handdator

Visa fullständig version : Bücker BU 181 Bestmann



ewalds
2012-08-28, 18:14
Gör min enré i detta forum sen jag idag hämtat hem en "ny" modell. Hoppas att den platsar här?

Som rubriken antyder är det en Bücker Bestmann o just denna modellens förebild ska ha blivit stulen på Bornholm 1945, av två Luftwaffe-piloter, o därefter landat på Rinkabyfältet.

Modellen är 1/4-skala, 2660mm spännvidd, Längd: 1980mm, Motor: Saito 150.

Nu blir det lite pyssel i höst med att fixa den flygklar, den har säkert inte flugit på en del år.
All elektronik ska i och allt ska få en noga genomgång. Sen ska motorn provstartas/ställas in.
Lite nya saker har jag redan beställt.
Förhoppningsvis hinner jag med detta i höst så den kan vara klar för "nypremiär" till nästa vår?

Lite bilder som får tala för sig själv.

31595 31596 31597 31598 31599 31600 31601 31602 31603 31604 31605 31606 31607 31608

/Micke

tedeman1998
2012-08-28, 18:32
hej behöver du hjälp så känner jag killen som byggt kärran:)

Ompa
2012-08-28, 18:35
Riktigt fin modell Micke :lollypop:
Det jag blir nyfiken på är vad det kan var för byggsats ursprungligen?
Hur som haver en riktigt läcker och annorlunda kärra att beskåda på fältet nästa säsong :thumbup:

ewalds
2012-08-28, 18:59
hej behöver du hjälp så känner jag killen som byggt kärran:)

Hej o tack!
Fick faktiskt numret till Östen så jag kommer nog att slå honom en signal, vad det lider:)
Men tack för omtanken!

/Micke

ewalds
2012-08-28, 19:01
Riktigt fin modell Micke :lollypop:
Det jag blir nyfiken på är vad det kan var för byggsats ursprungligen?
Hur som haver en riktigt läcker och annorlunda kärra att beskåda på fältet nästa säsong :thumbup:

Vet faktiskt inte vad det är för byggsats, än. Ska kontakta byggaren för mer info.
Kul att historien låg i planet samt lite andra papper. Även CG utmärkt på rotsprygeln. Allt tyder på att det är ett väldigt seriöst bygge.
Ska bli spännande att pyssla med.

/Micke

Thomas
2012-08-28, 20:40
Är det den som hängt på Skånehobby??
Den har jag oxå gått och suktat efter...

ewalds
2012-08-28, 20:53
Är det den som hängt på Skånehobby??
Den har jag oxå gått och suktat efter...

Helt rätt antagande, Thomas!!

ewalds
2012-09-14, 09:09
Riktigt fin modell Micke :lollypop:
Det jag blir nyfiken på är vad det kan var för byggsats ursprungligen?
Hur som haver en riktigt läcker och annorlunda kärra att beskåda på fältet nästa säsong :thumbup:

Träffade en trevlig Östen igår, mannen som byggt modellen. Det visade sig att det är ett scratchbygge från en uppförstorad ritning från Krick. Planet har varit i luften och ska vara väldigt snällt och välflygande.
Motorn som sitter i, Saito 150, är alldeles ny och bara provstartad.

Så det lär väl snart bli dags att ta in den för genomgång och elektronikinstallation..

/Micke

Ompa
2012-09-14, 09:30
Låter ju som strålande utsikter för en välflygande skala kärra :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ewalds
2012-09-14, 13:58
Låter ju som strålande utsikter för en välflygande skala kärra :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Bara piloten som ska försöka lära sig flyga den med skalavärdighet?? :)

Michael
2012-09-14, 17:03
Kricks flygplan brukar vara väldigt välflygande och en förstorad variant är knappast sämre.
Ett tips angående motorn: Ta loss den och ge den en till två timmas inkörning i bänk. Nya Saitomotorer brukar gå ganska hårt men lugnar ner sig och skakar mycket mindre efter lite gångtid. Då kan man även kan magra tomgången en del vilket är till glädje såväl för tomgångsvarvtalet som för bränsleförbrukningen.

ewalds
2012-09-14, 18:43
Kricks flygplan brukar vara väldigt välflygande och en förstorad variant är knappast sämre.
Ett tips angående motorn: Ta loss den och ge den en till två timmas inkörning i bänk. Nya Saitomotorer brukar gå ganska hårt men lugnar ner sig och skakar mycket mindre efter lite gångtid. Då kan man även kan magra tomgången en del vilket är till glädje såväl för tomgångsvarvtalet som för bränsleförbrukningen.

Av Krick har jag ingen direkt erfarenhet men får väl tro på byggarens, (och ditt), ord att dom är välflygande.
Vad gäller motorn så lär den nog få sitta kvar i modellen under inkörningen, såvida den sitter ordentligt, vilket ska kollas. En 18x6 prop är inköpt för ändamålet.
Känner mig väl förtrogen med metanolmotorer så det torde inte vara några problem. O Saito brukar ju vara driftsäkerheten själv.. :)

/Micke

ewalds
2013-04-26, 16:53
Det har tagit sin lilla tid p g a rådande omständigheter men NU har i alla fall Bückern kommit upp på bordet och genomgången har påbörjats. Haft förgasaren av och gjort rent installerat ny ack till ombordglöden. Imorrn ska ett servo till höjdrodret installeras sen ska mottagaren i och allt ska testas och justeras in. Målet är att den ska vara klar och provflugen till Östersundsträffen den 3/7.

38591

kjni
2013-04-26, 17:27
Riktigt läckert!
/Kjell

ewalds
2013-04-26, 17:58
Tack, Kjell! V ifår se hur det går :)

Sweeper
2013-04-26, 19:20
Härligt att du har kommit igång med den här kärran!:)


Göran

Pekkala
2013-04-26, 19:39
Ja nu börjar man verkligen se fram emot Östersundsträffen! Snygg maskin!

ewalds
2013-04-26, 19:51
Härligt att du har kommit igång med den här kärran!:)


Göran

Ja, hoppas att allt funkar nu, bara.. Men det ger sig :)

ewalds
2013-04-26, 19:52
Ja nu börjar man verkligen se fram emot Östersundsträffen! Snygg maskin!

Tack, Christer!
Ja, jag längtar som bara den och hoppas verkligen att jag kan komma i år...

/Micke

ewalds
2013-04-29, 18:18
Då har jag haft motorn igång en stund. Behöver gå några tankar men det ska den få göra på fältet någon av dom närmaste dagarna. Även ombordglöden funkade över förväntan så snart är det dags för provflygning. Spännande!!

kay.krut
2013-04-30, 09:22
Morr´n Micke !

Skoj att det går framåt. Hoppas att du hinner provflyga kärran innan ni far till Lofoten. Då tar du väl med dig den också till Östersundsträffen hoppas jag. Själv ska jag provflyga Atwooden när vädret tillåter.

Kay krut

ewalds
2013-04-30, 11:37
Morr´n Micke !

Skoj att det går framåt. Hoppas att du hinner provflyga kärran innan ni far till Lofoten. Då tar du väl med dig den också till Östersundsträffen hoppas jag. Själv ska jag provflyga Atwooden när vädret tillåter.

Kay krut

Den ska provflygas inom det närmsta, ska bara köra motorn några tankar först. Till Östersund ska den om den lever sålänge och om plats finnes i husvagnen :)

/Micke

kay.krut
2013-04-30, 11:46
Men Micke, naturligvis ska den väl överleva dina provflygningar. Du flyger så pass bra och är så noga med dina grejor så det betvivlar jag inte. Och skulle det saknas plats i din vagn så finns nog ett hörn i vår där du kan stoppa in den!

Kay krut

ewalds
2013-04-30, 12:27
Nu är ju detta inte helt o hållet min skapelse så vad som kan ske tänker jag inte spekulera i.. De e bara att köra så det ryker och vad gäller platsen så tror jag nog att det ska ordna sig..

/Micke

ewalds
2013-04-30, 16:08
Fick, för övrigt, lirkat ur tanken och gjort den ren. Sa ju att den inte gick att få ut tidigare men fel av mig. Den var helt enkelt limmad med ngt jox och släppte ganska lätt när jag väl fick ruckat lite på den. En slang till tankningen var slapp och fick bytas annars verkar allt helt okej på den fronten i alla fall..

ewalds
2013-05-06, 13:00
Efter div strul p g a slarviga/dåligt genomförda lösningar är nu bränsletanken bytt, ny ljuddämpare tillverkad och ska monteras, sen e de dags för ytterligare en provkörning... F-n vet vad som ska haverera denna gång?? Börjar tröttna på allt fusk.... Den har varit nära att hamna på skroten, kan jag säga...

kay.krut
2013-05-06, 16:35
Lugn o fin Micke !

Nu har du ju snart bytt ut det mesta så visst f-n ska det väl gå bra nu med provflygningen. Vi har ju 200 meter bana så du ska nog få upp den. Vi samlar hela gänget och så hjälper vi dej med glada hurrarop !

Kay krut