handdator

Visa fullständig version : Foto plattform 25000:-



Defuncta
2012-09-01, 22:04
Jag jobbar en hel del med foto och jag undrar vad ni tror om denna foto plattformen.
http://www.pitchup.se/index.php?page=details&prod=1168&cat=65&group=6

Är det bättre och billigare att försöka bygga nått själv eller vad tror ni proffs? 25000 är rätt mycket pengar vad får man om man pular lite själv.

Måste lyfta canon 5D mk II vikt runt 1-1,2 kg...

Mvh defuncta

Ålänning
2012-09-02, 00:00
Nackdelen med en quad är väl om en motor/ESC lägger av... :-/ I alla fall skulle jag bli lite ledsen i ögat om jag hade lagt pengar på en 5D men inte på en multicopter som hålls kvar om en motor dör, som tex med en hexa- eller octocopter borde klara av. Men, tillförlitligheten på den där verkar ju onekligen högre än billiga kopior.

EDIT: Jag är ju inget proffs, bara van med att grejer kommer ner. =) När jag får dem att hållas i luften bättre, då är jag proffs. Typ!? ;-)

SteffeB
2012-09-02, 00:24
Lite tips om du ska bygga själv:

Det räcker gott med Naza om du ska fota.

Behövs ingen avancerad gimbal, endast kunna vicka kameran fram och tillbaka. Bara onödig vikt/krångel med annat vid stillbildsfotografering.

Löd ihop allt utom acc-kontakter, där har du ändå säkerheten med 2 paralellkopplade accar. Har själv fått erfara vad kontakter kan ställa till med. Böj inte motorkablarna för mycket då går de av, fick en av motorkontakterna i handen efter en krasch. Hade ficklat på den för mycket så trådarna låg och nuddade varandra inuti höljet. Naza klarade inte av att styra upp det motorbortfallet.

Köp större reglage än du behöver, se till så de får rejäl kylning.

Finns fina ramar på goodluckbuy om man kikar runt lite, bl.a. en kolfiberkopia på Cinestar som tydligen ska vara riktigt bra enligt läsning på RCGroups.