handdator

Visa fullständig version : Rengöring metanoltank?



ewalds
2012-09-01, 16:34
Som rubriken antyder...
Har en tank, sittande i ett flygplan, som inte går att ta ut.. (Inte på nå´t smidigt sätt i a f).

I tanken finns lite gammalt bränsle o oljan däri är tjock som sirap.
Min tanke är att pumpa ren metanol genom tank o rör om detta nu kan tänkas lösa upp ev oljerester o s v.
Eller bör man köra något annat igenom? T-röd, kanske??
Förslag mottages tacksamt!

/Micke

Guzzten
2012-09-01, 18:31
tanka som vanligt med färsk soppa så löser problem upp sig efter 2 tankar typ...

ewalds
2012-09-01, 19:25
tanka som vanligt med färsk soppa så löser problem upp sig efter 2 tankar typ...

Vill ju inte starta motorn med denna gojja i tanken.. Men ska testa med ren Metanol o skölja igenom..

/Micke

Per P
2012-09-01, 20:21
Det måste ju funka att tanka ren metanol o ruska modellen lite o sen tanka ur tycker jag.... Har gjort så förut med tankar som inte suttit i modeller, enda skillnaden här är att du får skaka modellen också =)

Ålänning
2012-09-01, 22:50
Risken finns ju också att klunkslangen börjar bli rutten, men det märks när du flyger. =)

ewalds
2012-09-02, 06:08
Det måste ju funka att tanka ren metanol o ruska modellen lite o sen tanka ur tycker jag.... Har gjort så förut med tankar som inte suttit i modeller, enda skillnaden här är att du får skaka modellen också =)

Jo, tyckte lixom det, jag med.. Det ordnar sig säkert..

thoabr
2012-10-29, 16:00
Har en gammal pica mustang !/5 byggd ock flugen 2003,. Flög med den nu i höst 2 dagar hade inget som helst problem med tanken,Sup Tiger 3250 gick som en klocka. Se bara till att tanken blir helt tom.


Men spola genom tanken bara förstås.

Thomas

pgrts
2012-10-30, 06:47
Även rödsprit funkar bra. Och den är inte lika giftig för människor att hantera.

McRegor
2012-10-30, 07:13
Ja, man brukar ju säga att "lika löser lika" så likadan soppa eller nåt snarlikt fungerar säkert bra som många redan nämnt.
Sen får vi hoppas att alla slangar du inte kommer åt också är friska.
Om du kommer åt att värma lite med t ex en varmluftspistol el likn så går det nog ännu snabbare att få ut oljan.
Hälsningar
Roger