handdator

Visa fullständig version : GoPro FPV-kabel



sundqvistjohan
2012-08-30, 15:23
Hej!

Har tidigare flugit FPV med skild FPV-kamera och en GoPro HD Hero (version 1) som bandat på minneskortet.

Nu har jag uppdaterat programvaran i GoPro-kameran och kan således få ut bild i TV-utgången samtidigt som kameran bandar på minneskortet. Kommer alltså att använda GoPro-kameran som FPV-kamera i fortsättningen.

Nu ska jag alltså klippa av min GoPro TV-kabel och koppla den till FPV-sändaren (5,8 GHz).

Ska jag spara ferritringen och klippa kabeln efter den, eller kan jag kapa bort ferritringen för att spara vikt?

simonarvestrand
2012-08-30, 17:25
Jag skulle nog plocka bort ferritringen som jag är tveksam till om det är ferrit. den som sitter på orginalkabeln är ju brutalt tung. jag har min kvar men ångrar det .
bättre att skaffa en annan ring om man nu behöver det. .

frznlogic
2012-08-31, 08:20
Köp en ny kabel imho, den som följer med väger bly. Det finns antingen färdiga på readymaderc har jag hört, eller så finns det nokia headset att köpa med 4polig kontakt som är kanon, något svåra att löda, men ingen vikt i jfr med det där härket :-)

Dessutom, headset finns med böj på så man slipper att kabeln sticker ut så gigantiskt som den gör default, skapar delvis drag och dessutom kan ju saker fastna där vid tex landning och rycka sönder kontakter etc.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Boopidoo
2012-08-31, 09:06
Har ni sett den här kabeln?

http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=74&products_id=683

flunk
2012-08-31, 15:42
35kr på Ebay...

http://www.ebay.com/itm/1-2G-2-4G-5-8G-Transmitter-FPV-A-V-Real-time-Output-cable-For-GoPro-Hero-Camera-/251051887856?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3a73dbccf0

Löda själv, kanske koppla ljudet också?

http://www.ebay.com/itm/2-5mm-4-Pole-Right-Angle-Jack-Plug-/280802225023?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item41611deb7f

Billigare än Readymaderc:

http://www.chargeconverter.com/store/sandisk

sundqvistjohan
2012-09-01, 16:23
Lödde en kabel av GoPro-kamerans TV-kabel så att jag kan flyga i morgon. Beställde en kabel som inte sticker ut så långt från Ebay som jag byter till sedan när den kommer.

flunk
2012-09-01, 17:15
Lödde en kabel av GoPro-kamerans TV-kabel så att jag kan flyga i morgon. Beställde en kabel som inte sticker ut så långt från Ebay som jag byter till sedan när den kommer.

Flygabstinens är inte att leka med... :p

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Perlan
2012-09-03, 11:10
Fungerar detta också med Hero 2, dvs att man kan spela in på ett lokalt minneskort i HD-upplösning och sedan streama ned med lägre upplösning till sin FatSharksen?

simonarvestrand
2012-09-03, 11:22
Funkar kanon med hero2 , jag körde så innan jag skaffade en mindre mer solkompenserande fpv kamera

flunk
2012-09-03, 11:33
Funkar kanon med hero2 , jag körde så innan jag skaffade en mindre mer solkompenserande fpv kamera

Hur pass bra funkar det med Hero 2 som livekamera? Den är ju mkt bättre än tidigare modeller, men hur bra?
Har tänkt skaffa en, vill helst bara ha en kamera.

Om det stämmer som jag läst kan man väl köra live out, 1080p och timelapse 5mp samtidigt?

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

simonarvestrand
2012-09-03, 11:45
Jag tyckte det funkade men det va ungefär så. det blev mycket trevligare med en annan kamera.
sen kan man ju då rikta gopron lite mer som man vill då. jag vill gärna se proppar eller nos på flygetyget när
jag kör fpv men det vill man ju inte ha med på inspelning.

Jag testade vid något tillfälle att köra med timelaps men reagerade inte på att det blinkade men många säger
att dom tappar bilden när den fotar. vet inte om jag hade så otrolig "tur" att den fotade vid tillfällen då jag
fick störningar på videolänken, låter otroligt men jag märkte inget.



Hur pass bra funkar det med Hero 2 som livekamera? Den är ju mkt bättre än tidigare modeller, men hur bra?
Har tänkt skaffa en, vill helst bara ha en kamera.

Om det stämmer som jag läst kan man väl köra live out, 1080p och timelapse 5mp samtidigt?

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-09-03, 15:03
35kr på Ebay...

http://www.ebay.com/itm/1-2G-2-4G-5-8G-Transmitter-FPV-A-V-Real-time-Output-cable-For-GoPro-Hero-Camera-/251051887856?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3a73dbccf0

Löda själv, kanske koppla ljudet också?

http://www.ebay.com/itm/2-5mm-4-Pole-Right-Angle-Jack-Plug-/280802225023?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item41611deb7f

Billigare än Readymaderc:

http://www.chargeconverter.com/store/sandisk

Problemet med den där gopro-kontakten är ju att lödytorna är så grymt små. Är man inte grym på att löda samt har en mycket spetsig lödkolv så är den omöjlig att använda. Sen vet jag ju inte vilka av "pinnarna" som gör vad men det kan man nog läsa sig till kanske.

flunk
2012-09-03, 17:01
Problemet med den där gopro-kontakten är ju att lödytorna är så grymt små. Är man inte grym på att löda samt har en mycket spetsig lödkolv så är den omöjlig att använda. Sen vet jag ju inte vilka av "pinnarna" som gör vad men det kan man nog läsa sig till kanske.

Mitt inlägg var inte menat som en diss, bara visade på fler alternativ... :)

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Boopidoo
2012-09-03, 19:01
Jag tolkade det inte som diss, funderade allvarligt på att beställa en sådan tills jag insåg att det tom var dyrare om kontakt och PCB skulle vara ihoplödda.

flunk
2012-09-04, 19:46
Jag tolkade det inte som diss, funderade allvarligt på att beställa en sådan tills jag insåg att det tom var dyrare om kontakt och PCB skulle vara ihoplödda.

Sant...

flunk
2012-09-06, 17:41
Kan ju uppdatera lite ang kontakten som sitter på baksidan av GoProkamerorna, alltså den breda kontakten som liknar iphonekontakten.

På GoPro 2 är det inte så enkelt att få ut compositesignal som på de tidigare modellerna. Det räcker inte med att koppla in sladdarna rätt utan för att få kameran att skicka ut video måste man lura den till att den har LCD-bakstycket anslutet. Det görs genom att ansluta ett seriellt eeprom till rätt stift. Eepromet ska ha inprogrammerat 0x09 i första byten.

Jag lödde ihop en kabel idag med ett 24C01 eeprom och det fungerar utmärkt. Slaktade en överbliven ipodkabel, filade upp en slits i plasten så den passar (GoProkontakten är inte exakt lika men nästan) och fick plats med eepromet i kontakthöljet.

Det är inte jag som kommit på detta, utan har bara konstaterat att det fungerar. Via kontakten på baksidan kan man även få tex remote trigger, det har jag däremot inte testat.
Trevligt att ha kontakten stickandes ut bakåt, jovars. Överkurs om man inte ska ha remote trigger, ja. Jävligt pilligt att löda med vanlig lödpenna, defenitivt...

Nedan ser ni kopplingsschema. Optokopplaren är för remote trigger.

319273192831929

Boopidoo
2012-10-18, 15:50
Det vore mycket intressant om du lyckades att lösa remote trigger också. Som jag har förstått så är det inte helt lätt?

flunk
2012-10-18, 17:00
Det vore mycket intressant om du lyckades att lösa remote trigger också. Som jag har förstått så är det inte helt lätt?

Lägg till optokopplaren i schemat, så får du elektriskt isolerad remote trigger.

Boopidoo
2012-10-19, 12:04
Men det är väl bara för en av knapparna, dvs för "power on/off" och "mode". Jag är mer intresserad av den andra knappen för "rec on/off".

flunk
2012-10-19, 13:53
Men det är väl bara för en av knapparna, dvs för "power on/off" och "mode". Jag är mer intresserad av den andra knappen för "rec on/off".

Använd pinne 13 istället, det ät den andra knappen! :thumbup:

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

kajakmannen
2012-11-20, 09:46
Denna typ av kontakt kommer att börja säljas från Rangevideo inom kort. Kapslad och fin och säkerligen till en bra pris.

MVH / Kajaken

Boopidoo
2012-11-21, 14:51
Nja, det är en sanning med modifikation. Visst strömförsörjning och AV OUT går genom kabeln men det finns ingen möjlighet att starta/stoppa inspelning eller slå på/av kameran.

kajakmannen
2012-11-21, 15:21
Såg inte att det diskuterats av och på via kontakten på baksidan av GoPron utan tänkte mer snett svar. Första inlägget om att använda GoPro och video ut ett smidigt sätt men du har självklart rätt Simon. Ingen möjlighet att stänga av och på, inte inledningsvis i vart fall. Kanske kommer i senare version.

Boopidoo
2012-11-21, 16:27
My bad, tänkte inte på att de funktionerna inte var i första inlägget.

Impulze
2013-02-22, 00:39
Kan ju uppdatera lite ang kontakten som sitter på baksidan av GoProkamerorna, alltså den breda kontakten som liknar iphonekontakten.

På GoPro 2 är det inte så enkelt att få ut compositesignal som på de tidigare modellerna. Det räcker inte med att koppla in sladdarna rätt utan för att få kameran att skicka ut video måste man lura den till att den har LCD-bakstycket anslutet. Det görs genom att ansluta ett seriellt eeprom till rätt stift. Eepromet ska ha inprogrammerat 0x09 i första byten.

Jag lödde ihop en kabel idag med ett 24C01 eeprom och det fungerar utmärkt. Slaktade en överbliven ipodkabel, filade upp en slits i plasten så den passar (GoProkontakten är inte exakt lika men nästan) och fick plats med eepromet i kontakthöljet.

Det är inte jag som kommit på detta, utan har bara konstaterat att det fungerar. Via kontakten på baksidan kan man även få tex remote trigger, det har jag däremot inte testat.
Trevligt att ha kontakten stickandes ut bakåt, jovars. Överkurs om man inte ska ha remote trigger, ja. Jävligt pilligt att löda med vanlig lödpenna, defenitivt...

Nedan ser ni kopplingsschema. Optokopplaren är för remote trigger.

319273192831929

Compositsignalen tar man ut på samma sätt som på 1:an fast dom har bytt plats på hålen. Nu var detta en gammal tråd, men jag avverkade ett par 2:or under januari-mars 2012 med samma tillvägagångsätt som med gopro 1:an. Eller finns det ett annat syfte med att använda den där breda kontakten för att få live-out?

//Matte

flunk
2013-02-22, 07:17
Remote trigger tex.
Jag gjorde det mest för att slippa göra hål i skalet, bara luckan var betydligt billigare.
Dessutom slipper man ha kontakten som sticker ut på sidan.
Jag kompletterade med +5V in också så slipper man oroas över goprons interna batteri... :thumbup:

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Impulze
2013-02-22, 07:25
Aha, då förstår jag :)

//Matte

slaffe
2013-04-01, 21:24
Hur ser det ut med fördröjningen via USB kabeln nu? Har beställt en USB från readymaderc. Är det mindre delay om man använder video out från den stora kontakten på baksidan? Har en GoPro Hero 3 svart..

Timtimtim
2013-04-01, 22:32
@Slaffe lite off topic men hade du köpt 5000mah till din F450? vad fick du för flygtid med detta acc?