handdator

Visa fullständig version : Heli trillar när man gasar



fennstam
2012-08-31, 21:38
hej
Liten fråga. Varför välter helin när man gasar och ska lyfta. Har försökt att läsa mig till massa men hittar inget om just detta. det gäller en Honey bee king 2 samt en Falcon 400. tack på förhand.

Fluf
2012-08-31, 21:42
Om du har satt ner dem hård (aka kraschat) så är det god risk att huvudaxeln är skev och då kan den dra så snett med vridmomentet att den faller.

Även med välbalanserad helikopter bör man öka varvtalet långsamt.

fennstam
2012-08-31, 21:48
nej jag har aldrig haft den ena i luften ens. Det som är märkligt. Sen den jag köpte beg en honey bee har aldrig varit flugen heller utan bara varit uppsatt på träningsställ som han hade byggt själv ett fast ställ så den ej kan flyga iväg.

fennstam
2012-08-31, 21:49
Rotorbladen snurrar fin fint och den skakar inte heller. Medans min Falcon skaka som ett as när jag fick den

Smajly
2012-08-31, 22:02
Bygg ett "kycklingställ" så välter den inte så lätt när du ska testa..
Enkelt som attans.. köp 2 stycken 1 meters kolfiberpinnar i lagom tjocklek och sätt dom i kors under landstället på helin.. sätt fast det med buntband.. Tryck på en vinkork eller flörtkula längst ut på pinarna så dom inte fastnar så lätt i gräset..
Detta kan du ha på tills du kan hovra den.. Sparar nog många rotorblad och axlar..

Kolla denna bilden så ser du vad jag menar..
Lånar bild från T5, inlägg från 2007 :)

http://img19.imageshack.us/img19/1622/dsc05131wa6.jpg

fennstam
2012-08-31, 22:53
Smart ju. Har nog saker till att bygga med redan. Blir att göra något snyggt imorgon till dem båda. Tack för idén benny.

helifanatic
2012-09-01, 07:40
kolla så armarna är horisontellar på paddelstången till styrningen sett4-5 stycken som står 75gr neråpt vilket medför det går inte styra men skulle rekomendera att ta kontakt med nån som är erfaren att trimma in den

fennstam
2012-09-01, 08:47
Okej ska kolla upp detta. Väntar på axlen ska komma nu så man kan montera ihop den igen. Sedan hoppas jag att butiken där jag köpte min falcon fixar den. För den kom aldrig upp. Jo jag ska gå med i en flygklubb. Tänkte be om hjälp där.

simonarvestrand
2012-09-01, 08:51
det är verkligen att rekomendera att gå med i en klubb. rtf flyg är inte riktigt vad det låter som. tyvärr.
helifanatic vill ställa in min första maskin. det blev enormt mycket lättare att flyga den då.

dock levde den inte så länge ändå :)

rcnisse
2012-09-01, 09:10
Att den vill välta precis när man skall lätta. Beror på stjärtrotorn som vill trycka helikopter åt sidan. För att lösa det får du skeva lite precis när du lättar den. Hirobo har löst det smart på sin SRB Quark SG genom att höja den ena medan lite. Se bild på länken.
http://shop.singahobby.com/files/images/SRB-Quark_2.jpg