handdator

Visa fullständig version : Parkzone Icon A5 - ett riktigt sjöflyg



Pelleflygare
2012-08-25, 17:32
Icon A5 från Parkzone är en mycket angenäm bekantskap. Första sjöflygplanet som jag flugit som är byggt för att flygas från vatten. Alla elektronik sitter högt i skrovet och luckan/kockpit är tätad med ordentlig gummipackning, vidare så sitter den skjutande motorn högt och går relativt torrt. Trots flera magplask och en rysare där vingen tog i vattnet vid landning och kärna ställde sig på nosen - fortfarande helt torr inombords.

Bra drag i motorn, kort startsträcka och bra stigning. Tuffar på fint vid halvgas och med lite höjd går det att dra på och göra loping och topprollar. Dock är den nog som bäst att tuffa runt med och flyga skalenligt. Stabil i luften och svänger fint med lite roder och skev. Kommer in fint för landning och lyfter du nosen för högt är det bara att stötta med lite gas så smyger den ner fint.

Några saker att tänk på korrigera kursen med roder när du närmar dig vattnet - kör du skev kan vingen doppa. Sist men inte minst montera den skjutande proppen åt rätt håll annars får du inget drag i kärran....

Vilse
2012-08-28, 14:34
Har tittat lite Icon och fackpressen hade en test nyligen som var positiv. Har du kört den på landbacken?

Pelleflygare
2012-08-28, 22:26
Nej, har min egen sjöflygplats i viken utanför mitt hus. Men den bör vara lika trevlig på land - normalt så rekommenderar man ju att börja på land innan man ger sig på starter från sjön.

lixxer
2012-08-28, 23:38
hej har en icon själv, hade aldrig flugit på sjö tidigare och har ej haft några som helst problem, har man flugit tidigare så ska det inte vara nå problem med å starta/landa från sjö, för övrigt så är denna kärra löjligt lätt att landa men detta är min egen upplevelse så inget man ska lita blint på ;)