handdator

Visa fullständig version : Skräckslagen!!!! (Maiden med funcuben)



Robban74
2012-08-29, 13:13
Idag packade jag in min nya funcub i bilen och tänkte åka förbi flygfältet och kolla om bommen var öppen. Till min stora glädje var den det..

Jag har varit där en sväng tidigare och fått den intrimmad av en rutinerad modellflygare, då provade jag flyga den när den var i luften, han startade och landade den åt mig. Det var före jag dekaltrimmade den.

Framme på fältet plockar jag fram funcuben och stoppar i batteri och taxar ut den på landningsbanan. Jag drar på och lyfter sen börjar skräckupplevelsen. Den går inte att flyga.. så fort jag försöker göra nått vettigt så är det nästan så den vill hovra. Inte roligt.. för när jag då drar av gasen lite och ska försöka flyga runt lite så dyker den nästan..

Vid där här laget tänker jag att det var ju iaf roligt att bygga den för den kommer inte vara hel när jag har fått ner den på marken.

På nått konstigt sätt så lyckades jag faktiskt landa utan att kvadda den. Kommer inte flyga den nå mer innan nån får kolla på den igen. Dekaltrimmningen kan väl inte göra om flygegenskaperna? Det blåste nog lite grann uppe i luften.. men inget man märkte nå mycket av på marken.

Kan ju också vara att jag var så nervös så det blev allt för stora utslag när jag flög.

Här har ni några bilder på den iaf. :)

316283162931630

/Robban

freddan_6
2012-08-29, 13:19
Det låter baktungt. Vad är tyngdpunkten nu? Hur många mm från framkant av vinge. Du låter nybörjare så du bör ha 80mm eller mindre.

edit MINDRE

Robban74
2012-08-29, 13:23
Tyngdpunken ligger ca 70 mm från framkanten av vingen.

/Robban

Fluf
2012-08-29, 13:28
Tyngdpunken ligger ca 70 mm från framkanten av vingen.

/Robban

Med batteriet i, och satt batteriet ordentligt fast så den inte gled bak?

Robban74
2012-08-29, 13:35
Jepp, jag har satt fast det med kardborreband.

freddan_6
2012-08-29, 13:39
Om den vill hovra när motorn är på och dyka när motorn är av så kan man kolla om motorn sitter fast "jättehårt" och i rätt lutning.
Annars är enda skillnaden dekalerna, och då måste de sitta fast i framkant så de inte "reser sig" upp och blir bromsar.

mvh //Fredrik

wesse
2012-08-29, 13:43
I hultsfred där vi som har koll på allt bor har det inträffat roliga ofrivilliga konstigheter med dekaler som lyft opp sig i framkant i luften men väl nere på marken har man inget förstått... kolla om dekaler sitter fast ordentligt..hepp

Robban74
2012-08-29, 13:49
Kan kanske vara dekalerna.. hittade några luftintag på dom.. och det blir förmodligen mer i luften när proppen blåser.

Tack för all snabb hjälp. Ska ut på fältet i eftermiddag igen.. återkommer med rapport.

/Robban

senmathal
2012-08-29, 13:49
Men underskatta inte den inverkan lite byig vind kan ha på en lätt Cub. Cuben är ju inte den stabilaste modellen när det blåser. Men blåste det inte särskil mycket låter det absolut som om motorn har hamnat ur läge och förmodligen pekar uppåt. Den ska peka någon grad neråt och åt höger.

/Mats

McRegor
2012-08-29, 13:59
Låter mer som nybörjarproblem. Är detta din första modell så låter det helt normalt i kombination med lite byig vind. Har svårt att tro att dekalerna kan göra så stor skillnad.
Tag hjälp av nån erfaren och flyg in dig "på höjd" först, sen kan du testa starter och när du är hyggligt bekväm med flygningen är det bara att testa landning. Det ser så enkelt ut när en erfaren flygare håller i sändaren men det är tyvärr lite "ostadigare" när man är nybörjare...:)
Beror det inte på oerfaren flygare så låter nog detta med att motorn kanske inte sitter fast riktigt bra som troligare än att dekalerna får denna inverkan.
Lycka till hälsar
Roger

dvogonen
2012-08-29, 14:03
Här är en länk till en video som visar hur plan uppför sig om man försöker flyga dem baktunga. Rätt lätt att känna igen när man sett det en gång:
http://www.youtube.com/watch?v=00CGAPOp7A0

senmathal
2012-08-29, 14:45
Du har in inte lyckats programmera in dualrate och kommit åt knappen med större roderutslag som följd.

/Mats

McRegor
2012-08-29, 14:53
Men om den var intrimmad och flugen framgångsrikt tidigare och acken sitter på samma ställe så borde den inte plötsligt blivit baktung kan man tycka... Inte så att klaffarna var ute hela tiden ? Får väl i så fall också läggas till avdelning nybörjarmissar...:)
//Roger

bem
2012-08-29, 15:35
Kanske bäst att be nån erfaren ta en titt och provflyga den en sväng innan du provar den själv igen.

/Bo


Kan kanske vara dekalerna.. hittade några luftintag på dom.. och det blir förmodligen mer i luften när proppen blåser.

Tack för all snabb hjälp. Ska ut på fältet i eftermiddag igen.. återkommer med rapport.

/Robban

numnutchris
2012-08-29, 17:35
Har du kollat förslagen om nybörjarmissar ovan så kolla också att inte insexorna som håller stötstängerna i roderhornen låter stötstången glappa... i längsled... Vibrationer kan få sådana att skruva upp sej om man inte använt lätt/medium låsvätska eller dragit åt så stötstången kroknat. Lossnar det helt har du ingen roderverkan, i bästa fall typ slirkoppling; skulle det vara så så nolla trimrarna innan det åtgärdas.

McRegor
2012-08-29, 18:51
Hej igen,
Lyssna på bem och låt nån erfaren flyga kärran igen.
Hur var det - hade du kanske använt klaffar och glömt att fälla in dom ?
På denna kärra kan du utan tvekan låta bli att använda dessa till dess du är riktigt influgen på kärran och följdaktligen också lite mera rutinerad själv. Det är bara ett onödigt moment att tänka på för kärran är så snäll utan klaffar också.
Lycka till hälsar
Roger

Robban74
2012-08-29, 21:24
Får väl i så fall också läggas till avdelning nybörjarmissar...:)
//Roger

Det började ju tyvärr regna ikväll så det blev ingen ny provflygning.

Jag tror också att största felet är nybörjar misstag. När jag insåg hur svårt det var blev jag rätt nervös.. det var inte lättare att göra små försiktiga spakrörelser när hela kroppen skakar.

Gällande dualrate, så fixade han som trimma in planet att den var samma på båda lägena så jag inte skulle ändra den av misstag.

Ang klaffar så är servona på plats men inte inkopplade. Jag lyckades inte programmera sändaren med dubbla y-kablar så jag skippade klaffar helt. Just av anledningen att jag har nog att tänka på med allt annat.

/Robban

McRegor
2012-08-30, 05:22
Hej,
Bra att du skippar klaffarna t v. Se dock till att de är låsta i sitt neutralläge speciellt om inte servona är inkopplade - t ex genom att tejpa ihop dom med vingen. Servona kan ju röra sig och ändra neutralläget så därför är det bra att fixera klaffarna för att inte råka ut för nåt oförutsett. Fast du kanske menade att servona var på plats men inte ens är ihopkopplade med klaffarna....
Hälsningar
Roger

freddan_6
2012-08-30, 07:18
Övning i simulator hjälper inte mot den nervositet man känner första gången man flyger. Det enda jag kan säga är att nervositeten avtar med flygvana.

ewalds
2012-08-30, 07:28
Ett annat litet tips är att ev ha en erfaren pilot som "moraliskt stöd" bredvid när du provar. Det har hjälpt många med lite lugnande ord vid sidan av samt att han kan säga åt dig vad/hur du ska göra.
Men först måste du ju veta att flygplanet är okej men det mesta tyder nog på, som sagt, nervositet.

Skrotiz
2012-09-03, 23:02
Du får säga till när du ska ut så kan jag hjälpa, har ju några timmar med funcub så vet hur den ska kännas.
Men lite vind kan störa en del.