forumet. Då skrev Kula att med hot kommer jag ingen vart!

Det är dessutom så, att SÄLJAREN skall bevisa att KÖPAREN misskött produkten för att slippa stå för garantin:

Utdrag ur konsumentköplagen:
-----------------------------------
När garantin inte gäller

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
• en olyckshändelse efter det att du har fått varan
• vanvård
• onormal användning
• att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning.
-----------------------------------

Ett genuint dåligt bemötande och extremt dålig service i mitt tycke. Jag kan köpa Futaba-prylar nån annan stans i fortsättningen.
/Mats

McRegor
2012-08-21, 14:46
Rent juridiskt så är det säljaren som har bevisbördan att det är du som orsakat skadan under de 6 första månaderna. Sen kan man tycka annat om själva hanteringen av ärendet från FKs sida men efter 6 månader är det faktiskt inte deras sak att bevisa detta - det är snarare vi som köpare som har större krav på oss då att visa på att det var ett ursprungligt fel. Sen hanterar ju olika företag detta på olika sätt helt klart.
Men rent allmänt så anser jag att garantierna urholkats kraftigt under senare år inte minst för att man kan få betala för att få tillbaka sina egna saker om "garantireparatören" (som ofta är ett annat företag än där man köpte grejorna) inte anser att det är ett garantifel - även om jag själv inte kunde inse det. Och betalar man inte "felsökningskostnaden" (upp till 1500 kr har jag sett hittills) så konfiskerar dom mina prylar. Mycket dåligt ! Hade ett sådant fall inom familjen nyligen som gällde hustruns Samsung-telefon som köpts på Siba för 3 månader sedan och som slog av sig själv då och då. Där skulle jag skriva på en sådan "förbindelse" men jag protesterade kraftigt till butikschefen och han lyssnade faktiskt och höll med mig så dom strök detta med att jag kunde bli skyldig att betala om jag ville få tillbaka telefonen utan att verkstaden hittat nåt fel - så det var ju positivt hanterat av Siba. Nu var det faktiskt ett fel i telefonen så det gjordes en reparation men man kan ju aldrig veta om verkstan överhuvudtaget kan upptäcka ett intermittent fel.
Så det enda verktyg man har snart det är väl att strunta i att handla i butiker som hanterat reklamationer på ett för en själv oacceptabelt sätt. Och kanske upplysa vänner och bekanta om man tycker sig ha "kött på benen" för sina klagomål.
Hälsningar
Roger

Matsa
2012-08-21, 17:38
Jag hade lika sändare med väska och mitt handtag gick sönder på samma sätt, titta på tjockleken på gjutgodset så är det inte så konstigt att det pajjar.

Matsa...

mats@670627.se
2012-08-22, 08:26
31340

Kenneth E
2012-08-22, 08:51
Du har 3 års garanti på varor som säljs i Sverige.

Bara hänvisa till Konsumentköplagen den senaste versionen, kopiera och ge till handlaren, annars ring jurist så kan han förklara för återförsäljaren vad som gäller för den nätta summan av 2000kr i timmen.

Jag har själv utnyttjat detta vid köp av ett element som efter 1.5 år gick i sönder, kassörskan sa att garantin gått ut och vägrade att ta i problemet. Jag ringde min kompis som är jurist och blev upplyst om svensklag, efter det samtalet, bad jag om att få prata med chefen som mycket väl visste vad som gällde. Jag gick därifrån med ett nytt element, samma dag.

Handlarna försöker prata sig ur detta och de är mycket väl medvetna om situationen. Annars har vi Allmänna reklamation nämnden, de kan komma till ett avgörande som dock endast är en rekommendation om hur viss part(i detta fallet, din handlare) skall agera.

Är din väska 1 år gammal, är bara för handlaren att laga eller ersätta med ny väska och ersätta eventuella följdskador som den trasiga väskan orsakat.

Mvh
Balsa Regn

McRegor
2012-08-22, 10:12
Var försiktig med ordet garanti. Vi har alltså 3 års reklamationsrätt vilket inte riktigt är samma sak som garanti. Som jag nämnde i mitt första inlägg så är det säljaren som under de 6 första månaderna har bevisbördan för att det INTE är ett ursprungligt fel utan något som t ex du själv förorsakat. Därefter är det vi som konsumenter som har bevisbördan att påvisa att det ÄR ett ursprungligt fel - vilket inte jämt är så enkelt. Garanti är något som en försäljare kan lämna medan reklamationsrätten är lagstadgad.
Lite om reklamationsrätten - http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/?WT.ac=tema_ehandel/int/reklamation
Lite om garanti - http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
Sen hanterar ju olika handlare sådana här frågor på olika sätt. Etablerade affärer inom vårt område som t ex Clas Ohlson och Jula brukar av mina egna erfarenheter att döma ha en frikostig tolkning till konsumentens fördel. Inom elektronik-branschen har jag hittills haft rätt bra erfarenheter av både Siba och Elgiganten men som allt annat beror det ju till slut på vilken människa man talar med hos resp leverantör.
Hälsningar
Roger

Kenneth E
2012-08-22, 10:48
Förlåt, jag menade reklamationsrätt.

Tur någon är vaken, själv vaknar jag inte förrän vid 17-tiden när fritiden börjar.

Balsa Regn

tomasstrom
2012-08-22, 19:19
Oavsett vad som gäller så tycker jag i alla fall att har man köpt en radio för såpass mycket pengar och kommer tillbaka med väskan skulle i alla fall jag gett kunden en ny. Tror inte Fullkontroll skulle ha några problem att reklamera väskan mot sin leverantör.

bokis
2012-08-22, 19:59
Proböem o problem..Väskan finns inte att få tag i i sverige..Jag försökte för ett tag sen men det gick obra..
Tycker McRegors slutats är bra,det är bara att handla annorstädes i fortsättningen.
Personlig reflektion efter som jag har ett par såna väskor,det är ingen heavy dutymodell direkt..
Ytterligare en personlig reflektion: Varför inte vända sig direkt till importören (Minicars) som 2: alternativ,
det är en mycket serios firma i mina ögon.
Tror det skulle ge mer än att föra nån sorts kampanj mot F.K,om viljan att tillmötesgå inte fanns från
början så blir klimatet inte bättre av ovanstående..

tomasstrom
2012-08-22, 20:32
Varför skulle han behöva vända sig till Minicars? De kunde väl erbjudit en annan väska då om den är så svår att få tag i.

bokis
2012-08-22, 20:34
Kan funka att lyssna med generalagenten,de har hjälpt mig då jag har haft problem.

DrHanke
2012-08-22, 21:18
Det beror också på hur man skall tolka väskan, jag skulle kunna tänka mig att den kan anses som förbrukningsmaterial då enda syftet är att den skall skydda innehållet mot stötar, smuts o.s.v , jag kan inte se hur den skulle kunna ingå i en garanti. Om du köper glasögon och får med ett etui på köpet och efter ett år går ena gångjärnet sönder, inte kan man hävda garanti rätt utan det kommer ses som förbrukningsmateriel. Lika så är det med radiolådan, halsremmen samt stoppningen i lådan.

Jag skulle rekomendera en bra mycket bättre radio låda från Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000

Gjord i tåligt material och bra mycket mera robust än Futaba väskorna, till ett facilt pris av 299:-

Ultra Bandit
2012-08-22, 21:33
Kan funka att lyssna med generalagenten,de har hjälpt mig då jag har haft problem.
Som bokis skriver!
Skicka väskan till Minicars (Jakob) så löser sig nog problemet förmodligen omgående, om det är ett fabrikations fel..

Av egen erfarenhet!
Är det någon som är riktigt seriös, så är det Minicars..

/Lasse P

simonarvestrand
2012-08-22, 21:33
Claes väska är kanon, dock har jag den för 399.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Lancair
2012-08-23, 21:43
Nu är det väl så att det är sändaren som e dyr o täcks av garantier etc. Väskan är väl en ytterst liten del av anläggningens värde. Kan inte förstå varför den tappade väskan ska orsaka ett så enormt hallå, långa trådar på RCFF o SMF - sändaren har överlevt "kraschen" o det är väl det viktigaste??? Laga handtaget, lägg ner gnället o flyg i stället! Det finns många bra alternativa lösningar på sändarväskor att köpa för en mkt rimlig kostnad (men det är klart, impvärdet går ner utan Futabas dekaler....)

tomasstrom
2012-08-23, 22:58
Underskatta aldrig dekaltrim! :D

Per P
2012-08-24, 07:45
Rätt ska förvisso vara rätt, och man kan gott och väl begära bättre bemötande än vad som uppges vara fallet med FK, MEN jag skulle nog personligen inte vilja ha en ny väska i ditt fall, för den nya har samma klena handtag som den du redan har. Byt ut mot ett i metall och behåll väskan. Jag har en aluminiumväska från Clas i sjön, och där har jag fått byta ut handtaget för det gav med sig. Är väl inget fel på väskan i sig?

McRegor
2012-08-24, 08:08
Jag har den lilla alu-väskan från Bauhaus och har haft den i åtskilliga år utan att den uppvisar några brister hittills.
Har givetvis gjort egen inredning så att ag förutom sändaren (Futaba 10C) också får plats för en liten plastask med verktyg, lim m m samt några 3S2200-ackar och några ännu mindre ackar. Lagom storlek på väskan och den har som sagt fungerat under många år med flitig användning.
Hälsningar
Roger

bokis
2012-08-24, 09:34
Jag tycker att det också bara är att gå vidare..Att regga sig på RCFF bara för att s.a.s "gnälla av sig" är något som jag inte tror på alls.
Misstror dig inte Mats men det finns alltid två sidor på sånt här.
Shit happens och att gräva ner sig för en sån här sak är inget vidare i min värld.
Skaffa ny väska eller kontakta Minicars ,vilket som,sen är det bara att flyga vidare..

bem
2012-08-24, 11:20
Hej,

Nu vet jag inte vad en sån Futaba aluminiumvästa kostar till 12Z idag men en liknande 14MZ sändarväska kostade ca 60 Euro hos Robbe för nåt år sen när jag köpte den där.
Kanske köpa en 14MZ sändarväska istället, den har i alla fall metallfäste för platsthandtaget (men det kanske var själva plasthandtaget som gick sönder och då spelar det nog ingen roll om det är en 12Z eller 14MZ Futaba aluminiumväska).

Men du kan ju köpa en sån där standard Futaba "Aero" aluminiumväska kanske? De är inte så dyra, ca 450 kr. Men det kanske är samma handtag på den som på 12Z väskan?

/Bo

Carl
2012-08-24, 17:07
Hej!

Kan du inte sätta ett nytt och " robust " hantag på din 12 Z väska, jag har en likadan och funderar på att byta handtag eftersom orginalet verkar vara dåliga!

Mvh. Roger.

HS-Racing
2012-08-24, 23:44
Jag tycker nog Mats kan lägga ner sin smutskastningskampanj mot FK, tycker vi borde vara rädda om våra handlare som finns kvar i landet, den dagen vi behöver något "akut" så finns dom inte kvar... För då har dom tröttnat på oss "patienter" som utövar denna underbara sport..

Väskan hade ju gått sönder oavsett vart han köpt den... dvs knappast FK fel att den är trasig..

Dessutom blir man oftast bemött som man själv bemöter andra!!

Jag hade blivit glad om Mats hade ist varnat andra om väskans dåliga kvalité och skrivit om det ist.. Det hade varit något konstruktivt här på forumet.

Moderator lägg ner denna tråd å lås den för gott ! plz det skapar bara dålig stämning..

UndCon
2012-08-25, 00:16
Jag tycker vi ska smutskasta Mats för han har uppernbarligen enbart reggat sig här för att klaga på FK

Väskan är troligen tillverkad av en 5årig på en fabrik i Kina och just när han skulle dra åt en bult på handtaget på denna väskan råkade han somna för att han jobbat 6 dar i sträck 15 timmar om dagen - sedan vandrat hem 3 timmar och ätit en skål ris.

Det är synd om Mats - (obs ironi)

Jag har 3 radio's men ingen väska - klart jag tillhör inte de coola futabaanhängarna heller :D

Carl
2012-08-25, 06:46
Hej!

Hittade denna väska på HK, ser bra ut med metallhantag!

31427

Mvh. Roger.

McRegor
2012-08-25, 09:55
Hej!

Hittade denna väska på HK, ser bra ut med metallhantag!

31427

Mvh. Roger.
Kan fungera men det finns många väskor som inte är tillräckligt "höga" för att en sändare med 2,4 GHz-modul (med antenn) skall få plats för djupet inkl antenn och spakar är relativt stort. Den väska som Bauhaus har är tillräckligt "hög" så där finns i alla fall inte detta problem med mina Futaba modul-sändare (9C och 10C). Sen är den också lagom liten för man vill ju inte gärna bära runt med en resväska...:)
Hälsningar
Roger

Stig H.
2012-08-25, 10:48
Självklart bör Mats ta ett litet snack med Minicars i det här läget. Vet de inte redan om problemen med svaga handtag på väskorna så bör de snabbt få den infon. Vi är ju fler som kan råka illa ut för skräpet.

mvh
Stig

McRegor
2012-08-25, 15:18
Kanske vore på sin plats med en kommentar från trådskaparen också. Han har väl i stort sett inte gjort nåt inlägg sen han skapade tråden - och nu är vi uppe i 27 inlägg...
M a o - vad har hänt ? Har du talat med Minicars t ex ?
//Roger

mats@670627.se
2012-08-25, 19:58
Hej,

nej jag har inte pratat med Minicars, och tänker inte göra det heller. Jag har lagat väskan själv. Det handlade inte huvudsakligen om att få ny/fixad väska, utan att informera andra om att det finns handlare där ute med speciell syn på service, och ansvarstagande. Tack alla för synpunkterna och komentarerna. Jag lägger inte mer energi på det nu.
/Mats

Poteta
2012-08-26, 07:45
Du har ju använt väskan utan problem i ett helt år, varför gick handtaget sönder just nu? Den frågan hade jag ställt mig om jag var säljare. Hur ska de veta om du har varit oaktsam eller inte? Jag undrar hur många oseriösa kunder de får tas med, inte konstigt att de drar öronen åt sig ibland.
Ett trasigt handtag... Jag har lagat det direkt utan att ens reflektera över om det är garanti eller ej. Kanske om väskan var ny men inte efter ett år. Att starta trådar på två olika forum enbart för att smutskasta ett företag är fegt.

bokis
2012-08-26, 07:51
Att starta trådar på två olika forum enbart för att smutskasta ett företag är fegt.
Inte två ,utan på tre forum,Mats driver Jetsweden om jag förstått saken rätt så därför finns det en tråd där med..

kay.krut
2012-08-27, 15:56
Hmm.
Nej nu jäv..r vill jag se något positivt. Varför inte skriva lite om trevliga bemötanden. För det finns väl annat att skriva om än ett sketet handtag på en väska. Tänk om vi kunde berätta om alla dom gånger när vi blir trevligt bemötta trots att vi själva klyddat till det.
Själv köpte jag en elmotor med fartreglage och acce, ja hela härligheten, av Hobbyborgen för ett par veckor sedan. Naturligtvis så missade jag märkningen på fartreglaget och köpte ett för litet. " Det där fixar vi omedelbart" säger innehavaren Olle på Hobbyborgen och dagen efter ligger det ett nytt fartreglage i brevlådan. Och jag som inte fått iväg det andra än !
Det räddade min dag.
Tack för att jag fick ta er tid.
Kay krut

tomasstrom
2012-08-27, 19:06
Har också väldigt god erfarenhet av Hobbyborgen. Köpte en radio av dem och bruksanvisningen som var med var på tyska. Fick en engelsk skickad till mig omgående. Hör till saken att jag köpte den på ett Jet-meet och polaren handlade en modell och erbjöds 500kr rabatt på deras billigaste radio (ej med display etc). Eftersom han inte ville ha någon radio frågade jag om jag inte kunde få det erbjudandet när han handlade modell och ta rabatten på en dyrare radio. Jovisst sa Hobbyborgen. Det går bra det också. Glad över radion och trevlig personal :)

Baua
2012-08-27, 19:18
Hej alla!
Bra service ger MBS Models och RC-flight.
Finns säkert fler.

Hils
Magnus

tomasstrom
2012-08-27, 20:02
Japp RC-flight har hjälpt mig också och varit väldigt trevliga. Snabba dessutom! Rena dustin i RC världen :)

Per P
2012-08-27, 20:50
Kul att någon har bra erfarenhet av HobbySorgen.... Vilket stolpskott han är, och det har jag sagt till honom...
Men men, alla kan ändra sig, så han kanske skärpt till sig nu...

bokis
2012-08-27, 21:00
Minicars å Jakob där,en klippa..Amir på HAB som hjälpte mig med servon häromdagen,Aircpro när jag fick hjälp med elmotorerna häromvecka,lista kan göras lång..

TommyzT
2012-08-28, 06:00
Mikrokopter.nu är mkt bra att ha å göra med. Jag vill även passa på att tacka ICA´s köttdisk.

simonarvestrand
2012-08-28, 07:01
Får då passa på att tipsa om den kanske bästa butiken att köpa helikopter delar av i sverige RubinRc.
Otroligt bra Hade ett gyro som visade skumma fenomen , skickade upp det till honom och dagen efter fick jag
ett nytt som jag kunde ha under tiden som tillverkaren kollade upp mitt. hur många gör så `?

Obs han säljer även lite plankflyg även om det är lite.

ewalds
2012-08-28, 07:12
Jag har faktiskt inga dåliga erfarenheter från någon jag handlat av. Har i o f s inte haft några större beskymmer med leveranserna heller, allt har funkat. Tycker att man får bra bemötande över lag och "stolpskotten" får väl räknas som undantag? Sen, som någon skrev, vad gäller garantianspråk o s v finns det ju alltid två sidor av det hela. Ibland måste man ju se det även ur säljarens synvinkel. Inte alltid helt enkelt, det där.

/Micke

wesse
2012-08-28, 07:20
Vill tacka Klavins för trevligt bemötande mot mig.

simonarvestrand
2012-08-28, 07:22
Jag har råkat ut för hela 3 rcbutiker i sverige som verkligen inte skött saker på ett bra sätt.
men det är garanterat inget som gör att jag hänger ut dom på nätet. det kan ju bero på precis vad som helst.
sen om någon frågar mig vad jag tycker om en butik så berättar jag givetvis.

Men att hänga ut någon på nätet är enligt mig rätt lågt.

Jode
2012-08-28, 12:46
Min erfarenhet: RcFlight=Bra FK=dåligt HK=bäst

Det handlar inte om att "hänga ut" någon.
Ett forum är ett ställe där man diskuterar och delar med sig av erfarenheter.
Om man bara hade delat med sig av bra erfarenheter hade utvecklingen gått betydligt
långsammare. Om man gör rätt för sig och sköter korten rätt kommer heller ingen skriva dåliga saker.

McRegor
2012-08-28, 13:53
Har i stort sett uteslutande haft bra erfarenheter av de svenska Internet-shopparna hittills - och även de utländska.
Svenska shoppar:
* Autopartner - Bra
* FK - Bra
* MFT - Bra
* Östersunds Modellhobby - Bra
* JPs Hobbyverkstad - Bra
* RC Flight - Bra
* RC Teknik - Bra

Sen har jag säkert också handlat från andra också men dessa är de som just nu dyker upp i minnet.

Utomlands har jag bl a handlat från dessa och det har också fungerat bra:
* Lindinger (AU) - Bra
* Giant Shark (UK)- Bra
* Micron Radio Control (UK) - Bra
* E-hirobo (HK) - Bra
* Hobbyking (HK) - ofta billigt och har fått prylarna men rätt lång leveranstid, inte längre speciellt billig frakt och tveksamma möjligheter att reklamera gör att totalbetyget ändå bara blir OK
Som sagt - har nog i stort sett aldrig haft några problem förutom några mindre bra produkter från Hobbyking.
Hälsningar
Roger

Poteta
2012-08-28, 17:37
Om man gör rätt för sig och sköter korten rätt kommer heller ingen skriva dåliga saker.
Det där stämmer bara i en perfekt värld.
Så länge det finns forum kommer det alltid finnas kunder som känner sig trampade på tårna, trots att handlaren kanske har rätt. Jag håller med Simon, att hänga ut någon på forum för struntsaker är inte ok.

multipass
2012-08-28, 18:22
Har i stort sett uteslutande haft bra erfarenheter av de svenska Internet-shopparna hittills - och även de utländska.
Svenska shoppar:
* Autopartner - Bra
* FK - Bra
* MFT - Bra
* Östersunds Modellhobby - Bra
* JPs Hobbyverkstad - Bra
* RC Flight - Bra
* RC Teknik - Bra

Sen har jag säkert också handlat från andra också men dessa är de som just nu dyker upp i minnet.

Utomlands har jag bl a handlat från dessa och det har också fungerat bra:
* Lindinger (AU) - Bra
* Giant Shark (UK)- Bra
* Micron Radio Control (UK) - Bra
* E-hirobo (HK) - Bra
* Hobbyking (HK) - ofta billigt och har fått prylarna men rätt lång leveranstid, inte längre speciellt billig frakt och tveksamma möjligheter att reklamera gör att totalbetyget ändå bara blir OK
Som sagt - har nog i stort sett aldrig haft några problem förutom några mindre bra produkter från Hobbyking.
Hälsningar
Roger

jaha..det var ju bra..det finns ju annars risk att man stöter sig med någon.
/R

McRegor
2012-08-28, 20:17
Hej Multipass,
Det är faktisk så enkelt så att alla dessa leverantörer har skött sig utmärkt så jag har inget att klaga på. Hade jag det så vet nog dom som känner mig att jag också skulle berätta detta.
//Roger

bokis
2012-08-28, 21:05
Visst sjutton har man haft långa leveranstider,nåt bortglömt ibland men inget som inte har blivit fixat..
Jag har aldrig blivit "blåst" av nån handlare vad jag kan minnas men en gång fick jag högt blodtryck av en räkning på en reparation
som for iväg låååångt över det överenskomna men shit happens.
Och Rogers lista kan jag skriva under på också,minus ett par som jag inte handlat ifrån.
Stöta sig med nån Robert? Måste man det?
Handlar det inte om att få en hyfsad relation med den man handlar med?
Det gäller väl allt man gör,tycker inte jag har sett att det lönar sig att söka konfrontation men vi är olika.
Jag är långtifrån ofelbar och jag förväntar mig inte att motparten är det heller,missar/tokerirer blir det då o då i min värld,
har väl haft tur då, för det har alltid gått att lösa i samförstånd.

multipass
2012-08-28, 21:09
Hej Multipass,
Det är faktisk så enkelt så att alla dessa leverantörer har skött sig utmärkt så jag har inget att klaga på. Hade jag det så vet nog dom som känner mig att jag också skulle berätta detta.
//Roger
Låter ju himla bra Roger:) Inte min mening att låta spydig men jag skulle nyanserat lite och tyckt till om prisnivå(extremt bra) bemötande vid mejlkonversation(under all kritik) snigel/expressfrakt(fan beställde ju för ett år sen var är grejerna?) hur prylarna är packade osv.
vh/R

Bokis; nej man måste inte stöta sig men fysisk handel över disk yttrar sig olika många tar det som en man och sväljer förtreten vid ett ner/felköp eller som du skriver har rep.räkning över det tillåtna, andra är som väderkvarnar. genom e-handel då är forat ett medel för glädje/ursinnesutbrott.
/R

Ålänning
2012-08-28, 21:37
Ibland råddar jag mer än leverantören. :-D Då är jag dålig och leverantören bra.